Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-04, 22:39
  #1
Medlem
Hej.
Jag tror jag har ett problem med mina ögon(?). Tittar jag mig själv i spegeln så ser jag att mina pupiller blir större och mindre, de vidgar sig och går tillbaka, precis som om de "andas" eller som att de följer hjärtats puls. Pulserar kanske man kan säga att de gör. Försöker med många beskrivningar så ni kanske förstår vad jag menar. Ljuset jag vistas i, kan tilläggas, skiftas inte, när jag kollar mig i spegeln. Är detta normalt? Om inte vad är fel?
Citera
2012-03-04, 22:58
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Pupillerna SKA ändra storlek, de görs automatiskt beroende på bl.a ljusförhållanden, mörkt=stora ljust=små
Citera
2012-03-04, 23:17
  #3
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Pupillerna SKA ändra storlek, de görs automatiskt beroende på bl.a ljusförhållanden, mörkt=stora ljust=små

Fast pulserande pupill kan knappast vara bra?
Citera
2012-03-04, 23:17
  #4
Medlem
.Elle.Driver.s avatar
Reaktioner som du beskriver, med omväxlande liten och stor pupill oavsett ljusförhållanden har jag sett hos patienter som tagit GHB. Pupillreaktionerna är då även olika på höger och vänster sida. Även barn som vi gör lustgasnarkos på vid olika ingrepp har liknande pupillreaktioner. Kan det ha med något läkemedel/droger du tar att göra? Tyvärr vet jag inte vad fenomenet heter...
Citera
2012-03-04, 23:25
  #5
Medlem
comperios avatar
Precis den där reaktionen på ögonen har jag också haft några gånger när jag varit på jobbet. Alltid trott att det är för att jag varit trött, eller att det berott på alla "blinkande lysrör".

Jag har förövrigt inte haft några droger/medicin i kroppen de senaste halvåret, vad jag känner till. Och ni säger GHB? Jag tror jag låser in min matlåda i bilen imorgon
Citera
2012-03-04, 23:53
  #6
Medlem
boomypowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakemutt
Hej.
Jag tror jag har ett problem med mina ögon(?). Tittar jag mig själv i spegeln så ser jag att mina pupiller blir större och mindre, de vidgar sig och går tillbaka, precis som om de "andas" eller som att de följer hjärtats puls. Pulserar kanske man kan säga att de gör. Försöker med många beskrivningar så ni kanske förstår vad jag menar. Ljuset jag vistas i, kan tilläggas, skiftas inte, när jag kollar mig i spegeln. Är detta normalt? Om inte vad är fel?



http://sv.wikipedia.org/wiki/Pupill

Hoppas det hjälper. Kan annars vara att du tittar på något mörkt/långt bort sen ljust/nära etc, viceversa.....!!!!!!!
Citera
2012-03-05, 09:17
  #7
Medlem
Gissningsvis kan det ha att göra med att du fokuserar på din pupill i spegeln och det blir ett växlande fokus. Be en bekant studera dina pupiller så tippar jag på att fenomenet är borta.
Citera
2017-03-04, 14:38
  #8
Medlem
coktcools avatar
Jag får så dagen efter jag tagit LSD haha, lite obehagligt men ändå ganska fascinerande
Citera
2017-03-04, 15:29
  #9
Medlem
godboys avatar
Skulle rekommendera dig att besöka en optiker. De kan ju göra en synundersökning samt remittera till ögonläkare. Att gå till den vanliga vårdcentralen tror jag inte ger så mycket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback