2012-03-05, 12:00
Medlem
SvenBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Detta!

Samma med den gamla träningsmyten om att råa ägg skulle vara nyttigare/bättre. Nu kommer jag inte ihåg om värmen hjälpte till att spjälka proteinerna eller hur det va men att säga att allt som är rått, oprocessat osv skulle va nyttigare är bs. Samma gäller dock för upphettning av vissa produkter, olivolja bl.a. om jag inte minns fel.

Värme förstör mycket av näringsämnena som finns i maten, däribland mycket vitaminer. Dessutom så

Angående lättheten att bryta ned mat så finns det forskning som visar att vissa matgrupper är lättare att bryta ned oprocessad medan andra är svårare.

Ta stärkelse exempelvis: Kokar du stärkelse så kommer denna molekyl att brytas ned i en reaktion som kallas stärkelsegelatinisering, där produkten utav detta är en form av stärkelse som är lättare att bryta ned. Å andra sidan så bildas strukturer av stärkelse som är omöjliga för kroppen att bryta ned, strukturer som inte fanns där från början.

Det har gjort studier på dessa och dessa studier visar faktiskt att det är lättare att bryta ned mat som är stekt, kokad, ångad. Men, dessa studier är gjorda på personer som har ätit tillredd mat under hela sitt liv. Vidare så menar man att om man under en längre tid äter mat som inte har blivit tillredd så ökas kroppens förmåga bryta ned maten.

Så. Både ja och nej.
Citera
2012-03-05, 12:25
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bedragen
Lite om själva maträtten: Det finns nästan lika många sätt att äta sin råbiff som det finns folk som äter den och det finns eg. inga rätt eller fel, det handlar om personliga preferenser och smak. Jag gillar personligen att mala köttet då jag tycker att smakerna tass upp bättre när köttet är så pass finfördelat som det blir vid malning gentemot att hacka/skrapa det. Vilken styckdetalj är också en smaksak, jag brukar mala innanlår. Men ibland gör jag den rent av på vanlig nötfärs när suget slår till och jag inte kan få tag på en bra köttbit. Sen jag kan säga att den tyska varianten på fläskfärs är fantastiskt god till frukostbuffén.

Styckdetaljen och tillredningssättet hänger väl delvis ihop? Hacka/skrapa ställer högre krav på köttet än malning. Själv gillar jag också bägge varianterna, men på sistone har det mest blivit råbiff i form av Filet Américain. Fransyska är det perfekta köttet eftersom det ofta är på extrapris och inte duger till så mycket annat. Jag kör köttet i matberedaren tills det bildar en smet och rör sedan ihop det med såsen. Funkar både som huvudrätt tillsammans med pommes eller som pålägg på bröd.
Citera
2012-03-05, 13:03
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamesofhell
Förlåt om detta är fel kategori men nu till ämnet: Hur kan folk äta råbiff egentligen?
Jag är inte så bra på bakterier och sånt men är inte råbiff rent utav farligt för människan? (iallafall dagens människa som ätit stekt hela livet)
Och framför allt: Hur kan folk ibland föredra råbiff även kallat tartare på restauranger istället för stekt tillagad mat?
Visst, det kanske är en hel del kryddor och sånt i men herregud
För mig så är det helt vidrigt men berätta gärna varför just du gillar råbiff om du gör det

PS. Jag kan dock förstå att vissa äter medium på restauranger till exempel men råbiff är för mig bara för grovt.
För att det är gott, åt en 350 grams råbiff på en uteservering i Prag förra sommaren. Alla tillbehör: salt, rå lök, äggula, kummin, paprikapulver och peppar. Bara lite inlagd gurka, paprika och kål till det. Mörk Kozel och Becherovka att dricka. Fan vad gott!
Citera
2012-03-05, 13:49
Medlem
CimGoodFellas avatar
Värt att notera: Så gott som alla som motsätter sig råbiff i tråden gör det för att TANKEN på rått kött känns motbjudande eller en föreställning om att det på något sätt skulle vara mindre hälsosamt.
Medan vi som uppskattar råbiff gör det för den faktiska smaken. Slutsats dom som testar och kan släppa vanföreställningar angående rått kött blir råbiffsälskare.
Citera
2012-03-05, 14:12
Medlem
ber89luts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aseeltare
Käkade råbiff inne i Ölrepubliken i Göteborg och jag rent ut sagt sket på mig 10 minuter efteråt

Ha, ha, ha. Varför? Är du vegan till vardags eller? Du hann till muggen hoppas jag.

Jag har provat råbiff några kvarter därifrån på The Rover. De hade en creme fraiche-kräm med mild ansjovissmak till. Tyckte det var helt fantastiskt tillbehör. Så hade de givetvis alla traditionella ingredienserna också.
Citera
2012-03-23, 09:06
Medlem
Flamesofhells avatar
Denna tråd var intressant, Bumpar upp den igen!
Citera
2012-03-23, 11:10
Medlem
bjaefss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ber89lut
Ha, ha, ha. Varför? Är du vegan till vardags eller? Du hann till muggen hoppas jag.

Jag har provat råbiff några kvarter därifrån på The Rover. De hade en creme fraiche-kräm med mild ansjovissmak till. Tyckte det var helt fantastiskt tillbehör. Så hade de givetvis alla traditionella ingredienserna också.

Jag har också käkat råbiff på ölrepubliken. Den var gedigen (förutom de felproportionerade tillbehören) och min avföring efter tillfället var utan anmärkning.
När käkade du på rover? Crème fraîchegrejen lät god.
Citera
2012-05-12, 22:15
Medlem
Var kan man äta en fin råbiff i Göteborg eller Malmö?
Citera
2012-05-12, 22:26
Medlem
mernilios avatar
Vem gillar rå köttfärs? Endast sinnessjuka ryska kockar. Och helst med ett rått ägg på som beef tartar.

Kom igen! Åven om det låter exklusivt betyder det inte att det är gott.
Citera
2012-05-12, 22:30
Medlem
Brumelbryns avatar
Hur kan folk dricka saft när man kan dricka öl? Löjlig frågeställning. Alla har olika smak! Låt råbiffsätarna äta sin råbiff och låt dom tänka på eventuella hälsorisker. Inget du behöver oroa dig för om du ändå inte äter det!
Citera
2012-05-12, 22:45
Medlem
christerys avatar
Åh, skulle gärna prova. Har tillgång till bra kött som sprungit omkring och mumsat på mina tallplantor så det blir egentligen bara 1-1 i ställning.

Har inte käkat det dock, kanske är för harig.
Citera
2012-05-13, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mernilio
Vem gillar rå köttfärs? Endast sinnessjuka ryska kockar. Och helst med ett rått ägg på som beef tartar.

Kom igen! Åven om det låter exklusivt betyder det inte att det är gott.

Jag vet faktiskt inte vad jag tycker om råbiff egentligen. Det är liksom lite äckligt och gott på samma gång. Jag förstår att man faller för det. Är ju inte mer konstigt än att gilla sushi och shashimi (vilket jag tycker är jättegott). Eller råbiffen är nog lite läskigare... Men den har sin charm och jag ska verkligen utforska den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in