• 1
  • 2
2012-03-08, 18:14
Medlem
Ja, jag loggade som vanligt in häromdan för att se på veckans utbud av hyresrätter, och snubblade då över denna lilla historia: http://www.bostad.stockholm.se/sv/Ha...en-forsakring/

Det är ett antal grejer som känns skumt här, någon som har koll?

För det första - kan man verkligen ha en personlig handläggare på bostadsförmedlingen? Kan alla få det? Och vad kan den personen i så fall göra som man inte kan göra själv via deras hemsida?

För det andra - hur går man från plats 150 till att få lägenheten? Är man på plats 150 är man inte ens i närheten av att få gå på visningen utan man blir obönhörligen utsorterad. Kan den personliga handläggaren fixa in en ändå eller vad är det som har hänt här?

För det tredje - sen när har man ens en liten chans på flertalet lägenheter i innerstan med mindre än 10 års kötid?

Som sagt, mycket känns konstigt. Är det någon som vet mer om hur det funkar bakom kulisserna och kan ha en teori om hur det gick till i det här fallet?
Citera
2012-03-08, 18:24
Medlem
Vilsens avatar
Ja realistiskt är det ju inte. Hon är ung, snygg och hade bra kontakt med bostadsförmedlingen som "peppat och stöttat" henne "hela vägen".

Det kan ju också vara så att det är något skumt med lägenheten som skrämt bort andra, alltså förutom röklukten.
Det stod väl inte hur stor den var, kanske var den på 15kvm.
Citera
2012-03-08, 18:54
Medlem
Citat:
- Jag fick verkligen hjälp från bostadsförmedlingen. Min handläggare Gunilla och jag fick jättebra kontakt, hon har peppat och stöttat mig hela vägen. Det har nästan varit som terapi, berättar Sofia skrattande.

Något är seriöst fel när det inte ses som sinnessjukt att söka "stöd, peppning och terapi" från någon slumpmässig byråkrat på bostadsbolaget. Inte nog med att Sofia Caravaggi gör bort sig totalt, den här Gunilla finansieras ju av våra skattepengar. Alla dessa jävla sinekurer som staten tillhandahåller åt kvinnor, alltså. Upprörande.
Citera
2012-03-08, 19:01
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trzy
Något är seriöst fel när det inte ses som sinnessjukt att söka "stöd, peppning och terapi" från någon slumpmässig byråkrat på bostadsbolaget. Inte nog med att Sofia Caravaggi gör bort sig totalt, den här Gunilla finansieras ju av våra skattepengar. Alla dessa jävla sinekurer som staten tillhandahåller åt kvinnor, alltså. Upprörande.

Det största hånet mot skattebetalarna är väl att man köper in en Nikon D70, en Photoshop CS4 licens (Källa: exif data från bilden), och sen använder detta för att göra en 140x210 pixlar stor bild och skriva en "artikel" där man öser beröm över den egna verksamheten och beskriver bostadssituationen i Stockholm som att man får en lägenhet i "city" med 9 år i kö.
Citera
2012-03-08, 19:02
Medlem
i lold.

Ja, 9 år. Bra jobbat, bostadsbolaget!
Citera
2012-03-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen
Ja realistiskt är det ju inte. Hon är ung, snygg och hade bra kontakt med bostadsförmedlingen som "peppat och stöttat" henne "hela vägen".

Ja, asså, vad ska det betyda egentligen? Vad finns det för "stöd" att få? Är det bara vissa utvalda som kan få ta del av detta?

Citat:
Det kan ju också vara så att det är något skumt med lägenheten som skrämt bort andra, alltså förutom röklukten.
Det stod väl inte hur stor den var, kanske var den på 15kvm.

För det första så var det ju två lägenheter, den i Vasastan var hon ju tydligen nära att få också. För det andra så finns det inte en chans i helvetet att 149 personer tackar nej till en lägenhet på Östgötagatan, helt oavsett skick. För det tredje fattar jag fortfarande inte hur man ens kommer så långt att man får se lägenheten när man har dessa 149 personer framför sig i kön. De kallar kanske 30 personer till visning, i bästa fall.
Citera
2012-03-08, 19:18
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziemssen
Ja, asså, vad ska det betyda egentligen? Vad finns det för "stöd" att få? Är det bara vissa utvalda som kan få ta del av detta?

För det första så var det ju två lägenheter, den i Vasastan var hon ju tydligen nära att få också. För det andra så finns det inte en chans i helvetet att 149 personer tackar nej till en lägenhet på Östgötagatan, helt oavsett skick. För det tredje fattar jag fortfarande inte hur man ens kommer så långt att man får se lägenheten när man har dessa 149 personer framför sig i kön. De kallar kanske 30 personer till visning, i bästa fall.

Det där nära att få köper jag inte. De kan ju ha överdrivit i artikeln för det får det hela att låta ännu mer fantastiskt.

Men visste det är ändå väldigt märkligt. Det finns nog inte en lägenhet inom kommungränsen som skulle vara så oattraktiv så att man får den med plats 150.
Om Fritzls källare fanns att hyra i Stockholm skulle folk nappa direkt.
Citera
2012-03-08, 19:28
Medlem
Citat:
Det där nära att få köper jag inte. De kan ju ha överdrivit i artikeln för det får det hela att låta ännu mer fantastiskt.

Men visste det är ändå väldigt märkligt. Det finns nog inte en lägenhet inom kommungränsen som skulle vara så oattraktiv så att man får den med plats 150.
Om Fritzls källare fanns att hyra i Stockholm skulle folk nappa direkt.

Det står ju att hon var på plats 4 i Vasastan.

Nej precis. Jag har dessutom följt kösiffrorna ett tag och vet att bara det faktum att det är 149 intresseanmälningar med mer än 9 års kötid betyder att det är en normal lägenhet, d.v.s inte en liten skrubb och inte heller extremt hög hyra.
Citera
2012-03-08, 19:30
Medlem
gato12s avatar
jag har stått i kön i 8 år och kan säga att jag aldrig sett röken av någon "personlig handläggare"...

det var förmodligen tjejens morsa eller faster som ordnade bostad åt henne.
Citera
2012-03-09, 11:28
Medlem
Hej Ziemssen

Här kommer svar på dina tre frågor:

1. Det är helt riktigt att man inte kan få en egen personlig handläggare på bostadsförmedlingen. Det finns istället en handläggare för varje lägenhet som ansvarar för förmedlingsprocessen. Artikeln är missvisande i det avseendet och vi har valt att avpublicera den tills dess att vi ändrar till syftningsfelet.

2. Ja, det är möjligt att gå från plats 150 till första platsen och det är precis vad som hände personen i caset. Vi har ett strikt regelverk som vi alltid följer utan undantag. Det betyder att vi förmedlar lägenheten till den person som står först i kön och som dessutom kan svara upp till fastighetsägarens krav på ex inkomst eller andra intyg exempelvis för student- eller ungdomslägenhet eller seniorboende.

3. Det enda som gäller är att vara aktiv och ställa sig i kön för de lägenheter man tycker är intressant och där du kan möta kraven som fastighetsägaren ställer på sin hyresgäst.

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Vänliga hälsningar, Jenny Burman
Kommunikationschef Stockholms Stads Bostadsförmedling
Citera
2012-03-10, 12:03
Medlem
Hur ställer sig fru Kommunikationschef - skattesubventionerad kvinna vars arbetsuppgifter gissningsvis går ut på att googla "stockholms stads bostadsförmedling" dagarna i ända - till att byråkraterna i organisationen agerar terapeuter åt klienterna? Finns det någon jämställdhetsplan här? Får fula, äldre män samma behandling av Gunilla som den söta, unga Sofia Caravaggi?
Citera
2012-03-10, 23:35
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trzy
Hur ställer sig fru Kommunikationschef - skattesubventionerad kvinna vars arbetsuppgifter gissningsvis går ut på att googla "stockholms stads bostadsförmedling" dagarna i ända - till att byråkraterna i organisationen agerar terapeuter åt klienterna? Finns det någon jämställdhetsplan här? Får fula, äldre män samma behandling av Gunilla som den söta, unga Sofia Caravaggi?

Om du läser vad hon skrev så kan du se att de följer ett regelverk varpå kötiden är avgörande! Så utseende och ålder spelar ingen roll. Är du helt lost? Bostadsförmedlingen har ett kösystem, vilket vi som står i kön vet om. Jag antar att du bara är bitter. Din jävla dåre

Fan jag kukar ur på folk som inte läser..
Senast redigerad av Formsvacka 2012-03-10 kl. 23:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in