2012-06-15, 16:31
Medlem
Preputiets avatar
Jag har reflekterat lite över Grandiåsna:
Hur kommer det sig att hon gör såna kovändningar som påtalats i ett föregående inlägg av Prescript-pants? Först spela orättvist behandlad av ordningsmakten. Fick inte möjlighet att ta farväl av sin älskade, snyft, snyft
När hon inte får stöd av GW inser hon att loppet är kört. Varumärket måste räddas till varje pris. Damage control strategin utarbetas och Brasa offras. Vistelsen i Sundsvall förklaras med relationsproblem. I veckans nummer av Hör och häpna, kunde man läsa om parets relationsproblem. Att Grandiåsna är utblottad och får tillbringa sommaren ensam, snyft, snyft

Mycket talar för att Grandiåsna var med på brandplanerna. Varför annars vara så snabb med att påtala brandplatsen innan någon annan förstod poängen? Varför hade paret så medvetet tokeldat på träsktomten i februari? Jag ställer mig fortfarande frågande till den tidsmässigt lägliga Sundvallsvistelsen.

Om vi ponerarar att Grandiåsna var delaktig i planering så är hon ju minst lika skyldig som Brasa.

Nu när Brasa behöver stöd från sin familj som mest väljer Grandiåsna att iskallt lysa med sin frånvaro ty varumärket är viktigare än allt annat. Detta tyder på total känslokyla. Jag tycker att det kan vara på sin plats att revidera fåtöljdiagnosen gällande Grandiåsna, bollen finns i luften!

Som Antistalk förmodligen hade uttryckt sig:
Hur konstigt det än låter så här i efterhand, så är det nog så att Brasa skulle behövt polisskydd sedan långt före jul. (Nu mina egna ord) Inte pga en illasinnad stalker, för en sån existerar inte (det har nästan alla tråden insett vid det här laget). Nej polisskydd mot en spetskompetens doktorinna vid namn Grandiåsna.
Citera
2012-06-15, 16:37
Medlem
Postvagnens avatar
Preputiet skriver:
Jag har reflekterat lite över Grandiåsna:
Hur kommer det sig att hon gör såna kovändningar som påtalats i ett föregående inlägg av Prescript-pants? Först spela orättvist behandlad av ordningsmakten. Fick inte möjlighet att ta farväl av sin älskade, snyft, snyft
När hon inte får stöd av GW inser hon att loppet är kört. Varumärket måste räddas till varje pris. Damage control strategin utarbetas och Brasa offras. Vistelsen i Sundsvall förklaras med relationsproblem. I veckans nummer av Hör och häpna, kunde man läsa om parets relationsproblem. Att Grandiåsna är utblottad och får tillbringa sommaren ensam, snyft, snyft

Mycket talar för att Grandiåsna var med på brandplanerna. Varför annars vara så snabb med att påtala brandplatsen innan någon annan förstod poängen? Varför hade paret så medvetet tokeldat på träsktomten i februari? Jag ställer mig fortfarande frågande till den tidsmässigt lägliga Sundvallsvistelsen.

Om vi ponerarar att Grandiåsna var delaktig i planering så är hon ju minst lika skyldig som Brasa.

Nu när Brasa behöver stöd från sin familj som mest väljer Grandiåsna att iskallt lysa med sin frånvaro ty varumärket är viktigare än allt annat. Detta tyder på total känslokyla. Jag tycker att det kan vara på sin plats att revidera fåtöljdiagnosen gällande Grandiåsna, bollen finns i luften!

Som Antistalk förmodligen hade uttryckt sig:
Hur konstigt det än låter så här i efterhand, så är det nog så att Brasa skulle behövt polisskydd sedan långt före jul. (Nu mina egna ord) Inte pga en illasinnad stalker, för en sån existerar inte (det har nästan alla tråden insett vid det här laget). Nej polisskydd mot en spetskompetens doktorinna vid namn Grandiåsna."

Postvagnen skriver.

Grandiåsna är nog mer inblandad i bakgrunden än vad som hitills framkommit. Det faktum att hon ska ut i pressen och gråta ut talar för det. Skulle en normal person gråta ut i ressen på det sätt som hon gör? Tror inte det. Ser en röd tråd i hennes beteende och det är att det verkkar gå från den en aytterligheten till den andra. (Påminner om Boderline i ngn form?
Denna tråd har alla förutsättningar att bli extremt lång. Hösten och vintern kommer att bli mycket rolig.
Citera
2012-06-15, 16:49
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Först bör man notera att DrBrasa i alla fall för kontot som förekommer i FUP verkar ha en checkkredit eller motsvarande som nyttjas hårt (det är därför han oftast har negativt saldo). Från det kontot finns det således inga pengar att säkra då det för det mesta bara är skulder på kontot.

DrÅsa däremot har säkerligen en del egna pengar samt pengar som DrBrasa fört över av olika anledningar. Hon har troligen inte någon checkkredit eller liknande av den storlek som DrBrasa har och därmed finns "riktiga" pengar på kontot. Alltså är det dem man i första hand tar.

Har ett vagt minne från någon formulering i FUP/förhör om att DrBrasa fört över ett antal miljoner till sin mor som sedan skulle iväg till projektet i Turkiet. Stämmer det så luktar det skunk lång väg men rent formellt blir det svårare/tar längre tid för myndigheterna att lägga vantarna på de pengarna då de inte kan gå in hursomhelst på mor Brasas konto och norpa kapital.

Fastigheterna är kraftigt belånade och om Kalle på Snedbank gjort vad jag trott han gjort så är han just nu inte poppis hos sina chefer som ser risken att Skatteverket/Kronofogden tar fastigheterna i pant och driver det till försäljning - det är i sin tur en risk för banken, i synnerhet om Snedbank-Kalle gjort klantig due diligence innan han beviljat lånen eller om DrBrasa lekt urkundsförfalskare igen men denna gång med värderingsintyg o.dyl.

(Förtydligande: Om Kronofogden efter tillgångsutredning bedömer att det kan utfalla pengar till staten genom en fastighetsförsäljning kommer de att driva på för detta. Även om Kronofogden inte väljer att tvinga fram en försäljning kommer banken troligen att själva göra detta för att täcka upp sin kredit eftersom det är hög risk för att det inte blir så många fler amorteringar på lånen från DrBrasas sida om man säger så... I praktiken bör det bli så att de säger upp lånen, tar pantbrev etc. i fastigheterna och sedan blir det försäljning. Vilken prioritetsordning fordringsägarna har vågar jag inte uttala mig om men Skatteverket brukar generellt stå på plats 1 i kön när det gäller att få pengar)

När det gäller bankernas förmåga till att identifiera penningtvätt verkar just Umeå vara ett bra ställe för penningtvättare - påminner mig om en historia 2010: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3609268 - tror t.o.m. att det var samma bank som DrBrasa använde. Banken reagerade alltså först efter att _miljardbelopp_ omsatts på en persons konton...

Sedan anser jag att DrBrasas penningtrixande och val av bolagsformer, överföringstidpunkter med mera är på tok för utstuderat för att han ska ha kommit på allt själv - i synnerhet som han är IT-okunnig. Måste finnas fler som har fingrarna i denna soppa.
Tack för bra svar och förtydligande. Ja det är en del som luktar skunk här Min gissning var just att risken borde vara stor om dom likvida medlen var små, att banken i princip kan säga upp lånen. Huruvida ML haft en mentor i "svartkonst" har det spekulerats i, antar att vi aldrig få det svaret.
Från Fup
Avslutningsvis tillfrågas Magnus om han har bett Åsa föra över 6 miljoner från ett av hans
konton vilket han bekräftar. Han uppger på fråga att han gjorde det genom det brev han skrev
till henne. Pengarna är avsedda för Turkiet enligt Magnus men skall för stunden sitta på Åsas
mammas konto, för att finnas där tills det här är klart. Därefter skall de
till Turkiet, till ett företag som heter Oguzun Construction. Magnus tillfrågas om han på något
sätt är ägare eller delägare i det bolaget men det är han inte. Företaget bygger ett hus åt oss
där nere.
Från Fup, förhör sid 472 - Åsa överförd ägarandelar
och befrias samtidigt från sina lån i samband med försäljning av följande
fastigheter"¸ så är det uppräknat då Ugnen 6, Ankaret 3, Ankaret 4,
Tegnerlunden 4, Vändmakaren 4, Hemmesta 27:1 samt eventuell föregående
avstyckning och försäljning och slutligen då samtliga tillgångar i Turkiet.

Tillgångarna i Turkiet finns sedan inte med i den kopian på det sk Fördelning utav tillgångar som finns bif till Fup, men å andra sidan sägs i förhör och vidare i sökningar i ÅV dator att det gjort flera ändringar.
Beslag husransakan. beslagtagen pärm - Märkt "Crystal Park" Handlingar - bygge/projekt Alanya Turkiet.
Fup förhör. Magnus tillfrågas om vilka mobiltelefoner han brukar och han berättar att han använder sig av tre telefoner, sin Iphone med telefonnummer XXXXXX, en Turkiet-telefon samt en Norrlandslur
Senast redigerad av Yoga-Millan 2012-06-15 kl. 16:55.
Citera
2012-06-15, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
Tack för bra svar och förtydligande. Ja det är en del som luktar skunk här Min gissning var just att risken borde vara stor om dom likvida medlen var små, att banken i princip kan säga upp lånen. Huruvida ML haft en mentor i "svartkonst" har det spekulerats i, antar att vi aldrig få det svaret.
Från Fup
Avslutningsvis tillfrågas Magnus om han har bett Åsa föra över 6 miljoner från ett av hans
konton vilket han bekräftar. Han uppger på fråga att han gjorde det genom det brev han skrev
till henne. Pengarna är avsedda för Turkiet enligt Magnus men skall för stunden sitta på Åsas
mammas konto
, för att finnas där tills det här är klart. Därefter skall de
till Turkiet, till ett företag som heter Oguzun Construction. Magnus tillfrågas om han på något
sätt är ägare eller delägare i det bolaget men det är han inte. Företaget bygger ett hus åt oss
där nere.
Från Fup, förhör sid 472 - Åsa överförd ägarandelar
och befrias samtidigt från sina lån i samband med försäljning av följande
fastigheter"¸ så är det uppräknat då Ugnen 6, Ankaret 3, Ankaret 4,
Tegnerlunden 4, Vändmakaren 4, Hemmesta 27:1 samt eventuell föregående
avstyckning och försäljning och slutligen då samtliga tillgångar i Turkiet.

Tillgångarna i Turkiet finns sedan inte med i den kopian på det sk Fördelning utav tillgångar som finns bif till Fup, men å andra sidan sägs i förhör och vidare i sökningar i ÅV dator att det gjort flera ändringar.
Beslag husransakan. beslagtagen pärm - Märkt "Crystal Park" Handlingar - bygge/projekt Alanya Turkiet.
Fup förhör. Magnus tillfrågas om vilka mobiltelefoner han brukar och han berättar att han använder sig av tre telefoner, sin Iphone med telefonnummer XXXXXX, en Turkiet-telefon samt en Norrlandslur

Oh lord! ÅV blandar in sin mamma, på uppdrag av ML. Nu klickar jag i boxen för narcissism igen. En del narcissister får sina makars föräldrar att stjäla för deras räkning, de här två tillhör helt klart samma andas barn. ÅVs mamma bör nu raskt dumpa allt som har med deras affärer att göra från sin egen sfär.
Citera
2012-06-15, 17:15
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hammocken
Oh lord! ÅV blandar in sin mamma, på uppdrag av ML. Nu klickar jag i boxen för narcissism igen. En del narcissister får sina makars föräldrar att stjäla för deras räkning, de här två tillhör helt klart samma andas barn. ÅVs mamma bör nu raskt dumpa allt som har med deras affärer att göra från sin egen sfär.

Äh. Tror knappast dråsas morsa är en oskyldig tant som sitter och virkar koftor.
Visst fan var det väl dråsas farsa som hade en del lik i bagaget?
Lite bränder och annat fuffens?
Eller minns jag fel?
Citera
2012-06-15, 17:19
Medlem
Postvagnens avatar
Narcisister. Ja det tycker jag stämmer. Har tyckt att det framskymtat itråden tidigare. Dr Åsa grandiåsa bild av sig själv talar ju för det. (Fåtöljuttalande)
Citera
2012-06-15, 17:21
Medlem
Postvagnens avatar
Åsas mamma sitter väl med i en del áv företagens styrelser??? Då borde hon vara väl medveten om vad som pågår och även solidariskt betalningsansvar för alla uppkomna skulder.

Jamenvadårrå ......jag minns det likadant
Citera
2012-06-15, 17:27
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postvagnen
Åsas mamma sitter väl med i en del áv företagens styrelser??? Då borde hon vara väl medveten om vad som pågår och även solidariskt betalningsansvar för alla uppkomna skulder.

