2012-05-29, 12:09
Medlem
Ska vi tro att åtalet kommer lämnas in imorgon? Är det då FUP:en blir offentlig? Ledsen om jag inte är insatt tillräckligt, men jag ser fram mot att få ta del av detta. Är det nån som verkligen vet när FUP:en kan tänkas bli offentlig handling? Tacksam för svar!
Citera
2012-05-29, 12:16
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Reseavdragen blir nog avsevärda för Dr Brasa med påhittad bosättning i Örebro. Var det en missuppfattning från min sida, eller vägrade han också att betala vårdnadsbidrag för sin första barnaskara? Kan särskrivningen (pun intended) ha med vårdnadsbidraget att göra?
Ja det kanske kan ha med underhållsbidrag att göra (vårdnadsbidrag - antar att du menar underhållsbidrag)
Saxat från http://lawline.se/answers/5771
Man ska beräkna betalningsförmågan för vardera förälder. Börja med förvärvsinkomsten, dra sedan ifrån skatt, bostadskostnader och eventuella särskilda personliga kostnader så som eventuella lån etc. Dra därefter även ifrån era egna levnadskostnader. Beloppet som blir kvar är er enskilda betalningsförmåga. För att få fram hur mycket ni skall betala var för varje barn tas barnets behov multiplicerat med den underhållsskyldiges betalningsförmåga dividerat med er samlade betalningsförmåga
Det kan nog finnas goda anledningar till att vara skriven i Örebro, för att få ner betalningsförmågan för underhållsbidrag, barnen får dock ett garantibeloppet då Försäkringskassan betalar mellanskillnaden
Citera
2012-05-29, 12:20
Medlem
Du har som moderator säkert alldeles rätt i det du skriver ang. forum reglerna, fattas bara annat.

Jag borde/skulle ha skrivit: .."borde" omedelbart leda till avstängning..

Det var nämligen det jag avsåg.

ML:s fd. fru intervjuades igår i lokala Folkbladet.nu och sa då enligt vad som skrevs där följande:

Uthängda
Familjen och släkten har blivit uppringda av många journalister, men har inte velat uttala sig. Det har respekterats av de traditionella medierna. Samma hänsyn har inte tagits på nätet. På forum som Flashback diskuteras brottsutredningen flitigt, och där har Sofia och hennes barns namn och personuppgifter lagts ut.
– Jag tycker att det är fruktansvärt. Det handlar om små barn som inte kan försvara sig själva, och som inte alls har med det här att göra. Att vuxna människor inte har bättre omdöme.
Polisanmälde
Sofia har valt att polisanmäla publiceringarna på Flashback.

http://www.folkbladet.nu/308067/det-kanns-fortfarande-overkligt

Jag kommer inte att bidraga med material som bidrar till den fullständigt hänsynslösa och gränslösa kommentarsfloden som öser diverse nedsättande över paret och/eller bidra mer mot några som inte kan eller vill försvara sig. Rotandet, gränslösheten, hungern och spekulerandet får ibland
rätt häpnadsväckande och lätt groteska former som ovanstående..
Fd. familjen, nuvarande familj, släkt, den misstänkte ML osv. har det nog tillräckligt besvärligt ändå. Sen får vi se vad rättssamhället kommer fram till.
Det jag gjort och visat är att ett alternativt händelseförlopp är fullt möjlig och att det mesta som det spekulerats i här kommer från källor av mycket tvivelaktig karaktär, många av de "fakta" man utgår från har skickligt startats via obekräftade och rätt ondsinta rykten av andra utan faktaunderlag tex.
Senast redigerad av Antistalk 2012-05-29 kl. 12:26.
Citera
2012-05-29, 12:30
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
Ja det kanske kan ha med underhållsbidrag att göra (vårdnadsbidrag - antar att du menar underhållsbidrag)
Saxat från http://lawline.se/answers/5771
Man ska beräkna betalningsförmågan för vardera förälder. Börja med förvärvsinkomsten, dra sedan ifrån skatt, bostadskostnader och eventuella särskilda personliga kostnader så som eventuella lån etc. Dra därefter även ifrån era egna levnadskostnader. Beloppet som blir kvar är er enskilda betalningsförmåga. För att få fram hur mycket ni skall betala var för varje barn tas barnets behov multiplicerat med den underhållsskyldiges betalningsförmåga dividerat med er samlade betalningsförmåga
Det kan nog finnas goda anledningar till att vara skriven i Örebro, för att få ner betalningsförmågan för underhållsbidrag, barnen får dock ett garantibeloppet då Försäkringskassan betalar mellanskillnaden

