2012-03-01, 14:07
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Jag vet att alla inte föds med samma förutsättningar och jag vet är att det händer att folk får bra jobb genom kontakter, men det är löjligt när folk inte ens försöker, eller säger åt andra att inte försöka pågrund av det.

För det är så jobb där det sker.

Vad är det för mystiska jobb du pratar om egentligen?
Jag pratar inte om lärare, sjuksyrror eller hantverkare, viktiga yrken som verkligen kräver en utbildning, utan om de allra bäst betalda VD-jobben.
De förtjänar helt enkelt inte sina höga löner. Visst, vissa av dem gör säkert ett bra jobb, men det finns hur många människor som helst som skulle göra ett lika bra jobb men som aldrig får chansen.
Citera
2012-03-01, 14:09
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGETMILK
...

Mitt alternativ; demokratiskt styrda företag. Vinsten delas lika mellan arbetarna.
Syndikalism kan vi kalla det för. Kapitalistisk syndikalism kan vi tom kalla det för.
Citera
2012-03-01, 14:09
Medlem
citizeninsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Okej, ge mig ett bra argument varför ägarna i ett privat företag inte ska få bestämma lönen på sin VD.

https://www.flashback.org/sp35984613

Och i gengäld får du komma med ett bra argument varför ett demokratisk modernt samhälle ska behöva ha mentalt sjuka uteliggare och samtidigt ha medborgare med mer pengar än de hinner göra av med.
Senast redigerad av citizeninsane 2012-03-01 kl. 14:11.
Citera
2012-03-01, 14:10
Medlem
IGETMILKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Det tvivlar jag inte heller på, det jag tvivlar på är om det nuvarande ekonomiska systemet är hållbart eller öht moraliskt försvarbart.
Utbildning är väldigt viktigt, och jag har själv läst "svåra" saker på ett svenskt topp universitet.

Har tidigare jobbet som mattelärare i grundskolan, då tjänade jag ca 5% av vad en direktör på ett stort företag gör, detta trots att jag gjorde betydligt mycket mer samhällsnytta.
Det är totalt jävla ologiskt och irrationellt.

Jag menade inte att du var outbildad, ville bara påpeka att rätt utbildning betyder mycket.

Du tjänade inte mycket eftersom du inte valde "rätt" utbildning när det kommer till pengar. Lika mycket valde jag fel utbildning när det kommer till att utbilda andra.

Stora företag bidrar också väldigt mycket till samhället, skillnaden är att de har väldigt mycket kapital och kan således ge ut högre löner till vd.

Menar inte att lärare inte förtjänar mer pengar.
Citera
2012-03-01, 14:13
Medlem
IGETMILKs avatar
Citat:
Mitt alternativ; demokratiskt styrda företag. Vinsten delas lika mellan arbetarna.
Syndikalism kan vi kalla det för. Kapitalistisk syndikalism kan vi tom kalla det för.

Nej vinsten skall inte delas lika eftersom arbetare inte har tagit några risker. När arbetaren får jobbet så har han allt att vinna och inget att förlora (om du förstår vad jag menar).

Medan ägaren/ägarna har tagit risker som kunnat försätta dem i konkurs.
Citera
2012-03-01, 14:18
Medlem
Captain.Johanssons avatar
De flesta som jobbar på ett företag tycker de tjänar dåligt. De flesta som jobbar åt min far tycker de tjänar dåligt mot vad företaget går, vad de dock inte vet är att det är pappa som drar in alla pengar fixar och trixar så det blir bra men det förstår inte de stackars anställda(sossarna). Sen finns det vd's som är överbetalde men de flesta gör rätt för sin lön. Om man tänker så här så länge upp man kommer i karriärs stegen så blir det bara mindre och mindre personer som kan utföra jobbet riktigt, alltså ni som jobbar längst ner är ganska utbytbara medan en vd inte är det.

Mvh Captain
Citera
2012-03-01, 14:21
Medlem
IGETMILKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
De flesta som jobbar på ett företag tycker de tjänar dåligt. De flesta som jobbar åt min far tycker de tjänar dåligt mot vad företaget går, vad de dock inte vet är att det är pappa som drar in alla pengar fixar och trixar så det blir bra men det förstår inte de stackars anställda(sossarna). Sen finns det vd's som är överbetalde men de flesta gör rätt för sin lön. Om man tänker så här så länge upp man kommer i karriärs stegen så blir det bara mindre och mindre personer som kan utföra jobbet riktigt, alltså ni som jobbar längst ner är ganska utbytbara medan en vd inte är det.

Mvh Captain

Precis det jag försöker förmedla här. En vd sitter inte bara på arslet hela dagen, möten möten möten rapporter samtal långa timmar osv osv.

Arbetare har 1,2 saker att tänka på medan vd har 1000saker att tänka på. Vdn finns där av en anledning, företaget sköter inte sig själv.
Citera
2012-03-01, 14:21
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Vad är det för mystiska jobb du pratar om egentligen?
Jag pratar inte om lärare, sjuksyrror eller hantverkare, viktiga yrken som verkligen kräver en utbildning, utan om de allra bäst betalda VD-jobben.
De förtjänar helt enkelt inte sina höga löner. Visst, vissa av dem gör säkert ett bra jobb, men det finns hur många människor som helst som skulle göra ett lika bra jobb men som aldrig får chansen.

Jag pratar om VD på stora företag. Och vem är du att säga om dom förtjänar dom eller inte?

Det är ägarna som bestämmer om dom förtjänar deras lön och är båda parterna nöjda så finns det inget problem.

Aldrig får chansen? Du menar att dom inte tar chansen! 99.9% av alla ungdomar nöjer sig med att knulla, supa och festa och nöja sigcmed ett okej jobb. Sen vaknar dom upp 10 år efter och tycker det är orättvist att någon byggt upp ett företag och tjänar mer.

Jag är övertygad om att alla klarar av samma jobb bara dom är motiverade och verkligen satsar för det, men det gör folk helt enkelt inte.
Citera
2012-03-01, 14:32
Medlem
[quote=citizeninsane]https://www.flashback.org/sp35984613

Citat:
Ursprungligen postat av citizeninsane
Det här är en intressant fråga. Å ena sidan bör ett privat företag ha rätt att ge hur mycket pengar de vill till sin VD. Den grundläggande principen krockar dock med andra värden, ty då det å andra sidan är samhällsekonomiskt olönsamt och moraliskt degenererande med för stora löneklyftor. Denna degenerering är kostsam för ett samhälle och direkt kopplad till hur företagen uppför sig.

Företagen är inte fria svävande varelser utan ingår i ett samhälle och kan inte släppas helt lösa som okontrollerade pitbulls. Därför begränsar vi dem med lagar om arbetsrätt, miljö, skatt och så vidare. På samma sätt begränsar vi medborgarna med lagen som verktyg. Redan i dag har vi en progressiv skatt och det råder en bred parlamentarisk enighet om att det är ett bra system. Sammantaget är steget då inte långt till att också begränsa orimligt höga löner.

Hur menar du att det är samhällsekonomiskt olönsamt? Du vet att det bara är kanske 100 människor i Sverige som tjänar dessa sjuka pengar, det är inget problem. Skulle vi inte ha några löneklyftor eller större regleringar finns det ingen anledning att arbeta som VD, varför skulle jag vilja vara en offentlig person som ansvarar över 30 000 människor vardag och inte få en lön som visar det ansvaret. Nu säger jag inte att lönen alltid representerar det men du måste förstå.

Dessa stora företag gynnar Sverige, det är lönsamma. Men vill vi ju inte locka iväg dom utomlands som Palme gjorde med IKEA.

Citat:
Ursprungligen postat av citizeninsane
Och i gengäld får du komma med ett bra argument varför ett demokratisk modernt samhälle ska behöva ha mentalt sjuka uteliggare och samtidigt ha medborgare med mer pengar än de hinner göra av med.

Enkelt. Det handlar om prioriteringar. Om du väljer att knulla och supa istället för att plugga och vara fokuserad på en karriär. Medans jag väljer bort det, varför ska du då få skörda frukten av mitt arbete när du medvetet valt en annan linje. Du ville ha brudar, jag ville pengarna.

Man kan inte ha kakan och samtidigt äta den, du får välja och jag ser inte ner eller upp på människor som gör olika val i livet.

Eller menar du att Konny som skolka från skolan och söp hela dagarna som nu är alkolist ska ha rätt till mina pengar?
Senast redigerad av James-Michael-Michaels 2012-03-01 kl. 14:32. Anledning: g
Citera
2012-03-01, 14:36
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Marknaden ska inte sätta löner, det är en helt bisarr tanke.
Varför är marknaden vår tids religion och arbetet vår tids kyrkor?
De som gör mest samhällsnytta är nästan alltid de som tjänar minst.
Kan du förklara det moraliskt försvarbara i det?
Ja, det kan jag.
När någon arbetar så säljer de sin arbetskraft. Det är alltså som all annan handel. Handel fungerar på så sätt att en part ger upp något som en annan part vill ha i utbyte mot att denne gör det samma. Om inte både parter haft att gagna på handlen hade den inte skett.

Då man säljer arbetskraft fungerar det som så att en part väljer att offra en del av sin tid och kunskap mot att arbetsgivaren betalar arbetstagaren. Handel. Arbetsgivaren går inte med på detta om inte arbetstagaren har något att erbjuda som arbetsgivaren vill ha. Arbetstagaren går inte med på detta om inte arbetsgivaren kompenserar honom tillräckligt.

Detta går att applicera på både industriarbetare och direktörer.

Vidare har en tredje part ingen rätt att, med hot om våld, lägga sig i denna affär. Det är dessutom förödande för Sverige om så skulle ske då den potentielle arbetstagaren söker sig någon annanstans där han upplever att han blir behandlad rättvist. Då kommer kompetens och kapital att lämna Sverige.

Där har vi det; ett pragmatiskt och ett moraliskt perspektiv som båda visar att staten inte bör blanda sig i hur löner och kompensation för arbete förhandlas fram.
Citera
2012-03-01, 14:42
Medlem
Citat:

1. Varför ska jag belåna mig och starta ett företag när arbetarna tjänar lika mycket?
2. Varför ska jag anstränga mig på arbetet när Gurkan ligger och halvsover men tjänar lika mycket?
Citera
2012-03-01, 14:45
Medlem
Public Enemys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmiralSjostedt
Nu har det gått för långt!

Är ni nöjda alla ni som röstade på Alliansen?

Jag anser att en VD-årslön max bör ligga på säg 1,5 industriarbetarårslöner.

Håller ni med om att lönegapet har blivit för stort under Alliansen? Att det måste regleras med höjda skatter eller på annat sätt?

Att den lilla människan kommit i kläm pga den orättvisa politiken?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14447540.ab

Löjligt!
Är det rättvist att alla tjänar lika mycket oavsett prestation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in