Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-27, 20:24
  #8533
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag ser saken på samma sätt.

Att mena att hon ändå åker dit eftersom de måste börja betala skatt och skadestånd för kalaset är en primitiv syn på rättvisa. Eftersom pengarna är intjänade i gemensamma bolag har Gradiåsa ansvar, men spelar rollen av offer. Det är synd om henne som inte fick sitt drömboende och det liv hon ville ha på andras pengar. Det är centralt i del 2, för nu kommer skadeståndsmålen, med slutnotan som skall betalas.

Jag har några enkla frågeställningar som belyser vårt skvaller ur juridiskt perspektiv:

Vem skall betala kostnaderna för att återställa huset efter branden?
Trygg Hansa eller L*ndberg?
Om L*ndberg inte har andra pengar än de som finns i Hemmesta villan, på svärmors konto eller på Grandiåsas konton, skall han slippa betala för de skador han orsakat?
Trots att pengarna kan härledas från L*ndbergs affärsverksamhet?




Jag blir tydligen först med att svara:
L*ndberg blir dömd för brottet, L*undberg står för alla utgifterna/böterna. Uppbyggnad av hus o.s.v. Grandiåsa och alla hans barn -och Puma hrmm -blir de närmast indirekt drabbade (minskad ekonomisk rörlighet, bl.a.).

-Ska han slippa betala. Det är lite det jag frågar mig också - hur mycket kan Grandiåsa städa undan, hur mycket blir över till skulderna som uppkommer och hur mycket kommer då L*ndberg vara skuldsatt när han tittar ut en dag?
Sedan kommer jag ute på mer okänd mark, men räknas inte bodelningen från skilsmässodagen? Är det så, så kommer Exfrun att få det hon har rätt till, eller?

Staten lägger väl ut och Mrnomoney får en tung ryggsäck att släpa med sig.
Citera
2012-07-27, 21:08
  #8534
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Det är väl det vi gör, gräver vidare. Vi tar avstamp för del2 i sagan Drbrasa, och i del2 så _är_ Grandiåsa delaktig, mycket mycket delaktig.
Jag själv tillhör de -jag tror vi är en minoritet här- som tror att hon också var medveten om att det skulle börja brinna i Scheinvillan.
Att försöka ta reda på så mycket information som möjligt om hur involverad Grandiåsa var i brottsverksamheten är ju centralt i del2.
Som jag ser det.
Instämmer, hon är klart medveten om VÄLDIGT mkt, tror jag

Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Detta med hälftenägare, tänker på att bodelningen från första frun inte är klar.
Bör inte bodelningen bli involverad i denna "soppa".
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Jag blir tydligen först med att svara:
L*ndberg blir dömd för brottet, L*undberg står för alla utgifterna/böterna. Uppbyggnad av hus o.s.v. Grandiåsa och alla hans barn -och Puma hrmm -blir de närmast indirekt drabbade (minskad ekonomisk rörlighet, bl.a.).

-Ska han slippa betala. Det är lite det jag frågar mig också - hur mycket kan Grandiåsa städa undan, hur mycket blir över till skulderna som uppkommer och hur mycket kommer då L*ndberg vara skuldsatt när han tittar ut en dag?
Sedan kommer jag ute på mer okänd mark, men räknas inte bodelningen från skilsmässodagen? Är det så, så kommer Exfrun att få det hon har rätt till, eller?

Staten lägger väl ut och Mrnomoney får en tung ryggsäck att släpa med sig.
Bodelning räknas väl från det datum ansökan om bodelning ankommer till tingsrätten, det räcker att en av parterna lämnat in begäran om bodelning. Det är inget som sker per atomatik bara för att en skillsmässoansökan är inlämnad eller vunnit laga kraft.
Indragen i soppan? Hm, om ML är skyldig UL pengar i och med bodelningen - blir den väl även bodelningen indragen så till vida att det är ytterligare en fodran. Den där tvisten har väl pågått flera år - låt mig gissa att den mest handlar om ML som hatar att förlora pengar. Prioordning har jag ingen aning om - vem får vad av alla fodringsägare och fall någon skuld prioriteras före en annan?

Innan del 2 utkommer - finns det tid till mer ingående fördjupningar i del 1 - jag undrar om någon mer än jag är intresserad av ljudupptagningen från rättegången?

