• 1
  • 2
2012-03-02, 02:16
Medlem
Moltisantis avatar
Speciellt i USA verkar det vara vanligt att när en person blir mördad i maffiaaffärer så släpper mördaren helt enkelt mordvapnet direkt efter mordet begåtts och lämnar det därmed på brottsplatsen. I vanliga fall brukar ju mördare göra allt för att göra sig av med mordvapnet o.s.v Vad är tanken bakom detta?
Citera
2012-03-02, 02:51
Medlem
PsychoactiveOils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltisanti
Speciellt i USA verkar det vara vanligt att när en person blir mördad i maffiaaffärer så släpper mördaren helt enkelt mordvapnet direkt efter mordet begåtts och lämnar det därmed på brottsplatsen. I vanliga fall brukar ju mördare göra allt för att göra sig av med mordvapnet o.s.v Vad är tanken bakom detta?

Förmodligen för att vapnet är "cleant" , serie nummer, fingeravtryck etc. Inte lätt att peka finger om det varken finns motiv eller ägare till vapnet?
Citera
2012-03-02, 03:13
Medlem
Bättre att göra sig av med vapnet fort än att bli gripen med vapnet på sig några kvarter bort. Dock är det ju även dumt att lämna bevis så det blir ju en avvägnings fråga.
Citera
2012-03-02, 03:42
Bannlyst
Det där har jag forskat på. Att en GM lägger mordvapnet intill BO är för att visa att han förtjänade sitt straff.
Citera
2012-03-02, 20:59
Medlem
25-To-Lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenGurka
Det där har jag forskat på. Att en GM lägger mordvapnet intill BO är för att visa att han förtjänade sitt straff.

Bl.a. ja! Fast gärningsmannen är också oftast en hyrd torped och med att han lämnar pistolen sådär, sänder han ett meddelande till poliserna att "Jag kommer inte låtas mig ta" etc. Ni kommer inte få tag på mig helt enkelt.
Citera
2012-03-02, 22:25
Medlem
Moltisantis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25-To-Life
Bl.a. ja! Fast gärningsmannen är också oftast en hyrd torped och med att han lämnar pistolen sådär, sänder han ett meddelande till poliserna att "Jag kommer inte låtas mig ta" etc. Ni kommer inte få tag på mig helt enkelt.

Så det handlar mer om ett meddelande än en taktik? Man kan ju tänka sig att man inte vill ha på sig ett vapen som kan bindas till ett mord å andra sidan ifall vapnet hittas kan det ju finnas fingeravtryck på avtryckaren etc.
Citera
2012-03-03, 10:16
Medlem
4tys avatar
Citat:
Så det handlar mer om ett meddelande än en taktik? Man kan ju tänka sig att man inte vill ha på sig ett vapen som kan bindas till ett mord å andra sidan ifall vapnet hittas kan det ju finnas fingeravtryck på avtryckaren etc.

Man vill helt enkelt inte bli påkommen med fingrarna i kakburken. Fingeravtryck, hehe nja
Citera
2012-03-03, 11:03
Medlem
Moltisantis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4ty
Man vill helt enkelt inte bli påkommen med fingrarna i kakburken. Fingeravtryck, hehe nja

Nä, okej, men du förstår vad jag menar. I "vanliga" gör sig ju mördare väldigt mycket besvär för att göra sig av med mordvapnet så det aldrig hittas.
Citera
2012-03-03, 13:07
Medlem
25-To-Lifes avatar
Citat:

Självklart vill man inte torska med ett vapen som kan knytas till ett brott. Men man lämnar aldrig avtryck på vapnet som man gör sig av med på brottsplatsen, aldrig!

Det är snarare ett meddelande än en taktik.
Citera
2012-03-03, 13:17
Medlem
Citat:
Nä, okej, men du förstår vad jag menar. I "vanliga" gör sig ju mördare väldigt mycket besvär för att göra sig av med mordvapnet så det aldrig hittas.

Finns skillnad på mördare och mördare, de flesta mördare begår ogenomtänkta väldigt korkade mord och febrilt försöker bli av med mordvapnet efter sitt mord, andra mördare som har det som yrke och är rutinerade och vill ibland håna offret samt polisen genom att med vilje lämna saker efter sig på BP.

MVH
Citera
2012-03-03, 13:38
Medlem
4tys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25-To-Life
Självklart vill man inte torska med ett vapen som kan knytas till ett brott. Men man lämnar aldrig avtryck på vapnet som man gör sig av med på brottsplatsen, aldrig!

Det är snarare ett meddelande än en taktik.

Det är snarare taktik än meddelande, meddelandet det är kulan i kroppen
Senast redigerad av 4ty 2012-03-03 kl. 13:39. Anledning: stavis
Citera
2012-03-03, 14:27
Medlem
25-To-Lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4ty
Det är snarare taktik än meddelande, meddelandet det är kulan i kroppen

Taktiskt är det väl inte så jävla smart att lämna mordvapnet på platsen? Varför göra det lättare för polisen? Men det dem menar är att de inte kommer få tag på dem ändå, eftersom dom är så "duktiga"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in