Tack Yoga-Millan! Ja, underhållsbidrag heter det så klart! Då är det väl etablerat att det var bidragsfusk som var incitamentet att inte skriva sig på Värmdö. Mästerfifflaren förnekar sig inte. Betalningsförmågan hade inte reducerats med hela boendekostnaden då Dråsa skulle stått för halva kostnaden om Dr Brasa var skriven där han bodde. Örebro blev den rationella lösningen på problemet. Ett bedrägeriförfarande som Dråsa måste varit medveten om också. Hoppas försäkringskassan kräver tillbaka mellanskillnaden. Det finns säkert någon inkompetent tjäntehen där som jobbar med dessa frågor.
Senast redigerad av SuperTeflon 2012-05-29 kl. 12:34.
Citera
2012-05-29, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Tack Yoga-Millan! Ja, underhållsbidrag heter det så klart! Då är det väl etablerat att det var bidragsfusk som var incitamentet att inte skriva sig på Värmdö. Mästerfifflaren förnekar sig inte. Betalningsförmågan hade inte reducerats med hela boendekostnaden då Dråsa skulle stått för halva kostnaden om Dr Brasa var skriven där han bodde. Örebro blev den rationella lösningen på problemet. Ett bedrägeriförfarande som Dråsa måste varit medveten om också. Hoppas försäkringskassan kräver tillbaka mellanskillnaden. Det finns säkert någon inkompetent tjäntehen där som jobbar med dessa frågor.

Med tanke på vad som tidigare kommit fram i tråden låter det inte alls omöjligt. Men finns det inte ett maxtak på underhållsbidraget ? Jag har för mig att jag tidigare sett något om 1200/barn. Här kan jag ha fel, men det skulle i så fall röra sig om 2400:-/månaden. Men som ni tidigare varit inne på kanske resor, och lägre skatt gjorde det till en lönsam affär med Magnus sätt att se på saker och ting.
Citera
2012-05-29, 12:51
Medlem
Här har vi väl ett tydligt exempel på hur de tre barnens pappa ML, raskt genom bara tre "raska" inlägg förvandlas till en bidragsfuskare av rang, helt utan annan grund än??

Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
--

SuperTeflon:
"Tack Yoga-Millan! Ja, underhållsbidrag heter det så klart! Då är det väl etablerat att det var bidragsfusk som var incitamentet att inte skriva sig på Värmdö. Mästerfifflaren förnekar sig inte.."

birkaboo:
"Med tanke på vad som tidigare kommit fram i tråden låter det inte alls omöjligt. Men finns det inte ett maxtak på underhållsbidraget ?"

Man häpnar och förvånas och ställer sig frågan: Vem/vilka , vill vad, och varför och i detta tempo..?

Ryktesspridarna på häxprocessernas tid må också häpna avundas?
Senast redigerad av Antistalk 2012-05-29 kl. 12:56. Anledning: Stavfel
Citera
2012-05-29, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvena
Jag är också väldigt nyfiken på finansieringen, de har ganska mediokra årslöner, de har lån och ändå får de låna 19 miljoner, vilken bank går med på det? Dessutom torde ju räntekostnaderna bli betydande samt att Värmdöhuset inte är ute till försäljning.
Jag får inte ihop det.

Nej det går inte riktigt ihop när man börjar räkna. I de artiklar som media skrivit har det hela tiden påtalat att Magnus skulle köpa eller paret skulle köpa sitt drömboende. Paret har varit på visning och Åsa har talat med Eva Fischer om att hon ansåg "objektet" vara det finaste huset/tomten i området osv. Ännu har det inte framkommit att det var ett bolag som skulle köpa huset/tomten paret hade för avsikt enligt egen utsaga att bosätta sig i.
Citera
2012-05-29, 12:55
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mianlo
Ska vi tro att åtalet kommer lämnas in imorgon? Är det då FUP:en blir offentlig? Ledsen om jag inte är insatt tillräckligt, men jag ser fram mot att få ta del av detta. Är det nån som verkligen vet när FUP:en kan tänkas bli offentlig handling? Tacksam för svar!

Det är redan konstaterat att Dr Brasa ska få be om kompletteringar till FUPen. Finns minsta skugga till en chans att obstruera och fördröja åtalet från Dr Brasas sida kan vi alla lugnt vara trygga att inget åtal väcks i morgon.

Tror att Dr Brasa inser att det faktiskt finns en teoretiskt chans (om än väldigt liten) att han frias från det brott han faktiskt begått och att hans framtida skadestånd då baseras på hur lång tid han varit häktad. Det blir liksom en win-win för Dr Brasa att vara häktad så länge som möjligt. Blir han fälld räknas ju dagarna i alla fall av mot påföljden.

Varför tror ni annars att han håller på som han gör? Han är i alla fall lite rationell och inte så lite gambler.
Citera
2012-05-29, 12:55
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Du har som moderator säkert alldeles rätt i det du skriver ang. forum reglerna, fattas bara annat.

