• 1
  • 2
2012-03-05, 09:41
Medlem
ewmans avatar
Hejsan!

Jag har länge funderat på detta och blir bara mer och mer övertygad. Kärlek är en svaghet!
Jag ska ta två olika exempel.

Exempel 1: Din kärlek är besvarad och du känner att allting är kanon! Det må vara en härlig känsla inom dig med det blir ändå din svaghet. Kolla på vilken film som helst, Batman, Troja, Supermannen, Hercules osv osv. Där kan du se hur personerna är näst intill odödlig innan men så fort de blir förälskade så åker dem dit! De onda plockar bara den personen för att locka till sig dom. Dom blir svagare!
Kom gärna med åsikter då jag personligen känner att det är här som den största debatten kommer ske!

Exempel 2
: Din kärlek är inte besvarad, behöver jag gå vidare? Allting känns piss, du längtar och bygger upp något som inte existerar egentligen och du känner dig förbannat dum! Du blir jävligt svag, tappar självförtroende och motivation. Det finns egentligen hur mycket skit som helst som kan skrivas under detta exempel men jag känner att jag inte orkar gröta vidare.

Så vad tycker ni själva? Ligger det någonting i det jag säger eller är det bara dumt nonsens? Kan du relatera till mina tankar eller känner du att du inte har upplevt något av det jag beskriver?

Ordet är fritt!
Citera
2012-03-05, 09:46
Medlem
Moffins avatar
Njae.. Nu har jag inga exempel här men många "hjältar" i filmer osv gör ju mycket starka grejer för kärleken också.

Sedan om du tittar på människor som lever utan kärlek (relationer både vänner, familj, sexuella osv) hur starka individer brukar de vara? Vi är ju flockdjur och skapar naturligt relationer till varandra, är vi ensamma mår vi inte bra.

Sedan angående ditt exempel så är det ju även lite dåligt, det är ju ofta så att hjälten inte "klantar till sig" för att han eller hon är kär utan snarare gör en medveten uppoffring för kärleken, det om något är väl styrka att kunna sätta någon annan före sig själv?
Citera
2012-03-05, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewman
Hejsan!

Jag har länge funderat på detta och blir bara mer och mer övertygad. Kärlek är en svaghet!
Jag ska ta två olika exempel.

Exempel 1: Din kärlek är besvarad och du känner att allting är kanon! Det må vara en härlig känsla inom dig med det blir ändå din svaghet. Kolla på vilken film som helst, Batman, Troja, Supermannen, Hercules osv osv. Där kan du se hur personerna är näst intill odödlig innan men så fort de blir förälskade så åker dem dit! De onda plockar bara den personen för att locka till sig dom. Dom blir svagare!
Kom gärna med åsikter då jag personligen känner att det är här som den största debatten kommer ske!

Exempel 2
: Din kärlek är inte besvarad, behöver jag gå vidare? Allting känns piss, du längtar och bygger upp något som inte existerar egentligen och du känner dig förbannat dum! Du blir jävligt svag, tappar självförtroende och motivation. Det finns egentligen hur mycket skit som helst som kan skrivas under detta exempel men jag känner att jag inte orkar gröta vidare.

Så vad tycker ni själva? Ligger det någonting i det jag säger eller är det bara dumt nonsens? Kan du relatera till mina tankar eller känner du att du inte har upplevt något av det jag beskriver?

Ordet är fritt!

Det är väll inte ett gilltigt argument iom att vad blir du svag inom?
Kärleken väger väll tyngre än allt annat.
Citera
2012-03-05, 09:49
Medlem
ewmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Njae.. Nu har jag inga exempel här men många "hjältar" i filmer osv gör ju mycket starka grejer för kärleken också.

Sedan om du tittar på människor som lever utan kärlek (relationer både vänner, familj, sexuella osv) hur starka individer brukar de vara? Vi är ju flockdjur och skapar naturligt relationer till varandra, är vi ensamma mår vi inte bra.

Sedan angående ditt exempel så är det ju även lite dåligt, det är ju ofta så att hjälten inte "klantar till sig" för att han eller hon är kär utan snarare gör en medveten uppoffring för kärleken, det om något är väl styrka att kunna sätta någon annan före sig själv?
Intressant!

