2012-12-02, 15:02
Medlem
Glöm inte att Brasa är läkare och att hans pissande kanske beror på att han vill få sig förklarad som...
– Ja vad? Han kanske är så stressad att han måste byta miljö?
Antar att han eller hans ombud studerar reglemente och förordningar för att finna ut kryphål.
En artist som gjorde samma sak i lumpen fick frisedel.
Citera
2012-12-02, 15:03
Medlem
SnigelUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren

Intressant med områdesbilden. Här finns en större version, där man tydligt kan se rastgårdens ytterkanter. Precis som du säger SnigelUno, kunde väl något annat område ha valts, än mitt framför en avdelnings fönster?

Hur skulle det se ut om alla hundra interner regelmässigt struntade i att använda toaletterna för att i stället förvandla den gemensamma utemiljö till en slags mänsklig hundrastgård?
Tack för den bättre flygfotobilden Lodjuren. Du bör enligt min mening föräras en hederstitel på Flashback likt användaren insomnia fått.

Jag kan inte tolka Dr Brasas demonstrativa offentliga pissande med att han gått in i någon sorts obstinat protestperiod där allt är alla inkompetenta människors fel. Ingen normal vettig människa ställer sig och urinerar rakt framför massa fönster på ett hus som bebos av massa människor man träffar varje dag. Enda slutsatsen man kan dra är att Dr Brasa helt enkelt inte mår så bra.

Och hur kan han tro att han kommer kunna få börja avtjäna sitt straff på öppen anstalt när han är dömd för mordbrand med mera. Dit kommer han i slutet av straffet - om han sköter sig. Och sköta sig verkar han ha stora problem med.
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Glöm inte att Brasa är läkare och att hans pissande kanske beror på att han vill få sig förklarad som...
– Ja vad? Han kanske är så stressad att han måste byta miljö?
Antar att han eller hans ombud studerar reglemente och förordningar för att finna ut kryphål.
En artist som gjorde samma sak i lumpen fick frisedel.
Enda misskötsamhet kan resultera i är att han kan skickas högre upp i systemet, dvs till tyngre och hårdare anstalter. Det vill han knappast. Någon "frisedel" från fängelse finns inte, på sin höjd kan de fånge som är totalt oregerlig och komplett galen skickas tillfälligt till rättspsykiatrin. Så fort fångens medicinska tillstånd är någorlunda stabilt ska denne enligt lag skickas tillbaka till kriminalvården. Så oregerlig kommer Brasa högst sannolikt aldrig att bli.
Citat:
Ursprungligen postat av Bouazizi
Det här är intressant. I alla fall dr Brasa anser fortfarande att han har ett samboförhållande. Frågan är om dr Åsna också tycker det? Inte nog med att dr Brasa har förstört sitt eget "perfekta" liv, han har ju också förstört dr Åsnas "perfekta" liv och varumärke. Har han någon hållhake på dr Åsna? Kan det vara så att hon också har händerna så djupt ner i syltburken att hon behöver Brasa för att hålla spårhundarna på avstånd? Hon kanske väntar ut de kommande processerna innan hon tar nästa steg?
Jag tror att de fortfarande har ett förhållande, allt talar för detta. Inte bara överklagan utan också folkbokföringen. Till och med Aftonbladets Anders Johansson har fattat detta och skriver "Doktor Åsas sambo" i artikeln missnöjet med placeringen. Tidigare har ju media inte blandat in Åsna efter det att hon offentligt gått ut och sagt att förhållandet med mordbrännaren är över och var på upphällningen redan innan mordbranden. Inget talar för att det uttalandet var sant, vem som helst som läst telefonavlyssningen mellan dom två förstår att det inte var ett förhållande på upphällning, snarare planerade de för ett liv tillsammans.
Senast redigerad av SnigelUno 2012-12-02 kl. 15:26.
Citera
2012-12-02, 15:12
Medlem
henki420s avatar
Det kanske var menat som ett meddelande till någon eller alla medinterner? Alternativt kanske han leker vita stenen med någon. I dare you...
Citera
2012-12-02, 18:05
Medlem
ispiks avatar
Kan man inte som utomstående få ha synpunkter på vilket fängelse ML ska sitta?
Jag funderar på att skriva en inlaga där jag föreslår att ML förflyttas till fängelset i Haparanda.
http://www.kriminalvarden.se/sv/Fangelse/Vara-anstalter/Haparanda/
Där har de "Arbete mot narkotika" vilket han önskar.
Citera
2012-12-02, 18:11
Medlem
couguars avatar
Det förvånar ju ingen här i tråden att ML är missnöjd och därför vill försöka komma till en annan anstalt och Asptuna verkar ju vara "lite trevligare" - här kan man på fritiden ägna sig åt bad, fiske, fotboll, volleyboll, motionsslinga, bordtennis, biljard och styrketräning. ML har ju vanan inne att överklaga och självklart lämnar då ML förslag på en anstalt med lägre säkerhetsklass än den han nu är placerad på.

