• 1
  • 2
2012-03-02, 01:11
Medlem
hemmanus avatar
Hej. Har gjort en ostliknande massa av matlagningsgrädde baserad på havre och gelatin. Konsistensen blir som en fastare äggvita, lite sliskigare. Provade att lägga på hemlagad pizza men i ugnen smälte det så det blev rinnigt.

Har någon något tips på något jag kan tillsätta så det binder samman som ost när det smälter? Så det inte blir rinnigt, utan mer som mjuk smält ost.
Senast redigerad av hemmanu 2012-03-02 kl. 01:14.
Citera
2012-03-02, 01:17
Medlem
5137s avatar
Jag förstår inte riktigt varför du väljer att göra ost utan mjölkprodukter, ska den vara vegansk eller experimenterar du?
Citera
2012-03-02, 02:20
Medlem
hemmanus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5137
Jag förstår inte riktigt varför du väljer att göra ost utan mjölkprodukter, ska den vara vegansk eller experimenterar du?

Mjölkallergiker och laktosintolerant.
Citera
2012-03-02, 03:30
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmanu

Då borde kanske riktigt långlagrade ostar, över 12 månader o.s.v. funka. Få mjölkallergiker och i princip inga laktosintoleranta får problem av dessa ostar. Dessutom är ganska få allergiska mot getostar. Fast det kanske du redan testat?

Vissa mjölkallergiker utvecklar även sojaallergi, så då går ju även den kategorin bort. Ris och havre är det ju ganska svårt att få till någon vettig ost.
Lycka till med att hitta rätt!
Citera
2012-03-02, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmanu
Är du mjölkproteinallergiker också alltså?
Citera
2012-03-02, 13:09
Medlem
hemmanus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Då borde kanske riktigt långlagrade ostar, över 12 månader o.s.v. funka. Få mjölkallergiker och i princip inga laktosintoleranta får problem av dessa ostar. Dessutom är ganska få allergiska mot getostar. Fast det kanske du redan testat?

Vissa mjölkallergiker utvecklar även sojaallergi, så då går ju även den kategorin bort. Ris och havre är det ju ganska svårt att få till någon vettig ost.
Lycka till med att hitta rätt!

Tycker att långlagrade ostar och getost har för extrem smak för att vräka över en pizza. När jag blandar matlagningsgrädden på havre med gelatin och kryddar så blir det salt och gott, så nära ost jag kan komma. Mitt enda problem är konsistensen när den smälter, blir för rinnig.

Majsstärkelse fungerar till viss mån men blir inte den gummiliknande konsistensen jag eftersöker.

Är också sojaallergiker, stämmer.

För min del är ätandet av mjölkprodukter lite rysk roulette, ibland känner jag inte av någonting och ibland kan jag bli trött och få verk i hela kroppen, samt att magen ibland inte klarar av en droppe mjölk eller soja, andra gånger går det bättre.

Men att inte behöva oroa sig när jag som sagt vräker på min egna havreost är väldigt skönt.
Citera
2012-03-02, 13:10
Medlem
hemmanus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivey
Är du mjölkproteinallergiker också alltså?

Korrekt, dock inte extremt. Blir trött, hängig och får verk i kroppen.
Citera
2012-03-02, 13:58
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton

Förlåt för OT men nej, proteinet försvinner ingenstans i osten hur länge man än lagrar den, så mjölkallergiker kan inte äta ost av mjölk.
Citera
2012-03-02, 14:23
Medlem
woofers avatar
Agar är ett vegetabiliskt allternativ till gelatin och tål värme bättre. Det skulle ev kunna funka bra som koncistensgivare till ditt projekt.
Citera
2012-03-02, 14:46
Medlem
Nu har jag inte så bra koll på mjölkproteinallergi men.. hur är det med ostlöpe är det samma protein / enzym som du inte tål eller är det olika för i sånna fall borde väll ostlöpe vara det smidigaste sättet att få till något ostliknande..
Citera
2012-03-02, 15:22
Medlem
hemmanus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Agar är ett vegetabiliskt allternativ till gelatin och tål värme bättre. Det skulle ev kunna funka bra som koncistensgivare till ditt projekt.

Ska kolla upp det. Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Purra
Nu har jag inte så bra koll på mjölkproteinallergi men.. hur är det med ostlöpe är det samma protein / enzym som du inte tål eller är det olika för i sånna fall borde väll ostlöpe vara det smidigaste sättet att få till något ostliknande..

"Ostlöpe innehåller ett mjölkkoagulerande enzym från kalvmagar, koksalt, natriumbensoat E211 och kumminolja."

"Ostlöpe innehåller en blandning av enzymerna chymosin och bovint pepsin, vilka alltid finns närvarande i ett ostlöpe."

Tror inte det. Borde fungera också. Tack!
Citera
2012-03-02, 15:51
Medlem
Bylines avatar
Har du testat det här? Hyvelbar veganost... http://vegan.ifokus.se/discussions/4...eganost-recept
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in