• 2
  • 3
2012-04-02, 20:53
Medlem
kärlek är livets största motivationskälla vilket livet skulle va meningslös utan
Citera
2012-05-11, 22:29
Medlem
bunjackens avatar
alla känslor går att ignorerar utom kärlek jag faller dit för den utan problem, kan ignorera elaka klasskompisar och allt annat utom riktig kärlek såklart den viker man sig alltid för
Citera
2012-05-12, 11:42
Medlem
Yppsilons avatar
Kärlek är styrka, utan den är man svag. Alltså, om du inte accepterar den är du svag för dess styrka är så pass stark att din "fantasi"-vilja inte ens kan mäta sig. Därför upplever du den som en svaghet, den gör dig svag! Men den är inte en svaghet. För rationalisering skapar ingen stabilitet.
Citera
2012-05-12, 13:28
Medlem
Att tala om kärlek med exempel från filmer känns inte så meningsfullt i min mening. Då kan du lika gärna ta valfri romantisk komedi och se hur kärlek är en styrka medan singellivet porträtteras som en som något huvudpersonen vill bort från. Det används bara för att driva historien framåt och känns inte som att det riktigt passar in i verkligheten.

Tvärtemot så ser jag det som en styrka att våga öppna sig för att potentiellt bli riktigt sårad om kärleken inte är besvarad eller det tar slut. Det är bra mycket lättare att stöta bort all möjlighet till kärlek och låtsas att "ensam är starkast".

Kan man bara avsäga sig kärlek? Det går inte att "skydda" sig mot att bli kär. Faller man för någon så gör man. Vågar man då inte ta emot det så är man i misär i alla fall. Du går fortfarande och tänker på personen hela tiden.
Citera
2012-05-27, 21:49
Medlem
Jag vill inte göra en egen tråd om det jag tänkte dra upp eftersom det inte är nog för det enligt mitt tycke. Detta kan dock vara lite OT men det finns ingen nyare tråd i ämnet.

Finns verkligen kärlek som vi tänker på den? Är det inte snarare så att man älskar bilden man fått av personen snarare än personen i sig eftersom vi aldrig kan komma in i någons medvetna?

Helt enkelt man kan aldrig veta vad någon riktigt tänker, känner och ser på världen utan det man ser är bara bilden personen projicerar utåt.
Citera
2012-05-27, 22:22
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Reductio ad absurdum för exempel 1:

Ditt påstående: Kärlek är en svaghet därför att det ofta är en svaghet i filmer.
Mitt svar: Att vistas nära mycket radioaktiv strålning ger dig superkrafter eftersom många hjältar i filmer får sina superkrafter därifrån.
Slutsats: Filmer har inte nödvändigtvis någonting som helst att göra med verkligheten.

Vidare kan vi diskutera ordet 'svaghet'. Är svaghet/styrka ett mått på lycka, intelligens eller någonting annat?
Citera
2012-06-24, 07:13
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewman
Hejsan!

Jag har länge funderat på detta och blir bara mer och mer övertygad. Kärlek är en svaghet!
Jag ska ta två olika exempel.

Exempel 1: Din kärlek är besvarad och du känner att allting är kanon! Det må vara en härlig känsla inom dig med det blir ändå din svaghet. Kolla på vilken film som helst, Batman, Troja, Supermannen, Hercules osv osv. Där kan du se hur personerna är näst intill odödlig innan men så fort de blir förälskade så åker dem dit! De onda plockar bara den personen för att locka till sig dom. Dom blir svagare!
Kom gärna med åsikter då jag personligen känner att det är här som den största debatten kommer ske!
Jag håller med om att kärlek är en svaghet om du är en superhjälte i en actionfilm. För alla andra så tror jag att det gör mer nytta än skada. Du kanske borde se filmen "Equilibrium" innan du dissar känslor.
Citera
2012-06-24, 09:56
Medlem
När man säger att kärlek är en svaghet, så är det lika svartvitt som att säga att livet är en svaghet för att problem kan uppstå. Kärlek ger med sig flera svagheter fast desto fler styrkor.

Självklart finns det inget gott som inte har något ont med sig och tvärtom, men kärleken är ju den mest grundläggande känslan, som gör att vi lever och är rädda att förlora det vi älskar t.ex. livet.

Med ovanstående resonemang vill jag säga att kärlek överlag är en styrka.
Citera
2012-06-24, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caapo
Jag vill inte göra en egen tråd om det jag tänkte dra upp eftersom det inte är nog för det enligt mitt tycke. Detta kan dock vara lite OT men det finns ingen nyare tråd i ämnet.

Finns verkligen kärlek som vi tänker på den? Är det inte snarare så att man älskar bilden man fått av personen snarare än personen i sig eftersom vi aldrig kan komma in i någons medvetna?

Helt enkelt man kan aldrig veta vad någon riktigt tänker, känner och ser på världen utan det man ser är bara bilden personen projicerar utåt.

Ja, kärlek finns ju för den som är kär. Det må vara så att man älskar den bild man konstruerat av sig själv eller andra, men hela verkligheten är subjektiv, kanske har man i denna verklighet upplevt vissa attraktiva attribut hos personen som från början fick hjulet att snurra.
Citera
2012-06-24, 20:38
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewman
Så vad tycker ni själva? Ligger det någonting i det jag säger eller är det bara dumt nonsens?

Att använda filmer som bevis för ens tes är nog inte det bästa för det blir lätt att motbevisa.

Kan ta Luc Bessons film "The Fifth Element" som exempel. Leeloo som spelas av Milla Jovovich i filmen och som "är" det femte elementet som behövs för att kunna stoppa den mörka planeten från att utplåna allt liv i universum (och som då börjar med Jorden) tänkte först ge fan i att stoppa uplåningen efter att hon hade läst om krig och hur mänskligheten behandlar livets gåva.

Men tack vare att Korben Dallas påminde henne om kärleken och att den är värd att räddas så ändrade hon sig och använde styrkan till att stoppa den mörka planeten från sina planer.

Mao kärleken räddade allt liv I HELA UNIVERSUM.

Med det i åtanke så är det lite svårt att kalla det för en "svaghet".

Inte för att jag försöker motargumentera det du tycker nu, men jag visar bara hur svårt det blir att bevisa något med hjälp av fiktiva historier på film eftersom att det lätt kontras.
Citera
2012-06-24, 20:49
Medlem
ewmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Att använda filmer som bevis för ens tes är nog inte det bästa för det blir lätt att motbevisa.

Kan ta Luc Bessons film "The Fifth Element" som exempel. Leeloo som spelas av Milla Jovovich i filmen och som "är" det femte elementet som behövs för att kunna stoppa den mörka planeten från att utplåna allt liv i universum (och som då börjar med Jorden) tänkte först ge fan i att stoppa uplåningen efter att hon hade läst om krig och hur mänskligheten behandlar livets gåva.

Men tack vare att Korben Dallas påminde henne om kärleken och att den är värd att räddas så ändrade hon sig och använde styrkan till att stoppa den mörka planeten från sina planer.

Mao kärleken räddade allt liv I HELA UNIVERSUM.

Med det i åtanke så är det lite svårt att kalla det för en "svaghet".

Inte för att jag försöker motargumentera det du tycker nu, men jag visar bara hur svårt det blir att bevisa något med hjälp av fiktiva historier på film eftersom att det lätt kontras.

Jag tänker varken säga bu eller bä, ville främst starta tråden för att få en diskussion.

Njaa det är klart filmer blir lite väl abstrakt, men det var bara för att få några exempel. Det finns ju hur många filmer som helst som "motbevisar" det också, ta bara barnfilmen Skönheten och Odjuret, där är det kärleken som räddar odjuret

Det är klart
Citera
2012-06-24, 21:04
Medlem
Necrotrusts avatar
Mhm, mhm. Intressant tråd.
Kan ju bli en styrka med definitivt. Däremot blottar det ju upp för diverse skit. Så är det när man blandar in andra. Även hat eller bara ren ilska kan ge detsamma. Styrka eller svaghet. Beror på motståndet!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in