2012-03-01, 21:03
Medlem
IGETMILKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r2d2r2d2
Problemet för kommunister som dig är att ni lägger mer energi på att hata och vara avundsjuka än att själva lyckas och skapa ett rikt liv.

Gissningsvis har Du ingen som helst insikt i vad det innebär att vara VD för ett börsnoterat bolag.

Med personer som micke418 på sitt lag så är det klart att de inte kan lyckas.

Killen visste ju inte ens att en koncern betalar olika former av skatter. Lycka till med att vara vd på ett företag om du inte förstår dig på grundläggande ekonomi!

Det är personer som ni som visar hur mycket vi är i behov av utbildade chefer!
Citera
2012-03-01, 21:08
Medlem
Rättvist? Kanske inte. Du har säkert rätt i att ingen förtjänar så pass hög lön. Men å andra sidan är det inte du som bestämmer vilka löner som privata aktörer väljer att betala ut till sina anställda (i detta fall en VD). Du kan påverka genom att välja bort företagets tjänster eller varor. Det vore på sin plats att du motiverade någon lösning på orättvisan.

Dessutom stör jag mig på detta ständiga tjat om VD:ars höga löner. Vem klagar egentligen på idrottsstjärnor som flyttar till Monaco och inte betalar ett öre i svensk skatt? Särskilt i och med att de inte sällan har en mycket hög lön. Nä, det är vackert och prestigefullt att vara idrottsstjärna och tjäna pengar, men fult att styra ett företag från den absoluta toppen.
Citera
2012-03-01, 21:17
Medlem
LimitIesss avatar
Tycker micke418 visar ganska tydligt varför inte vem som helst kan styra ett företag..
Citera
2012-03-01, 21:30
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Med tanke på att dessa VDar gör någon nytta i samhället (skapat jobb åt tusentals människor) och har jobbat röven av sig i skolan och i arbetslivet så förtjänar dom det. Tycker man ska såga diverse olika horor i media som bloggar och sparkar på fotbollar, dom tjänar mer än vad dom förtjänar.
Citera
2012-03-01, 21:32
Medlem
g0dspirits avatar
Helt rätt. Det är dom som har lyckats och industriarbetarna har klantat sig. Om man lyckas ska man ha bra betalt. Synd bara att dom får skatta så mycket.
Citera
2012-03-01, 21:39
Medlem
IGETMILKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimitIess
Tycker micke418 visar ganska tydligt varför inte vem som helst kan styra ett företag..

Framkommer inte helt vad du menar i inlägget, menar du att du håller med hans retorik eller tvärtom?

Och nej micke418 jag försöker inte mäta e-penis vill bara veta hur folk tycker
Citera
2012-03-01, 21:49
Medlem
Startar jag ett företag och ger upp mitt liv för att få det att lyckas och sedan tjänar stora summor pengar, ska jag ge bort pengarna till Ali som sitter i kassan 9-5 och lyssnar på Avicii i hörlurarna och sjukskriver sig på bakfyllor. Va?! Det är för fan JAG som är VD (eller grundare, samma princip). Bolaget/Jag betalar VDn/mig själv vad fan jag vill. Fan har ni med det att göra? Min brors frus far har haft 3-4 hjärtattack pga sitt slit som VD för norden för ett privatbolag (ett JÄVLIGT känt bolag) och han får inte ens ut 60-70k i månaden, så snacka för i helvete inte skit om att arbetare ska få lika mycket som de faktiskt viktiga personerna i företaget.
Citera
2012-03-01, 22:01
Medlem
citizeninsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
T.ex göra det möjligt för folk från alla skikt låg-medelklassen att utbilda sig på universitet. Det är en självklarhet i Sverige men inte i de flesta länder.

Jag tänkte mest på Sverige när jag undrade.
Citera
2012-03-01, 22:13
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polka.John
Min brors frus far har haft 3-4 hjärtattack pga sitt slit som VD för norden för ett privatbolag (ett JÄVLIGT känt bolag) och han får inte ens ut 60-70k i månaden, så snacka för i helvete inte skit om att arbetare ska få lika mycket som de faktiskt viktiga personerna i företaget.

Ja han låter som en smart människa med vettiga prioriteringar.
Citera
2012-03-01, 22:19
Medlem
citizeninsanes avatar
Det här var en ganska rolig tråd men tråkigt nog tolkar en del det som om att ingen ska få bli rik och att de som kämpar hårt inte ska belönas.

Det som irriterar folk riktigt ordentligt och degenererar vårt samhälle är inte ovanstående. Däremot följande:

1. Fondförvaltare som får en stor hög med pengar varje år i bonus trots att "deras" fond har förlorat pengar.
2. Staten räddar banker vars direktörer gladeligen lyfter mångmiljonlöner plus bonusar.
3. Elbolag som har monopol på just ditt elnät, som du alltså inte helt kan välja bort, höjer priset och ledningen lyfter mångmiljonlöner plus bonusar.
4. Riksdagspolitiker som lever i en skyddad verkstad med extremt guldkantade förmåner och samtidigt fattar beslut om försämringar i vanligt folks skyddsnät.
5. Tillåtna kartellbildningar. Exempelvis de som förvaltar våra premiepensioner. Alla tar en avgift så du kan inte välja någon som inte tar en avgift om de gör ett uselt jobb. Fondförvaltarna tar alltså ingen risk.
6. Chefer överlag som får bonusar trots att verksamheten går dåligt.
Citera
2012-03-01, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Gör de ju. När det går bra för företaget är det företaget som tar ut vinsterna men när det går dåligt får staten rycka in och täcka förlusterna. Särskilt tydligt är detta inom den judedominerade bank- och finansbranschen.

Dessutom är ju många anställda i olika typer av företag och ifall de högst upp alla ska ha fantasilöner så blir det ju ett stor problem för dem längre ner eftersom det är deras produktion som genererar ett överskott som annars i större omfattning kunde gått tillbaka till dem själva. Exakt var det är balanserat att lägga sig i diskussioner när det gäller löneskillnader mellan chefer och arbetare kan man diskutera länge men att förhållandet idag är absurt skevt till chefens fördel är i många fall helt uppenbart.
Varför säger du inget om hockey och fotbollslöner? 100 mille per år. Lyft blicken tack.
Citera
2012-03-01, 22:31
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuiZi
Nu ska jag försöka göra mig förståd.

Min far jobbade som ekonomichef (CFO) för ett stort nordiskt företag, vi bodde i stockholm men han jobbade i köpenhamn.

En vecka för honom såg ut på 2 möjliga sätt.

1. Boende på hotell i köpenhamn jobbade på kontoret mellan 08-22 normala dagar ibland längre, ibland så länge att han sov på kontoret för det var inte lönt att åka tillbaka till hotellet. (oftast i boksluts tid)

2. Han var hemma i Stockholm och tog första planet till köpenhamn dvs 05.20 planet så han kunde vara på kontroet cirka 8. sen tog han sista planet hem till stockholm igen dvs 22.30 planet för att kunna väcka mig och min bror så vi såg att vi hade en pappa.

Ja din stackars far offrade både familj och liv. Jag antar att ni inte kunde flytta till Danmark eller Malmö pga kulturskillnader? Det hade ju annars varit den INTELLIGENTA lösningen.

Citat:
Att jobba helger va inget konstigt för honom det gjorde man om det behövdes (i regel minst varannan lördag).

Ser inte någon på golvet på samma företag som gjorde det samma insats som honom.

Tacka fan för det med de lönerna, räcker väl med att man kan dö på jobbet och diverse fysiska skador.

Citat:
När vi hade semester (dvs va ute i skärgården eller utomlands) så satt han och svarade på mejl och i telefon stup i kvarten, detta vande vi oss med och såg det som normalt.
Skulle killen som jobbade på industri golvet på sin semseter bidra till företaget ? nej han vill dricka sin öl i sin husvagn (steriotyp I know).

Min papppa hade ansvar för ALL ekonomi i hela koncernen och om det blev fel ja då va det hans huvud som rök, då han var ANSVARIG för det hela. Om han dessutom gjorde något större fel så skulle han nog inte få något jobb någonsin igen då han var en offentlig person (inte statlig anställd men syntes ibland i medier) .
// QuiZi

De "dumma" arbetarna organiserade sig fackligt för att få rättigheter. Konstigt att killar som din farsa inte kunnat ordna liknande rättigheter utan att det är var man/kvinna för sig själv eller finns det något organiserat för anställda på den "nivån"?

Citat:
(Jag förväntar mig att det är stavfel och gramatiska fel i denna text då jag sitter i alperna med ett sönderslaget knä, på pappas laptop och det blir inga "felstavningslinjer" och jag stavar som en kratta i vanliga fall).

Stackare. Hur hög utbildning har du om man får fråga, antar att du betalade resan själv och lånade den pappas dator för att du spillde bubbel på din egna för leva av den farsas pengar skulle du väl aldrig göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in