2012-03-01, 22:41
Medlem
Låt privata företags VDs tjäna så mycket som de vill. Vad har jag med det att göra så länge de anställda inte har fruktansvärt dåliga arbetsförhållanden?

Inte konstigt att det är aftonbladet som drar fram den här revolutionerande reportaget. Aftonbladets läsare är ju trots allt överlag de mest avundsjuka svenskarna som finns.
Citera
2012-03-01, 22:52
Medlem
tycker det är tråkigt att folk ska klaga och vara aven sjuka.

att begränsa löner för VD ar tror jag kommer att resultera i att färre personer kommer ha orken och viljan till att skaffa sig utbildningen som krävs för dessa typer av tjänster eftersom att för många så är det just den höga lönen som lockar när man väljer att utbilda sig på lite högre nivåer.

dessa höga chefer och andra högt uppsats jobbar extremt hårt och det är till stor del tack vare dem att företagen går så bra som dem gör och därför tycker jag inte att det är mer än rätt att dom för en del av kakan också.
Senast redigerad av flaskans 2012-03-01 kl. 22:58.
Citera
2012-03-01, 22:59
Medlem
Flashborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Lustigt att du säger att högt uppsatta människor är cyniska. Du verkar nämligen själv vara väldigt cynisk.

Du verkar också sakna förståelse, haha ironin!

Det finns många olika sätt att uttrycka sin cynicism.
Är det riktat åt rätt hål är det mer än befogat och mer respektabelt än att slaviskt svälja alla kränkningar som kastas mot din person.

Att jag saknar förståelse är din subjektiva åsikt då du inte håller med om det jag skriver, det är därför debatter existerar.

~Flashborn
Citera
2012-03-01, 23:03
Medlem
jr.ewings avatar
Undrar varför staten och dess pensionsfonder inte bara hotar vd:arna till lydnad.
De har ju tillräckligt med kapital att kunna ställa krav
Citera
2012-03-01, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Men stick tillbaks till Nordkorea.. Vad vet du om svenska börsbolags styrelsearbete? Har du någon insyn alls, utöver vad som skrivs i Aftonbladet? Dessutom, varför bryr du dig? Det rör inte dig (såtillvida att du inte är aktieägare) i ryggen.

Som jag klargjorde mitt tidigare inlägg, jag struntar fullständigt i vad en entreprenör tjänar eller vad ett onoterat bolag betalar styrelsen och direktörer.

Men statliga bolag och publika börsbolag är en annan femma. Jag som aktieägare och medborgare, känner att vi blir överkörda gång på gång. Det som verkligen retar gallfeber på mig är neoptismen och det faktum att styrlsen sitter runt ett bord och komponerar olika bonussystem åt varandra.

Det är inte bara de direkta kostnaderna till följd av massiva bonusar som påverkar utan även kortsiktigheten som uppstår när bonusarna baseras på års eller i värsta fall kvartalsvinster.
Citera
2012-03-01, 23:28
Medlem
Citat:
Nu har det gått för långt!
"Nu"? Som vanligt, rödingarna skyller allt på den nuvarande regeringen. Självfallet skulle ju inget vara dåligt om det vart rött styre
Citat:
Är ni nöjda alla ni som röstade på Alliansen?
Är du nöjd som röstade för kommunism?
Citat:
Jag anser att en VD-årslön max bör ligga på säg 1,5 industriarbetarårslöner.
Och jag anser att en VD-årslön bör ligga på max 3MÅNADSLÖNER av en industriarbetare. Inte fan är jag kommunist för det. Kul att du bara slänger iväg en siffra för o verka solidarisk
Citat:
Håller ni med om att lönegapet har blivit för stort under Alliansen? Att det måste regleras med höjda skatter eller på annat sätt?
Haha, höjda skatter? Är du seriös? Den skatt vi betalar är hög nog som den är, på tok för hög. Dessutom så rinner skatten bara ut i form utav bidrag, vilket folk (allt ifrån knarkare, till soffpotatisar och somalier) nöjer sig med, istället för att arbeta. Detta vet jag av egen erfarenhet (till skillnad från dom flest andra, tex du TS, så har jag faktiskt en fot i det verkliga livet också). Patetiskt när folk påstår att "folk inte kan jobba, måste ha bidrag" osv. Sen så känner man ett ENORMT stort antal människor IRL som hånskrattar åt hur lättlurade soc är och hur nice det är att dom kan köpa knark för skattepengar.. Men, mer skatt, eller hur var det?
Citat:
Att den lilla människan kommit i kläm pga den orättvisa politiken?
Politik suger kuk, men V är fan inte rätta vägen. hela systemet är broken, sveriegs politik är ett stort jävla skämt på alla nivåer. Ironin när M kallas för att förespråka kapitalism..
(fast det är inte värre än att FP skulle vara liberala )
Citera
2012-03-01, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriegsminister
Låt privata företags VDs tjäna så mycket som de vill. Vad har jag med det att göra så länge de anställda inte har fruktansvärt dåliga arbetsförhållanden?

