• 1
  • 2
2012-03-02, 13:49
Medlem
Som titeln antyder så har jag detta problem på min fullt fungerande -97a passat. Den är inte värd mycket men har inte gått långt och fungerar klockrent... Så varför skulle jag behöva åka till skroten med den för att jag inte vill lägga ut halva bilens värde på att laga den?
Har hört att man kan koppla airbag-lampan till motor-lampan på instrumentpanelen så att den lyser vid uppstart och slocknar efter en stund.

Hur gör jag detta?
Citera
2012-03-02, 13:50
Medlem
julepumlans avatar
Ett annat tips, ta en svart "graffifiti" penna och måla över varningslampan, då lyser den inte
Citera
2012-03-02, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hasselnoet
Som titeln antyder så har jag detta problem på min fullt fungerande -97a passat. Den är inte värd mycket men har inte gått långt och fungerar klockrent... Så varför skulle jag behöva åka till skroten med den för att jag inte vill lägga ut halva bilens värde på att laga den?
Har hört att man kan koppla airbag-lampan till motor-lampan på instrumentpanelen så att den lyser vid uppstart och slocknar efter en stund.

Hur gör jag detta?
Jo så skulle man kunna göra, det finns även bättre sätt att fubba till det, men är du inte bevandrad inom bilel är det ganska svårt att ge beskrivning/råd.
Med elektronikkretsen TIMER 555 kan man bygga en krets som tänder lampan när du slår på tändning och att den sedan släcks efter lämplig tid.
Om du inte har kunskapen själv hör med polare.
Citera
2012-03-02, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Ett annat tips, ta en svart "graffifiti" penna och måla över varningslampan, då lyser den inte
De kollar att den lyser när tändning slås på tyvärr
Citera
2012-03-02, 13:56
Medlem
Danro80s avatar
Bilprovningen bryr sig inte om airbaglampan, så du kan vara lugn.

edit: varför i helvete svarar ni på en tråd när ni inte vet? sitter ni och spammar nya ämnen och gissar för att posthora eller?
Citera
2012-03-02, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fislurken
Jo så skulle man kunna göra, det finns även bättre sätt att fubba till det, men är du inte bevandrad inom bilel är det ganska svårt att ge beskrivning/råd.
Med elektronikkretsen TIMER 555 kan man bygga en krets som tänder lampan när du slår på tändning och att den sedan släcks efter lämplig tid.
Om du inte har kunskapen själv hör med polare.
`
Är inte precis bevandrad inom bil-el nej... Har en polare som skulle kunna göra det jag sa men han vill inte med tanke på riskerna som finns om nåt skulle hända som han säger, och jag vill inte sätta honom i en dålig sits. Har du någon koll på hur man kopplar så som jag beskrev?
Citera
2012-03-02, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80

edit: varför i helvete svarar ni på en tråd när ni inte vet? sitter ni och spammar nya ämnen och gissar för att posthora eller?

Sen den 1a februari kollar dom även airbaglampan, ny EU-standard. Annars hade tråden aldrig åkt upp.
Citera
2012-03-02, 14:02
Bannlyst
Citat:

Jag är då helt säker på att du inte jobbar på Bilprovningen
Citera
2012-03-02, 14:03
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasselnoet
Sen den 1a februari kollar dom även airbaglampan, ny EU-standard. Annars hade tråden aldrig åkt upp.

smiter iväg med svansen mellan benen :/
Citera
2012-03-02, 14:06
Medlem
Bongomans avatar
På vissa bilar kopplar man in en testare i diagnosuttaget för att läsa ut felkoder. Då hjälper det inte med hemmabyggda kopplingar. Nu är nog just denna bilen för gammal för att de ska göra det men det lär nog bli mer vanligt i framtiden.

Det första man provar med är att gå till verkstaden för att släcka felet. Om det kommer tillbaks får du nog se till att reparera det eller köpa en bil som är utan tekniska finesser.
Citera
2012-03-02, 14:06
Medlem
Citat:
smiter iväg med svansen mellan benen :/

Alla har vi inneboende irritation mot den jävla airbag-lampan som lyser på varenda bil efter 5 år.

Åter till mitt dilemma; finns det inga där ute som har något bra tips (länk och dylikt?) på hur man kommer åt instrumentpanelen och kopplar över airbaglampan till motorlampan?
Citera
2012-03-02, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
På vissa bilar kopplar man in en testare i diagnosuttaget för att läsa ut felkoder. Då hjälper det inte med hemmabyggda kopplingar. Nu är nog just denna bilen för gammal för att de ska göra det men det lär nog bli mer vanligt i framtiden.

Det första man provar med är att gå till verkstaden för att släcka felet. Om det kommer tillbaks får du nog se till att reparera det eller köpa en bil som är utan tekniska finesser.

När jag besiktigade igår så kopplade dom inte in något för att kolla felen som fanns. Han kollade bara på instrumentpanelen, nämnde att det blir en tvåa och fortsatte. Har varit hos mekaniker och han sa att det är väldigt mycket meck, inget han hade lust med precis (försökte även släcka felkoder vilket inte gick).
Senast redigerad av Hasselnoet 2012-03-02 kl. 14:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in