Dråsas mamma sitter som suppleant i Wihlbeck Holding AB.

http://www.allabolag.se/5568483621/befattningar
Citera
2012-06-15, 17:29
Medlem
Hunnerkungens avatar
Citat:

Hon sitter som styrelsesuppleant i Wilbeck Holdning AB där DrBrasa är VD och DrÅsa Vice VD.
Edit: Tvåa på bollen.
Citera
2012-06-15, 17:30
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Äh. Tror knappast dråsas morsa är en oskyldig tant som sitter och virkar koftor.
Visst fan var det väl dråsas farsa som hade en del lik i bagaget?
Lite bränder och annat fuffens?
Eller minns jag fel?
Ja, du minns fel här är inlägget https://www.flashback.org/sp36828974
Till skillnad från dig tror jag dock att Dr åsas mamma är oskyldig, och att hon gjort som många föräldrar, velat hjälpa till. Det där Holdingbolaget har inte haft någon rörelse på sitt konto, vilket nämns i Fup. Däremot tror jag någon familjemedlem velat bistå med råd och föreslagit ett holdingbolag, kanske till och med någon anat att "allt" skulle spricka, med det upplägg dom haft.
Senast redigerad av Yoga-Millan 2012-06-15 kl. 17:33.
Citera
2012-06-15, 17:32
Medlem
Postvagnens avatar
Då blir det säkert snart betalningssäkring av medel även från Åsas mamma. Det gäller då medel som överförts från Brasa eller Åsna eller Åsnas till mammas konto. Är det någon som vet ifall betalningssäkring pågår även hos henne?
Senast redigerad av Postvagnen 2012-06-15 kl. 17:35.
Citera
2012-06-15, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hammocken

Jag var så stensäker på att det var DrBrasas mamma som åsyftades i FUP att jag inte ens reagerade förrän nu

Citat:
Då blir det säkert snart betalningssäkring av medel även från Åsas mamma. Det gäller då medel som överförts från Brasa eller Åsna eller Åsnas till mammas konto. Är det någon som vet ifall betalningssäkring pågår även hos henne?

Måste nog till lite mer pappersarbete för att få ordning på det, är hon smart betalar hon tillbaka det till Magnus konto illa kvickt.

Ser två scenarion i detta:

1) DrBrasa har ett listigt skattetekniskt penningtvättsupplägg som går ut på att nyttja DrÅsas mamma som "målvakt" eller motsvarande "nyttig idiot" samt kanske även ha en "gömd" buffert som inte vare sig bank eller skattemyndighet eller rättsvårdande instans kan se.

eller

2) DrÅsa och DrBrasa har rykt ihop, DrÅsa känner att hon inte vill blir "lurad" på pengar/egendom i Turkiet och Mamma Dråsa utses till "oberoende tredje part" att förvalta och överföra pengarna.

Vi kan nog dock kallt räkna med att pengarna som sådana är svarta som natten.

Tittar lite på http://sv.wikipedia.org/wiki/Penningh%C3%A4leri

"Svea hovrätt har i dom 2008-04-16 dömt en person som har ställt sitt bankkonto till förfogande för annan på sätt som objektivt sett bedömts som penninghäleri, varefter tillgodohavanden som frånhänts tredje man genom brott överförts till bankkontot. Bankkontoinnehavaren har fällts till ansvar för penninghäleri eftersom han med hänsyn till omständigheterna måste ha misstänkt att fråga kunde vara om brottsligt förvärvade medel och har ansetts ha sådant uppsåt som fordras."

Kan ju bli spännande det med. Ett hett tips till DrÅsa för att fixa lite nya pengar är att nu kvickt som attan teckna ned ett storyboard som täcker alltihop från brand till ekobrott och sedan sälja filmrättigheterna. Har potential att blir en ny Stieg Larsson-trilogi. Man behöver inte ens ändra titlarna...

1. Män som hatar kvinnor (Upptakt, fuskande läkarstudent utvecklas till kvinnomisshandlare)

2. Flickan som lekte med elden (Ung, mediakåt läkarinna träffar en het läkare som det slår gnistor om)

3. Luftslottet som sprängdes (Läkaren genomgår den sista metamorfosen, gör en Yeah-plan och utvecklas till mordbrännare. Så punkteras hela bubblan...)

Karaktärsnamnen finns redan klara i FUP:en....

Detta kan följas upp med en tät thriller som tar sitt avstamp i de ekonomiska aspekterna.... "Snabba cash" kanske

I vilket fall som helst kan vi nog nästan utesluta att Mamma DrÅsa kommer att bjuda DrBrasa på hembakta kakor i cellen, såvida de inte är fyllda med cyanidampuller istället för mandel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in