[quote=citizeninsane]
https://www.flashback.org/sp35984613
Citat:
Ursprungligen postat av citizeninsane
Det här är en intressant fråga. Å ena sidan bör ett privat företag ha rätt att ge hur mycket pengar de vill till sin VD. Den grundläggande principen krockar dock med andra värden, ty då det å andra sidan är samhällsekonomiskt olönsamt och moraliskt degenererande med för stora löneklyftor. Denna degenerering är kostsam för ett samhälle och direkt kopplad till hur företagen uppför sig.
Företagen är inte fria svävande varelser utan ingår i ett samhälle och kan inte släppas helt lösa som okontrollerade pitbulls. Därför begränsar vi dem med lagar om arbetsrätt, miljö, skatt och så vidare. På samma sätt begränsar vi medborgarna med lagen som verktyg. Redan i dag har vi en progressiv skatt och det råder en bred parlamentarisk enighet om att det är ett bra system. Sammantaget är steget då inte långt till att också begränsa orimligt höga löner.
Hur menar du att det är samhällsekonomiskt olönsamt? Du vet att det bara är kanske 100 människor i Sverige som tjänar dessa sjuka pengar, det är inget problem. Skulle vi inte ha några löneklyftor eller större regleringar finns det ingen anledning att arbeta som VD, varför skulle jag vilja vara en offentlig person som ansvarar över 30 000 människor vardag och inte få en lön som visar det ansvaret. Nu säger jag inte att lönen alltid representerar det men du måste förstå.
Dessa stora företag gynnar Sverige, det är lönsamma. Men vill vi ju inte locka iväg dom utomlands som Palme gjorde med IKEA.
Citat:
Ursprungligen postat av citizeninsane
Och i gengäld får du komma med ett bra argument varför ett demokratisk modernt samhälle ska behöva ha mentalt sjuka uteliggare och samtidigt ha medborgare med mer pengar än de hinner göra av med.
Enkelt. Det handlar om prioriteringar. Om du väljer att knulla och supa istället för att plugga och vara fokuserad på en karriär. Medans jag väljer bort det, varför ska du då få skörda frukten av mitt arbete när du medvetet valt en annan linje. Du ville ha brudar, jag ville pengarna.
Man kan inte ha kakan och samtidigt äta den, du får välja och jag ser inte ner eller upp på människor som gör olika val i livet.
Eller menar du att Konny som skolka från skolan och söp hela dagarna som nu är alkolist ska ha rätt till mina pengar?