2012-06-15, 22:18
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Lite ot om villan, men jag förstår inte alls varför folk klagar på Scheins gamla villa. Det är möjligt att den var inrökt, men det är en perfekt villa att ha fest i. Och det verkar han ju ha haft, på 70-talet i alla fall. På sidan 200 i fup a ser man planritningar på villan, och istort sett hela övervåningen består av enbart sociala ytor. Tre stora rum, en inglasad veranda, och en lång balkong. Rummet i mitten ser ut att vara nåt sorts bibliotek med inbyggda bokskåp. Trappräcket i hallen ansluter till en lång bardisk. Kök, matrum, gästrum, och sovrum med en suite badrum i nedervånigen. Mer fuckpad än så blir det inte ens i Mad Men. Helt klart en perfekt villa för en miljonär som Schein att leva ungkarlsliv i. Finns det några beskrivningar av dom fester han hade där förritiden?
Kommer sökträffarna på Harry Schein på google för all framtid att ätas upp av denna mordbrand?

Sökte på lite skvaller, men träffarna drunknar i mordbrand. Dock finns två tre bilder från rummen i villan, samma foto som för övrigt ses från brandplatsen i Fup

Sorgligt att det är förstört - det är/var Kult - vilket öde
Vilket öde för dom inblandade - ingen kommer att glömma - dom kommer för alltid att vara inskrivna i historen om mordbranden på Harry Scheins villa

http://www.kb.se/Dokument/audiovisue...ORG_A4_LOW.pdf

Kanske finns även mer info i någon av dessa filer på Kungliga Biblioteket http://www.kb.se/aktuellt/Butik-och-...itizen-Schein/
Senast redigerad av Yoga-Millan 2012-06-15 kl. 22:30. Anledning: fixar länk
Citera
2012-06-15, 22:22
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prescript-pants
Jag tycker inte det är OT. Det ger en bakgrundsbild för hela scenariot, och många yngre personer vet nog inte ens vem Harry Schein var (inte minst polisen som i FUP:en kallade honom "Författaren Harry Shine".

Man kan också se på planritningen att huset byggdes ut nån gång på 60-talet till dubbel storlek. Hela den stora salongen mot öster tillhör den nyare delen av huset, samt tillhörande våning under. Köket har antagligen varit i det rum som nu är bibliotek. Eller så har det alltid legat i souterrängplanet. Tillbyggnaden är skickligt utförd, och rumsdisponeringen har lösts på ett ganska elegant sätt. I undervåningen kan man se den gamla ytterväggen gå tvärsigenom husets mitt, där man helt enkelt har förlängt korridoren i mitten mot öster.

Vad som har betydelse för parets ombyggnadsplaner är att den nyare delen av huset står på delvis prickad mark. Dvs, det är antagligen ett gammalt svartbygge som med åren har fått dispens. Men det kan ha hämmat parets planer på ytterligare ombyggnader, eftersom man antagligen är väldigt restriktiva med ombyggnader åt det hållet.
Citera
2012-06-15, 22:35
Medlem
Det blir nog svårt för den nuvarande ägaren att sälja huset nu. Det är som att det vilar en förbannelse över huset. Först arvstvisten, och nu mordbrand på det. Jag skulle inte vilja bo där även om jag hade möjlighet att hosta upp 13 miljoner för det. Extratomten säljs kanske lättast för sig.
Vill passa på och tacka alla eminenta trådskrivare som verkligen gör den här tråden både underhållande och intressant.
Citera
2012-06-15, 22:40
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyForFools
Det är som att det vilar en förbannelse över huset.
*s* Tar man verkligen hänsyn till sådant? Jag som trodde vi levde i ett modernt samhälle.
Citera
2012-06-15, 22:53
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan

Sorgligt att det är förstört - det är/var Kult - vilket öde
Vilket öde för dom inblandade - ingen kommer att glömma - dom kommer för alltid att vara inskrivna i historen om mordbranden på Harry Scheins villa

http://www.kb.se/Dokument/audiovisue...ORG_A4_LOW.pdf

Intressant länk, och en bra beskrivning av huset. Dom beskriver det ungefär som jag föreställer mig det. Tänk Mad Men fast på 70-talet, i en kombination med lite österrikisk alpstugekänsla.