Som du säger är vi flockdjur, men frågan är om vi borde vara på en nivå där vi parar oss, kan leva runt andra människor men behöver inte bo bara två och två resten av livet eller om man är som lyckligast bara man får sin bit av "parning" och sociala delar, eller om man är som lyckligast med endast en person och ska bo under samma tak i resten av sitt liv!
Citera
2012-03-05, 09:50
Medlem
ewmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasputinspolare
Det är väll inte ett gilltigt argument iom att vad blir du svag inom?
Kärleken väger väll tyngre än allt annat.
Det är för att jag inte vet som jag startar posten och vill gärna höra hur andra ser på saken
Citera
2012-03-05, 09:57
Medlem
Det stämmer absolut att det är en svaghet, vet inte hur man skulle kunna ha en annan uppfattning.
Kärlek innebär okontrollerbara känslor som påverkas av hur en annan människa beter sig, vilket inte är det lättaste att deala med.
Citera
2012-03-05, 10:03
Medlem
Citat:
Det är för att jag inte vet som jag startar posten och vill gärna höra hur andra ser på saken

Jag tycker inte att det är en svaghet:
Man lever i ett system, man försöker klättra på stegen genom studier.
Den rätta dyker upp, plötsligt är inte det så viktigt längre.
Man har ingen skylldighet till andra människor.

Om man är svag inom det militära vem fan bryr sig det är inte ditt krig.
Citera
2012-03-05, 10:22
Medlem
Ali-Babas avatar
Tycker absolut kärlek kan vara en svaghet, kan lätt bli sårbar på många fronter pga av den.
Dock tror jag också att alla människor behöver känna kärlek,värme what so ever!
När det gäller tjejer kan jag tycka kärlek är en svaghet men i andra sammanhang ger kärlek också styrka,vilja och motivering att gå upp på morgonen (Ta det inte ordagrant).

Sen skiljer sig verkligheten en hel del från film, dålig argument men tror jag nånstans fattar poängen..
Konstigt nog kan ja tycka hat och vrede kan va en större drift än kärlek många gånger.

Kärlek svaghet: http://www.youtube.com/watch?v=JByDbPn6A1o
Kärlek styrka: http://www.youtube.com/watch?v=nQY4dIxY1H4
Senast redigerad av Ali-Baba 2012-03-05 kl. 10:25.
Citera
2012-03-05, 10:29
Medlem
Blademasters avatar
Jag fattar inte vad som är det häpnadsväckande med att du kommit på att kärlek är en svaghet?
Citera
2012-03-05, 10:34
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Intressant!

Som du säger är vi flockdjur, men frågan är om vi borde vara på en nivå där vi parar oss, kan leva runt andra människor men behöver inte bo bara två och två resten av livet eller om man är som lyckligast bara man får sin bit av "parning" och sociala delar, eller om man är som lyckligast med endast en person och ska bo under samma tak i resten av sitt liv!

Alltså kärlek är ju betydligt mer än att bara ligga med någon. Relationen du har till ditt barn/barnbarn/mormor/bästa vän/husdjur är också kärlek. Man kan ju inte leva ett liv utan relationer.

Dessutom vad vore poängen med det? Vad skulle du få ut av livet om du inte kan ha kärlek? Det kanske låter lite flummigt men glädje är inte på riktigt om man inte har någon att dela det med.
Citera
2012-03-05, 11:49
Medlem
ewmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiteII
Det stämmer absolut att det är en svaghet, vet inte hur man skulle kunna ha en annan uppfattning.
Kärlek innebär okontrollerbara känslor som påverkas av hur en annan människa beter sig, vilket inte är det lättaste att deala med.
Det är precis detta jag menar! Tack för att du kunde sätta ord på mina tankar

Kärlek kan du inte kontrollera, tänk om det var en knapp du bara kunde stänga av. Det innebär att det är en svaghet. Om en person kan kontrollera sina känslor så borde den personen vara starkare i min mening.
Citera
2012-03-05, 17:15
Medlem
DarkBoyIsWhites avatar
Kärlek är det ända värt att kämpa för...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in