2012-03-01, 14:45
Medlem
citizeninsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Jag pratar om VD på stora företag. Och vem är du att säga om dom förtjänar dom eller inte?

Det är ägarna som bestämmer om dom förtjänar deras lön och är båda parterna nöjda så finns det inget problem.

Aldrig får chansen? Du menar att dom inte tar chansen! 99.9% av alla ungdomar nöjer sig med att knulla, supa och festa och nöja sigcmed ett okej jobb. Sen vaknar dom upp 10 år efter och tycker det är orättvist att någon byggt upp ett företag och tjänar mer.

Jag är övertygad om att alla klarar av samma jobb bara dom är motiverade och verkligen satsar för det, men det gör folk helt enkelt inte.

Att folk får skylla sig själva som "inte ta chansen" stämmer inte. Det finns naturligtvis enskilda undantag men på det stora hela har du fel. Det där med det fria valet är en knepig fråga och svår att mäta. Men vi vet att vi alla ett socialt arv att bära och kring detta faktum finns det tonvis med forskning. Konklusionen är lika enkel som självklar: Att födas med silversked i mun är inte bara ett talesätt.

"Barn till lågutbildade har sämre betyg och sämre hälsa än högutbildades barn. De läser dessutom mer sällan vidare vid högskola eller universitet och de har lägre inkomster som vuxna."
http://www.vr.se/huvudmeny/tvarsnittnr342011/essadetstoramarknadsmisslyckandetomfamiljebakgrund ensbetydelseforbarnshalsa.4.3a36c20d133af0c1295800 0422.html

"Enligt studien leder föräldrarnas fattigdom till ökad risk för att barnen mår dåligt. Skillnaderna syns redan i barnens födelsevikt. Barnens problem senare i livet, till exempel omhändertagande, psykiska problem, kriminalitet, utebliven utbildning och problem med utkomsten, tillspetsas med ökade ekonomiska svårigheter hos föräldrarna. Också tonårsgraviditeter och klamydia hos flickor har ett motsvarande samband med föräldrarnas ekonomi. Utbildning och framförallt högre utbildning hos modern verkar skydda barnen mot att fara illa."
http://www.aka.fi/sv/A/Finlands-Akademi/Press-och-media/Pressmeddelanden1/Studie-av-finska-register-visar-att-Studie-av-finska-register-visar-att-/

"Färsk statistik från SCB över nybörjare på högskolan 2009/10 visar att snedrekryteringen utifrån utbildningstradition är fortsatt stor. Allra tydligast är snedrekryteringen bland de som mer eller mindre direkt efter gymnasiet påbörjar högskolestudier, och till de utbildningar där konkurrensen är stor, inte minst vid väletablerade lärosäten som Uppsala universitet.
Bland de som påbörjar studierna senast vid 21 års ålder har närmare två tredjedelar åtminstone en förälder med minst någon form av eftergymnasial utbildning, samtidigt som färre än var fjärde kommer från familjer där den högsta utbildningsnivån är tvåårig gymnasieutbildning eller lägre. Sett till befolkningen borde dessa grupper vara jämnstora."
http://www.unt.se/debatt/social-snedrekrytering-okar-1315136.aspx
Citera
2012-03-01, 14:45
Medlem
Public Enemys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmiralSjostedt
Nu har det gått för långt!

Är ni nöjda alla ni som röstade på Alliansen?

Jag anser att en VD-årslön max bör ligga på säg 1,5 industriarbetarårslöner.

Håller ni med om att lönegapet har blivit för stort under Alliansen? Att det måste regleras med höjda skatter eller på annat sätt?

Att den lilla människan kommit i kläm pga den orättvisa politiken?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14447540.ab

Löjligt!
Är det rättvisa att alla tjänar lika mycket oavsett prestation?
Citera
2012-03-01, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Det du sysslar med är påhopp. Du initierade den här konversationen genom gå på mitt första inlägg riktat till en annan användare. Hoppas du stillat lite av ditt hävdelsebegär. Mvh

Nej, jag försöker bara tillrättavisa folk när dom är helt ute och cyklar. Du verkar också ha glömt bort att inlägget du svarade var riktat till en annan användare.
Citera
2012-03-01, 14:47
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Vad är det för mystiska jobb du pratar om egentligen?
Jag pratar inte om lärare, sjuksyrror eller hantverkare, viktiga yrken som verkligen kräver en utbildning, utan om de allra bäst betalda VD-jobben.
De förtjänar helt enkelt inte sina höga löner. Visst, vissa av dem gör säkert ett bra jobb, men det finns hur många människor som helst som skulle göra ett lika bra jobb men som aldrig får chansen.

