2012-03-05, 20:23
Bannlyst
Robin Hood är ett exempel där kärleken är positiv.

Dock tror jag inte kärleken i sig är negativ, utan det är vad man gör den till, alltså om man väljer att uppoffra viktiga saker för kärleken. Annars för väll kärleken endast gott med sig.
Citera
2012-03-05, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkBoyIsWhite
Kärlek är det ända värt att kämpa för...

Jag kämpar för att leva och få erfarenhet av livet. Kärlek ingår i detta, därmed endast en del av hela bilden.

IMO.

Sen beror det också helt klart på i vilka sammanhang som kärlek är positiv och negativ.
Män som var förälskade hade större sannolikhet att överleva en massvis med sjukdomar däribland cancer (som inte riktigt är en sjukdom, men ingår i listan). Det beror också på männens och kvinnans hormonhalter. Så många faktorer spelar i det hela att man kan inte säga att kärlek är en svaghet.

Det är som att säga att känslor (glädje, rädsla, sorg, intuition, et cetera) för övrigt är en svaghet.
Det går inte.
Senast redigerad av Oxytocin93 2012-03-05 kl. 21:23.
Citera
2012-03-05, 22:04
Medlem
MeineMeinungs avatar
Kärlek är så djup rotat i vårat sinne så att det tar hjärnans totala uppmärksamhet.
En uppsättning geners verktyg för att fortplanta sig. Ett mycket effektivt verktyg som uppenbarligen fungerat ypperligt som katalysator för att säkerställa geners fortsatta spridning. Med andra ord, en mycket stark drift som tjänat sitt syfte* men det gjorde så i en värld helt olik den vi lever i idag. Idag kräver individens momentana överlevnad fokus på mera praktiska saker så som utbildning och arbete. I det sammanhanget är den så kraftfulla kärleken en monumental fokus- och tids ödslade defekt som, ända sedan det funnits preventivmedel, inte har någon praktisk användning.
Så ja. Idag är kärlek en svaghet.

*semantisk förenkling, det finns inget syfte.
Citera
2012-03-09, 00:34
Medlem
pixiegnoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewman
Hejsan!

Jag har länge funderat på detta och blir bara mer och mer övertygad. Kärlek är en svaghet!
Jag ska ta två olika exempel.

Exempel 1: Din kärlek är besvarad och du känner att allting är kanon! Det må vara en härlig känsla inom dig med det blir ändå din svaghet. Kolla på vilken film som helst, Batman, Troja, Supermannen, Hercules osv osv. Där kan du se hur personerna är näst intill odödlig innan men så fort de blir förälskade så åker dem dit! De onda plockar bara den personen för att locka till sig dom. Dom blir svagare!
Kom gärna med åsikter då jag personligen känner att det är här som den största debatten kommer ske!

Exempel 2
: Din kärlek är inte besvarad, behöver jag gå vidare? Allting känns piss, du längtar och bygger upp något som inte existerar egentligen och du känner dig förbannat dum! Du blir jävligt svag, tappar självförtroende och motivation. Det finns egentligen hur mycket skit som helst som kan skrivas under detta exempel men jag känner att jag inte orkar gröta vidare.

Så vad tycker ni själva? Ligger det någonting i det jag säger eller är det bara dumt nonsens? Kan du relatera till mina tankar eller känner du att du inte har upplevt något av det jag beskriver?

Ordet är fritt!

Lite konstiga exempel men visst kan man se det som en svaghet. Jag känner dock att jag blir starkare i mig själv av både lycklig och olycklig kärlek.
Citera
2012-03-09, 02:40
Medlem
Qrikkos avatar
Kärlek är svaghet... När?
När man skall handla utifrån vilket syfte?
När man ska göra det som är rationellt?
Det som är bäst för ens liv?
Vem bestämmer det?
Objektiv dygd eller var individ själv?

Kärleken är i sig både mål och medel. Och jag skulle säga att den är det högsta målet, därav är den stark i sig och för sig.

Äsch, jag vet inte.

Jag skulle kunna hålla med om att kärlek är en svaghet ur vissa perspektiv, för vissa ändamål, vid vissa givna tillfällen, ty den får dig att handla irrationellt. Huruvida detta är positivt eller negativt är upp till var och en och varje tillfälle att bestämma.

