Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-01, 06:43
  #1
Medlem
För lite mindre än en vecka sen gick min mamma alltså bort.
Allt har gått så fort och det är så mycket tankar och frågor
som far runt just nu. Känner att jag måste skriva av mig lite.

Det började i höstas med att hon blev väldigt yr. Hon glömde bort
saker som precis hade hänt och hittade på egna
historier istället. Hon blev sämre snabbt och ibland kände
hon inte igen oss alls. Vi vågade inte lämna henne själv heller,
vi visste ju inte vad hon skulle kunna hitta på.

Det fortsatte så i ett par månader tills hon i Januari fick
komma till ett korttidsboende. Där fick hon diagnos, Demens såklart.
Pga missbruk och dåligt med vitaminer. Hon var väldigt pigg när hon
var där och gick runt och pratade med alla andra där.

19 Februari var vi och hälsade på henne. Då orkade hon knappt röra sig,
och det gick inte att förstå vad hon sa, bara massa mummel och några
enstaka ord. Dagen efter ringde hennes läkare och bad oss komma in.
Hon hade fått ett krampanfall och stroke på morgonen och hennes kropp
höll på att ge upp.

Och ja, några dagar senare var hon borta. Hon blev bara 53 år.
Vi knappt börja sörja henne heller, innan vi var tvungna att börja
ta tag i allting.

Jag och min syster har gjort allting, varit till begravningsbyrån och
planerat begravningen, varit till hennes hus och försökt ordnat upp
allting där. Och det hjälper inte att vår bror (han har asperger syndrom)
vägrar hjälpa till för att han mår för dåligt. Som att inte vi gör det?
Men han ska ändå vara med överallt, för att hålla koll på att vi inte tar
saker ur huset. Och han klagar på allting, vi valde fel blommor, och fel bild
till dödsannonsen. Och på att det kommer vara räkor på smörgåstårtan vid
minnesstunden. Ja, verkligen allting.

Sen är det vår mormor, som ringer varje dag och vill att vi ska
föra över pengar från mammas konto till henne. Pengar som vi inte får röra.
Sen ringer folk och vill att deras vänner ska få komma på minnesstunden, folk
som inte ens kände vår mamma. Nej det är så sjukt mycket nu så jag håller på
att bli tokig. Ingen verkar uppskatta allt jobb vi lägger ner för att det ska bli
en fin begravning. Och ingen vill hjälpa till med huset.

Så, nu till alla funderingar. Jag är helt slut, orkar inte tänka.
Vill bara få svar på allt,ingen av oss har någon aning om hur det här går till.


Vad kostar det att få en utomstående att ta hand om bouppteckningen?
Om man inte har råd med det, kan man få hjälp?
Hur ska vi få reda på vart mamma var försäkrad?
Betalas försäkringarna ut till oss eller till dödsboet?
Eftersom hon har bostadsrätt och det kommer ta tid att sälja, ska vi betala hyran?

Tack!
Citera
2012-03-01, 07:08
  #2
Medlem
Klart att ni måste betala avgiften till föreningen och de eventuella bankräntor som kan finnas om bostaden är belånad. Hur gamla är ni, har ni ingen "vuxen" som kan hjälpa er? Ni kanske kan ringa till kommunen och be om stöd i denna röra, kolla med konsumentrådgivaren. Skriv ned alla frågeställningar och bocka av dem en efter en.

Sedan tycker jag att ni ska låta er bror tycka till om allt. Det gör ni väl? Lätt att köra över någon om man känner sig stressad. Onödigt av er att klaga på honom i detta läge, men ni är ju alla upprörda och chockade.

Eftersom ni redan har kontakt med begravningsbyrån tycker jag att ni ska fråga om mer hjälp där, de har faktiskt jurister hos sig om det är en större byrå, typ Fonus.

Ni får gå igenom de papper som er mamma hade och söka svar på era frågor, hon har väl som de flesta andra sparat viktiga papper får man hoppas.
__________________
Senast redigerad av hammocken 2012-03-01 kl. 07:21.
Citera
2012-03-01, 07:41
  #3
Medlem
Var är er pappa om jag får fråga? Kan inte han hjälpa er? Ni kanske har någon advokatvän till familjen som kan bidra med lite information.
Citera
2012-03-01, 07:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hammocken
Klart att ni måste betala avgiften till föreningen och de eventuella bankräntor som kan finnas om bostaden är belånad. Hur gamla är ni, har ni ingen "vuxen" som kan hjälpa er? Ni kanske kan ringa till kommunen och be om stöd i denna röra, kolla med konsumentrådgivaren. Skriv ned alla frågeställningar och bocka av dem en efter en.

Sedan tycker jag att ni ska låta er bror tycka till om allt. Det gör ni väl? Lätt att köra över någon om man känner sig stressad. Onödigt av er att klaga på honom i detta läge, men ni är ju alla upprörda och chockade.

Eftersom ni redan har kontakt med begravningsbyrån tycker jag att ni ska fråga om mer hjälp där, de har faktiskt jurister hos sig om det är en större byrå, typ Fonus.

Ni får gå igenom de papper som er mamma hade och söka svar på era frågor, hon har väl som de flesta andra sparat viktiga papper får man hoppas.

Jag är 22, min syster 24. Nej klart vi inte vet vad vi gör när vi inte varit med om nåt sånt här innan.

Vi klagar inte på vår bror, Jag klagar om han här bara. Vi vill att han ska vara med och bestämma och hjälpa till, men han vill ju inte. Sen klagar han på oss om att saker är fel.

Tack iaf, får försöka kontakta någon som kan svara på allt och hjälpa oss.
Citera
2012-03-01, 07:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonorefidelio
Var är er pappa om jag får fråga? Kan inte han hjälpa er? Ni kanske har någon advokatvän till familjen som kan bidra med lite information.

Dom är skilda sen länge. Han försöker hjälpa på sitt sätt, men allt blir bara mer rörigt.
Citera
2012-03-01, 08:08
  #6
Medlem
KahluaOctaviuss avatar
Först, beklagar verkligen att ni mist er mamma, 53 är en mycket ung ålder.

Prata med Fonus, de vet allt om detta, se om ni kan få en jurist att prata med via dom.

annars kanske ni kan hitta juridisk rådgivning via Google, se om ni hittar någon jurist som kan hjälpa er med info osv.


Betala inget än. Dödsboet som bildas vid någons bortgång är en egen juridisk person. Jag tror inte att er mormor kan inte göra anspråk på er mammas pengar än.

hittade detta: http://www.varbergssparbank.se/priva...fall/index.htm


Kan vara värt att posta detta i juridikforumet: https://www.flashback.org/f26
Citera
2012-03-01, 08:21
  #7
Medlem
CannonDorfs avatar
Först och främst så beklagar jag sorgen, verkligen. Att eran bror inte vill eller orkar vara med och bestämma men samtidigt klagar på besluten, beror väl troligtvis just på att han har aspergers. Han kan kanske inte riktigt sätta sig in i att detta inte är ett tillfälle som man ska kritisera sina nära för petitesser. Försök se förbi det bara och tänk på att ni försöker göra det bästa av en hemsk situation, det är det enda som räknas.

På begravningen och framförallt minnesstunden så ska ni självklart ha personer som ni känner er trygga med. Att någon ens kan med att fråga om de får ta med "en kompis" på minnesstunden är helt förbluffande.

Jag är inte helt säker på svaret på någon av dina frågor, så jag väljer hellre att inte svara alls än att det blir fel. Jag föreslår att ni kontaktar en jurist med era frågor eller pratar med begravningsentreprenören som enligt min erfarenhet är ganska kunniga om det praktiska kring när någon avlider.
Citera
2012-03-01, 08:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KahluaOctavius
Först, beklagar verkligen att ni mist er mamma, 53 är en mycket ung ålder.

Prata med Fonus, de vet allt om detta, se om ni kan få en jurist att prata med via dom.

annars kanske ni kan hitta juridisk rådgivning via Google, se om ni hittar någon jurist som kan hjälpa er med info osv.


Betala inget än. Dödsboet som bildas vid någons bortgång är en egen juridisk person. Jag tror inte att er mormor kan inte göra anspråk på er mammas pengar än.

hittade detta: http://www.varbergssparbank.se/priva...fall/index.htm


Kan vara värt att posta detta i juridikforumet: https://www.flashback.org/f26

Hej först måste jag beklaga er sorg.

Jag håller även med övriga talare.

Om vi nu ser till er mormor så har hon ingen rätt alls att få några pengar eller lösöre (saker) heller för den delen.
Som man har nämnt så är dödsboet en juridisk person.
Om era föräldrar varit gifta så hade er pappa ingått i denna.
Ni tre syskon är vad man kallar dödsbodelägare. Det betyder att det är bara ni syskon som har rätt att göra anspråk på er mammas tillgångar.
Er mormor har endast rätt att få pengar ur boet om er mamma hade en skuld till er mormor. Er mormor har även bevisbördan i detta läge.
En bouppteckning går till så att juristen på begravmingsbyrån har hand om detta. Kostnaden för juristens arbete hamnar som en minuspost i ert dödsbo efter er mor.
Juristen ser över tillgångar och skulder. Juristen drar bort skulderna från tillgångarNa. Det som blir kvar tillfaller dödsboet. Så kan även begravningskostnad regleras.
Finns det inga tillgångar i ett bo så blir det en konkurs i dödsboet. Detta gör att efterlevande slipper betala.
Jag är ingen jurist men jag har varit med på olika dödsbo.
Alltså kontakta er begravningsbyrå så hjälper dom er.

Mvh
Citera
2012-03-01, 08:29
  #9
Medlem
Svaret hamna fel men ni förstår att det är till er.
Mvh
Citera
2012-03-01, 08:47
  #10
Medlem
MrFolds avatar
Ledsamt att höra om det här. Att förlora en förälder är en omskakande upplevelse - oavsett hur det går till, även om man är vuxen och klarar sig själv.

Angående bouppteckning så vill jag bara lägga till att det under vissa omständigheter inte behövs. Om tillgångarna din mamma hade maximalt täcker begravningskostnaderna så kan man istället göra en dödsboanmälan hos socialtjänsten i hennes hemkommun. Det är ett enklare förfarande (och kostar ingenting). Jag vet inget om er mammas ekonomi, men om det skulle vara så att tillgångarna inte ens täcker begravningskostnaderna så har hennes dödsbo rätt att - oberoende av er ekonomiska situation som dödsbodelägare - få ekonomiskt bistånd (alltså socialbidrag) till detta. Det är i så fall en fråga som får utredas i samband med själva dödsboanmälan.

Kostnaderna runt ett dödsfall är tyvärr ganska höga, även om man försöker genomföra begravningen så billigt som möjligt. Förmodligen är ändå det bästa om ni inte känner någon person som är kunnig i familjejuridik att låta begravningsbyrån hjälpa er med frågan om utredningen av dödsboets ekonomi. De vet också garanterat vart de ska vända sig på kommunen om det skulle vara så att det ska bli dödsboanmälan istället för bouppteckning.
Citera
2012-03-01, 08:48
  #11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brelleboy
Hej först måste jag beklaga er sorg.

Jag håller även med övriga talare.

Om vi nu ser till er mormor så har hon ingen rätt alls att få några pengar eller lösöre (saker) heller för den delen.
Som man har nämnt så är dödsboet en juridisk person.
Om era föräldrar varit gifta så hade er pappa ingått i denna.
Ni tre syskon är vad man kallar dödsbodelägare. Det betyder att det är bara ni syskon som har rätt att göra anspråk på er mammas tillgångar.
Er mormor har endast rätt att få pengar ur boet om er mamma hade en skuld till er mormor. Er mormor har även bevisbördan i detta läge.
En bouppteckning går till så att juristen på begravmingsbyrån har hand om detta. Kostnaden för juristens arbete hamnar som en minuspost i ert dödsbo efter er mor.
Juristen ser över tillgångar och skulder. Juristen drar bort skulderna från tillgångarNa. Det som blir kvar tillfaller dödsboet. Så kan även begravningskostnad regleras.
Finns det inga tillgångar i ett bo så blir det en konkurs i dödsboet. Detta gör att efterlevande slipper betala.
Jag är ingen jurist men jag har varit med på olika dödsbo.
Alltså kontakta er begravningsbyrå så hjälper dom er.

Mvh

En bouppteckningsman behöver inte ha något med begravningsbyrån att göra. Det kan lika gärna vara en som är knuten till den bank som den döde var kund hos etc. Dödsbodelägarna är fria att välja vilken bouppteckningsman som helst. Bouppteckningsmannen behöver inte vara en jurist utan kan också vara en ekonom.

Det går att överlåta all ekomisk hantering till bouppteckningsmannen som då tar betalt för detta, men denna tjänst har egentligen inget med själva bouppteckningen att göra.

Om dödsbodelägarna eller någon som anser sig vara dödsbodelägare inte anser att bouppteckningen stämmer eller att de dödsbodelägare som hanterar dödsboets räkningar gör rätt så kan man hos tingsrätten om att få en av tingsrätten utsedd boutredningsman. Detta är normalt en advokat/jurist som då tar över dödsboet och utreder samt hanterar alla ekonomiska transaktioner inkl bodelningen.


När en person dör av sjukdom före 60 års ålder så brukar barnen (om inga andra förmånstagare finns angivna) få ersättning av hemförsäkringens livförsäkringsdel. Hur stort detta belopp är beror på vilka försäkringar man har. Denna belopp skall betalas ut inom några veckor efter dödsfallet och är helt oberoende av bouppteckningen och bodelningen.

Om den döde var fackligt ansluten så kan det finnas en del försäkringar via facket som också löser ut och ger pengar.

Man får helt enkelt kontrollera ekonomin och se vilka räkningar som betalats och om de gått till hemförsäkring etc och kontakta de försäkringsbolag som är aktuella. Likaså fackföreningen.
Citera
2012-03-01, 08:50
  #12
Medlem
Brelleboy svara klokt. Använd de jurister som begravningsbyrån har, kanske inte billigast, men det är dödsboet som betalar.
Tänk på att spärra alla banktillgångar. Klipp konto-, bankkort, ica- medmerakort, allt som kan användas till att betala med. Har hon några autogiron, autoöverföringar. Har själv haft problem med att få sånt spärrat och de drog pengar i ett år, inga stora summor men jag blev tvungen att hota med polisanmälan.

Dödsboet är en juridiskperson som man är redovisningsskyldig inför. Man får betala hyror, slutstädning och den typen av avgifter, men det skall ju redovisas såsmåning om. I och med ni är tre så, kanske finns en godman inblandad, så är det viktigt ni är noga med den typen av detaljer.

Låt begravningsbyrån ta in anmälningar till minnes stund och hänvisa alla dit. Gör inte sånt själva, det är destruktivt i eran situation.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback