• 1
  • 2
2012-03-08, 18:27
Medlem
Denoms avatar
Ja vad är poängen med att vara ärlig egentligen när det alltid går att förfina sina val av ord i olika sammanhang för att låta alla gå gladare ur situationen? För att i stort sett alla ljuger, det råder inga tvivel om. Varför då begränsa sig när det man säger ändå alltid är en relativ sanning?
Citera
2012-03-08, 18:29
Medlem
SuperBlaes avatar
Att vara ärlig för mig är väl ett tecken på karaktär.
Stå för det man säger utan att försöka passa in överallt.

Jag skiter i vad folk tycker och jag säger det jag vill, take it or leave it.
Citera
2012-03-08, 18:34
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperBlae

Att kunna framstå som ärlig skulle snarare vara ett tecken på karaktär. Man behöver dock inte vara genomgående ärlig eller ens i närheten för den sakens skull.
Citera
2012-03-08, 19:03
Medlem
hansolo86s avatar
Så länge din omgivning tror på det du säger och uppfattar dig som ärlig så är det lugnt.
Citera
2012-03-08, 19:05
Bannlyst
Personligen mår jag bäst av att vara någorlunda ärlig, och för mycket lögner skapar ett falskt och neurotiskt samhälle.
Citera
2012-03-09, 17:25
Medlem
Tagelapas avatar
Man ska vara ärlig för att det är enklast att vara det. Då behöver man aldrig försöka komma ihåg vad man fabulerat ihop.
Citera
2012-03-09, 18:05
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelapa
Man ska vara ärlig för att det är enklast att vara det. Då behöver man aldrig försöka komma ihåg vad man fabulerat ihop.
Fast om du är ärlig måste du minnas sanningen, vilken inte nödvändigtvis är simplare än en lögn.
Citera
2012-03-09, 18:32
Medlem
för att vara falsk och tillgjord är för mainstream lixom.
Citera
2012-03-09, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperBlae

Du måste vara hatad?
Citera
2012-03-09, 19:38
Medlem
Ja, varför skulle jag vilja låta alla gå gladare ur situationen? Jag har väl kommit att uppfattas som en person som alltid talar om vad hon tycker. Vissa människor har säkert kommit att undvika mig p.g.a. att de inte uppskattar det, men det är inget jag lider speciellt mycket av. Det har dessutom lett till att när jag faktiskt berömmer saker så anser folk att det verkligen betyder något. Sedan så är man väl inte den som vägrar ljuga om det står klart att man kan tillskansa sig några fördelar på det viset.

Annars så kan jag inte heller hävda att det existerar något sådant som en absolut sanning.
Citera
2012-03-09, 19:44
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Ja, varför skulle jag vilja låta alla gå gladare ur situationen? Jag har väl kommit att uppfattas som en person som alltid talar om vad hon tycker. Vissa människor har säkert kommit att undvika mig p.g.a. att de inte uppskattar det, men det är inget jag lider speciellt mycket av. Det har dessutom lett till att när jag faktiskt berömmer saker så anser folk att det verkligen betyder något. Sedan så är man väl inte den som vägrar ljuga om det står klart att man kan tillskansa sig några fördelar på det viset.
Vilket är vad man åstadkommer genom att låta någon annan genom lögnen "gå gladare ur situationen". Att ljuga till sin egen fördel är därav en bättre utgångspunkt om man ser efter sina egna intressen.
Citera
2012-03-09, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vilket är vad man åstadkommer genom att låta någon annan genom lögnen "gå gladare ur situationen". Att ljuga till sin egen fördel är därav en bättre utgångspunkt om man ser efter sina egna intressen.
Jag skulle inte påstå att det är glasklart att jag får några större fördelar på det viset, jag känner väl helt enkelt att jag uppnår mer genom att tala om för människor i min närhet när jag stör mig på något hos dem. Den andra meningen håller jag dock helt med om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in