• 1
  • 2
2012-03-03, 11:52
Medlem
arcen2011s avatar
Vad är skillnaden på dessa två?

Jag menar, att ha en privat pensionsförsäkring är ju en form av Individuellt PensionsSparande.

Har försökt att utröna på egen hand genom att läsa på Avanza vad som är skillnaden - men jag förstår inte.
Citera
2012-03-03, 13:13
Medlem
båda är mycket dåliga sparformer, du bör inte använda någon av dem...
Senast redigerad av tmach 2012-03-03 kl. 14:03. Anledning: fort men fel
Citera
2012-03-03, 16:12
Medlem
arcen2011s avatar
Ok. Varför då? Antar att du syftar på avkastningen?

Har inget sånt sparande nu utan har månadssparande i diverse fonder.

Men är fortfarande intresserad av skillnaderna.
Citera
2012-03-03, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcen2011
Ok. Varför då? Antar att du syftar på avkastningen?

jag syftar på att ett "pensionssparande" innebär att man förlorar pengar jämfört med att inte pensionsspara...
Citera
2012-03-03, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
jag syftar på att ett "pensionssparande" innebär att man förlorar pengar jämfört med att inte pensionsspara...

men kan du ine förklara skillnaden för dessa 2 sparformer då då du uppenbarligen är helt anti till dem ?
Citera
2012-03-03, 18:24
Medlem
Diablo1118s avatar
Du ger dig inte ser jag. Jag förstår vad du menar men när du skriver korta inlägg utan att förklara så rör du till begrepen för folk som inte är så insatta. Ja du "förlorar" eller snarare sparar mindre på att pensionspara mot om du spara utanför IPS. Men visst fan är det bättre att pensionspara än supa upp alla pengarna ikväll...
Citera
2012-03-03, 18:36
Medlem
arcen2011s avatar
Så det är bättre att spara i traditionella fonder och bygga egen aktieportfölj?

Jag har ett vanligt fondsparande idag. Men det känns som att alla viktigpettrar och "kunniga" runtom absolut anser att man ska ha en privat pensionsförsäkring - eller syftar de på generellt "pensionssparande".

Man ska alltså köra på vanliga sparformer och därmed ha möjligheten att kunna sälja ut alla fonder? Meningen med pension är ju att utbetalningarna ska vara trygga under många år framöver.
Citera
2012-03-03, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Du ger dig inte ser jag. Jag förstår vad du menar men när du skriver korta inlägg utan att förklara så rör du till begrepen för folk som inte är så insatta. Ja du "förlorar" eller snarare sparar mindre på att pensionspara mot om du spara utanför IPS. Men visst fan är det bättre att pensionspara än supa upp alla pengarna ikväll...

problemet är som du säger att folk inte är så insatta. de förstår inte att ett bundet pensionssparande innebär en massa nackdelar såsom att pengarna kommer att att vara bundna i upp till 40 år. att under den tiden så kommer avkastningsskatt och avgifter att äta upp kanske en 1/3 av sparkapitalet. att eftersom det kommer att "fattas" pengar i den privata ekonomin så kommer den privata skuldsättningen i form av högre bolån och/eller konsumtionskrediter att vara högre. att framtid utbetalning från pensionsförsäkring innebär att bostadstillägg blir lägre. att skattesatsen i framtiden säkerligen kommer att vara högre än den avdragseffekt som man får för premierna.

etc etc

för de allra allra flesta så är det mycket dåligt att pensionsspara i ett bundet sparande...

den stora vinnarna är dels banken som helt utan risk årligen mjölkar pensionsspararen på avgifter samt staten som drar in avkastningsskatt...
Citera
2012-03-03, 19:38
Medlem
Citat:
Så det är bättre att spara i traditionella fonder och bygga egen aktieportfölj?

Jag har ett vanligt fondsparande idag. Men det känns som att alla viktigpettrar och "kunniga" runtom absolut anser att man ska ha en privat pensionsförsäkring - eller syftar de på generellt "pensionssparande".

Man ska alltså köra på vanliga sparformer och därmed ha möjligheten att kunna sälja ut alla fonder? Meningen med pension är ju att utbetalningarna ska vara trygga under många år framöver.

privat pensionsförsäkring - absolut inte, aldrig aldrig någonsin.

vanliga sparformer - ja.

men det viktigaste av allt, amortera på bolån och andra krediter.
Citera
2012-03-03, 19:43
Medlem
arcen2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
problemet är som du säger att folk inte är så insatta. de förstår inte att ett bundet pensionssparande innebär en massa nackdelar såsom att pengarna kommer att att vara bundna i upp till 40 år. att under den tiden så kommer avkastningsskatt och avgifter att äta upp kanske en 1/3 av sparkapitalet. att eftersom det kommer att "fattas" pengar i den privata ekonomin så kommer den privata skuldsättningen i form av högre bolån och/eller konsumtionskrediter att vara högre. att framtid utbetalning från pensionsförsäkring innebär att bostadstillägg blir lägre. att skattesatsen i framtiden säkerligen kommer att vara högre än den avdragseffekt som man får för premierna.

etc etc

för de allra allra flesta så är det mycket dåligt att pensionsspara i ett bundet sparande...

den stora vinnarna är dels banken som helt utan risk årligen mjölkar pensionsspararen på avgifter samt staten som drar in avkastningsskatt...

Ja, det är kanske därför det finns forum på internet som man kan använda, för att fråga om råd?

Förstår din poäng och håller med.

Men det måste ju ändå vara relativt korkat att ha ett helt öppet sparande som gör att man kan ta av det när som helst. Oförutsedda händelser i livet gör att man slösar bort sitt sparande och äter upp sin framtida pension, bara för att man ville slippa avkastningsskatt.

Men jag vill påstå att dina åsikter i mina ögon är radikala - alla sk "experter" i TV, böcker och media anser att man ska ha ett privat pensionssparande.

Är de en del av en konspiration för att suga ut oss vanliga människor?
Citera
2012-03-03, 19:50
Medlem
Citat:
Men jag vill påstå att dina åsikter i mina ögon är radikala - alla sk "experter" i TV, böcker och media anser att man ska ha ett privat pensionssparande.

de s.k. "experter" som anser att man ska ha ett privat pensionssparande jobbar väl inom bank och finans eller hur?
Citera
2012-03-03, 19:56
Medlem
Citat:
Men det måste ju ändå vara relativt korkat att ha ett helt öppet sparande som gör att man kan ta av det när som helst. Oförutsedda händelser i livet gör att man slösar bort sitt sparande och äter upp sin framtida pension, bara för att man ville slippa avkastningsskatt.

resonerar man så här så är det väl lika bra att stat och banker alltid får hela vår lön och att vi frågar staten och banken om pengar varje gång som vi ska handla mat, tanka bilen, köpa cigg?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in