• 1
  • 2
2012-03-08, 10:22
Medlem
knack1s avatar
En 29-årig man från Skövde har misshandlat sitt några veckor gamla barn så illa att barnet fått flera blödningar i hjärnan.
http://www.skovdenyheter.se/nyhet/32...-sitt-spadbarn

Vad fan ska man göra med en sån..?
Att skada ett barn... helt ofattbart...
Citera
2012-03-08, 10:43
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Skadorna har uppkommit när 29-åringen skakat sin son för att få tyst på honom. Barnet kommer sannolikt att få bestående men.

Konstigt att sådant här händer då och då. Är det inte så att "Shaken Baby Syndrome" är allmänt känt och att blivande föräldrar får information om hur farligt det är att skaka ett spädbarn?

http://www.google.se/search?q=shaken...ient=firefox-a
Citera
2012-03-08, 10:50
Bannlyst
Jag kommer aldrig att förstå hur man kan skada ett försvarslöst spädbarn och jag ska nog inte försöka förstå mig på det nu heller.
Citera
2012-03-08, 11:12
Medlem
TV4 Skaraborg berättade om denna tragiska händelse igår. Det uppgavs att det var en till det yttre helt vanlig familj i ett vanligt bostadsområde. Bilder från ett flerfamiljshus visades, satt inte vid tvn, så jag vet inte var bilden var tagen. Pappan påstods ha gjort detta på nätterna, då babyns mamma sov ..... Finns det mammor som kan sova när deras baby skriker?
Citera
2012-03-08, 11:36
Medlem
kolvass avatar
Kolikbarn kan vara frustrerande men det gäller att kunna behärska sig som förälder.

Tragiskt att detta fortfarande händer med tanke på all information som man får om detta (kanske inte delas ut sådan info överallt) under graviditet osv.
Citera
2012-03-08, 12:39
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Konstigt att sådant här händer då och då. Är det inte så att "Shaken Baby Syndrome" är allmänt känt och att blivande föräldrar får information om hur farligt det är att skaka ett spädbarn?

http://www.google.se/search?q=shaken...ient=firefox-a
Enligt TV4 Skaraborg så hade pappan inte bara skakat barnet utan även skadat det på andra sätt. Jag skulle tippa på en släng av Münchhausen by proxy där föräldrar medvetet skadar sitt barn för att sen trösta och/eller söka vård.
Citera
2012-03-08, 13:41
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
TV4 Skaraborg berättade om denna tragiska händelse igår. Det uppgavs att det var en till det yttre helt vanlig familj i ett vanligt bostadsområde. Bilder från ett flerfamiljshus visades, satt inte vid tvn, så jag vet inte var bilden var tagen. Pappan påstods ha gjort detta på nätterna, då babyns mamma sov ..... Finns det mammor som kan sova när deras baby skriker?
Absolut! När mina barn var små hade jag inga problem med att sova när maken tog hand om dem -- jag visste ju att de var i trygga händerna även om de skrek. Småbarnsmammor med barn som skriker mycket är ofta ganska slutkörda när de får avlösning -- och känner man sig trygg med personen som tar över så kan man i allmänhet sova.

Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Enligt TV4 Skaraborg så hade pappan inte bara skakat barnet utan även skadat det på andra sätt. Jag skulle tippa på en släng av Münchhausen by proxy där föräldrar medvetet skadar sitt barn för att sen trösta och/eller söka vård.
Det tror inte jag -- hade det handlat om MbP så hade han åkt in med barnet varje gång det blev skadat - inte stannat hemma eller försökt dölja skadorna. Det är inte att trösta barnet som är målet -- det är uppmärksamheten från omgivningen, vårdpersonal o dyl som ser hur duktig och modig föräldern är som är målet vid MbP.
Citera
2012-03-08, 13:44
Medlem
Saruman87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik

Tror jag inte... För det första är det extremt ovanligt att pappor har det, för det andra så brukar de väl inte skada sina barn via misshandel, utan genom att framkalla sjukdom, t.ex via förgiftning av något slag.

Det här är nog en "vanlig" misshandel där pappan inte klarar av att behärska sej när bebisen skriker.
Citera
2012-03-08, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Absolut! När mina barn var små hade jag inga problem med att sova när maken tog hand om dem -- jag visste ju att de var i trygga händerna även om de skrek. Småbarnsmammor med barn som skriker mycket är ofta ganska slutkörda när de får avlösning -- och känner man sig trygg med personen som tar över så kan man i allmänhet sova.

Det tror inte jag -- hade det handlat om MbP så hade han åkt in med barnet varje gång det blev skadat - inte stannat hemma eller försökt dölja skadorna. Det är inte att trösta barnet som är målet -- det är uppmärksamheten från omgivningen, vårdpersonal o dyl som ser hur duktig och modig föräldern är som är målet vid MbP.

Jaha, så kanske det är - maken fanns inte kvar när barnet föddes så jag hade inte avlösning på det sättet. (samsov och ammade nästan sovande, så slutkörd var jag aldrig heller).
Citera
2012-03-08, 15:26
Medlem
Flo-Ridahs avatar
Behövs ingen diagnos för att vilja ta ena ungen och slå den andra med. Däremot en diagnos för att verkligen göra det.
Citera
2012-03-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flo-Ridah
Behövs ingen diagnos för att vilja ta ena ungen och slå den andra med. Däremot en diagnos för att verkligen göra det.
Precis, finns få saker som kan gå på ens nerver så mycket som konstant skrikande barn. Om man nu blir så frustrerad att man känner att man inte klarar av det är det bar att lägga ungen i sängen och ta en paus, kanske ringa någon och släppa på trycket.
Citera
2012-06-12, 22:47
Medlem
Rättegång inleddes idag enligt lokala media.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in