• 6
  • 7
2012-10-04, 10:24
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamesofhell
Förlåt om detta är fel kategori men nu till ämnet: Hur kan folk äta råbiff egentligen?
Jag är inte så bra på bakterier och sånt men är inte råbiff rent utav farligt för människan? (iallafall dagens människa som ätit stekt hela livet)
Och framför allt: Hur kan folk ibland föredra råbiff även kallat tartare på restauranger istället för stekt tillagad mat?

Om köttet hanterats väl och är av fin kvalité så är det inga problem att äta det rått, och risken för bakteriekontaminering är minimal.

Råbiff (Stek Tartar) med alla klassiska tillbehör är bland det godaste som finns att äta, och jag skulle lätt kunna pröjsa för denna rätt på en finare restaurang.

Självklart kan man innan man beställer rätten på restaurang be om lite information om vilket kött som används osv för att försäkra sig om kvalitén.
Citera
2012-10-04, 20:43
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
Eh, jo.

Farliga parasiter (och bakterier) förekommer såväl i rå fisk som i rått kött, det är därför man tillagar mat.

Parasiter är dock högst ovanliga, på gränsen till utrotade, i tamdjur. Bakterier förekommer men är vanligare i grönsaker, så i så fall borde man hålla hårdare på att hålla sig borta ifrån råa grönsaker.
Citera
2024-03-09, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mernilio
Poängen med rå biff <-- är att blodet ska strömma ut från biffen när man försöker skära en bit av det stackars djuret du har på tallriken!

Jag har själv varit med om det. Det är ett absolut oskick bland kockar att tro att understekt/kokt vore något positivt. Som elit, vet jag att majorititeten uppskattar välgrillade köttstycken.

Med det sagt.. råbiff är en ganska vidrig rätt. rå köttfärs med äggula på toppen.

DIF
Citera
2024-03-09, 14:27
Medlem
3Godisars avatar
Ja det har jag också alltid undrat. Riktigt grisigt.
Citera
2024-03-09, 15:12
Medlem
448s avatar
500gr rå nötfärs,ett saltkar(salta mycke) o en 1l mjölk är ju mumma , bra efter träningen o mumsa hemma.

Haha satt på gymmet och åt detta , kom en jävla het brud i 18års åldern o fråga om hon fick ta en sked , -vilketrovdjur.

Hon berätta att hon åt själv - ganska vanligt bland folk som vill ha en snaskig proteinmiddag
Citera
2024-03-11, 07:05
Medlem
Åt en extremt god råbiff på Bakfickan på Operan i lördags. Fick dock be om extra fransk senap som gick åt. Och igår blev det vegetarisk lasagne. Man kan således gilla både rått kött och god vegetarisk mat.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in