Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-07, 01:10
  #1
Medlem
SearchAndFinds avatar
Tja.

Har en laptop, helt ok modell, med kraschad och slängd hårddisk. Köpte därför en ny men när jag satte in denna i min laptop så fungerade varken usb eller cd-rom. Antar att drivrutinerna för dessa låg på originalhårddisken även om jag tycker det låter knäppt. Blir knappast enklare av att skärmen på laptopen har pajat.

Hur ska jag gå vidare? Vill ha laptopen till en extern skärm men behöver såklart ett OS, hur lägger jag in detta enklast? Då varken cd-romen eller usb:n funkar så behöver jag en hårddisk som redan har os installerat men det har jag så klart inte.

Hur ska jag få in ett OS på en hårddisk utan cd-rom och usb?

Vore väldigt tacksam för hjälp!
__________________
Senast redigerad av SearchAndFind 2012-03-07 kl. 01:13.
Citera
2012-03-07, 01:58
  #2
Medlem
Run3s avatar
Drar du inte lite väl många slutsatser nu? Hur vet du att USB inte fungerar t.ex.? Kollat i BIOS?
Citera
2012-03-07, 08:55
  #3
Medlem
Märke:
Modell:
Citera
2012-03-07, 14:47
  #4
Medlem
SearchAndFinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Drar du inte lite väl många slutsatser nu? Hur vet du att USB inte fungerar t.ex.? Kollat i BIOS?

Jo möjligt. Har problem med att dela skärmen i BIOS, vet inte riktigt varför... Finns det något sätt att lägga in ett nytt OS på en hårddisk på en annan dator och sen sätta in hårddisken i den "trasiga" datorn?
Citera
2012-03-07, 15:42
  #5
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SearchAndFind
Jo möjligt. Har problem med att dela skärmen i BIOS, vet inte riktigt varför... Finns det något sätt att lägga in ett nytt OS på en hårddisk på en annan dator och sen sätta in hårddisken i den "trasiga" datorn?
Koppla in hårddisken i den andra datorn (koppla ur alla andra så du inte råkar skriva över något), sätt in installationsskiva, boota upp från skivan och kör installation, sätt tillbaka hårddiskarna.
Moderna OS borde klara den flytten utan problem. Jag har för mig att t.ex. Win XP inte gillar om man byter för mycket komponenter.
Citera
2012-03-07, 17:51
  #6
Medlem
SearchAndFinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Koppla in hårddisken i den andra datorn (koppla ur alla andra så du inte råkar skriva över något), sätt in installationsskiva, boota upp från skivan och kör installation, sätt tillbaka hårddiskarna.
Moderna OS borde klara den flytten utan problem. Jag har för mig att t.ex. Win XP inte gillar om man byter för mycket komponenter.

Ok! Du hade rätt från början, förhastade slutsatser. Gick att rätta till allt i BIOS, var bara jag som tryckte på fel knapp (). Tack för hjälpen, nu funkar det som det ska!
Citera
2012-03-07, 19:27
  #7
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SearchAndFind
Ok! Du hade rätt från början, förhastade slutsatser. Gick att rätta till allt i BIOS, var bara jag som tryckte på fel knapp (). Tack för hjälpen, nu funkar det som det ska!
Vad funkar om man får fråga? Datorn var la halvtrasig? :P
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback