2012-03-25, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mergert
Hur många barn har MagnusBrasa sammanlagt och i vilka åldrar är de?

Magnus har två barn med sitt ex. Ett barn med Åsa. Ålder vet jag inte, samtliga rätt små barn iaf.
Citera
2012-03-25, 23:33
Medlem
Skumt verkar det vara och att de ens fick köpa huset med deras inkomster är minst sagt skumt.
Citera
2012-03-25, 23:39
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Du har rätt, det stora barnet där är MLs styvbarn. Jag tror faktiskt att BB-bilden med den sista bebisen ML fick med exet är borttagen, men den gick att googla fram för ett par dagar sedan.Orsaken till att just den bilden och inte den andra, tagits bort kan ju vara att man på den ser tydligt hur alla ser ut idag, både förstfödde sonen och även Ulrika som inte är särskilt lik sig (anser jag) ifrån den första BB-bilden. Sedan är det en makaber bild med dagens ögon sedda, för alla ser verkligen skitglada ut på den, även ML (bilden torde tagits i anslutning till den tid när ML med bebis på armen, sparkade på det liggande exet)

Eller så är det en slump att hela sidan med alla bebisar födda då försvunnit, men det verkar konstigt.

Finns bild på UL, Brasa, styvsonen och dom två gemensamma barnen, ett uppenbart nyfött.
Brasa har läkarrock på sig.

Google, magnus lundberg bilder.

Jag tycker dock att bilden kan lämnas därhän, eftersom barnen inte har med detta att göra!
Citera
2012-03-25, 23:43
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virus06
Skumt verkar det vara och att de ens fick köpa huset med deras inkomster är minst sagt skumt.

Ja, DrBrasa måste ha exceptionellt goda bankkontakter.
Citera
2012-03-25, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virus06

Storleken på deklarerad inkomst är väl snarare ett mått på hur kass revisor du anlitat?
Citera
2012-03-26, 00:01
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoken16
Storleken på deklarerad inkomst är väl snarare ett mått på hur kass revisor du anlitat?

Men just detta är ett normalt problem för enskilda näringsidkare, man "trollar" bort inkomst, helt lagligt, men har sen ingen inkomst att visa för banken när man vill låna.

Samma med pension, sjukersättning osv. osv.

Därför funderar jag på om inte ett AB köpt Scheinvillan, ett AB där DrBrasa är styrelseordförande o VD

edit:
Har någon kollat bygglovsansökan? Den om att fylla ut tomten med jord. Där borde köpare framgå.
Senast redigerad av Fettsprutan 2012-03-26 kl. 00:04.
Citera
2012-03-26, 00:16
Medlem
Parzivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Har någon kollat bygglovsansökan? Den om att fylla ut tomten med jord. Där borde köpare framgå.

Jag tror inte att det finns en formell ansökan, det finns i alla fall inget officiellt ärende inlämnad till byggnadsnämnden. Det är sannolikt så att M har haft kontakt med stadsbyggnadskontoret eller stadsarkitekten i Danderyds kommun och att han då har fått ett förhandsbesked att hans planer aldrig skulle få grönt ljus.
Citera
2012-03-26, 00:18
Medlem
ua571cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ua571c
Jag bedömer att köparen inte kommer att genomföra tillträdet, dvs att han inte kommer att erlägga resterande del av köpeskillingen på tillträdesdagen. Detta är normalt grund för att säljaren ska ha rätt att häva köpet, vilket rimligen kommer att ske. Säljaren blir också skadeståndsberättigad, delar av handpenningen/hela handpenningen/mer än handpenningen ryker. Så att säga...

Om detta scenario inträffar (köparen begår avtalsbrott), kommer man alltså inte att behöva vänta tills MGM frias eler fälls.

Att sitta häktad med fulla restriktioner är inte ett skäl för att inte fullgöra affären.

Citat:
Ursprungligen postat av motvals0803
----Tyvärr kan du mycket lite juridik. Bättre då att FRÅGA, än att PÅSTÅ saker! Du svamlar om sånt du inte har en aaaning om! Lite fakta:

Ursäkta, men vad fan är ditt problem?

Jag berättar vad jag tror kommer att ske, som ett svar till två personer som bägge hade uppfattningen att affären skulle kunna komma att skjutas till efter att rättegången skett. Vi får facit om några veckor, eller när tillträdet nu är tänkt att ske. Jag vet inte, du vet inte, och ingen annan vet heller hur MGM kommer att hantera affären. Han kanske häver (åberopandes skicket), han kanske fullföljer. Men inget av det du skriver nedan får mig att ändra min bedömning.

