2012-03-16, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Kanske en bra affär !

Med två tomter kanske han kan bygga 800kvm och låt säga att han säljer dessa för 60 000:- / kvm. Han lägger en skuld i brf på 10 000:- / kvm då får han ut 70 000:-/kvm det blir 56 miljoner. Lyckas han få bygglov och bygga bostäderna för 30 000:-/ kvm med hjälp av polacker och en bra arkitekt till en summa på 24 miljoner och husköpet 19 miljoner då skulle Magnus teoretiskt ha en vinst på 13 miljoner. Mäklaren blir som i alla sånna här husaffärer lovad att få sälja dom vidare om han lyckas ro iland affären. Vore intressant och se vad det finns för byggrätt där. Lånar man mycket pengar får man oftast bra ränta dom första åren. Det finns Bankkontakter som får sin del av kakan också. Privata finansiärer finns också. Jag är fortfarande lite nyfiken på om Eva Fischer känner Magnus lite mer än vad hon vill ge sken av.

Hur som tror jag inte en sekund på att Åsa eller hennes kära Magnus planerat att bosätta sig där.Så någon drog sig förmodligen ur affären, eller knas med bygglov. Åsa beskrev ju Magnus i ett av veckans utvik att han var en person som ogillade när något stod och tickade pengar.
Jag har svårt att tro att de skulle få bygglov på ett flerbostadshus på en villatomter. Det låter troligare att de skulle bo i Harrys hus tills de nya var klart. Sen säljer de Harrys hus och den tomten.

Kanske kom Magnus senare på att han hellre ville ha sitt hus där det gamla huset redan står och bestämde sig för att tutta eld på det? Fast min gissning är att han gick och förköpte sig helt enkelt, och antingen ville få ner köpesumman (för vem vill betala lika mycket pengar för ett hus som till stora delar är nerbrunnet). Eller så ville han hitta ett sätt att nästla sig ur affären genom att säga att det nedbrunna huset inte vad var han hade gått med på att köpa.
Citera
2012-03-16, 00:27
Medlem
Ligger de båda läkarnas personlighetstyp någonstans i det här området?

http://www.youtube.com/watch?v=LqeC3BPYTmE
Citera
2012-03-16, 00:32
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Kanske en bra affär !

Med två tomter kanske han kan bygga 800kvm och låt säga att han säljer dessa för 60 000:- / kvm. Han lägger en skuld i brf på 10 000:- / kvm då får han ut 70 000:-/kvm det blir 56 miljoner. Lyckas han få bygglov och bygga bostäderna för 30 000:-/ kvm med hjälp av polacker och en bra arkitekt till en summa på 24 miljoner och husköpet 19 miljoner då skulle Magnus teoretiskt ha en vinst på 13 miljoner. Mäklaren blir som i alla sånna här husaffärer lovad att få sälja dom vidare om han lyckas ro iland affären. Vore intressant och se vad det finns för byggrätt där. Lånar man mycket pengar får man oftast bra ränta dom första åren. Det finns Bankkontakter som får sin del av kakan också. Privata finansiärer finns också. Jag är fortfarande lite nyfiken på om Eva Fischer känner Magnus lite mer än vad hon vill ge sken av.

Hur som tror jag inte en sekund på att Åsa eller hennes kära Magnus planerat att bosätta sig där.Så någon drog sig förmodligen ur affären, eller knas med bygglov. Åsa beskrev ju Magnus i ett av veckans utvik att han var en person som ogillade när något stod och tickade pengar.

Någonting åt detta håll är det säkert, är helt övertygad om att det är någon "affär" som lurar i bakgrunden.
Finns inget vett i att dubbel-doktorerna skulle bosätta sig här, till en kostnad av 80.000-100.000.- i månaden.
Tittar man på tidigare köp, har det varit objekt som genererat inkomster, man har tom. hyrt ut garage o tvättstugor som bostäder.
Kontorshuset i Solna drar in 1,8 milj/år i hyror, med ett pris på 15 milj, är det klart självfinansierat.

Varför skulle man då betala 19 mille för två tomter o ett rök/whiskey impregnerat ruckel?
Någon planering har/hade(?) man för Gubben Harrys stuga, antingen ingick eldsvåda redan i grundplanen, eller så tvingades den fram av ekonomiska realiteter.
Personligen tror jag på det första.
Och tandläkare, Fru Fischer, var antagligen införstådd med, åtminstone valda delar av, planen.
Skullden skulle hamna hos grannen/antagonisten Baldring, hämnden är ljuv.
Det man inte räknat med var att en av grannarna hade livvakter på helspänn...
Resten vet vi.
Citera
2012-03-16, 00:40
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Kanske en bra affär !

En rätt rimlig plan, MEN skulle de kunna få ett bygglov på flerfamiljs hus där och vem skulle pröjsa super-fint-läge-i-närförorts eller innanför tullarna priser där?
Citera
2012-03-16, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
En rätt rimlig plan, MEN skulle de kunna få ett bygglov på flerfamiljs hus där och vem skulle pröjsa super-fint-läge-i-närförorts eller innanför tullarna priser där?

Harrys gamla hus gick för 13 miljoner 255 kvm. Kan tänka mig att det är ett stort renoveringsobjekt också. 2 nybyggda arkitekt ritade hus vid vatten och nära golfbana för 4 familjer möjligen. I en finare förort. varför inte ? Det är inget ovanligt i t ex Djursholm. Men jag gjorde en Snabbkalkyl. Det förutsätter bygglov också och antal kvm. Mitt ex ska bara ses som en tänkbar affärsplan för Magnus och hans ev affärskompanjoner.
Citera
2012-03-16, 01:01
Medlem
rejdars avatar
Ursäkta, jag kan inte läsa allt, har gjort ett par sökningar i tråden för att hitta, men...

Varför har den granne som har mist detta hus som arv, när Harry Scheins fru vann arvstvisten, avfärdats som misstänkt mordbrännare? Han är ju den största förloraren, och kunde gott och väl tycka att ingen annan ska ha villan om inte han fick den.
Citera
2012-03-16, 01:15
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Ursäkta, jag kan inte läsa allt, har gjort ett par sökningar i tråden för att hitta, men...

Varför har den granne som har mist detta hus som arv, när Harry Scheins fru vann arvstvisten, avfärdats som misstänkt mordbrännare? Han är ju den största förloraren, och kunde gott och väl tycka att ingen annan ska ha villan om inte han fick den.

Därför att polisen antagligen har nån slags bevisning mot Magnus Lundberg (nämns att grannen, Carema-VDn, har livvakter (mordhotad efter "skandalerna" i Carema) som sett saker o ting)

Baldring skulle knappast vinna nåt på å bränna ner, då EF ändå skulle få ut pengar på försäkringen (och kanske t.om. tjäna på det, då huset invändigt troligen var ganska sunkigt)
Citera
2012-03-16, 01:15
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:

Baldring var ganska aktuell fram till att Lundberg häktades på sannolika skäl. Efter häktningen startades denna tråd om Lundberg. Alltså dubbel anledning till att Baldring i stort sett saknas här.

Misstankar mot B dryftas i tråden om arvstvisten: https://www.flashback.org/t376919
Citera
2012-03-16, 01:33
Medlem
SibirienKalles avatar
Angående eventuella planer på flerfamiljhus/borätter:

I Danderyd råder olika sorters regler i olika områden. Det kan skilja från kvarter till kvarter.

I flera av kommunens exklusiva kvarter råder speciella bevaranderegler och i dessa ingår ibland att alla hus ska vara enfamiljshus. Dessa regler är för det mesta mycket svåra att rucka på.

Hur det ser ut i det aktuella kvarteret känner jag inte till. Men på Stadsbyggnadskontoret kan man få besked: http://www.danderyd.se/DanderydTemplates/Page____118.aspx

Jag skulle nog bli aningen förvånad om man godkände ett större flerbostadshus i det området.
Citera
2012-03-16, 01:49
Medlem
marreparres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quixote
Är Lundbergs kropp hittad?

Kan tänka mig att det inte är mycket kvar av en kropp som kastats omkring inne i Hercules-planet och säkert brännskadats svårt.

Haha!!!

Skulle inte förvåna mig om Mange sitter i ett herculesplan om några år. Är man plastikläkare, skogsmästare, fastighetsklippare, pyroman, rättshaverist ja då kan man fan flyga Hercules också.
Citera
2012-03-16, 07:12
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Kanske en bra affär !

Ursäkta mig men det där låter som en vision jag inte ens tror att Magnus skulle kunna fantisera ihop. Naturligtvis finns det inga planmässiga möjligheter ens teoretiskt att få lov till någonting sådant och M som fuskar i fastighetsbranschen är garanterat väl medveten om detta. En ny detaljplan i det där området sitter helt enkelt extremt långt inne. Och även om huset ligger på "fel sida" E18 bor det ett och annat högdjur i området som inte skulle tillåta en nolla som M att ens andas kommersialisering av de aktuella fastigheterna.
Citera
2012-03-16, 07:13
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Därför att polisen antagligen har nån slags bevisning mot Magnus Lundberg (nämns att grannen, Carema-VDn, har livvakter (mordhotad efter "skandalerna" i Carema) som sett saker o ting)

Baldring skulle knappast vinna nåt på å bränna ner, då EF ändå skulle få ut pengar på försäkringen (och kanske t.om. tjäna på det, då huset invändigt troligen var ganska sunkigt)
Pratar ni inte om olika grannar nu? Tror hur som helst att Rejdars teori kan strykas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in