De som har valt rätt utbildning, söker rätt jobb och sköter sitt jobb bra får chansen, men det stämmer för alla jobb som kräver någolunda kvalificerade människor.

Dessutom har vi höga skatter i Sverige. Men inte hör man om personerna som betalat mest i skatt och på så vis hjälpt andra. Nej, istället hör man om de giriga som skulle ge ännu mer än vad de gör idag.

Avundsjuka är vad det är.
Senast redigerad av negerbarn 2012-03-01 kl. 14:51.
Citera
2012-03-01, 14:51
Medlem
SpecialEditions avatar
Så länge de enskilda "arbetarna" bidrar med så mycket mindre till statskassan än vad de enskilda höginkomstagarna gör tycker jag att det är arbetarna som ska stänga sina kakhål!

Som nära vän till en VD på ett svenskt företag vet jag precis hur mycket hen jobbar och vad som ramlar in i statskassan i form av inkomstskatt.

Tänk vad kul det vore om alla betalade in lika mycket till den gemensamma kassan
Citera
2012-03-01, 14:54
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citizeninsane
Att folk får skylla sig själva som "inte ta chansen" stämmer inte. Det finns naturligtvis enskilda undantag men på det stora hela har du fel. Det där med det fria valet är en knepig fråga och svår att mäta. Men vi vet att vi alla ett socialt arv att bära och kring detta faktum finns det tonvis med forskning. Konklusionen är lika enkel som självklar: Att födas med silversked i mun är inte bara ett talesätt.

"Barn till lågutbildade har sämre betyg och sämre hälsa än högutbildades barn. De läser dessutom mer sällan vidare vid högskola eller universitet och de har lägre inkomster som vuxna."
http://www.vr.se/huvudmeny/tvarsnittnr342011/essadetstoramarknadsmisslyckandetomfamiljebakgrund ensbetydelseforbarnshalsa.4.3a36c20d133af0c1295800 0422.html

"Enligt studien leder föräldrarnas fattigdom till ökad risk för att barnen mår dåligt. Skillnaderna syns redan i barnens födelsevikt. Barnens problem senare i livet, till exempel omhändertagande, psykiska problem, kriminalitet, utebliven utbildning och problem med utkomsten, tillspetsas med ökade ekonomiska svårigheter hos föräldrarna. Också tonårsgraviditeter och klamydia hos flickor har ett motsvarande samband med föräldrarnas ekonomi. Utbildning och framförallt högre utbildning hos modern verkar skydda barnen mot att fara illa."
http://www.aka.fi/sv/A/Finlands-Akademi/Press-och-media/Pressmeddelanden1/Studie-av-finska-register-visar-att-Studie-av-finska-register-visar-att-/

"Färsk statistik från SCB över nybörjare på högskolan 2009/10 visar att snedrekryteringen utifrån utbildningstradition är fortsatt stor. Allra tydligast är snedrekryteringen bland de som mer eller mindre direkt efter gymnasiet påbörjar högskolestudier, och till de utbildningar där konkurrensen är stor, inte minst vid väletablerade lärosäten som Uppsala universitet.
Bland de som påbörjar studierna senast vid 21 års ålder har närmare två tredjedelar åtminstone en förälder med minst någon form av eftergymnasial utbildning, samtidigt som färre än var fjärde kommer från familjer där den högsta utbildningsnivån är tvåårig gymnasieutbildning eller lägre. Sett till befolkningen borde dessa grupper vara jämnstora."
http://www.unt.se/debatt/social-snedrekrytering-okar-1315136.aspx
Alla gör fortfarande val.
Citera
2012-03-01, 14:55
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:

[forskning]

Vet om den forskningen och allt är rätt, håller med! Jag lägger skulden på föräldrarna som inte uppmuntrar deras barn att satsa stort och inte nöja sig med mindre eller ett "okej" jobb.

Hade jag frågat alla i min klass hur många som ville tjäna mycket pengar, hade alla svarat "Ja". Hade jag frågat hur många som aktivt försökt satsa på en en utbildning som ger väldigt bra lön hade det varit 2/20 i min klass, och det kanske är 1 av dom 2 som inte lägger av pågrund av tjejer/killar.

Det är självklart lättare för en unge från fin familj att förstå vilka möjligheter dom har, och samtidigt kommer dom troligen gå i en skola där alla satsar på sånna jobb vilket hjälper ännu mer.