Citat:
Enligt artikeln i Aftonbladet är ML's argument följande:

1. Det är inte lämpligt att placera en läkare på Storboda, vilket skulle kunna ge en hotsituation mot ML.

2. Det är cirka åtta mil från vårat hem till Storbodaanstalten, samt besökstiderna är kraftigt begränsade. Det skulle underlätta att kunna ha en kontinuerlig kontakt med den snart två-åriga dottern samt sambon, vilket är mycket viktigt för honom.

3. På Asptunaanstalten finns en byggutbildning som löper under 40 veckor, som ML är väldigt intresserad av genom att han inte längre kommer att kunna jobba som egen företagare eller läkare efter sitt straff.

Enligt artikeln har ML tidigare klagat hos kriminalvården över sin placering men har inte fått något gehör.

Gällande argument 1:
Enligt ML borde detta i praktiken innebära att läkare kan begå vilka brott som helst men blir de dömda ska de inte placeras på Storboda eller anstalter där de flesta intagna är dömda för "drogrelaterad brottslighet" då detta kan ge en hotsituation mot läkaren. Hänsyn bör tagas.

Gällande argument 2:
Här verkar ML ha skarvat igen - enligt Eniro är det ca 7 mil från Sm*dsvägen (adressen som ML innan häktning inte ens var skriven på) till Storbodaanstalten. Enligt Hitta.se är samma sträcka knappt 6,5 mil.

Besökstider för Storboda:
Onsdagar kl.14.00-16.00 och 17.00-19.00
Helger kl. 9.00-11.00, 14.00-16.00 och 17.00-19.00

Besöksbokning: Måndag, onsdag och fredag kl. 20.15-21.15 på tel. 08-559 374 35.

Anstalten har ett särskilt familjebesöksrum, som kan bokas separat av intagna med barn.

Besökstider för Asptuna:
Lördagar, söndagar samt övriga röda dagar 12.00-16.00.

Storboda verkar ju faktiskt ha fler besökstider än Asptuna!? Men skillnaden kanske är att ÅW och L spontant kan sticka förbi Asptuna på helgerna mellan kl. 12-16 utan att i förväg behöva boka tid?

Gällande argument 3:
Om inte ML är förlagd med näringsförbud och fortfarande har kvar sin läkarlegitimation så verkar ju detta argumentet helt ihåligt. Eller syftar han kanske på att även hans "varumärke" har blivit .... uppätet? (Ja, det är väl isf ingen annan än dessa alligatorer som har nafsat på dessa varumärken).

Har nu ML tidigare klagat hos KV över sin placering utan framgång fick han ju naturligtvis "tänka till lite" och argumentera för sin sak.
Citera
2012-12-02, 18:34
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ua571c

Är du verkligen kompetent att bedöma vad som är "rimliga" krav? Har du plötsligt blivit expert på kriminalvård? Eller är det bara ett normalt uttryck för läkarparets pissnödiga von oben-attityd?

Det kommer säkert som en överraskning, men det är slut med att ställa krav nu. Det jag anser att du ska göra nu är att sitta ner, hålla käften och ägna de kommande åren åt att fundera på vad fan du har ställt till med!

Alltså, obstinat som han är så hållet han på att testa systemet för att se var gränserna går. Kom ihåg, det här är en opportunist av rang som letar möjligheter bakom varenda kryphål. Det kan inte vara lätt med den typen av ego att lära sig att det finns en högre makt som är större och starkare, och han kommer att testa det och lära sig det den hårda vägen. Det går inte att utmana systemet på det sättet, staten kommer alltid att vara starkare än individen, och måste också vara det. I detta kan Lundberg ses som en barnslig treåring som blir arg på bordet när han snubblar på bordsbenet. Dumma bord, liksom. Staten får i detta ta ett sorts föräldraansvar.

Vad det handlar om är just bristen på kontroll. Lundberg har fråntagits kontroll, eftersom han uppenbarligen inte kan hantera den. Och det kommer att ta ett ganska långt tag, kanske hela fängelsetiden, innan han inser att han inte längre har makt och kontroll över sin egen situation. Han måste resignera, nå rock bottom, få lite insiktsfulla lärdomar, ta sig i kragen, och bygga upp sitt liv på nytt. Förhoppningsvis den hederliga vägen den här gången.

Han har tre år på sig att lära sig den läxan och komma till dom insikterna. Vi får väl hoppas att den tiden räcker för honom. Men det är ju lite intressant att han uppenbarligen inte har nått rock bottom ännu, eftersom han ännu försöker trotsa systemet som en obstinat jävla liten treåring. Jag menar, pissa på väggen? Det är bara ett stort jävla fuck you för att visa sitt förakt. Hur länge ska det ta innan vinden vänder? Kommer han nånsin att lära sig livets hårda skola? Eller är det en gång kriminell, alltid kriminell?

Citat:
Ursprungligen postat av JoyForFools
Hur länge kan TH vänta på en ny köpare? Måste väl finnas en gräns om huset är svårsålt?

Dom kan dra ut på det hur länge som helst. Ju längre dom kan sitta på pengarna, desto bättre. Försäkringsbolag är ju inte direkt kända för sin välvilliga inställning till utbetalningar. Så länge inte EF har ett direkt behov av pengarna så är ju saken inget problem. Ärendet verkar avklarat, eftersom Trygg Hansa har säkrat en större kostnad, och betalat ut en del av pengarna. Att arbetet står still kan bara handlar om att EF har skjutit upp det tillsvidare, efter att dom mest nödvändiga reparationerna har införts. Det handlar ju lite om att huset inte ska förfaras under tiden, eftersom det skulle leda till ytterligare kostnader.
Citera
2012-12-02, 19:22
Medlem
Uphills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
...när huset mer eller mindre och helt eller delvis totalförstörts. Att bärande väggar och tak står kvar innebär inte att skada betraktas på annat sätt...

Kul vinkling med
mer eller mindre
helt eller delvis

tillsammans med TOTALförstörts.

Vad betyder total i din värld? Ganska ungefär nästan eller?
Citera
2012-12-02, 23:24
Medlem
ua571cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uphill
Kul vinkling med
mer eller mindre
helt eller delvis

tillsammans med TOTALförstörts.

Vad betyder total i din värld? Ganska ungefär nästan eller?

Du har verkligen UPPFÖRSBACKE med din argumentation.

Hela tillbyggnadsdelen (övre planet) från 1960-talet är GANSKA UNGEFÄR NÄSTAN FÖRSTÖRD, vilket innebär att den RIVITS, och BYGGTS UPP PÅ NYTT. Detta inkluderar såvitt jag förstår delar av den timrade fasaden.

GANSKA UNGEFÄR NÄSTAN TOTALT FÖRSTÖRT skulle jag vilja säga...

(Glömde jag nämna att huset sitter ihop med spännband och rep...?)
Citera
2012-12-03, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Ja, nu börjar det mönster av ständiga överklagande som vi har fått bevittna tidigare.
Tidigare diagnoser som ställts i tråden kanske inte var så tokiga ändå. Han kan fortfarande inte förstå att han är en intern bland andra interner. Nej en mordbrännare av hans klass ska naturligtvis inte beblandas med annat löst folk. Han verkar ha väldigt svårt att underordna sig regler av alla de slag. Borde han inte läsa en kurs i bokföring istället? Bara en tanke.

/ Källa Afonbladet från ovan länk.
Jag tror inte utbildning i fängelse har till syfte att utbilda läkare och andra fångar som har yrken. Eller möjlighet att ta vilket jobb som helst för att försörja sig när de kommer ut i samhället.

För Drbrasa är olika kurser eller utbildningar endast slöseri med resurser. Som tas från någon annan som verkligen behöver lära sig något, i försörjningssyfte, för att inte återfalla i brott

Drbrasa förstår inte att han är frihetsberövad, att han inte bestämmer själv över, när han får göra saker. Fängelserna är inte lärosäten med olika utbildningar som är till för Drbrasa. Just nu har någon annan bestämt, utan att fråga honom om vilken anstalt han skall vara på. Det är det som är innebörden av att dömas till fängelse.

Det kanske tar sin tid för Drbrasa att inse att han har fått ett straff som skall sittas av. En långtråkig tillvaro, som han borde använda till att rannsaka sig själv. Det jag råder honom att söka är samtalsterapi. Drbrasa förstår inte vad han gjort för fel. Han förstår inte sin egen roll i vad som skett och hur folk uppfattar honom, Dråsnan och Puman.

Han tror att han kan pissa som om han vore en hund i hundgården, äta frukt för att framstå som förmer än rökare, och i sin enfald tror han att det ligger i andras intresse hur han upplever att vara inspärrad.

Drbrasa skulle genom inlärning av andras reaktioner kunna fungera bättre när han kommer ut i friheten.
Citera
2012-12-03, 18:17
Medlem
Han mår ju inte bra. Både han och sambon verkar ju ha någon slags personlighetsrubbning.

Jag känner mig iaf mer hotad av en mordbrännare än en småkriminell knarkare.
Citera
2012-12-03, 20:12
Medlem
SuperTeflons avatar
Var det någon i tråden som var på visningen av ödetomten idag? Minus 12 grader kallt, snötäckt och visas bara i kolmörker. Det finns ju några i tråden som varit på inspektion innan. Vad försöker Mäklarbyrån dölja? Vad är det som den låga temperaturen, snötäcket och mörkret ska dölja?

Villaruinen visades väl också idag? Var det ingen som var där och hörde hur försäljarsnacket gick? Kunde man kamma in några poäng på att påstå att Dokusåpaprinsessan Grandiåsa en gång sades ha lekt med hålslaget i källaren? Eller att en inte helt okänd mordbrännare klämt en Sibylla i samma källare, utan att senare kamma hem något?
Senast redigerad av SuperTeflon 2012-12-03 kl. 20:19.
Citera
2012-12-04, 10:29
Medlem
Daganteckning olämpligt uppförande, 2012-08-27, XX
Daganteckning olämpligt uppförande, 2012-08-28, XX

Citat:
Daganteckning, 2012-08-27, XX

Anteckning
OLÄMPLIGT UPPFÖRANDE

Den 24/8 ville klienten faxa samt ta kopior av en dokument men efter har fått besked att han inte fick göra detta blev han otrevlig och kallade personalen nedställande tillmäl. Detta pågick nästan hela dagen tröts att han hade fått en förklaring och ville absolut inte lyssna på vad personal hade att säga.//

Citat:
Daganteckning, 2012-08-28, XX

Anteckning
OLÄMPLIGT UPPFÖRANDE

Igår efter promenaden sade M.L. att nu hoppar jag in i duschen, och Du ser till att det finns mat till mig när jag är klar. Jag förklarade att maten serveras nu och att han fått ta mat först sedan kan han duscha.
Han försöker på liknande sätt hela tiden ge order till personal och pratar till oss på ett nedlåtande sätt. Och vill ej lyssna på våra anvisningar.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in