Edit: Man kan förövrigt se på bilden i den där länken det där fönstret mellan arbetsrum och salong, eftersom det fönstret vette mot utsidan av huset innan den nyare delen av huset byggdes.
Senast redigerad av Skidaddle 2012-06-15 kl. 23:00.
Citera
2012-06-15, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag ser detta inlägg som ett framsteg, jag menar att det allt för länge varit fokus på L*ndbergs mentala hälsa och man tagit ett förlegat grepp om situationen när man låter en man ta hela ansvaret. Det är trots allt kvinnorna som är konsumenter av lyxen som han, Mange skall ut och skaffa på norrländsk karla karl manér. Han gör det en man måste göra, eftersom han har skaffat sig damer dyra i drift, där drömboendet blir det dyraste i landet, i Stockholm.

Jag tror man måste bort från den moderna populärpsykologin och Hare när man diagnostiserar Grandiosa.Problemen härrör sig från det Freud kallade hysteri, orsakad av en viss frustation, en frustation man inte pratar om i vår tid, därav orsaken till problemet med hysteriskt agerande utan eftertanke.
Freud talade även om överjaget, där det egna idet gick förlorat. Jakten på att vara lyckad, bo bra och bli bekräftad genom materiella ting och främlingars beundran, stämmer väl överens med Grandiosa. När fasaden rämnar, överjaget avslöjas och förlöjligas, reagerar Grandiosa irrationellt och skyddar sig själv och pengarna utan beaktande av juridiska konsekvenser.
Även om Brasa fått stå i skottgluggen är det dock flera i tråden som riktat sökarljuset mot DrÅsa, av naturliga skäl (de som du nämnde, samt hennes inflytande i media). Jag kan hålla med dig om att Åsa troligtvis inte skulle scora så högt på Hares Psychopathy Checklist. Men i begreppet "histrioniker" finns en hel del av det du nämnde. Jag hänvisar till ett eget tidigare inlägg och till Wikipedia.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Histrionisk_personlighetsst%C3%B6rning

https://www.flashback.org/sp37643059

Jämfört med mitt tidigare inlägg är jag benägen att vilja ticka av ytterligare en eller annan box i symptom- och kriterie-listan för histrioniker, där "Olämpligt förföriskt framträdande eller beteende" och "Teatraliskt beteende" ligger bra till.
Citera
2012-06-15, 23:21
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Watson
OK, då kommer här lite mer material, men inga direkta bombnedslag. Däremot tillräckligt för att fundera lite på om Drbrasa kan ha någon hållhake på honom. Med tanke på att Nisse i förhör bekräftat att han fått låna pengar av Drbrasa.

T1385-08

FT1935-08

FT890-10

T1470-10
Vad jag fått fram hittills om Nisse källartroll:

Hovrätten för Övre Norrland ---------- här krävs mer grävande i arkivet

Hovrätten för Nedre Norrland --------- inga ärenden

Svea hovrätt --------------------------- inga ärenden

Göta hovrätt ---------------------------- inga ärenden

Hovrätten för Västra Sverige ---------- inga ärenden

Hovrätten över Skåne och Blekinge -- vet inte ännu
Citera
2012-06-15, 23:23
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Intressant länk, och en bra beskrivning av huset. Dom beskriver det ungefär som jag föreställer mig det. Tänk Mad Men fast på 70-talet, i en kombination med lite österrikisk alpstugekänsla.

Edit: Man kan förövrigt se på bilden i den där länken det där fönstret mellan arbetsrum och salong, eftersom det fönstret vette mot utsidan av huset innan den nyare delen av huset byggdes.
Jag får titta mer på ritningarna vid ett senare till fälle, men det som slår mig när jag nu läser pdf som jag länkade till, förstår man att författaren är i huset efter Harry gått bort 2006. Det står ;

Jag märker på E att det var ett tag sen hon var
här och att åsynen av huset väcker minnen till liv
hos henne. E visar mig runt på tomten samtidigt
som hon berättar öppenhjärtigt och med stor värme
om Harry. Jag noterar det inte till en början eftersom
hon är så glad när hon talar om Harry, men
hon gråter nästan hela tiden. Änderna lunkar mot
sitt nyfunna territorium, swimmingpoolen, som är
fylld av regnvatten/

Eftersom det inte funnits med någon swimmingpool i något i detta ärende (förutom ML och ÅV framtida planer, förvånas jag, och får söka igen

Harry Schein fick hjälp av sin granne med att sköta poolen, bilen och huset. När Harry Schein var bortrest tog grannen hand om post, blommor och snöskottning.