Jag har filerna nu i Mp3 - tips emottages tacksamt i PM - hur/var den kan laddas upp för de som är intresserade?
__________________
Senast redigerad av Yoga-Millan 2012-07-27 kl. 21:29.
Citera
2012-07-27, 22:35
  #8535
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagarto
Blev det här tråden där ni hatar Åsa?

Vad tror ni om att gräva vidare istället? Komma fram till något konkret istället för att vräka ur sig massa bimbo hit, bimbo dit?
Vadå hatar?

Bruden är ju en nästintill perfekt dokusåpabimbo, men med akademisk examen, vilket är det enda som skiljer henne från idealtypen.

Om någon här mot förmodan hatar henne, är det inget som du ska göra ett trådinlägg om. Här snackar vi om

Läkaren Magnus Lundberg, sambo med Dr Åsa dömd för mordbrand

och allt vad därtill hör.

OnT: Att dömda av Magnus typ alltid hävdar sin oskuld in absurdum, tror jag bottnar i, att det för dem saknas en väsentlig del i vad som inbegripes i begreppet "skuld", nämligen skuldkänslan: "Men vadå, det är ju jag, Magnus som den här rättegången handlar om, det kan ju inte stämma!" Detta bottnar uppenbart i avsaknaden av motsvarande normalmänsklig komponent i deras psykiska konstitution.

SuperTeflon: Du som såg honom på rättegången, hur liten är en karl som bär en skaljacka från Biltema av storlek S? Hur skulle du uppskatta längd och vikt hos GM?
__________________
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2012-07-27 kl. 22:40.
Citera
2012-07-27, 23:04
  #8536
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagarto
Nej, verkligen inte. Varför hata? ML har serverat oss årets roligaste tråd. Vi borde tacka honom.

För mig känns det inte så konstigt att hon tar avstånd från ML. Tycker att det ger ett sunt intryck.

Jag håller med om att tråden är den roligaste på flashback det är skvaller när det är som roligast.

Jag håller inte med om att det är sunt att ta avstånd från sin partner när det inte är roligt längre. Om hon hade varit helt oberoende ekonomiskt, ägt huset själv och haft egna bolag utan att L*ndberg varit inblandad 50% i allt, hade det kunnat vara sunt att ta avstånd.

När Grandiåsa tar avstånd från L*ndberg, tar hon avstånd från den hon själv är och det hon är delaktig i. Det visar att hon insett att det de sysslat med inte är bra, men hon skyller i från sig. Den enda skuld hon vill vidkännas lägger hon på L*ndberg. Jag tror hon är mest arg för att han inte var rationell och planerade uselt. Att han åkte dit var hans största svek mot varumärket som förstörde allt hon arbetat för.

Hennes tystnad nu är talande i förhållande till hur hon agerat tidigare. Min känsla är att hon vill att omgivningen skall tro att hon tar avstånd och inte är inblandad. Inget gick efter planen då hon visade polisen den alternativa brasan i Hemmesta och ingen tolkade det hon förmedlade så som det var tänkt med bortförklaringarna.
Citera
2012-07-28, 03:09
  #8537
Medlem
Dr-Watsons avatar
Drbrasa, läkaren utan spärrar, försvaras av läkarson med ett brinnande intresse, och skapar sitt eget varumärke, samt blir själv en kändis på kuppen.

Det kommer att bli en intressant runda i hovrätten vill jag lova.
Citat:
"Jag gillar att jobba med oddsen emot mig”
/../
Ju mer motstånd, desto mer driv. Så funkar Thomas Olsson. Känslan av att vara något på spåren, att någon undanhåller bevis eller att en sanning finns dold under ytan är uppslukande.
/../
För även om hans klienter är killar som i någon mening har jobbat ihop till sin plats i åtalsbåset har de ändå rätt till en rättvis rättegång, menar han.
/../
Uppväxten, den som började i Stockholm och sedan reste till Karlskrona via Linköping på grund av pappans läkarjobb, gjorde att de där djupa vänskapsbanden med barndoms- och skolkamrater aldrig hann knytas särskilt hårt. Vänner, visst, men den sorts relationer som verkligen kräver sin plats finns det få av.
jusektidningen
Citera
2012-07-28, 08:47
  #8538
Medlem
henki420s avatar
Det som talar för att Åsa är oinsatt i affärerna är väl de avlyssnade samtalet mellan henne och ML. Där verkar hon inte ha fattat mycket av Schein-affären, trots att de enligt ML har "talat hundra gånger om det".