Citat:
Det är SÄLJAREN ( i detta fall EF) som ska hålla huset i AVTALSENLIGT skick på TILLRÄDESDAGN -dvs nån gång i april. Då ska huset vara i det skick som det hade när köpeavtalet undertecknades. Objektet ska inte ha FÖRSÄMRATS under denna "mellantid". Har fastigheten försämrats före tillträdesdagen så är detta SÄLJARENS ansvar.

Så här är det: Säljaren är ansvarig för s k casusskada, dvs sådan skada som säljaren är vållande till. Säljaren är också ansvarig för culpa, dvs olycksafall (t ex blixtnedslag) och skador som orsakas av tredje man. Tredje man är vem som helst som inte är säljaren eller köparen. Givet att köparen är den som vållat skadan - den här tråden verkar tycka att det är huvudspåret - har säljaren inget ansvar för detta. Så det är helt enkelt bara för köparen att betala 17,1 miljoner på tillträdesdagen för sitt uppbrunna hus.

Sedan torde även genomsnittligt begåvade individer förstå att det finns ett moment 22 i det att MGM inte är dömd när tillträdesdagen äger rum.

Citat:
Om köparen kan visa att huset har försämrats kan denne t ex kräva prisavdrag. Ofta kräver köparen ÅTERGÅNG av hela köpet. I normalfallet (om ett hus brunnit helt eller delvis) brukar säljaren betala tillbaka handpenningen till köparen. Man behöver alltså inte köpa ett NEDBRUNNET eller SKADAT hus.

Trevligt att du anammat Dråsas stavningsregler avseende versaler. Eftersom du skriver "ofta" och "brukar" undra jag om du kan styrka detta med angivande av någon källa? (Nähä, trodde väl det.)Vad gäller att du skriver att köparen ofta kräver återgång så är detta helt fel terminologi. Köparen kan antingen - som du skriver - begära prisavdrag eller häva köpet.

Citat:
Köparen är bara skyldig att köpa det objekt som beskrivs i kontraktet!! Kommer man inte överens får saken avgöras i domstol, men så här ser reglerna ut i grova drag.
Sen får säljaren ta ett snack med försäkringsbolaget, dvs kräva pengar p g a försäkringen .....

I vårt fall med dr Brasa så får han INTE tillbaka handpenningen - OM det kan BEVISAS att det är han som tuttat på. Då går handpenningen istället åter till försäkringsbolaget. Detta får i normalfallet se till att EF blir skadeslös (om hon inte har del i branden förstås). Hon ska inte blir ekonomiskt lidande.

Vad får dig att tro att handpenningen skulle "återgå" till försäkringsbolaget???
Om vi går på ditt scenario ovan så är alltså Dr Brasa dömd.
Då har han ingen hävningsrätt, alltså är han är tvungen att fullfölja köpet.
Detta leder oss till två möjliga alternativ; antingen fullföljer han köpet, och då tillfaller handpenningen säljaren, alternativt fullföljer han inte köpet (=avtalsbrott) vilket gör säljaren hävnings- och skadeståndsberättigad. Och skadeståndet tas av handpenningen. Hur stort skadeståndet blir kan ingen svara på i dagsläget, men det kan bli mycket omfattande, kanske rent av mer än 1,9 miljoner.

Citat:
Vidare måste dr Brasa DESSUTOM betala skadestånd får de skador han åsamkat - OM han fälls vill säga. Vilket spännande fall för övrigt!

Där har vi faktiskt samsyn.

Citat:
Tillägg:
Om försämringen beror på KÖPAREN så får DENNE står för den försämringen!! D v s allt hänger på hur domstolen dömer.

Just det ja.

Citat:
I vårt fall så går iaf INTE handpenningen åter till köparen - OM han befinns skyldig, vill säga!Handpenningen lär ligga hos mäklaren tills detta fall är slutligt löst i domstolarna.
Varför skulle den "ligga hos" mäklaren??? Den är garanterat utbetald till säljaren för månader sedan. I normalfallet - och fram till att huset brann var detta förmodligen en helt normal affär - är handpenningen säljarens pengar. Det är en delbetalning som köparen gör till säljaren.

Citat:
Skulle tro att försäkringsbolaget måste "lägga ut" pengar så att huset kan renoveras eller rivas.
De måste ta ett snack med säljaren hur de uppkomna skadorna kan begränsas.. Vad är klokast att göra i detta läge? Osv.

I en tidigare post skriver du:

Citat:
Problemet är bara att han, mgm ML, INTE ÄGDE huset!! Hade bara betalat 10 procent i handpenning, dvs 1,9 milj. Om han döms för mrodbrand FÖRLORAR han denna handpenning, m m........

Risken för att huset skadas av brand eller annat står SÄLJAREN (EF) för - i detta läge.
Först på tillträdesdagen övergår risken på köparen. Tillträdet var satt till april nån gång.
Detta är s k elementär fasighetsjuridik.

1) Han äger huset civilrättsligt. Idag har köparen bland annat möjlighet att sälja huset - trots att han inte tillträtt...
2) Handpenningen har inte ett skit med ägandeförhållandena att göra. De skulle ha kunnat avtala om att inte lägga någon handpenning alls, köpet hade varit lika bindande.
3) Vad som händer med handpenningen torde jag ha redovisat tillräckligt noga ovan.

Att jag påpekar att han civilrättsligt är ägare till huset innebär inte att jag delar hans uppfattning att han skulle ha rätt att tända på. Inte ens om köpet hade varit fullgånget, och alla penningtransaktioner mm slutförda, har han rätt att tända på. Han griper efter ett halmstrå, end of story.

Synd att du inte tog kursen i elementär fastighetsjuridik. Och dessutom tycker jag att du formulerar dig svamligt och oövervägt. Tänk först. Skriv sedan. Så slipper du framstå som en pajas och en tölp.
Citera
2012-03-26, 00:24
Medlem
ua571cs avatar
Citat:
Men just detta är ett normalt problem för enskilda näringsidkare, man "trollar" bort inkomst, helt lagligt, men har sen ingen inkomst att visa för banken när man vill låna.

Samma med pension, sjukersättning osv. osv.

Därför funderar jag på om inte ett AB köpt Scheinvillan, ett AB där DrBrasa är styrelseordförande o VD

edit:

Inte nödvändigtvis. Vem som helst får söka bygglov/rivningslov. Om han köpt i ett AB skulle han själv ha kunnat söka bygglov. (Ett kul "partytrick" är att söka rivningslov på din polares hus...)
Citera
2012-03-26, 00:34
Medlem
Citat:
Finns bild på UL, Brasa, styvsonen och dom två gemensamma barnen, ett uppenbart nyfött.
Brasa har läkarrock på sig.

Google, magnus lundberg bilder.

Jag tycker dock att bilden kan lämnas därhän, eftersom barnen inte har med detta att göra!

Vad är detta? Hur många olika djävla poseringar av Dråsa och Drbrasa finns det egenligen? Finns nästan lika många poseringar på de 2 som "Bennifer" i sina glansdagar. Jag menar "Bennifer" hade en rättmätighet till sina poseringar men Dråsa och Drbrasa ?!!?

Så media tränade poseringar det rör sig om också Som om de vore mega kändisar .... haha .... har aldrig hört talas om Drbrasa innan han tuttade eld på "sitt" hus Vanligt folk poserar inte naturligt på det där viset alltså har Drbrasa sedan länge ansett sig vara mycket mer än han är

Det syns lååååååååång väg att dessa två suktade efter ett kändis liv som om det automatiskt skulle innebära mycket cash .... nej deras cash har de fått ihop på skumrask affärer

undrar hur han kommer att posera på sitt "mugshot" ?
Citera
2012-03-26, 00:39
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parzival
Jag tror inte att det finns en formell ansökan, det finns i alla fall inget officiellt ärende inlämnad till byggnadsnämnden. Det är sannolikt så att M har haft kontakt med stadsbyggnadskontoret eller stadsarkitekten i Danderyds kommun och att han då har fått ett förhandsbesked att hans planer aldrig skulle få grönt ljus.

Låter rimligt, Dr Brasa är ju inte känd för att lägga ut pengar i onödan, och ett bygglov är förenat med kostnader.
Citera
2012-03-26, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Rätt ska vara rätt, även om det nästan känns som en akademisk fråga eftersom han "mental sätt" lämnade henne redan när hon var gravid. Men det som stämmer är att otroheten under fruns graviditet uppdagades när det yngsta barnet var någon/några månader gammal och då lämnade Magnus också fysiskt sin fru.
Är det säkerställt att det var han som lämnade henne?
Och inte tvärtom så att hon jagade bort honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in