2012-06-05, 10:43
Medlem
Är ML ute efter att få fram om de hittat fingeravtryck?

Själv talar han om en brasa och kartonger, skada i en tumme, den 23/2.

Utdrag ur förhör med ML.

ML: Det var ju mest det där med de här sakerna som…som åklagaren tog upp
där. Ehh…Ja, men det har jag förtydligat där. Ehh…Det var bara en annan sak
som…som kom upp, jag skar upp några kartonger…Ehh…eller öppnade några
kartonger och så där…Ehh…som jag eldade upp där och skar mig. Det var bara
en sån där sak som jag kom ihåg.
Fhl: Var…?
ML: Ehh, var jag skar mig, eller vad?
Fhl: Ja?
ML: Jag skar mig på tummen, tror jag det var.
Fhl: Ja, men vart skär du upp de här kartongerna och…?
ML: Nej, men det var bara saker som jag liksom kom ihåg från där…. Ni bad
mig att jag skulle liksom tänka till.
Fhl: Jaa.
ML: På den då.
Bfhl: Men du måste förklara!
Fhl: Förklara Magnus!
Bfhl: Var var du? Vad händer? Vad är det som sker ?
ML: Ehh, på torsdag, den 23:e då, när jag höll på med brasan där, då hade jag
fått en massa leveranser av kartonger som jag skulle elda upp. Bara en av de
där sakerna som jag kom ihåg det var att jag skar mig, på de där lådorna eller
när jag skar upp då skar jag mig på kniven.
Fhl: Mm.…
ML: Och jag bar ned dem. Det var bara det att, för det kom jag ihåg. Det var en
sak som jag kom ihåg från den dagen, att jag liksom fick lägga om det här
förbandet flera gånger, för…
Fhl: Då skar du dig rätt rejält då?
ML: Dja…Äh, inte, men det blödde en del i alla fall. Ehh…Vi ska se vad jag
har mer. Ehh…Ja, sen att…att…Ehh…Det är ett par nycklar som är borta. Jag
vet inte om det… Det här är bara saker som jag liksom har kommit på.
Citera
2012-06-05, 12:08
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Ytterligare en tanke jag haft:

Han köpte ju 2 dunkar á 20 liter.
Vi har hela tiden förutsatt att han skulle ha dem för branden. Har man hittat dem på brandplatsen?

Jag föreställer mig en möjlig plan till ett alibi.
-Han har en svart Volvo HXO eller vad det var för reg.nr, på reparation i Norrland.
-Han har pappas Toyota i Stockholm.
-Han har 40 (möjliga) extra litrar bränsle.
-Ha har en flygbiljett kl 8.50 den 24/2

Ifall han undviker att synas under eftermiddag och kvällen, tuttar på, och åker med pappas Toyota upp till Umeå. Med hjälp av extradunkarna kan han lätt ta sig dit utan att bli filmad vid någon bensinstation.

Vid en förfrågan från polisen kan han då lugnt säga att han varit i Norrland sedan den 23:e. valde att åka upp till Norrland tidigare, att han därför inte utnyttjade flygbiljetten. Det under förutsättning att polisen hade upptäckt att han hade en flygbiljett bokad i sitt namn.

Han har sedan -som han gjorde ändå -tagit Volvon ner.

Bara en tanke

Man hittade två st lock som vid kontroll passade perfekt för Biltema-dunkarna.

Ekonomisk som Brasa är, tog han förstås med sig dunkarna från platsen.
Citera
2012-06-05, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyksalie
Beslut Umeå Tingsrätt 2012-03-16 som SÅL:s jur kand hänvisar till i FUP:en som ett tänkbart bidragande ekonomiskt motiv för ML att vilja dra sig ur affären i Kevinge.

Tror ej det har funnits tidigare i tråden. Om det ej överklagades innan början på april (hur kollar man det?) så har det vunnit laga kraft.

http://pdfcast.org/pdf/magnus-lundberg-ume-tr-120316

Edit: för oss icke-jurister / icke-revisorer / icke-proffsmyglare så är det bra svårläst prosa, både i vad de olika parterna anför och vad domstolen kommer fram till. Slutsatsen att KFM ska få "utsöka" ett par mkr av dr Brasa är dock distinkt och okomplicerad.

Tingsrätten kan upplysa om beslutet är överklagat eller vunnit laga kraft.
Citera
2012-06-05, 12:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Är ML ute efter att få fram om de hittat fingeravtryck?

Själv talar han om en brasa och kartonger, skada i en tumme, den 23/2.

Utdrag ur förhör med ML.
Själva andemeningen är att det varit inbrott på hans kontor – och att tjuvarna passat på att sno åt sig även pulkan som han tror stått under snedtaket till carporten. Historien om tummen är bara ett sätt att inte låta det misstänkta inbrottet framstå i ensamt majestät och som det enda han kan komma ihåg; han väljer att bara nämna det som en liten reflektion i förbifarten. Men det framstår som ganska klart att inbrottshypotesen kommer att vara det huvudsakliga spåret i hans försvarsstrategi. "Glömt nycklarna i dörren" är ett annat sätt att säga att det nog helt säkert "ehh… varit… ehh… inbrott". – Forts. på förhöret (s. 502):
Även nyckelkopieringen kommer in här eftersom han (bl a pga mäklarens uppgift att han lämnat ut en nyckel vid besiktningstillfället den 8 dec; samma dag som kopieringen ägde rum) tvingas medge att han nog gjort en kopia: ”...nyck….jag har massor av nycklar i ett skåp i kontoret, det är väl dom ställena dom bör kunna vara på, det är vad jag kan tänka mig.”

Sällan har man hört en sådan bortförklaringsmaskin. Tala om att vara ”bränd”. - Dock har utredningen sina poänger, och här kan man kanske säga att snålheten bedrar visheten:

FUP, s. 395:
Citera
2012-06-05, 12:49
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uphill
Bra tanke!

Men det spretar lite grann.

Om DrBrasa inte skulle använda de 2x20 litrarna diesel till att tutta på den nyköpta villan, så återstod endast tio liter tändvätska (+ ett fempack tändare) att transportera till huset, dvs knappt tio kilo.

Varför köpte han då pulkan?
Det var ju för att 50 kg var för tungt att bära.

Brasa behövde pulkan för att tillbehören till mordbranden var för tunga att bära

Edit
För övrigt behövs en tratt för att tanka en bil med vattendunkar.
Köpte han någon tratt?

Intressanta iakttagelser.
En tratt har nog i stort sett alla bilägare. DrBrasa med sin maskinpark har det definitivt.

Varför köpte han en presenning? Han har en "plan" men ändrar den efter nya förutsättningar. Men det verkar uppenbart att han använde pulkan och drog saker på. Säkert som han hade föresatt sig.
Han kan, precis som du sade, använt den för att dra en eller två dunkar bränsle också. Han kanske t.o.m. gjorde det, därom frågade jag.

Det jag inte skrev -i mitt inlägg om detta- var möjligheten till att tillfredsställa miljönissarna. Han kunde ju ha "återanvänt dem". Att han var där i ett tidigt skede och vattnade kåken med 40 liter svårantändligt bränsle, för att vid nattmanglingen snabbt få en avsedd effekt.
Men med hans bevisade timing, att göra rätt saker i rätt tid, är den tanken avlägsen.
Här tycker jag det är intressant vad han tankade kl.23 kvällen innan.

Problemet här, hade varit hur han skulle fylla upp dunkarna på nytt, utan att bli iakttagen, vid påfyllandet, eller hanteringen av dunkarna mellan de olika platserna.

Problemet, utan miljötänket, är hur han ska få full effekt med 10 liter tändvätska. Det fick han ju inte heller, som bekant.

Och att han inte kopplade ur brandlarmen stör mig fortfarande! Vakten blev varse branden genom ljudet. Han noterade inte ens branden, med oljudet i öronen.
Citera
2012-06-05, 13:10
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
God morgon!

Läser i fup a s 185, förhöret med Eva Fischer, att dr brasa när han skulle skriva på kontraktet försökte sig på att pruta 500 000:-. Då hade man alltså redan budat färdigt och enats om 19 miljoner och sitter och ska skriva kontrakt.
Då kör han en liten rövare och försöker pressa tillbaka priset eftersom de andra budgivarna är ute ur leken. Vilken fitta.

Det var inte ens en bugivning vad jag förstår :-) Han yrade på något om att EF istället tyckte att det var viktigt vem som tog över Harry´s gård. Ungefär så.
Citera
2012-06-05, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
God morgon!

Läser i fup a s 185, förhöret med Eva Fischer, att dr brasa när han skulle skriva på kontraktet försökte sig på att pruta 500 000:-. Då hade man alltså redan budat färdigt och enats om 19 miljoner och sitter och ska skriva kontrakt.
Då kör han en liten rövare och försöker pressa tillbaka priset eftersom de andra budgivarna är ute ur leken. Vilken fitta.
Men grejen är att hon säger nej, för hon har redan sålt två tomter och ett hus till underpris!
Till vem då? Till Magnus? Annars är väl inte det ett argument mot honom för att inte få pruta.
Märkligt!

