• 1
  • 2
2012-03-09, 02:49
Medlem
För lite drygt ett årsedan blev jag tillsammans med min underbara flickvän som jag älskar väldigt mycket.

Cirka ett halvår efter blev hon av med sitt jobb & hade inte längre råd att bo kvar i sin lägenhet

Vi började då prata om att flytta ihop (eller var väl mest hon som ville)
Var själv väldigt skeptisk & tvekande till att bli sambo. Då jag visste att det skulle bli en väldigt dyr affär rent ekonomiskt för mig.

Men efter mycket gråt & bedjande från hennes sida. Ja ni vet själva hur det är. Inte kan man lämna den man älskar mest av allt utan varken mat eller tak över huvudet. Det är ändå min flickvän som jag älskar mer än något annat. Så jag bestämde mig därför för att säga upp min billiga etta & skaffade en 3 istället. Som vi kunde flytta in & bo gemensamt i.

Var hård mot henne från början (eller igentligen för snäll) & sa att hon åtminstonde måste betala halva matkostnaden. (hon får bara ut 4000kr/månad) Så betalar jag resterande, så som hyra, internet, el, telefon osv. Fram tills hon hittar ett nytt jobb. Vilket hon var mer än överens om.

Allt var frid & fröjd i ungefär 2 veckor. Sen började hon beklaga sig över att jag åt mer mat än henne & att det däför var orättvist att hon skulle betala hälften av den. Det blev mycket bråk & tjafs. Hon började lipa över att nästan alla hennes pengar gick till hennes mat & att dom knappt ens räckte till hennes busskort. Hon hade inga pengar över till fika med sina kompisar, kläder, nöje osv.

Blev då förbannad & sa att här är jag snäll som skaffar en större lägenhet för din skull. Betalar din hyra, internet, tv med mera. Det ända du behöver betala är din egen mat & ändå klagar du. Fick sedan höra i flera månader hur snål, egoistisk & elak jag är som tar alla hennes pengar för mat varje månad. Då jag har fastjobb & tjänar massa pengar & själv unnar mig massa prylar & ha skoj bl a bl a bla. Medans hon själv inte har några pengar till nöjen.

Börjar bli jävligt trött på allt bråk & tjat om pengar. Mår just nu skit på grund av att hon hela tiden ger mig dåligt samvete. Hon får mig att känna mig som en stor egoist. Det gör ont i mig att se att hon inte har några pengar. Samtidigt som jag ändå tycker att hon bör bidra med en del av dom pengarna hon har. Då jag är snäll & betala 90% av alla våra kostnader. Orka inte ha det så här länge. Se henne må dåligt samtidgt som jag själv mår dåligt. Har därför sagt nu idag (efter värdlens bråk) att jag kan betala all mat & att det räcker att hon betalar när hon har pengar över.

Men känner mig nu efteråt förbannad på mig själv. Då jag nog är alldeles för snäll. Hade jag inte varit en sån jävla mess så hade jag slagit näven i bordet & kastat ut henne. Så hade hon fått känna på hur det är att leva i verkligheten ett tag. Men älska henne för mycket för att kunna göra det.

Är inte ute efter något medlidande utan mer tips på hur Ni andra här skulle göra i min situation.
Är jag för snäll & mesig mot min flickvän. Eller gör jag rätt som ställer upp & hjälper henne att betala allt medans hon är arbetslös?

Finns det något bidrar eller bostadsbidrag som min flickvän kan få så jag slipper betala allt själv?
För min ekonomi blöder verkligen.
Citera
2012-03-09, 02:54
Medlem
Loxuss avatar
Din så kallade flickvän är en bortskämd idiot, släng ut fanskapet.
Citera
2012-03-09, 02:55
Medlem
DelGriffiths avatar
Kasta ut henne nu på en gång!
Citera
2012-03-09, 02:57
Medlem
Psyko Dads avatar
Som kvinna hade jag inte klarat av att låta mannen betala allt. jag måste känna att jag bidrar med ngt rent ekonominkt & då halva hyran, el, tvättmedel, mat osv. Annars så skulle det kännas helt fel & om det tar slut skulle jag ju inte kunna försörja mig själv vilket är en jefligt viktig back up plan.

Du är rätt snäll mot henne men borde nog få mer ekonomisk hjälp av henne för att ni ska fungera, annars kommer ni att bråka sönder ert förhållanden.
Citera
2012-03-09, 03:02
Medlem
InsaneInBrains avatar
Hon är ett skabb och du är konstig men godhjärtad
Citera
2012-03-09, 03:04
Medlem
Är precis det jag anser med & sagt till henne över 1000 gånger att hon är en borskämd skit.

Samtidgt som jag älskar henne grymt mycket. Känns fel att ta nästan alla hennes pengar. Då hon inte ens haft råd att köpa ett enda klädesplagg det senste halvåret
Citera
2012-03-09, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko Dad
Som kvinna hade jag inte klarat av att låta mannen betala allt. jag måste känna att jag bidrar med ngt rent ekonominkt & då halva hyran, el, tvättmedel, mat osv. Annars så skulle det kännas helt fel & om det tar slut skulle jag ju inte kunna försörja mig själv vilket är en jefligt viktig back up plan.

Du är rätt snäll mot henne men borde nog få mer ekonomisk hjälp av henne för att ni ska fungera, annars kommer ni att bråka sönder ert förhållanden.

Jo jag vet. Problemet är att hon inte ens kan betala halva hyran. Med sina 4000kr/månaden.

Då hyran ligger på 7800kr & hon också måste ha ett busskort varje månad.

Samtidigt tänker jag att om det hade varit jag som varit arbetslös & hon haft jobb. Så är jag nästan övertygad om att hon gjort samma sak för mig. (även om det aldrig är någon man kan veta med säkerhet)
Citera
2012-03-09, 03:11
Medlem
EvilGuys avatar
Hon får väl skaffa ett jobb, vad är problemet? Det är en myt att det är svårt att få jobb - det handlar mest om att de flesta inte vill ta McDonalds-jobb. Välbetalda jobb som helst låter en sitta på Facebook halva arbetsdagen och gärna helt utan ansvar och fysiskt arbete.. annars får det kvitta
Citera
2012-03-09, 03:11
Medlem
InsaneInBrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deppig82
Är precis det jag anser med & sagt till henne över 1000 gånger att hon är en borskämd skit.

Samtidgt som jag älskar henne grymt mycket. Känns fel att ta nästan alla hennes pengar. Då hon inte ens haft råd att köpa ett enda klädesplagg det senste halvåret

Killen lyssna här du ska fan och med inte känna sådär!!!
Varför kan inte hon känna som du känner istället och inte bara tänka på hur hon ska umgås med kompisar eller köpa allt hon ser som hon vill ha. Jag tycker hon beter sig som en tonårs tjej som inte har riktigt mognat för som du beskriver det så tycker jag inte att hon tänker eller beter sig vuxet nånstans.
Jag själv har inte köpt ett ända plagg på snart ett halvår för jag har inget jobb heller och bor hos föräldrar men dom pengar jag får från soc som inte alls är mycket delar jag så mina syskon får halva och jag får halva, och jag är så nöjd med att jag ens har pengar till det absolut viktigaste mat

Så nu tar du o pratar med din tjej imorgon och säger till henne att skärpa sig förfan!
Citera
2012-03-09, 03:12
Medlem
DelGriffiths avatar
Citat:

Det är ju en tjej men inte fan behöver hon köpa kläder så jävla ofta. Tjejer har i regel också överjävligt mycket kläder de inte använder.

Vad behöver hon egentligen? Busskort? Vad går ett sådant på? Se till att hon har pengar till det och eventuellt några hundra i fickpengar, resten tar du.

Går hon inte med på det är det bara att kasta ut. Hon har väl föräldrar, kompisar?
Citera
2012-03-09, 03:12
Medlem
Psyko Dads avatar
Citat:
Jo jag vet. Problemet är att hon inte ens kan betala halva hyran. Med sina 4000kr/månaden.

Då hyran ligger på 7800kr & hon också måste ha ett busskort varje månad.

Samtidigt tänker jag att om det hade varit jag som varit arbetslös & hon haft jobb. Så är jag nästan övertygad om att hon gjort samma sak för mig. (även om det aldrig är någon man kan veta med säkerhet)
Men om hon bråkar att du äter mer så tror du inte att hon hade bråkat på dig att du bor för mkt el att du använder för mkt el? Hon borde inte gnälla öht med tanke på hur mkt du ger henne.
Citera
2012-03-09, 03:15
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Du är absolut snäll, du borde slå näven i bordet som sagt och berätta precis som du gjort att så här ligger det till och du gör det du kan men att försörja två människor samtidigt tär på din ekonomi. (mesigt uttryckt men hon är 3 på morgonen)

All heder åt dig som fattade beslutet (vi säger att det var du för husfridens skull ) att betala mat osv med ~regeln~ att hon betalar när hon kan. Jag tror ni båda kommer att må mycket bättre av det här. Hon har det kärvt just nu (har också varit arbetslös min beskärda del och har nog inte varit det för sista gången) och hon har garanterat mycket mer dåligt samvete än du får när du "kräver" pengar på henne.

Fattiga människor är överlag de hederligaste, och trots att ni är ett par är jag säker på att hon känner att hon snyltar. Men ska försöka förklara det jag vill - hon betalar så mycket hon kan med sina 4000 kr, men, hon är som sagt arbetslös och det är det hemskaste i i-lands-Sverige man kan vara, hon mår tillräckligt dåligt som det är. Unna henne "matpengarna" till fika med sina kompisar och nöjen, hon behöver det. Hon behöver all uppmuntran hon kan få, att söka jobb är lätt deprimerande och mår hon gladare så kommer det smitta av sig på jobbsökandet också och med all sannolikhet förkorta tiden hon går arbetslös.
Hon kommer att betala när hon kan. Du är god, ja, gillar inte helt och hållet hur du ser på att "din ekonomi blöder", men låt den göra det hellre än förhållandet? När hon tagit sig ur det här kommer ni båda bli mycket lyckligare.

Det är dina pengar, klart du gör som du vill med dem. Bara mina tankar. Ge henne så mycket liv du kan under den här tiden så kommer den med all förhoppning vara mycket kortare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in