Men i det stora hela - nej, kärlek är inte svaghet.
Senast redigerad av Qrikko 2012-03-09 kl. 02:45.
Citera
2012-03-09, 04:41
Medlem
Macla002s avatar
Precis som du skriver kan kärlek kortsiktigt göra en svag och olycklig. Fast när man hittar den på andra sätt (via vänner, livet självt eller en "cause") så har man lärt sig av tidigare misstag och blir därför starkare än man annars skulle varit.
Citera
2012-03-09, 09:26
Medlem
ALLA känslor är svagheter.
ALLA känslor är styrkor.
INGA känslor är omänskligt.

Det finns en god anledning till att vi har känslor, det betyder dock inte att de är bra i alla lägen. Våra känslor är nödvändiga för att vi ska kunna vara det vi är, och det gäller ALLA känslor. Känslorna i sig är varken styrkor eller svagheter, frågan är vad vi gör av dem.
Citera
2012-03-09, 09:39
Medlem
Transformers avatar
Det är väl en fråga om perspektiv.

Jag skulle vilja säga att förälskelse är den största svagheten, då det får oss att tänka så pass orationellt. Kärlek är förvisso också en svaghet, dock inte på samma nivå då jag ser att man kan använda de känslorna på ett annat sätt.

Tankarna förs till en artikel jag läste i Illustrerad Vetenskap för ganska längesedan:
http://illvet.se/manniskan/sjukdom-b...lek-ar-fornuft
Citera
2012-03-09, 16:11
Medlem
dnas.gilverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewman
Hejsan!

Jag har länge funderat på detta och blir bara mer och mer övertygad. Kärlek är en svaghet!
Jag ska ta två olika exempel.

Exempel 1: Din kärlek är besvarad och du känner att allting är kanon! Det må vara en härlig känsla inom dig med det blir ändå din svaghet. Kolla på vilken film som helst, Batman, Troja, Supermannen, Hercules osv osv. Där kan du se hur personerna är näst intill odödlig innan men så fort de blir förälskade så åker dem dit! De onda plockar bara den personen för att locka till sig dom. Dom blir svagare!
Kom gärna med åsikter då jag personligen känner att det är här som den största debatten kommer ske!

Exempel 2
: Din kärlek är inte besvarad, behöver jag gå vidare? Allting känns piss, du längtar och bygger upp något som inte existerar egentligen och du känner dig förbannat dum! Du blir jävligt svag, tappar självförtroende och motivation. Det finns egentligen hur mycket skit som helst som kan skrivas under detta exempel men jag känner att jag inte orkar gröta vidare.

Så vad tycker ni själva? Ligger det någonting i det jag säger eller är det bara dumt nonsens? Kan du relatera till mina tankar eller känner du att du inte har upplevt något av det jag beskriver?

Ordet är fritt!

Vad tänker du att svaghet och styrka betyder?

Det jag förstår det som (sådär utan att ha tänkt på det så mycket) är ungefär:

Svaghet = när du är beroende av andra för att må bra.
Styrka = när du "klarar dig själv".

Jag tror att styrka är en ganska dum grej att sträva efter, eftersom den är väldigt präglad av känslan av att vara frikopplad från resten av universum (eller jorden för att hålla det överskådligt). Jag tror att det vore bättre för alla om alla accepterade sin egen "svaghet", dvs. sitt beroende av hela resten av mänskligheten och jorden (vi andas liksom in det växterna "andas ut").
Citera
2012-03-09, 16:53
Medlem
alla som varit med om att de haft ett förhållande med någon - som sedan när "Kärleken" släppt visat sig vara en ondskefull säck med skit man aldrig någon hade haft kontakt med om det inte vore för den åh så härliga kärleken - kan nog hålla med om att kärleken är en ganska enorm svaghet.

samma med att när man ser en kille komma gåendes med en barnvagn på stan efter sin tjej, och man vet att tjejen är otrogen när han i sin kärleks-koma är för fördummad för att se vad som pågår; att han bara blir utnyttjad och manipulerad är det svårt att se kärleken som något nobelt - när det egentligen är samma sak som att bli för full och göra bort sig inför omgivningen.
Citera
2012-03-11, 14:28
Medlem
kilonars avatar
Håller med, man fäster känslor på något och förlusten av det blir förkrossande. Utan kärlek ingen möjlighet att känna saknad av det man tidigare höll kärt.
Citera
2012-04-02, 20:20
Medlem
Kärleken är det som ger oss viljan att leva.
Kärlek är livet som det ska vara.
Kärlek är lycka.

Kärlek borde vara ALLT <3

Varför är det inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här