En sak jag blir konfunderad på är själva 'cash-flowet' i Magnus rörelse. Det har ju spridits i tråden att han hyr ut undermåligt boende på kontantbasis, och då alltid borde vara stadd vid kassa, men om man tittar på Statoil-kvittot på sidan 149 i FuPen så har han betalt 72 l soppa och begärt en femhundring utöver beloppet, varför? Och tittar man sedan på förhöret med SnebanksKalle på sidan 216 så verkar det flyta in bra med deg på flera konton. Bara Magnus själv har 6 st snebankskort. Är det så att han har lite halvofficiella buisness iallafall?
Vidare ur det förhöret:
Citat:
Magnus diskuterade även ett projekt gällande ett köp av en tomt längs med E4:an vid Upplands Väsby, en förhandling skulle komma tillstånd senare, inga lån diskuterades men Karl säger att lån till liknande projekt brukar röra sig upp mot 20 miljoner.
På fråga så säger Karl att Åsa inte var med på kontoret den 17:e utan han hade sänt skuldebrevet med posten till henne som var i Norrland och hon hade skrivit på och sedan sänt tillbaka det innan den 17:E.
Karl uppger att fastigheten i Solna har ett jättefint kassaflöde, den bär sig med "överflöd". Det finns ett tidigare lån på denna sedan 2009-07-01 på 9 miljoner.
Karl säger att det fanns ingen tvekan om att Magnus och Åsa skulle få lånet, eftersom de har god ekonomisk stabilitet.
Ja vad skall man säga?

Först en OT grej till aktieanalytikerna i tråden, varför säljer Ericsson av alla sina byggfuttar? Har man byggt alla master nu? Kanske dags och kränga innehavet? Vad sägs?

Sen om det generösa låneerbjudandet till Magnus och Åsa.
Ponera att KällarPeter tillsammans med KällarJenny vill köpa en lägenhet i Upplands Väsby, typ den här för ca 800.000 kr:
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-centrum-smedby-upplands-vasby-kommun-stallgatan-3-a,-1-tr-3882477
då kan jag nästan garantera att Kalle säger nej till lån för att dom skall kunna få ett rimligt boende till en anständig månadskostnad, men när Magnus vill köpa en tomt på tippen och lassa av sina byggfuttar för uthyrning till människor som Källarparet för ockerhyror då går det bra med lån.
Fy faan för Kalles bank som väl är gamla sparbanken, uppbyggd av människor som källarparet!
Jag tror t o m den cyniske bankmannen skulle låna ut pengar till Magnus, för att kunna köpa det här drömboendet till Åsa:
http://di.se/Artiklar/2012/6/4/269231/kop-din-egen-ubatsbas/

Citat:
Ursprungligen postat av Satanigatan2009
Ingen människa vid sina sinnes fulla bruk sätter en lapp på en bil kl:02.00 på natten att bilen går att låna ut om människan ifråga behöver bilen nån timme senare.Så denne okända nån skulle ha lånat bilen och åkt och satt eld på huset i Danderyd och därefter återvänt till Albano lagom till Dr Brasa behagade vakna upp.
Jag säger en sak skuile jag vara släkt med Dr Brasa skulle jag förneka släktskapet och byta efternamn om vi har samma.
Vi andra kan luta oss tillbaka och njuta av det kommande skådespelet i tingsrätt och förmodligen hovrätten också för den delen.
Det sorgerliga är att man börjar nästan misstänka att det inte är någon ide att förneka då de kanske redan var släkt innan de började skaffa barn med varandra!
Citera
2012-06-05, 14:03
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Det var inte ens en bugivning vad jag förstår :-) Han yrade på något om att EF istället tyckte att det var viktigt vem som tog över Harry´s gård. Ungefär så.