I Sverige kan alla(stor majoritet) bli advokat, läkare, högt uppsatt chef osv. Men inte i Indien t.ex där är klasskillnaderna för stora.

Jag har aldrig sagt att alla har lika stor chans, vissa kommer alltid ha bättre förutsättningar.

Sammanfattning: Bara för att folk inte har exakt samma förutsättningar, så innebär det fortfarande att en majoritet av vanliga människor inte ens försöker förverkliga sina drömmar vad det nu är.
Senast redigerad av James-Michael-Michaels 2012-03-01 kl. 15:00. Anledning: gG
Citera
2012-03-01, 14:59
Medlem
Public Enemys avatar
Citat:
Vad är det för mystiska jobb du pratar om egentligen?
Jag pratar inte om lärare, sjuksyrror eller hantverkare, viktiga yrken som verkligen kräver en utbildning, utan om de allra bäst betalda VD-jobben.
De förtjänar helt enkelt inte sina höga löner. Visst, vissa av dem gör säkert ett bra jobb, men det finns hur många människor som helst som skulle göra ett lika bra jobb men som aldrig får chansen.

De personerna du talar om är nog de enda som tror att de skulle göra ett lika bra jobb som de högsta VD:arna.

De är väl sådana som du, som inte förstår att andra människor(dessa chefer) är bättre utbildade, har högre intelligens och mer värdefulla erfarenheter och kontakter än du.
Citera
2012-03-01, 15:01
Medlem
citizeninsanes avatar
Citat:

Hur menar du att det är samhällsekonomiskt olönsamt? Du vet att det bara är kanske 100 människor i Sverige som tjänar dessa sjuka pengar, det är inget problem. Skulle vi inte ha några löneklyftor eller större regleringar finns det ingen anledning att arbeta som VD, varför skulle jag vilja vara en offentlig person som ansvarar över 30 000 människor vardag och inte få en lön som visar det ansvaret. Nu säger jag inte att lönen alltid representerar det men du måste förstå.

Dessa stora företag gynnar Sverige, det är lönsamma. Men vill vi ju inte locka iväg dom utomlands som Palme gjorde med IKEA.

Jag håller med McKinseys globala vd, Dominic Barton:
"–Titta på Tysklands agerande genom krisen. De intog en väldigt strikt välfärdsapproach. De motiverade bolagen att behålla sina anställda även om det inte var lönsamt. I USA sparkade man massa folk, men i Tyskland delade myndigheterna, arbets- givarna och fackföreningarna på notan, säger Dominic Barton och fortsätter:
– Därför fick tyskarna inte ett stort arbetslöshetsproblem. Och när tillväxten kom tillbaka under 2012 flög landet ur startblocken, säger han.
– Vi i näringslivet har haft en tendens att kritisera alla sociala förmåner till de feta och lyckliga. Vi har pekat på att det ger folk felaktiga drivkrafter. Visst, är det för mycket välfärd så hämmar det folks arbetslust och innovationsförmåga. Men vi kan inte gå för långt i andra riktningen vilket vi ser i USA nu. Där leder de stora klyftorna till instabilitet eftersom folk tappar sin tilltro till sam- hället, säger han och pekar på en intressant trend.
– Förtroendet för näringslivet och den offentliga sektorn faller över hela världen. Men märkligt nog inte i utvecklingslandet Kina, där stiger förtroendet. Men vi kommer inte att få saker gjorda om det faller för mycket."

Eller för att uttrycka det mer jordnära: Om inte generalen tömmer latrinen ibland så blir det svårt att motivera de meniga.

Citat:
Enkelt. Det handlar om prioriteringar. Om du väljer att knulla och supa istället för att plugga och vara fokuserad på en karriär. Medans jag väljer bort det, varför ska du då få skörda frukten av mitt arbete när du medvetet valt en annan linje. Du ville ha brudar, jag ville pengarna.

Man kan inte ha kakan och samtidigt äta den, du får välja och jag ser inte ner eller upp på människor som gör olika val i livet.

Eller menar du att Konny som skolka från skolan och söp hela dagarna som nu är alkolist ska ha rätt till mina pengar?

Som du ser i mitt tidigare inlägg så har du tveklöst fel i frågan om det fria valet.

https://www.flashback.org/sp35987007

Sammantaget tycks du stirra dig blind på några få enkla parametrar men glömmer desto fler.

Edit: Sorry, glömde ange källa: http://www.svd.se/naringsliv/urkapitalist-varnar-for-klyftor_6876837.svd
Senast redigerad av citizeninsane 2012-03-01 kl. 15:10.
Citera
2012-03-01, 15:05
Medlem
Citat:
Mitt alternativ; demokratiskt styrda företag. Vinsten delas lika mellan arbetarna.
Syndikalism kan vi kalla det för. Kapitalistisk syndikalism kan vi tom kalla det för.

Borde vi inte ha det överallt? På sjukhuset: "Hörrni, samla in städarna också så att vi kan rösta om akutingreppet på HeavyPops hjärnblödning". Eller varför inte skicka ut en enkät till hela kommunen om åtgärdspaket när det kör ihop sig i kärnkraftverket?

Hade ingen kunnat göra vinst på sina ideér/innovationer, utan varit tvungen att dela ut vinsten, tror jag inte att vi hade haft några företag. Jag misstänker att arbetarna hade fått vars två rovor i lön på kolchosen, men det viktiga är ju att alla får lika mycket....eller lika lite.
Citera
2012-03-01, 15:06
Medlem
guIIets avatar
Vem fan vill slita skiten ur sig för att bli VD och göra bra ifrån sig sen då?

Visst, mer kontrollerad omsättning /skattefinansierade företag i sammanhanget. Men då krävs det också att det görs noggranna undersökningar av olika organisationer, eftersom svenska folket anser det som nödvändigt måste vi försörja dessa organisationer genom "våra" skattepengar...

Helt seriöst, av generella psykologiska skäl ska vanliga 8-timmars privatpersoner, och speciellt oss Svenssons INTE skaffa sig hemtjänster/privattjänster som hembiträden m.m..

De som motsäger mina argument bör förstå att ökad bekvämlighet och mindre "eld i baken" bidrar med fler deprimerade och självmordsbenägna, som då bidrar till att vi ska ha ännu mer ökad bekvämlighet osv...

Hänger upp mig som fan på argumenten man kan använda pengarna till, som Aftonbladet skyltar så glatt med. Vafan har det med en VD:s lön? Är det avundsjuka på succéfulla privata företag?

(Nu är jag förövrigt en studerande, så jag är bara teoretiskt påläst).
Citera
2012-03-01, 15:09
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Jag håller med McKinseys globala vd, Dominic Barton:
"–Titta på Tysklands agerande genom krisen. De intog en väldigt strikt välfärdsapproach. De motiverade bolagen att behålla sina anställda även om det inte var lönsamt. I USA sparkade man massa folk, men i Tyskland delade myndigheterna, arbets- givarna och fackföreningarna på notan, säger Dominic Barton och fortsätter:
– Därför fick tyskarna inte ett stort arbetslöshetsproblem. Och när tillväxten kom tillbaka under 2012 flög landet ur startblocken, säger han.
– Vi i näringslivet har haft en tendens att kritisera alla sociala förmåner till de feta och lyckliga. Vi har pekat på att det ger folk felaktiga drivkrafter. Visst, är det för mycket välfärd så hämmar det folks arbetslust och innovationsförmåga. Men vi kan inte gå för långt i andra riktningen vilket vi ser i USA nu. Där leder de stora klyftorna till instabilitet eftersom folk tappar sin tilltro till sam- hället, säger han och pekar på en intressant trend.
– Förtroendet för näringslivet och den offentliga sektorn faller över hela världen. Men märkligt nog inte i utvecklingslandet Kina, där stiger förtroendet. Men vi kommer inte att få saker gjorda om det faller för mycket."

Eller för att uttrycka det mer jordnära: Om inte generalen tömmer latrinen ibland så blir det svårt att motivera de meniga.

Knappast konstigt att förtroendet öka i Kina, medelklassen växer enormt och jag vill självklart inte ha så stora klyftor som finns i USA. men det löser man inte med att Staten bestämmer hur mycket alla ska tjäna. Det löser man på andra sätt.

Citat:
Som du ser i mitt tidigare inlägg så har du tveklöst fel i frågan om det fria valet.

https://www.flashback.org/sp35987007

Sammantaget tycks du stirra dig blind på några få enkla parametrar men glömmer desto fler.

Det enda du visade upp var att alla inte har samma förutsättningar vilket jag redan påpekat. Men det innebär fortfarande att de flesta människor inte aktivt tar möjligheterna dom har. Vissa har en brantare backe, men den är ganska plan om man jämför med backarna i Indien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in