Inte konstigt att det är aftonbladet som drar fram den här revolutionerande reportaget. Aftonbladets läsare är ju trots allt överlag de mest avundsjuka svenskarna som finns.

Du är delägare i företaget, räcker inte det?

Bara i egenskap av svensk medborgare är du delägare i dussintals massiva bolag, sen har du dina pensionsfonder mm.

Investerar du i aktier har du förmodligen yttligare ett par bolag till som du har intressen i.

Var glad för att inte alla har din hund mentalitet. Blir så trött på alla som tror de blir rika genom att höja upp rika till skyn.

Betalar du inte dina avgifter till Nordea sparkar dem in dörren hos dig och plockar värdesaker, när Nordea plundrar dig i egenskap av aktieägare gör du inte ett skit, du till och med välkommnar det eftersom du är en sann kapitalist i Warren Buffet anda.

Patetiskt är bara förnamnet, dem är inga Gudar, det är helt vanliga människor som slickat mycket röv godkänt många bonuspaket åt tidigare överordnade. Visst jobbar de många timmar, men de har som bekant hutlösa ersättningar för det.
Citera
2012-03-01, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jr.ewing
Undrar varför staten och dess pensionsfonder inte bara hotar vd:arna till lydnad.
De har ju tillräckligt med kapital att kunna ställa krav

Det tillhör samma gäng... Vart tar rikspolitikerna vägen efter riksdagskarriären? In i styrelserummen.

Vart tar försvarsanställda vägen? De blir konsulter åt material tillverkare osv osv.
Citera
2012-03-01, 23:51
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Löjligt!
Är det rättvisa att alla tjänar lika mycket oavsett prestation?
nej, det är klart de som sliter som hårdast, pajjar sina kroppar och styr sverige, dvs industriarbetarna skall ha högst lön
Citera
2012-03-01, 23:56
Medlem
Citat:
Tänk dig att killen som har lön på 27 miljoner betalar 837 000 tusen i skatt(jag tog 31%) medans den som 27 tusen bara behöver tala 8370 kr i skatt. Fan vad orättvist!!!!!!!!!!!

Bara för att poängtera, du jämför månadslön med årslön och du missade en nolla

För det första så kan man bara uppnå en så hög lön om samhället man bor i fungerar väl
och det kostar pengar, därför är en progressiv beskattning mer rättvis eftersom företag etc använder sig mer av samhällets resurser (gratis skolad arbetskraft, säkerhet, rättsväsende)

För det andra så kan ändå miljonären spara en större del av sin lön ÄVEN efter en 90% skatt eftersom låginkomsttagare spenderar nästan hela sin lön varje månad på mat+hyra+barn

Så rättvist är det inte, hur du än vrider och vänder på det
Citera
2012-03-02, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovan
Du är delägare i företaget, räcker inte det?