Jag borde/skulle ha skrivit: .."borde" omedelbart leda till avstängning..

Det var nämligen det jag avsåg.

ML:s fd. fru intervjuades igår i lokala Folkbladet.nu och sa då enligt vad som skrevs där följande:

Uthängda
Familjen och släkten har blivit uppringda av många journalister, men har inte velat uttala sig. Det har respekterats av de traditionella medierna. Samma hänsyn har inte tagits på nätet. På forum som Flashback diskuteras brottsutredningen flitigt, och där har Sofia och hennes barns namn och personuppgifter lagts ut.
– Jag tycker att det är fruktansvärt. Det handlar om små barn som inte kan försvara sig själva, och som inte alls har med det här att göra. Att vuxna människor inte har bättre omdöme.
Polisanmälde
Sofia har valt att polisanmäla publiceringarna på Flashback.

http://www.folkbladet.nu/308067/det-kanns-fortfarande-overkligt

Jag kommer inte att bidraga med material som bidrar till den fullständigt hänsynslösa och gränslösa kommentarsfloden som öser diverse nedsättande över paret och/eller bidra mer mot några som inte kan eller vill försvara sig. Rotandet, gränslösheten, hungern och spekulerandet får ibland
rätt häpnadsväckande och lätt groteska former som ovanstående..
Fd. familjen, nuvarande familj, släkt, den misstänkte ML osv. har det nog tillräckligt besvärligt ändå. Sen får vi se vad rättssamhället kommer fram till.
Det jag gjort och visat är att ett alternativt händelseförlopp är fullt möjlig och att det mesta som det spekulerats i här kommer från källor av mycket tvivelaktig karaktär, många av de "fakta" man utgår från har skickligt startats via obekräftade och rätt ondsinta rykten av andra utan faktaunderlag tex.

Dr brasas exfru sitter väl inte gömd med skyddad identitet eller?
Alla som känner till henne vet naturligtvis redan vad som händer.
Mammor nuförtiden brukar inte ha några problem med att blogga om sig själva, strippa när de är gravida lägga ut bilder på det, blogga om ungarna i minsta detalj etc.
Men om någon skriver på Flashback att ungarna till en anhållen skojare/mordbrännare heter Pelle eller Kalle, ja då springer man till polisen och gnäller. Hyckleri eller?
Citera
2012-05-29, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlstad
Att polisanmäla Flashen känns tämligen obefogat eftersom detta är forum behövs för att vända och vrida på alla upptänkliga stenar samt ruttna surdegar i bottenslammet. Vem skulle annars göra detta skitjobb?

Det intressanta är dock vad en LÄKARE får för straff i dagens Sverige?
Icke att förglömma obducenterna v/s horan Catrin Da Costa, som om läkarna istället varit pendeltågsförare givetvis blivit livstidsdömda.

Sicket ruttet land det här är oavsett vad pk-maffian påstår om "allas lika värde" blabla..raaap!

Jag inbillar mig att även "Sofia" förstår att en polisanmälan inte kommer generera i något då hon själv ger uttryck för det i gårdagens artikel. Det handlar nog mer om att hon vill visa för sina barn att hon tagit ställning, agerat, gjort något för att försöka skydda dom.

Jag är också nyfiken på vilket straff det kan tänkas bli för en fd läkare som axlat om till byggmästare. Själv har ju Magnus i den utredning kriminalvården gjort sagt att han kan tänka sig utföra samhällstjänst om han döms. Om det sen, är Magnus önsketänkande är en annan femma med tanke på vilket brott han står misstänkt för.
Citera
2012-05-29, 13:03
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:

Jag ser att du har bytt taktik? Du kör skuldbeläggning och samvetskortet för hela slanten nu? Vad sägs om en all in på skuldkontot? Give me all you got...
Citera
2012-05-29, 13:04
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Här har vi väl ett tydligt exempel på hur de tre barnens pappa ML, raskt genom bara tre "raska" inlägg förvandlas till en bidragsfuskare av rang, helt utan annan grund än??

Man häpnar och förvånas och ställer sig frågan: Vem/vilka , vill vad, och varför och i detta tempo..?

Att kungen i riket har lite svårt att skilja på Örebro och andra städer må vara en sak. Men att en rationell läkare av Dr Brasas kaliber inte klarar det väcker vår nyfikenhet.

Vi söker efter en förklaring till varför Dr Brasa bryter mot lagen (och fann den?).

Sen om det gick lite för fort för dig får vi bara be om ursäkt. Har du, Antistalk, som tydligen känner paret lite bättre, någon rimligare förklaring till fuskskrivningen i Örebro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in