Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Då borde kanske riktigt långlagrade ostar, över 12 månader o.s.v. funka. Få mjölkallergiker och i princip inga laktosintoleranta får problem av dessa ostar. Dessutom är ganska få allergiska mot getostar. Fast det kanske du redan testat?
Vissa mjölkallergiker utvecklar även sojaallergi, så då går ju även den kategorin bort. Ris och havre är det ju ganska svårt att få till någon vettig ost.
Lycka till med att hitta rätt!
Tycker att långlagrade ostar och getost har för extrem smak för att vräka över en pizza. När jag blandar matlagningsgrädden på havre med gelatin och kryddar så blir det salt och gott, så nära ost jag kan komma.
Mitt enda problem är konsistensen när den smälter, blir för rinnig.
Majsstärkelse fungerar till viss mån men blir inte den gummiliknande konsistensen jag eftersöker.
Är också sojaallergiker, stämmer.
För min del är ätandet av mjölkprodukter lite rysk roulette, ibland känner jag inte av någonting och ibland kan jag bli trött och få verk i hela kroppen, samt att magen ibland inte klarar av en droppe mjölk eller soja, andra gånger går det bättre.
Men att inte behöva oroa sig när jag som sagt vräker på min egna havreost är väldigt skönt.