• 1
  • 2
2012-03-07, 06:23
Medlem
MissGreens avatar
Sedan jag träffade min nuvarande partner har jag börjat få problem med urinväginfektion efter sex.
Han bor i holland så vi ses inte så ofta, men alltid när vi ses får jag urinvägsinfektion. Har läst och fått rådet att använda kondom, vilket vi redan gör och som inte gör någon skillnad.
Någon som vet vad man kan göra för att förebygga (förutom tranbärstabletter och vätska) ?
Citera
2012-03-07, 07:00
Medlem
Draichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissGreen
Sedan jag träffade min nuvarande partner har jag börjat få problem med urinväginfektion efter sex.
Han bor i holland så vi ses inte så ofta, men alltid när vi ses får jag urinvägsinfektion. Har läst och fått rådet att använda kondom, vilket vi redan gör och som inte gör någon skillnad.
Någon som vet vad man kan göra för att förebygga (förutom tranbärstabletter och vätska) ?

Du är kille och får regelbundet urinvägsinfektion? Det är inte normalt, inga unga friska killar får urinvägsinfektioner. Nej jag trollar inte, så ÄR det. Du kanske har en anatomisk defekt i urinvägarna, borde du kolla upp.
Citera
2012-03-07, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draich
Du är kille och får regelbundet urinvägsinfektion?.

Varifrån utläser du att det rör sig om en kille? Användarnamnet "Miss Green" och "han bor i Holland" när partnern omnämns får mig att dra slutsatsen att det rör sig om en tjej iaf.

Gå alltid och kissa direkt efter sex om du inte redan gör det, det kan hjälpa.
Är för övrigt inte helt ovanligt med tjejer som får UVI efter sex, trots kondom. Ibland kan de helt enkelt vara inkompatibla med partnern (funkar med en kille, får UVI med en annan) och ibland är de bara överkänsliga i underlivet. Är oftast något man får lära sig leva med.
Citera
2012-03-07, 07:55
Medlem
Miiiiias avatar
Har du haft problemet med andra killar tidigare?

Det enda du kan göra är att kissa direkt efter sex för att spola bort bakterierna. Som du själv säger, drick mycket vätska som tranbärsjuice eller citronvatten.

EDIT: Många gånger när en kvinna får UVI så kommer bakterierna från hennes anal. Det är därför vi lärt oss att alltid torka bakåt, aldrig framåt. Att ha inslag av analsex (även om det bara är ett finger i rumpan) kan alltså påverka, om man gör det i "fel" ordning.
Senast redigerad av Miiiiia 2012-03-07 kl. 08:01.
Citera
2012-03-07, 07:56
Medlem
MissGreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draich
Du är kille och får regelbundet urinvägsinfektion? Det är inte normalt, inga unga friska killar får urinvägsinfektioner. Nej jag trollar inte, så ÄR det. Du kanske har en anatomisk defekt i urinvägarna, borde du kolla upp.

Vart har du läst att jag är en kille?
Seriöst, har inte nämt det en enda gång, och jag är en tjej dessutom..
Citera
2012-03-07, 07:58
Medlem
MissGreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miiiiia
Har du haft problemet med andra killar tidigare?

Det enda du kan göra är att kissa direkt efter sex för att spola bort bakterierna. Som du själv säger, drick mycket vätska som tranbärsjuice eller citronvatten.

Nej, har faktiskt inte haft det. :/
Citera
2012-03-07, 08:08
Medlem
Miiiiias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissGreen
Nej, har faktiskt inte haft det. :/

Förkommer det då någon form av analsex som inte haft med tidigare killar?
Citera
2012-03-07, 08:08
Medlem
fjungen33s avatar
Bästa är att du kissar efter sexet. Och att din kille tvättar sig ordentligt innan sex. Tranbär och citron kan hjälpa men är inte vetenskapligt bevisat om det verkligen gör någon skillnad. Finns dock medicin man kan få på recept som gör urinet surare. Vanligt att gammla tanter äter det

Och ha aldrig analsex och sen sex i vagina direkt efter
Vissa fall kan man ta lågdos antibiotika, om man har stora återkommande problem
Senast redigerad av fjungen33 2012-03-07 kl. 08:27.
Citera
2012-03-07, 08:16
Medlem
Miiiiias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjungen33
Tranbär och citron kan hjälpa men är inte vetenskapligt bevisat om det verkligen gör någon skillnad.

Är du säker på det? När jag fick UVI en gång befann jag mig lämpligt nog i en byggnad med en läkare, och hon skickade ut någon att köpa citron och "tvingade" mig att dricka en hel kanna och det vidriga vattnet medan mitt urin analyserades och medicin förbereddes. Läkare är ju inte kända för att rekommendera alternativ medicin annars...
Citera
2012-03-07, 08:26
Medlem
fjungen33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miiiiia
Är du säker på det? När jag fick UVI en gång befann jag mig lämpligt nog i en byggnad med en läkare, och hon skickade ut någon att köpa citron och "tvingade" mig att dricka en hel kanna och det vidriga vattnet medan mitt urin analyserades och medicin förbereddes. Läkare är ju inte kända för att rekommendera alternativ medicin annars...

"Det finns många uppfattningar om hur man kan undvika urinvägsinfektion och som inte har vetenskapligt stöd. Det är till exempel inte säkert visat att tranbärsjuice förebygger urinvägsinfektion. Det tycks inte heller spela någon roll om man kissar efter samlag, hur man torkar sig efter toalettbesök eller vilken sorts kläder man har. Många anser att om man blir kall får man lättare blåskatarr även om det inte finns något säkerställt vetenskapligt stöd för detta. Däremot kan en alltför noggrann hygien leda till att slemhinnorna irriteras vilket kan ge liknande symtom som blåskatar" (http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sju...vagsinfektion/) Inte ens kissa efter är bevisat att det funkar tydligen.
Senast redigerad av fjungen33 2012-03-07 kl. 08:29.
Citera
2012-03-07, 08:46
Medlem
Miiiiias avatar
Där ser man, man lär sig något nytt varje dag!

Nåväl, det verkar iaf. som om man är överens om att det är bakterier från tarmen som tar sig upp i urinblåsan, vilket innebär att man ska vara noga med hygienen vid analsex.
Citera
2012-03-07, 09:00
Medlem
harperlees avatar
Har du varit hos en läkare/gynekolog? Du kan ju ha någon form av obalans i underlivet, problem med slemhinnorna eller liknande.

Antar att du redan har läst dig till alla råd: undvik att dricka alkohol, om du börjar känna av symptom, drick massor (verkligen massor) av vatten (du kan ju pressa i citron för smakens skull om inte annat), undvik att dricka läsk och andra söta drycker, undvik koffein och annat vätskedrivande... kondom och såklart att man inte har sex när man inte egentligen har lust.

Jag fick urinvägsinfektioner ibland när jag var yngre, första gångerna så var det vidrigt men sedan lärde jag mig att så fort minsta lilla symptom kommer så är det bara att börja dricka litervis med vatten så brukar man kunna häva det på egen hand... Har inte haft det på många år nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in