2012-05-13, 03:05
Medlem
Humpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mernilio
Vem gillar rå köttfärs? Endast sinnessjuka ryska kockar. Och helst med ett rått ägg på som beef tartar.

Kom igen! Åven om det låter exklusivt betyder det inte att det är gott.
Rå köttfärs och råbiff är definitivt inte samma sak.
Råbiff görs oftast på innerfilé och för bästa resultatet skrapas det istället för att mala/hacka.
Sen ska såklart de klassiska, äggula (ibland konfiterad), rå lök, tärnade inlagda rödbetor, kapris.
Ibland även med inlagd gurka, djion senap och pepparrot.

Finns massa blandningar av olika sorter, själv tycker jag att den klassiska varianten är mycket bra.

Köttfärs är dock gjort på inprincip de sämsta delar och slask som hittas, tillsammans med fett m.m.
Är väldigt stor skillnad i kvalité och skulle inte tänka mig att äta det på samma sätt, men har självklart
smakat på de eftersom jag lagat olika köttbullar, meatloaf m.m.
Citera
2012-05-13, 10:33
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humper
Rå köttfärs och råbiff är definitivt inte samma sak.
Råbiff görs oftast på innerfilé och för bästa resultatet skrapas det istället för att mala/hacka.
Sen ska såklart de klassiska, äggula (ibland konfiterad), rå lök, tärnade inlagda rödbetor, kapris.
Ibland även med inlagd gurka, djion senap och pepparrot.

Finns massa blandningar av olika sorter, själv tycker jag att den klassiska varianten är mycket bra.

Köttfärs är dock gjort på inprincip de sämsta delar och slask som hittas, tillsammans med fett m.m.
Är väldigt stor skillnad i kvalité och skulle inte tänka mig att äta det på samma sätt, men har självklart
smakat på de eftersom jag lagat olika köttbullar, meatloaf m.m.

Okej! Jag tillhör den delen av befolkningen som vill ha mitt kött välstekt. Men gillar man råbiff är jag inte mannen att hindra er från en gastronomisk resa genom det ryska samväldets storhetstid och bidrag till det globala köket.

Jag har en liten historia om det. Det var på Arlanda och jag var på väg till London. Jag satt i någon av restaurangerna och hade beställt en biff med pommes. När jag högg in i köttet kom det ut blod ur "den sista måltiden" .. och jag som redan innan är flygrädd och mer eller mindre hade ångest över den kommande flygresan.. flippade ju ut ..
Senast redigerad av mernilio 2012-05-13 kl. 10:45.
Citera
2012-05-13, 13:13
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurabayaJohnny
Var kan man äta en fin råbiff i Göteborg eller Malmö?

På rak arm, i Göteborg, kommer jag på:

Dinner 22, Södra vägen,
Manfreds, Nordenskiöldsgatan
Bitter, Linnégatan (Inte särskilt fin sist jag var där dock)
Stearin, Tredje Långgatan
Bon, Arkivgatan (med pommes)

Finns säkert fler, som du märker har jag ätit de flesta inom en rätt snäv geografisk radie

edit: kom på att jag käkat råbiff på fyllan på Bishop en gång, minns dock inte hur den var. Så där finns det med, även om jag inte rekommenderar någon att äta där.
Senast redigerad av liljenstar 2012-05-13 kl. 13:17.
Citera
2012-05-13, 14:33
Medlem
Humpers avatar
Citat:
Okej! Jag tillhör den delen av befolkningen som vill ha mitt kött välstekt. Men gillar man råbiff är jag inte mannen att hindra er från en gastronomisk resa genom det ryska samväldets storhetstid och bidrag till det globala köket.

Jag har en liten historia om det. Det var på Arlanda och jag var på väg till London. Jag satt i någon av restaurangerna och hade beställt en biff med pommes. När jag högg in i köttet kom det ut blod ur "den sista måltiden" .. och jag som redan innan är flygrädd och mer eller mindre hade ångest över den kommande flygresan.. flippade ju ut ..
Ja om du äter välstekt kött måste jag däremot säga att du missar något.
Och att Råbiff kommer från ryssland är väl lite fel eftersom de ursprungligen är från asien.
Citera
2012-05-13, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liljenstar
På rak arm, i Göteborg, kommer jag på:

Dinner 22, Södra vägen,
Manfreds, Nordenskiöldsgatan
Bitter, Linnégatan (Inte särskilt fin sist jag var där dock)
Stearin, Tredje Långgatan
Bon, Arkivgatan (med pommes)

Finns säkert fler, som du märker har jag ätit de flesta inom en rätt snäv geografisk radie

edit: kom på att jag käkat råbiff på fyllan på Bishop en gång, minns dock inte hur den var. Så där finns det med, även om jag inte rekommenderar någon att äta där.

Tack! Ska ta och bekanta mig mer med råbiffen nu.
Citera
2012-05-13, 21:29
Medlem
brianmolkos avatar
Det är ju gott ju
och har aldrig blivit sjuk av det

och aldrig av något rått kött av något slag

alla har väl olika känslig mage
Citera
2012-05-14, 23:10
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurabayaJohnny
Tack! Ska ta och bekanta mig mer med råbiffen nu.

Åt Dinner 22s råbiff som förrätt senast igår. Riktigt trevlig. Stack ut lite med pepparrot och en jävligt potent dijon. Skulle man blandat i hela klicken hade man dock förstört hela biffen.
En halv portion (förrätt) kostade 140 spänn eller ngt sånt.
Citera
2012-05-15, 01:25
Medlem
mernilios avatar
Rå biff Rå köttfärs.

Med kapris och allehanda kryddor, och om vi kör den ryska varianten, med en rå äggula på toppen...

Ingen kan få mig att säga att det är en gourmetgrej! Det kommer aldrig aldrig någonsin att hända!

Men visst, jag kan ju faktiskt uppskatta en halvblodig stek. Jag är inte sämre än att faktisk kunna erkänna det. Men där drar jag gränsen.
Senast redigerad av mernilio 2012-05-15 kl. 01:39.
Citera
2012-05-15, 03:03
Medlem
christerys avatar
Skulle vara kul å testa, har inte gjort det. Men såklart skall det vara riktigt gjort. Inte nåt på blandfärsen från ICA, då kanske jag får avsmak för en rätt som egentligen är helt OK.

Men nog hinner jag med det åxå, nångång.
Citera
2012-05-18, 16:04
Medlem
PowerOfThinkings avatar
Tartar - Råbiff, har ju många ingredienser, om man lägger till lite cognac i slutet så blir den ännu godare.

Nej, jag kan inte tro att man blir sjuk av den! Carpaccio är ju också rått kött, blir man inte sjuk av så länge man inte blir serverad gammalt kött dvs..
Riktigt tillagad och serverad med toast och rå lök och capris smakar den magnifikt! Mycket peppar ska det va.
När jag jobbade en tid i hotellbranchen fick vi förbereda Tartare de beuf framför gäster, kul!
Senast redigerad av PowerOfThinking 2012-05-18 kl. 16:11.
Citera
2012-05-20, 16:51
Medlem
Finns ju halstrad råbiff. Man steker fort som fan och serverar som Råbiff. Skulle jag gärna äta. Men en kall rå biff har jag svårt att tänka mig. Men jag gillar inte kall mat överhuvudtaget.
Citera
2012-05-20, 22:00
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Rå biff Rå köttfärs.
Det är ingen köttfärs upplockad från Coop med 10% fett - råbiff ska enligt receptet göras på skrapat innanlår. En jävla skillnad.

Så här kan en råbiff se ut: http://affotd.files.wordpress.com/2011/01/282750_f520.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in