Citat:
Ursprungligen postat av Ollenblau
Jag upplever DrÅsas relation till Baskervilles hund som patologisk. Exponera sig med denna best i varje foto kärt omfamnande, benämna hunden som en avkomma till sig själv, släpa med sig hunden till häktet och lämna barnet i bilen, låta Baskervilles hund springa runt och skrämma livet av folk och gäddor runt träsket etc. Vilka drifter ligger bakom detta?
För det första är det väl rätt vanligt att missbrukare, kriminella etc går och drar runt på väldigt stora hundar. Genom att ha en väldigt stor hund med sig, skrämmer man upp folk lite lätt eftersom normala människor tycker hunden ser lite otrevlig ut, och går undan eftersom de inte vill komma i närkontakt med hunddjäveln eftersom man kan få dregel på kläderna.
Och för det andra finns det ju som bekant folk som drar runt på dylika bestar, och gärna låter hundarna springa lösa. Hunden ska vara extra stor och av en ras som är erkänt opålitlig. Ok, den hunden har man med sig lite överallt, tillsammans med attityden: "de här hundarna är annars jättefarliga och äter spädbarn, men eftersom JAG är en så speciell människa så gör just den här hunden ingenting. JAG behöver inte ha koppel på hunden, eftersom jag genom mina speciella förmågor har osynligt koppel på hunden. En blick från mig, sen lägger sig hunden på marken och gnyr."
Makt över hunden, och makt över andra.