Men jag tror inte att hon varit helt ovetande om att de gemensamma affärerna inte alltid varit fullt lagliga.

Jag har en känsla av att branden var ett desperat försök att rädda ekonomin och förhållandet.

Vi vet fortfarande inte vad som hände under bråket i Hemmesta när polisen kallades. Borde det inte finnas någon rapport någonstans? Åsas mamma ska ha ringt polisen, av vad jag förstår, från Sundsvall. Hur visste hon om vad som skedde? Kanske visste hon att Åsa tänkte berätta för ML att hon skulle lämna honom den kvällen och att Åsa kanske inte svarade i telefon?
Citera
2012-07-28, 10:08
  #8539
Medlem
SuperTeflons avatar
Vad bör vi räkna med att det kostar för Brasan att slutföra bodelningen med Exfrun UL? Det lär väl inte bli någon billig historia?

Kanske Grandiåsa kan slå sig ihop med UL och bilda en "före detta fruars klubb"? Men jag antar att Grandiåsa med sitt tokbloggande redan bränt möjligheten att ha någon konstruktiv dialog med UL över huvud taget.

På en direkt fråga är Dr Brasa under medellängd och liten och tunn. Han drar utan vidare storlek small. Han bör inte välja att ge sig in i ett knytnävsslagsmål med Nisse under alla omständigheter. Tror Dr Brasa bör hålla sig till värnlösa kvinnor som han redan visat sig ha en fäbless för enligt dokumetation i tråden, eller kanske hålla sig till ännu fegare kriminalitet genom att bränna ned andras egendom i skydd av mörkret.
__________________
Senast redigerad av SuperTeflon 2012-07-28 kl. 10:13.
Citera
2012-07-28, 10:27
  #8540
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Watson
Drbrasa, läkaren utan spärrar, försvaras av läkarson med ett brinnande intresse, och skapar sitt eget varumärke, samt blir själv en kändis på kuppen.

Det kommer att bli en intressant runda i hovrätten vill jag lova.

jusektidningen

Det som solkar glädjebägaren är väl att överklagan från åklagaren är lite klumpigt skriven. Nu får ju inte hovrätten en chans att göra en egen fristående bedömning av fallet utan nu ska de bara prova domen från TR. Skulle varit kul om det istället skulle rätats ut några frågetecken om vad som är grov mordbrand egentligen och inte och varför man ska ha "straffrabatt" bara för att man är läkare.

Tack och lov ligger ju riddarholmen inte i Solna så jag antar att vi blir flera från tråden som kommer att samlas runt läskautomaten. Gud vet vilka nya smaksensationer den innehåller i Wrangelska Palatset.

Väl mött!
Citera
2012-07-28, 10:33
  #8541
Medlem
SuperTeflons avatar
Jag gissar att vi inte kommer se röken av Grandiåsa på Riddarholmen heller. Hon är väl för upptagen att jaga frispringande hundar i Hemmesta eller något motsvarande oviktigt för att kunna besöka rättegången.

Hon förstår inte riktigt hur illa det ser ut, men tack och lov är vi en handfull här som greppat läget och inte kommer att låta hennes bortavaro passera utan kommentarer.

Nej jag hatar inte Grandiåsa heller, men maken till underhållande skvallermaterial får man leta långväga efter. Hon är liksom inte bara proffsigt korkad och naiv, hon är manisk mamma också...
__________________
Senast redigerad av SuperTeflon 2012-07-28 kl. 10:35.
Citera
2012-07-28, 10:50
  #8542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskfaktor
Där är lagen entydig. Viss hänsynstagande till diverse prejudikat finns.
Vad DrÅsa nekar till är ovidkommande. Alla nekar till brott!
Det är dom namnunderskrifter som DrÅsa gjort som kollas.
DrÅsa måste leda i bevis/dokumentera att hon inte visste.
Helt enkelt utifrån juridiska aspekter övertyga rätten om att hon inte visste/var förd bakom ljuset.
På vilket sätt hon gör det är ovidkommande. Hon är helt enkelt därtill nödd och tvungen.
Därefter är det upp till rätten att avgöra om anförda bevis är tillräckliga.



