2012-06-03, 22:19
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Det är nog mes största sannolikhet en tidningsanka.

Däremot hänger jag upp mig lite på hennes två förhör där hon lämnar olika uppgifter:
"Förhör med Wihlbeck, Åsa; 2012-03-06 09:03
Åsa har inte själv varit och tittat på huset efter branden.

Förhör med Wihlbeck, Åsa; 2012-03-12 13:50
Åsa tillfrågas om hon nu någon gång under de senaste dagarna varit framme vid
eldningsplatsen. Åsa svarar att hon har varit där och fotograferat platsen eftersom hon tyckte
att polisen inte visat något intresse av platsen vid husrannsakan
. Vid tillfället gick hon
"omkring lite" på eldningsplatsen."

Endera har hon glömt sitt första vittnesmål eller så har hon de facto varit där mellan de två förhörstillfällena. Jag lutar åt det senare.
Det verkar som att du här förbiser att hon talar om två olika bränder, i det första förhöret den i Kevinge, i det andra den på Värmdötomten - som hon av någon anledning finner det förbannat viktigt att utreda. Och utredd blev den ju: fram trädde ett grovt miljöbrott, 200 liter spillvätska bestående av hydraulolja, glykol, bensin m.m uthällt i träsknära mark med gasning av grannar som bieffekt vid eldningen.
Citera
2012-06-03, 22:20
Medlem
Angående Whlbeck Holding AB så är Magnus VD och Åsa vice VD. Båda sitter i styrelsen och kan teckna firman var för sig. Åsas mamma är styrelsesuppleant. Bolaget bildades april 2011 och har inte avgett någon årsredovisning ännu (förmodligen förlängt första räkenskapsår) så man kan inte se hur verksamheten artat sig hittills. (Om det inte kommit in nya/ändrade uppgifter till Bolagsveret senaste veckorna ska detta stämma).

Magnus senast styrelseuppdrag före detta var styrelsemedlem i Västerbackens Fastighets AB i Holmsund (bolaget numera infusionerat i ett hotellbolag där Magnus inte är styrelsemedlem). Västerbackens Fastighets AB verkar ha haft mindre verksamhet.

Tyvärr har vi inte i Sverige något register som visar vem som är ägare till sådana här mindre AB så jag kan inte uttala mig om ägarförhållandena i ovanstående bolag.

När det gäller enskilda firmor och liknande finns inga offentliga årsredovisningar.
Senast redigerad av Anel11 2012-06-03 kl. 23:15.
Citera
2012-06-03, 22:20
Medlem
wilmerxys avatar
Några funderingar jag har och kan ha missat i andra inlägg:

1. Jag citerar text ifrån förhöret med Nils.
” Spontant vill Nils gärna upplysa förhörsledaren om något som hans svärfar
påmint honom om” o.s.v. och avslutar med ” De körde dit ett 200 liters fat blandat med 102 oktanig bensin, vanlig bensin, hydralolja, glykol, T-Röd, etanol, motorolja m.m.”.

Denna tunna med brännbara ämnen är aktuell i samband med brasan de uppmuntrade grannarna med tidigare under året men, vem är svärfadern? Hur hänger detta ihop med DrBrasa? Var det Johanna (hans tjej) som hette Lundberg? Syster till DrBrasa?

2. Spikutragaren och skruvmejseln.
Är det någon som vet om de hittat dessa?Vart? Jag tänker mig att han har använt sig av dem för att öppna förstren från utsidan, eller i alla fall ge sken av att ha tagit sig in den vägen. Att öppna med en nyckel i det här läget är inte direkt genomarbetat. Men DrBrasa har ju överraskat förr :-D

3. Från FUP
” Magnus hade först frågat om Mattias kunde vara hundvakt helgen
innan men sedan hade Magnus ändrat sig och frågat om den här helgen i stället.”

DrBrasa hade tänkt åka veckan innan den aktuella branddagen. Vad var det som fick honom att ändra sig?