Eftersom den gode Harry dog 2006 och ingen har bott i villan sen dess, undrar jag - var blev den poolen av?
Senast redigerad av Yoga-Millan 2012-06-15 kl. 23:33. Anledning: fixar länk
Citera
2012-06-15, 23:34
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:

Eftersom den gode Harry dog 2006 och ingen har bott i villan sen dess, undrar jag - var blev den poolen av?

Jag ser ingen pool på ritningarna. Däremot var det tal om en tennisbana. Fanns det en sån på extratomten, eller var det bara nåt Schein snackade om att han skulle anlägga där? Det troligaste är att författaren tog fel när han refererade till vad någon annan hade sagt, eller missförstod innehållet. Eftersom dom gick ett tag runt tomten kanske han såg en pool hos nån av grannarna, och trodde att den tillhörde det Scheinska hushållet? Tomterna står rätt bredvid varandra.

Edit: Det finns en pool på grannens tomt på 7C, precis bakom Scheins garage. Det är den enda jag ser på satellitbilderna.
Senast redigerad av Skidaddle 2012-06-15 kl. 23:40.
Citera
2012-06-15, 23:37
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Jag får titta mer på ritningarna vid ett senare till fälle, men det som slår mig när jag nu läser pdf som jag länkade till, förstår man att författaren är i huset efter Harry gått bort 2006. Det står ;

Jag märker på E att det var ett tag sen hon var
här och att åsynen av huset väcker minnen till liv
hos henne. E visar mig runt på tomten samtidigt
som hon berättar öppenhjärtigt och med stor värme
om Harry. Jag noterar det inte till en början eftersom
hon är så glad när hon talar om Harry, men
hon gråter nästan hela tiden. Änderna lunkar mot
sitt nyfunna territorium, swimmingpoolen, som är
fylld av regnvatten/

Eftersom det inte funnits med någon swimmingpool i något i detta ärende (förutom ML och ÅV framtida planer, förvånas jag, och får söka igen

Harry Schein fick hjälp av sin granne med att sköta poolen, bilen och huset. När Harry Schein var bortrest tog grannen hand om post, blommor och snöskottning.

FUP B sid 213 finns poolen inritad.
Citera
2012-06-15, 23:43
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prescript-pants
Jag tycker inte det är OT. Det ger en bakgrundsbild för hela scenariot, och många yngre personer vet nog inte ens vem Harry Schein var (inte minst polisen som i FUP:en kallade honom "Författaren Harry Shine".
Den polisen måste vara kusin till den polisen som förhörde barnläkaren och inte visste vad natriumklorid är för något.
Citera
2012-06-15, 23:45
Medlem
Citat:
Storhetsvansinne kan vara ett tecken på psykos eller en personlighetsstörning.

Där faller i så fall din Histrionisk personlighetsstörning på plats.

I denna artikel

I läsarkommentarerna blir hon sågad regält i den tredje kommentaren av en läkare för sina bristande kunskaper inom skolmedicin. Hon tycks inte se sig själv, vilket vi tidigare konstaterat

Bästa Åsa! En förvånansvärt historielös historiebeskrivning för att komma från en med medicinsk utbildning

Hon verkar hitta vissa ord som hon hänger upp det mesta på, dessa ord blir sen till mantra, så om hon upprepar dom tillräckligt ofta så kanske dom blir sanna. Hon hade kanske blivit en bra politiker? Säg det tillräckligt många ggr så blir det sant.
Japp, jag menar att kombinationen histrioniker och storhetsvansinne är kompatibel.

Beträffande hennes historieskrivning så är den bitvis märklig, precis som några av kommentarerna till krönikan påpekade. Läser man hennes krönika kan man få intrycket av att inte mycket före Alexander Fleming var vetenskapligt. Detta är förstås en mycket grov förenkling (även kommenterad av undertecknad i spoiler nedan).

Angående övriga budskap i hennes krönika så menar jag att hon missat en stor brist i dagens möte mellan läkare och patient: tid. Den som sett tidsschemat för exempelvis en allmänläkare på en vårdcentral vet vad jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in