Var det inte?
Det står i fup a s 207 att det fanns fem seriösa spekulanter.
Citera
2012-06-05, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av <br /> <br /> En sak jag blir konfunderad på är själva 'cash-flowet' i Magnus rörelse. Det har ju spridits i tråden att han hyr ut undermåligt boende på kontantbasis, och då alltid borde vara stadd vid kassa, men om man tittar på Statoil-kvittot på sidan 149 i FuPen så har han betalt 72 l soppa och begärt en femhundring utöver beloppet, varför? Och tittar man sedan på förhöret med SnebanksKalle på sidan 216 så verkar det flyta in bra med deg på flera konton. Bara Magnus själv har 6 st snebankskort. Är det så att han har lite halvofficiella buisness iallafall?<br /> Vidare ur det förhöret:<br /> <br /> Ja vad skall man säga?<br /> <br /> Först en OT grej till aktieanalytikerna i tråden, varför säljer Ericsson av alla sina byggfuttar? Har man byggt alla master nu? Kanske dags och kränga innehavet? Vad sägs?<br /> <br /> Sen om det generösa låneerbjudandet till Magnus och Åsa.<br /> Ponera att KällarPeter tillsammans med KällarJenny vill köpa en lägenhet i Upplands Väsby, typ den här för ca 800.000 kr:<br /> [url
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-centrum-smedby-upplands-vasby-kommun-stallgatan-3-a,-1-tr-3882477[/url]
då kan jag nästan garantera att Kalle säger nej till lån för att dom skall kunna få ett rimligt boende till en anständig månadskostnad, men när Magnus vill köpa en tomt på tippen och lassa av sina byggfuttar för uthyrning till människor som Källarparet för ockerhyror då går det bra med lån.
Fy faan för Kalles bank som väl är gamla sparbanken, uppbyggd av människor som källarparet!
Jag tror t o m den cyniske bankmannen skulle låna ut pengar till Magnus, för att kunna köpa det här drömboendet till Åsa:
http://di.se/Artiklar/2012/6/4/269231/kop-din-egen-ubatsbas/

Det är bankens Kalle som är ett stort frågetecken, beträffande utlåningen. Det avviker från all policy. Privat har paret inga inkomster eller återbetalningsförmåga som medger 19 miljoner i lån för privatbostad, i tillägg till belåning och värde på träskvillan.

I fastighetsbolagen finns det ingen korrekt bokföring som underlag, där det går att beräkna avkastning och värde på fastigheterna innan lån beviljas.

Källar Peter med sin Jenny får nog inte banklån till vettigt boende, därför bor de i källaren.
Citera
2012-06-05, 14:32
Medlem
Preputiets avatar
Stör mig sjukt mycket på Alligatorbemannings sunkiga hemsida.
Kolla in raggningssidan:
http://www.mamut.net/alligatorbemanning/commdet4.htm
Är det Drbrasas hand med stålar vi ser?
Undrar om någon har tipsat om läkare och tjänat 1000-lappar?
Vem fan vill jobba för Alligator bemanning i 30v för att bli delgiven hemligheten bakom det udda namnet? http://www.mamut.net/alligatorbemanning/subdet8.htm
Hur i helsike ska man lyckas jobba 30v, när dom inte har ett enda uppdrag att erbjuda?http://www.mamut.net/alligatorbemanning/shop/

Jag tycker det här sunkföretaget speglar Dråsas uppenbara besatthet av pengar väldigt tydligt.

Någon som vet hur det går för alligatorbemanning rent ekonomiskt?
Citera
2012-06-05, 14:52
Medlem
Beslutet Umeå TR 120316 är överklagat till HR så det är inte lagakraftvunnet. Kronokommissarien får vänta. Vet ej om ML har fått prövningstillstånd i HR dock.

Rent medmänskligt undrar man hur det känns att ha så mycket skit i bagaget som ML har... Tvister, reverser, parallella bokföringar, säkerligen många ovänner och få att lita på när ekobrottsfolket sätter fart och nystar.

30-miljonersfrågan är ju var pengarna kommit ifrån om ML aldrig haft några särskilda inkomster och alla hans företag bara gör förluster.... Jag instämmer i att bank-Kalle nog kommit osunt nära paret Brasas inofficiella affärer.
Citera
2012-06-05, 15:01
Medlem
"Dr Åsa s ensamma sommar med sambon i fängelse. Övergiven och utfattig. "

Ja det är Se & Hörs tidningsrubrik för kommande nr. Två sidor sammanställning med källhänvisning . De skriver bland annat om förundersökningen gällande grov skattebrott på ekobrottsmyndigheten. Utredningen som tidigare gjorts pekar på dokument som visar på svarta löner under tre års tid. Ca 2.5 miljoner kronor.

Här funderar jag lite över den dom om betalningssäkring som förvaltningsrätten beslutade om, eftersom de ansåg att det fanns en risk att Magnus aldrig skulle komma att betala sin skatteskuld. De gick då in och tog 1 miljon kronor från Åsas konto. Varför ansåg de att det fanns en risk att han inte skulle komma att betala ? Eller är det normalt att ta kontanter på banken före fast egendom, eller äger Magnus egentligen ingenting förutom sina skulder.

Vilket straff kan man tänkas få om man både döms för grovt mordbrand och grovt skattebrott ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in