4. Från FUP:
Med anledning av att Rolf Engman, såsom ombud för Stig Åke Lindgren, skickat två (2) brev
daterade 2012-04-03 samt 2012-04-09 till åklagarkammaren Norrort kontaktas Engman
per telefon. ”

Vem är denna Rolf Engman? Någon som vet mer om honom?
Att han nu påpassligt lämnar in och försöker misskreditera DrBrasa, och med stöd av DrBrasas prekära situation tar hem landvinningar han inte varit förmögen till tidigare gillar inte jag i alla fall.
Det är mer som att ge sig på en handikappad eller någon som redan ligger ner.
Så kära skribenter här. Vad kan vi bjuda Rolf på?
Citera
2012-06-03, 22:21
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Nu räcker det med spekulationer om medlemmars identitet i den här djävla tråden. Minsta lilla antydan kommer raderas och pollas i Outlaw för 1.06.

/Moderator
Citera
2012-06-03, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Vad gäller pulkan och transporten av denna kvällen innan det planerade brottet, så ligger tillvägagångssättet helt i linje med Brasas dumsluga personlighet IMO -- genom att förbereda det hela med ett dygns förbehåll så minskar riskerna att åka fast -- enligt Brasas synsätt alltså. Ser det alltså som högst trovärdigt att han använder pulkan för att få dit sin otympliga pyromanutrustning, enligt LordDennings beskrivning.
Det hade varit ödets ironi om villan var oljeeldad och ML, i sin jakt på olja, klantade sig helt i onödan.
Citera
2012-06-03, 22:23
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Skulle inte alla bli förvånade om den påkörda kvinnan helt oväntat dyker upp och stämmer Brasa? Han skulle då säkert bli förvånad och ha svårt att neka till överkörningen. Eller skulle han ändra sig och säga att påkörningen var lögn?

Även i en märklig affär som denna vore det extremt överraskande, eftersom de flesta (inkl polisen) sannolikt antar att den påkörda kvinnan bara existerar i Dr Brasas hjärna. Han uppfann henne för att förklara en tunnelbanefärd som han först räknat med skulle förbli oupptäckt, och sedan la han ner en hel del energi på att fantisera ihop denna affär. Syndromet är detsamma som med eldningen hemma i träsket, en improviserad grunka som tar en massa energi samtidigt som mycket viktigare frågor angående inköp och GPS-spår inte kan förklaras alls...

Lögnen om den påkörda kvinnan känns väldigt "litterär", en proffskriminell skulle aldrig kläcka ur sig något sådant, eller försätta sig i situationen där man hittar på amsagor halvvägs in i utredningen. Lite Mats Alm-vibbar här.

Ska passa på att kredda FB-panelen för den påfallande intellektuella skärpan i denna tråd, alltsedan FUPen släpptes och vi allesammans kunde leka Leif GW. Kudos!
Citera
2012-06-03, 22:31
Medlem
ispiks avatar
Har de behållit den felaktiga tidsangivelsen, -1h, från GPS:en genom hela FUP:en, eller har DrBrasa:s telefon alibi för klottrandet? Eller har de en presentation med två olika tidszoner?

FUP B sid 235 / pdf sid 238
Citat:
2012-02-12 19:34 Anländer bilen till detta område, Danderyd.
Och sen längst ner:
Citat:
OBS! Klockan 19:35:49 befinner sig 46706090200 - Magnus Lundberg
under basstationen Hemmestahöjden 20 grader, en mast som mycket
väl täcker bostaden på Smedsvägen 23.
Citera
2012-06-03, 22:37
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Det verkar som att du här förbiser att hon talar om två olika bränder, i det första förhöret den i Kevinge, i det andra den på Värmdötomten - som hon av någon anledning finner det förbannat viktigt att utreda. Och utredd blev den ju: fram trädde ett grovt miljöbrott, 200 liter spillvätska bestående av hydraulolja, glykol, bensin m.m uthällt i träsknära mark med gasning av grannar som bieffekt vid eldningen.

Det har jag gjort då!? Really :-) Ja, då blir det också lite verkligare för mig. Jag hade svårt att förstå hur de kunde elda och röja innan köpet var genomfört.(men drbrasa är ju inte den som följer regelboken till pricka s.a.s.)
Å andra sidan fick jag för mig att anledningen var att de skulle få dit schaktmassor, och att det ingick i hans plan att ändra marknivån vid Kevingestrand.
Citera
2012-06-03, 22:39
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mutbar
Det hade varit ödets ironi om villan var oljeeldad och ML, i sin jakt på olja, klantade sig helt i onödan.
Den infon hittar man i FUP-B sid 166

Citera
2012-06-03, 22:44
Medlem
henki420s avatar
Ja klart att han ljuger om den påkörda kvinnan. Men jag menade att om någon skulle komma och påstå att hon blev överkörd av honom i enlighet med hans utsago och kräva skadestånd.
Citera
2012-06-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Några funderingar jag har och kan ha missat i andra inlägg:

1. Jag citerar text ifrån förhöret med Nils.
” Spontant vill Nils gärna upplysa förhörsledaren om något som hans svärfar
påmint honom om” o.s.v. och avslutar med ” De körde dit ett 200 liters fat blandat med 102 oktanig bensin, vanlig bensin, hydralolja, glykol, T-Röd, etanol, motorolja m.m.”.

Denna tunna med brännbara ämnen är aktuell i samband med brasan de uppmuntrade grannarna med tidigare under året men, vem är svärfadern? Hur hänger detta ihop med DrBrasa? Var det Johanna (hans tjej) som hette Lundberg? Syster till DrBrasa?

2. Spikutragaren och skruvmejseln.
Är det någon som vet om de hittat dessa?Vart? Jag tänker mig att han har använt sig av dem för att öppna förstren från utsidan, eller i alla fall ge sken av att ha tagit sig in den vägen. Att öppna med en nyckel i det här läget är inte direkt genomarbetat. Men DrBrasa har ju överraskat förr :-D

3. Från FUP
” Magnus hade först frågat om Mattias kunde vara hundvakt helgen
innan men sedan hade Magnus ändrat sig och frågat om den här helgen i stället.”

DrBrasa hade tänkt åka veckan innan den aktuella branddagen. Vad var det som fick honom att ändra sig?

4. Från FUP:
Med anledning av att Rolf Engman, såsom ombud för Stig Åke Lindgren, skickat två (2) brev
daterade 2012-04-03 samt 2012-04-09 till åklagarkammaren Norrort kontaktas Engman
per telefon. ”

Vem är denna Rolf Engman? Någon som vet mer om honom?
Att han nu påpassligt lämnar in och försöker misskreditera DrBrasa, och med stöd av DrBrasas prekära situation tar hem landvinningar han inte varit förmögen till tidigare gillar inte jag i alla fall.
Det är mer som att ge sig på en handikappad eller någon som redan ligger ner.
Så kära skribenter här. Vad kan vi bjuda Rolf på?

Bolagsverkets uppgifter är helt offentliga. Enligt dem finns det en Rolf Engman som sitter i styrelsen för ett 10-tal bolag. Jag kan inte garantera att det är samma man. Har du personnr på din Rolf så kan jag jämföra. Min Rolf borde i alla fall tilldra sig skatteverkets/polisens uppmärksamhet. Det anmärkningsvärda med alla dessa bolag är att nästan inga har några inkomser men bara kostnader, ett har gått i kk samt två har inkomster men kostnader som överstiger inkomsterna.Rolf verkar ju lika intressant som DrBrasa. Någon som har mer info om Rolf.
Citera
2012-06-03, 23:06
Medlem
[quote=Dr-Watson]Den infon hittar man i FUP-B sid 166

OK, jag laddar väl ner FUP-B, men det är så smidigt med Flashbackare som kan den utantil. Jag såg på första sidan att det var en Garmin 205 Nuvi. I användermanualen till denna, sidan 36:
Citat:
To clear your trip log, Tools, My Data, Clear Trip Log
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in