Instämmer!

DrÅsa kommer om några år att synas i pressen på diverse premiärer med någon liten snuttegubbe med fin titel och stor plånbok.

Min slutsats: jag tror inte att DrÅsa blir fälld för något brott, däremot blir det en hel oinbetalad skatt och lägre levnadsstandard.
Möjligen kan levnadsstandarden höjas med hjälp av någon förmögen snuttegubbe som gillar hennes små silikontuttar.
Vi har alla sett dett hända.

DrÅsa är och förblir denna typ av kvinna!

Det Du förmedlar är i första stycket är den juridik som lärs ut på universiteten, och som det skrivs enorma texter om som stackars studenterna skall läsa in för att få ut examen. Det handlar om hur det var tänkt, med lagar och praxis, oberoende domstolar och att all lag vilar på principer i grundlagen där medborgarna stiftar lag genom allmänna val. Och allas lika värde etc, etc, etc...

I andra stycket upprepar Du det jag skrev, men med juridiska vinklar för att stämma in i din teoretiska världsbild som inte får ruckas.

Det som gör skvallret intressant i denna sak är att det är en läkare utan gränser som flyter som en kork på alla regler och lagar, från fusk in på läkarutbildningen utan rätt meriter, fram till mordbranden.

Även då han kommer in i en domstol ses inte brottet med det allvar lagstiftaren (medborgarna) hade som avsikt i lagtexten. Han bemöts som en gosse som busat lite, som om det inte var det allvarliga brott han begått och därmed blir bevisvärderingen åt helvete. Domen accepteras underdånigt med hänvisning till bevisvärderingen, utan att beakta att det rör sig faktiskt om fel tillämpning av lag, och när det råder tvivel om detta är det åklagarens skyldighet att ta ledigt från semestern och överklaga så att vi får den praxis som var tänkt och skall vägleda domstolarna och oss. Det handlar om förutsägbarhet.

En praxis som saknas då det verkar godtyckligt vad som är vanlig eller grov mordbrand. Särskilt allvarligt är att medborgarna får veta att 4.7 miljoner är inte stora pengar i detta sammanhang och vad en brandingenjör vittnar om väger fjäderlätt i förhållande till clementinens måttband.

Jag skrev i tidigare inlägg att clementinen var skicklig. Han var otroligt skicklig för han visste skillnaden mellan teoretisk och praktisk juridik och höll en lång profil, som gynnade klienten. Det handlar om fingertoppskänsla för den konsensus som alltid måste finnas mellan alla parter, i detta land, även i domstolarna.

Jag skrev också att clementinen inte kommer vilja ställa upp på mer skit, och det framgår av hans avskedspresent till L*ndberg, överklagandeskriften. Det blir säkerligen en ny kompletterande skrift att se fram emot då vi har fått in en brottmålsadvokat med varumärke. Det blir spännande då L*ndberg inte riskerar annat än att domen fastställs.
Antagligen lägger de upp målet för att klara sig undan ekonomiskt från den skada L*ndberg är skyldig till. ´

Konsekvensen av att åklagaren är passiv blir att L*ndberg visar på tingsrättsdomen och för i bevisning att han gjorde F*scher en tjänst då huset saknade värde och att marken blev mer värd efter att huset brann ner. Vi kommer få se hur det fungerar i verkligheten när stora ekonomiska värden går förlorade eller byter ägare.

Din slutsats
Jag tror att åldern har hunnit i kapp Dr Åsa. Det är inte så lätt som fattig ensamstående mamma och med besten Puma att hitta en snuttegubbe som Du tror. Snuttegubbar brukar välja unga bimbos utan bagage. Silikontuttar är köpetuttar och är därför inte mycket att komma med.
__________________
Senast redigerad av Vresrosen 2012-07-28 kl. 11:00.
Citera
2012-07-28, 10:57
  #8543
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Vadå hatar?

Bruden är ju en nästintill perfekt dokusåpabimbo, men med akademisk examen, vilket är det enda som skiljer henne från idealtypen.

Om någon här mot förmodan hatar henne, är det inget som du ska göra ett trådinlägg om. Här snackar vi om

Läkaren Magnus Lundberg, sambo med Dr Åsa dömd för mordbrand

och allt vad därtill hör.

OnT: Att dömda av Magnus typ alltid hävdar sin oskuld in absurdum, tror jag bottnar i, att det för dem saknas en väsentlig del i vad som inbegripes i begreppet "skuld", nämligen skuldkänslan: "Men vadå, det är ju jag, Magnus som den här rättegången handlar om, det kan ju inte stämma!" Detta bottnar uppenbart i avsaknaden av motsvarande normalmänsklig komponent i deras psykiska konstitution.

SuperTeflon: Du som såg honom på rättegången, hur liten är en karl som bär en skaljacka från Biltema av storlek S? Hur skulle du uppskatta längd och vikt hos GM?

Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Vad bör vi räkna med att det kostar för Brasan att slutföra bodelningen med Exfrun UL? Det lär väl inte bli någon billig historia?

Kanske Grandiåsa kan slå sig ihop med UL och bilda en "före detta fruars klubb"? Men jag antar att Grandiåsa med sitt tokbloggande redan bränt möjligheten att ha någon konstruktiv dialog med UL över huvud taget.

På en direkt fråga är Dr Brasa under medellängd och liten och tunn. Han drar utan vidare storlek small. Han bör inte välja att ge sig in i ett knytnävsslagsmål med Nisse under alla omständigheter. Tror Dr Brasa bör hålla sig till värnlösa kvinnor som han redan visat sig ha en fäbless för enligt dokumetation i tråden, eller kanske hålla sig till ännu fegare kriminalitet genom att bränna ned andras egendom i skydd av mörkret.

Jag skulle tippa på att L*ndberg är ca 175 lång, har bara sett honom sittandes och att han väger under 70 kilo.
Citera
2012-07-28, 11:05
  #8544
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Det som talar för att Åsa är oinsatt i affärerna är väl de avlyssnade samtalet mellan henne och ML. Där verkar hon inte ha fattat mycket av Schein-affären, trots att de enligt ML har "talat hundra gånger om det".

Men jag tror inte att hon varit helt ovetande om att de gemensamma affärerna inte alltid varit fullt lagliga.

Jag har en känsla av att branden var ett desperat försök att rädda ekonomin och förhållandet.

Vi vet fortfarande inte vad som hände under bråket i Hemmesta när polisen kallades. Borde det inte finnas någon rapport någonstans? Åsas mamma ska ha ringt polisen, av vad jag förstår, från Sundsvall. Hur visste hon om vad som skedde? Kanske visste hon att Åsa tänkte berätta för ML att hon skulle lämna honom den kvällen och att Åsa kanske inte svarade i telefon?

Jag tillhör också den minoritet här tråden som tror att Grandiåsa visste att det skulle brinna.

Det var ett väldigt obekvämt och andningsdragande tillfälle under tingsrättsförhandlingen då Dr Brasa sa att han blivit förvånad att villan var i bättre skick än han förväntat sig. Att villan var i ett uselt skick kunde alla som läst Anticimex utlåtande förstå. På något sätt blev det i just den sekunden uppenbart för mig att villan var inköpt för att brännas ned, och att Dr Brasa nästan blev förvånad själv att just han skulle bränna ned en villa som inte var fullt så dålig som han yeah-kalkylerat.

Man hörde verkligen en kort paus och sedan en kollektiv suck från hela åhörarläktaren när Dr Brasa förklarade att villan var i bättre skick än han förväntat sig. Åklagaren nöjde sig med att dra en av sina "Jaha - Det säger du nu repliker" som vid det här laget liksom bara var att sparka på en som redan ligger. Reaktionen på läktaren övertygade mig om att affären bara ingåtts för att han redan på förhand visste att hela villan skulle brinna, och det när han inte stod för försäkringen i sann volvomordbrännaranda.

Det var "ett turning moment" för mig då jag verkligen tyckte att det skulle vara underhållande om ett Antislaskspöke kunde skakas fram ur panelen, Men när den kollektiva sucken var slut, fanns inga tvivel kvar för mig. Några som var där var bekanta till Dr Brasa en del jobbade bara för asgamtidningarna på kvällen och en del var väl redan som jag lite skeptiska som jag är.

Att alla lyckade sucka på "fel" ställe var vad som övertygade mig bortom all tvivel att Dr Brasa var rökt.
__________________
Senast redigerad av SuperTeflon 2012-07-28 kl. 11:29.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback