2012-03-04, 01:01
Medlem
zlpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Varför skulle det vara farligt för och inte för alla andra "carnivorous" som finns på jorden, farligare med folk som inte tvättar händerna efter toabesök än att äta rått kött.

Skulle själv aldrig laga eller beställa in råbiff men ifall man blir bjuden är det bara att tugga och vara tyst.

Får ju ha i åtanke att det även kan finnas typer av parasiter i köttet.
Citera
2012-03-04, 01:59
Medlem
colabulles avatar
jag äter det för jag tycker det är gott och jag "lever i miljön med udda rätter och dyra rätter så jag har lärt mig att äta det, liks hur många gillar sniglar eller ostron ? slemmiga saker som man kan bli tok magsjuk av och ligga och spy i dagar, joo för det är något man blir "matad" med så anser jag om du frågar mig,
Citera
2012-03-04, 02:32
Medlem
Mh för att rått kött är för mig godast. Eller rått allting. Rå bacon, rå köttfärs, rå lök, råa grytbitar, mmmmmm ja rått kött. Grymt. Eller nöff. Hööhöö..
Citera
2012-03-04, 02:34
Medlem
En väns pappa köpte alltid köttfärs på ICA som han hade i kylen och gick och smååt på under dagarna. Vissa gillar rå köttfärs helt enkelt. Egentligen inte konstigare än gravad lax.
Citera
2012-03-04, 02:35
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamesofhell
Förlåt om detta är fel kategori men nu till ämnet: Hur kan folk äta råbiff egentligen?
Jag är inte så bra på bakterier och sånt men är inte råbiff rent utav farligt för människan? (iallafall dagens människa som ätit stekt hela livet)
Och framför allt: Hur kan folk ibland föredra råbiff även kallat tartare på restauranger istället för stekt tillagad mat?
Visst, det kanske är en hel del kryddor och sånt i men herregud
För mig så är det helt vidrigt men berätta gärna varför just du gillar råbiff om du gör det

PS. Jag kan dock förstå att vissa äter medium på restauranger till exempel men råbiff är för mig bara för grovt.

Jag vet inte riktigt varför, men det är sjukt jävla gott. Har något med smaken att göra (givetvis).
Citera
2012-03-04, 04:09
Medlem
Aseeltares avatar
Käkade råbiff inne i Ölrepubliken i Göteborg och jag rent ut sagt sket på mig 10 minuter efteråt
Citera
2012-03-04, 04:34
Medlem
Skitonds avatar
Min farmor brukade alltid smaka på nötfärsen innan hon gjorde köttbullar eller biff och hon tyckte att jag borde smaka. Jag tyckte om det men jag äter ju oftast hellre tillagat kött än råbiff.
Citera
2012-03-04, 04:43
Medlem
starkopramens avatar
Helt enkelt för att jag lever efter filosofin att -ju bättre kött desto mindre grillning. Går jag ut på en restaurang där jag vet att dom har bra kött så är extra rare ett självklart val. Eller råbiff för den delen. Ju sämre kött desto längre tid på grillen/stekpannan eller annat.
Citera
2012-03-04, 09:32
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mernilio
Poängen med rå biff <-- är att blodet ska strömma ut från biffen när man försöker skära en bit av det stackars djuret du har på tallriken!

Det finns inget blod i kött - det tappar man ut vid slakten.
Det röda som kan komma ut när man skär i en stekt köttbit är vatten - färgen kommer från ett protein (myoglobin).
Råbiff släpper aldrig ifrån sig vätska på tallriken eftersom köttet inte har varit uppvärmt.
Om en stekt köttbit "läcker" beror det på att den inte har fått vila tillräckligt efter stekningen.
Citera
2012-03-04, 13:26
Moderator
evilhoneys avatar
OT raderat. Det är alltså råbiff som ska avhandlas, inte vilken stekgrad man vill ha på sitt kött.
//mod
Citera
2012-03-04, 16:35
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Varför skulle det vara farligt för och inte för alla andra "carnivorous" som finns på jorden, farligare med folk som inte tvättar händerna efter toabesök än att äta rått kött.

Det är nog ovanligt att vilda rovdjur inte bär på parasiter. Men du kanske inte har ont av lite bandmask.

Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag antar att du är en sån som varken äter gravlax eller sushi heller?

Rå fisk som t.ex. sushi är en högriskfaktor när det kommer till parasiter.

Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Vad skulle det vara för äckligt med råbiff? Inte värre än sushi.

Sushi är äckligt.
Citera
2012-03-05, 11:14
Medlem
Bedragens avatar
Råbiff är väl en av det mest omdiskuterade rätterna i Sverige och kommer förmodligen vara det en lång tid framöver, framförallt för att det finns två väldigt tydliga läger: Älskarna (fanatikerna) och Hatarna.

Vi får lära oss redan väldigt tidigt i våra liv att äta processad mat och livsmedelsverket går ut med rekommendationer som allt som oftast är mindre genomtänkta.

Det pratas om hälsofaran att äta rått kött, klart att den finns där. Det är farligt att gå utanför huset också. Risken för att bli dålig av råbiff som lagas med en smula vett är försvinnande liten (och njutningen är absolut). Så mitt påstående är att råbiff är riktigt bra mat ur ett hälsoperspektiv. Inga tillsatser (möjligtvis undantaget dijonsenap som kan ha tillsatser), rena råvaror och bra kvalitet på råvarorna.

Ta en mcdonalds meny som kan stå i över 2 år utan att ens börja mögla eller se annorlunda ut, det är i min värld mycket värre (ps. inte ens djur eller parasiter vill ge sig på mcdonaldsmaten).

Som jag tolkar det så skriver dem allra flesta nejsägare i tråden att kött ska stekas, vilket jag också älskar, vill bara lägga in en brasklapp om att vid stekning så frigörs ämnen som kan vara skadliga för människan, bl.a. cancerframkallande.

Lite om själva maträtten: Det finns nästan lika många sätt att äta sin råbiff som det finns folk som äter den och det finns eg. inga rätt eller fel, det handlar om personliga preferenser och smak. Jag gillar personligen att mala köttet då jag tycker att smakerna tass upp bättre när köttet är så pass finfördelat som det blir vid malning gentemot att hacka/skrapa det. Vilken styckdetalj är också en smaksak, jag brukar mala innanlår. Men ibland gör jag den rent av på vanlig nötfärs när suget slår till och jag inte kan få tag på en bra köttbit. Sen jag kan säga att den tyska varianten på fläskfärs är fantastiskt god till frukostbuffén.

När det kommer till fläskfärs så är det väl trikiner som man är mest orolig för och allt fläsk som säljs i sverige ska vara fritt från trikiner, med andra ord så bör det inte vara några större chanser att bli dålig av det.

Alla gillar inte broccoli, svamp, räkor eller råbiff. Smaken är högst individuell och jag respekterar att folk väljer själva vad man tycker i sig, sen så skulle jag tycka att världen vore en bättre plats om folk faktiskt inte fördömde allt som dem själva inte har något intresse av. Jag gillar råbiff, kommer fortsätta äta det. Du gillar inte råbiff och jag kommer inte tvinga dig att äta, men jag undanber dig från att se ner på mig för att jag gör andra val än dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in