Bara i egenskap av svensk medborgare är du delägare i dussintals massiva bolag, sen har du dina pensionsfonder mm.

Investerar du i aktier har du förmodligen yttligare ett par bolag till som du har intressen i.

Var glad för att inte alla har din hund mentalitet. Blir så trött på alla som tror de blir rika genom att höja upp rika till skyn.

Betalar du inte dina avgifter till Nordea sparkar dem in dörren hos dig och plockar värdesaker, när Nordea plundrar dig i egenskap av aktieägare gör du inte ett skit, du till och med välkommnar det eftersom du är en sann kapitalist i Warren Buffet anda.

Patetiskt är bara förnamnet, dem är inga Gudar, det är helt vanliga människor som slickat mycket röv godkänt många bonuspaket åt tidigare överordnade. Visst jobbar de många timmar, men de har som bekant hutlösa ersättningar för det.

Ja jag älskar min hund och jag är fruktansvärt tacksam över att jag får ha honom alldeles för mig själv då jag älskar honom väldigt mycket. Men säg mig, hur visste du att han hette "Mentalitet"?

Nää men med handen på hjärtat så håller jag med dig till viss del och mitt inlägg var skrivet lite med glimten i ögat. Fast att vissa personer tjänar extrema fantasisummor är ju verkligen ingen nyhet utan något som de flesta redan visste. Att aftonbladets läsare blir förbannade och radhuskommunistiska över en kväll efter att ha läst artikeln för att sedan återgå till sina vanliga liv är väl snarare det som är patetiskt.
Citera
2012-03-02, 00:11
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiztec
Jag kan givetvis förstå din situation och hurpass jävligt det är, det är inte så att jag inte förstår - för det gör jag absolut.

Men jag förstår också verkställande direktörerna, dem leder ett framgångsrikt företag - givetvis sliter dem kanske inte så mycket fysiskt hela tiden som du tillexempelvis gör. Men under livet har de slitit med studier och arbetat sig uppåt, så tillslut förtjänar man också sin lön. Även om den är oerhört mycket högre än vad den borde.

Det kan tyckas väldigt idiotiskt, men jag tycker det är rättvist även om det inte är så, svårt att förstå right? Dock ser verkligheten ut så. Fysiska jobb kräver inte samma expertis oftast och nyutbildade kan lätt ersätta folk med erfarenhet efter lite övning - vilket leder till en konkurrans. Klarar man inte jobbet så är det tack hejdå.

Medans en VD oftast är vald pga personliga drag såväl som karriäristiska med en bakomliggande tanke.

min före detta chef(VD) fick sitt jobb pga han gifte sig med ägarens barn, han gjorde inget speciellt, var hans fru som skötte det mesta, och så hade han ju 4 tjejer som jobbade för han, tex betalade ut löner, köpte in nytt matriel etc...

det han gjorde var att komma in med en ny BMW varje 6e månad, kom in på frukosten och slängde iväg några skämt och föresökte skapa kompis känsla, var inte heller han som avskeda/anställde folk, han hade en anställd till att göra det med

nu var detta inget speciellt stort företag, omsätter ca 1 miljon om dagen bara.
och vad tror du hans 2 söner får för jobb när deras privitskola är klar ? jo den ene tar över företaget av farfar och den andra får VD positionen av fadern.....

nä, jäkla finger rullande lökar.

och om ALLA som har ett hårt jobb skulle sluta omedelbart(fan kul att se vad som hade hänt med sverige, inga poliser, inga chaffisar, ingen som tillverkar något) och börja studera till ekonom, ingenjör, matematiker etc...

vem skulle göra grund arbetet när alla studerar eller söker chefs positioner ?

Citat:
Tänk dig att killen som har lön på 27 miljoner betalar 837 000 tusen i skatt(jag tog 31%) medans den som 27 tusen bara behöver tala 8370 kr i skatt. Fan vad orättvist!!!!!!!!!!!

Du är ingen svetsare va?? du verkar ha en IQ som en VD :P
läs matte igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in