Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
TV4 Skaraborg berättade om denna tragiska händelse igår. Det uppgavs att det var en till det yttre helt vanlig familj i ett vanligt bostadsområde. Bilder från ett flerfamiljshus visades, satt inte vid tvn, så jag vet inte var bilden var tagen. Pappan påstods ha gjort detta på nätterna, då babyns mamma sov ..... Finns det mammor som kan sova när deras baby skriker?
Absolut! När mina barn var små hade jag inga problem med att sova när maken tog hand om dem -- jag visste ju att de var i trygga händerna även om de skrek. Småbarnsmammor med barn som skriker mycket är ofta ganska slutkörda när de får avlösning -- och känner man sig trygg med personen som tar över så kan man i allmänhet sova.
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Enligt TV4 Skaraborg så hade pappan inte bara skakat barnet utan även skadat det på andra sätt. Jag skulle tippa på en släng av Münchhausen by proxy där föräldrar medvetet skadar sitt barn för att sen trösta och/eller söka vård.
Det tror inte jag -- hade det handlat om MbP så hade han åkt in med barnet varje gång det blev skadat - inte stannat hemma eller försökt dölja skadorna. Det är inte att trösta barnet som är målet -- det är uppmärksamheten från omgivningen, vårdpersonal o dyl som ser hur duktig och modig föräldern är som är målet vid MbP.