2012-06-29, 12:42
Medlem
epost72s avatar
Pappa dömd för att ha misshandlat nyfödd: "socialt ordnat liv, slipper fängelse"

Länk
En Skövdepappa i 30-årsåldern dömdes idag av Skaraborgs tingsrätt till villkorlig dom och samhällstjänst för att ha skakat sin nyfödde son så svårt att han fått hjärnskador.
[...]
Eftersom pappan lever ett social ordnat liv slipper han fängelse. Annars hade straffvärdet varit fängelse i sex månader. Han ska också betala 35 000 kronor i skadestånd till sonen.
Hur tänkte man där?
Citera
2012-06-29, 12:44
Medlem
crillecrilles avatar
Vad i...? Det är ju ett våldsbrott, inte nåt jävla trams som ett mindre ekobrott eller liknande. Strafflindring pga ett ordnat liv. Är det vanligt?
Citera
2012-06-29, 12:45
Medlem
Jacksonsoas avatar
Grabben lär ju vara skitglad för sina 35 tuss när han blir 18
Citera
2012-06-29, 12:52
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksonsoa
Grabben lär ju vara skitglad för sina 35 tuss när han blir 18
Tveksamt...
Hur svåra skador sonen fått går inte att bedöma förrän han är äldre. Barnet är nu strax över året gammalt.
Citera
2012-06-29, 13:07
Medlem
Otems avatar
Det var väll jävligt onödigt att förstöra så för barnet, fyfan vilka kalla människor det finns!!!
Citera
2012-06-29, 13:45
Moderator
blomvattnares avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2012-06-29, 15:39
Medlem
epost72s avatar

Domen: B 2084-11
GM: ERIK Feiril, 820330-7932

Citera
2012-06-29, 15:54
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72

Domen: B 2084-11
GM: ERIK Feiril, 820330-7932

Vad är det för nötter som sitter i tingsrätten ute på slätta egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av Domen, under rubriken "<br /> Frågan om Erik Feiril handlat uppsåtligen"
Vad gäller frågan om Erik Feiril haft insikt om att hans handlande skulle orsaka Lukas skador gör tingsrätten följande bedömning. Det kan inte anses att det är allmänt känt att skakvåld orsakar blödningar under hjärnhinnorna och i ögonbottnarna samt hjärnvävnadsskada. Det finns heller inget som tyder på att Erik Feiril fått sådan information.

Det är väl ändå rätt uppenbart att man skadar ett spädbarn med nämnda skakvåld? Sen att det inte är allmänbildning att veta exakt vilka skador det orsakar är en annan femma.
Citera
2012-06-29, 19:28
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Vad är det för nötter som sitter i tingsrätten ute på slätta egentligen?

Det är väl ändå rätt uppenbart att man skadar ett spädbarn med nämnda skakvåld? Sen att det inte är allmänbildning att veta exakt vilka skador det orsakar är en annan femma.

Jag vet inte men tendensen är lite att det är som att spela på lotto när det gäller tingsrätters beslut.

Vanlig jävla dumhet ska inte friskriva en person från ansvar i mitt tycke.
Citera
2012-06-29, 19:46
Medlem
v-rods avatar
Citat:
Jag vet inte men tendensen är lite att det är som att spela på lotto när det gäller tingsrätters beslut.

.Finns ett liknande fall där Hovrätten gick in och styrde upp
http://hn.se/nyheter/omkretsen/1.167...akade-sin-baby
Citera
2012-06-29, 20:04
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v-rod
Nu har jag inte tittat på länken än.*

Men det finns inget straff som är tillräckligt egentligen, vi vet inte än hur illa det är med grabben.
Grabben blir inte bättre oavsett straff men jag blir så illa berörd när jag läser domen och resonemanget kring vad som anses vara "allmänt känt" och att faderhelvetet "lever ett social ordnat liv" fy fan säger jag.

Hoppas vid mitt liv att ett överklagande sker där ERIK Feiril mister umgängesrätt och att han får krypa in ett bra tag.

att grabben får komma tilll ett hem där han är omtyckt.

*)EDIT:
Nu har jag läst och det var positivt.

Fan vet om tingsrätter ska få fortsätta att utreda annat än enklare trafikbrott egentligen.
Senast redigerad av epost72 2012-06-29 kl. 20:21.
Citera
2012-06-29, 20:08
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:

Just så. Tycker det är märkligt att man ska få lindrigare straff bara för att man framstår som en "normal" och socialt uppegående människa. Det borde ju göra brottet värre egentligen.
Citat:
Ursprungligen postat av v-rod
Intressant. Ännu intressantare att se vad barnen får för men.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in