Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Undviker... nej tvärtom så jag svarat på det i relevanta delar. Det var ju just det här jag påpekade i mina tidigare inlägg. TS undrade om och hur Hitler kunde vinna WW2 och min sammanfattande konklusion har hela tiden varit att den enda chansen för han att göra det hade varit att övertala Japan att göra gemensam sak med honom mot ryssarna istället för att attackera USA, d.v.s. att understödja den isolationistiska politik som fördes där innan Pearl Harbour dvs att man inte själv ville gå i krig men kunde tänka sig att hjälpa de allierade diplomatiskt och ekonomiskt. Utan ett japansk angrepp på amerikanska intressen och amerikansk mark, (Pearl Harbour, Filipinerna, Wake, Guam osv) hade som jag tidigare skrev, Roosevelt haft det svårt att vända opinionen för ett aktivt ingripande i kriget och tyskarna och japanerna hade troligen kunnat göra upp om gamla världens delning sinsemellan. I alla fall till deras politik blev alltför besvärande för USA.
Nu blev det inte så eftersom både Japan och Tyskland förklarade USA krig och det var det som mitt sista inlägg handlade om. Huruvida Roosevelt kunnat vända opinionen för ett krig även mot Tyskland om endast Japan förklarat USA krig är en annan fråga. Om du vill ha svar på det så tror jag så här:
Det stora steget är att gå i krig överhuvudtaget och det steget bestämde Japan åt USA när de anföll Pearl Harbour. Detta medförde att hela USA:s ekonomi fick läggas om för krig. Att efter det kriga mot endast Japan eller även mot Tyskland och Italien är inte så stor skillnad för gemene man (opinionen). Roosevelt skulle inte haft så svårt att motivera ett krig även i Europa. Dessutom så hade man ju redan gjort en del förflyttningar av politiken åt det hållet. Leand & Lease konvojerna seglade till Rysslands hjälp redan innan Pearl Harbour, England erhöll stora mängder krigsmateriel, USA hade utvidgat sitt sjöteritorium långt ut i Atlanten och eskorterade konvojerna ända till Island, Roosevelts "Segerprogram" instiftades redan i november 1941 osv.
Så skillnaden är alltså fortfarande USA:s inträde i kriget eller ej och det bestämde japanerna åt både sig själv och åt Tyskland.
Nu blev det inte så eftersom både Japan och Tyskland förklarade USA krig och det var det som mitt sista inlägg handlade om. Huruvida Roosevelt kunnat vända opinionen för ett krig även mot Tyskland om endast Japan förklarat USA krig är en annan fråga. Om du vill ha svar på det så tror jag så här:
Det stora steget är att gå i krig överhuvudtaget och det steget bestämde Japan åt USA när de anföll Pearl Harbour. Detta medförde att hela USA:s ekonomi fick läggas om för krig. Att efter det kriga mot endast Japan eller även mot Tyskland och Italien är inte så stor skillnad för gemene man (opinionen). Roosevelt skulle inte haft så svårt att motivera ett krig även i Europa. Dessutom så hade man ju redan gjort en del förflyttningar av politiken åt det hållet. Leand & Lease konvojerna seglade till Rysslands hjälp redan innan Pearl Harbour, England erhöll stora mängder krigsmateriel, USA hade utvidgat sitt sjöteritorium långt ut i Atlanten och eskorterade konvojerna ända till Island, Roosevelts "Segerprogram" instiftades redan i november 1941 osv.
Så skillnaden är alltså fortfarande USA:s inträde i kriget eller ej och det bestämde japanerna åt både sig själv och åt Tyskland.
Då missuppfattade jag dej och naturligvis delar jag den synen du nu klargör för oss alla i tråden.
Tyskland förstod aldrig USA:s prioritet med att besegra just dem och mycket riktigt så hälsade de USA som befriare, när de insåg att Hitlers regim var på fallrepet.
Många tyska soldater ställde denna fråga till de amerikanska krigsfångarna de tog i Italien. Varför slåss ni mot oss? Vilket egenintresse har ni och varför vill ni främst besegra oss? Hur kan ni vara allierad med Sovjetunionen? Vad ont har vi gjort er?
Många tyskar såg sen barnsben upp till Amerika och hade anförvanter som utvandrat dit.
En dundertabbe att förklara USA krig för att visa lojalitet med Japan. Där visade Hitler större lojalitet till pakten och nedprioriterade Tysklands egna intresse.
Senast redigerad av Rektangel 2012-03-04 kl. 13:40.
Senast redigerad av Rektangel 2012-03-04 kl. 13:40.