Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Nu missade du nog hela poängen, igen.
Kan du göra din poäng klarare eller är det bortom din förmåga?
Citat:
Ja, har jag hävdat något annat?
Citat:
Detta beror såklart på storleken på bolaget och storleken på ersättningen. Det jag hävdade var att aktieägare inte har något egenintresse av att ösa pengar över ledningen bara för sakens skull.
Du har skrivit att VD-löner är för höga. Jag förklarar varför de är höga, för att man vill ha en bra VD.
Det är bara stora bolag som har stora ersättningar. De har samma egenintresse som jag har att betala mer om jag vill ha en bättre TV.
Citat:
Det finns egentligen inte någon dispyt om detta, mellan oss i alla fall. Jag ser det som självklart att så vore fallet. Problemet är att denna delvis utopiska vision verkar vara svår att förverkliga av olika skäl.
Vet inte varför man skulle beskriva den som utopisk, knappast så att alla har det superbäst, vi kommer ha det bättre och utvecklas snabbare, vi kommer ha bättre regleringar och bättre institutioner för att hantera problem som kan uppstå. Vi kommer ha en klart högre effektivitet. Hur man tar sig dit är flerfaserat, men att begränsa diskussionen till din uppfattning om realpolitik blir lite konstigt när realpolitik snarare handlar om att bygga opinioner genom att köpa röster. Någonstans bör man injicera idéer i diskussionen om vad som nyttjar generella välståndet, jag tycker det är vad diskussioner om politik ska handla om.
Citat:
Jag har inmte satt mig in så mycket i Göteborgs korrupta styre men hur och varför är det statens fel? Vilket kom först, hönan eller ägget?
De kommer väl alltid samtidigt, frågan är vilken vi kan göra någonting åt. Tror du vi kan påverka eller förändra beteende som både möjliggörs och krävs av en institution hos institutionen eller hos varje nod i hela samhället? Ska vi gå runt till alla bidragstagare och be dem sluta ta bidrag? Ska vi be alla bolag att inte arbeta för att påverka regleringsverksamheten? När staten expanderar så gör även lobbyismen det ur ren nödvändighet av de intressen som existerar i samhället.
Det går däremot att kräva enkla sker, strukturella förändringar, som att faktiskt göra pensioner personliga eller låta reglering skötas via försäkringsbolag och kontrakt. För att ta två exempel bara. Båda skulle för den delen påverka hur VD-ersättningar sätts till den månen att folk har ett mer direkt inflytande.
Citat:
I vissa fall så stiger bra produkter mot ytan pga genuin efterfrågan men mitt påstående angående t.ex. modebranschen är överlag korrekt. Cigaretter och mycket annat är ju inte heller på något sätt "bra produkter".
Cigaretter är väl ändå bra produkter, man får nikotinkick av det, det som är poängen. Gällande modebranschen är det ett sätt att uttrycka sig som sofistikerad och förnäm, det är tämligen subjektivt och drivet av image men det har en applikation i samhället som existerat traditionellt tillbaka så länge vi kan spåra mänskligt beteende. Herregud t.om. grottmänniskor hade smycken. Jag kan inte säga att jag förstår mig på hur folk uttrycker sig för att se efter deras subjektiva preferenser men preferenser är subjektiva och därför kan jag inte säga att det är min plats att hindra eller uttala mig om att det är irrationellt.
Citat:
Jag är definitivt inte lika påläst om ekonomiska teorier som du, det medger jag villigt. Jag har dock läst några terminer ekonomi och ekonomiskt relaterade ämnen på universitetsnivå. Att veta vad teorier heter kan säkert vara trevligt men jag är främst intresserad av att uttrycka mig enkelt och lättfattligt i syfte att nå och påverka så många som möjligt. Jag undviker därför ofta facktermer och onödigt krångligt språk, även om jag ofta vet vad saker heter på finare språk.
Jag försöker uttrycka mig enkelt, men jag pratar på ett ganska krångligt vis även alldagligt.
Citat:
Var säger jag det? Du hittar ju på saker för att du blir hysterisk när dina cirklar rubbas.
Så du tycker inte att lönerna är för höga? Hur ska du ha det? Tycker du det, men samtidigt inte att andra inte ska få betala mer? Vad vore skillnaden? Det är så lönesättning fungerar. Då tycker du det inte i någon relevant bemärkelse.
Citat:
Och du förstår inte min.
Jag tror inte du har en strukturerad uppfattning nog att ens uttrycka vad du anser, du har du i vilket fall inte uttryckt din uppfattning till den månen att vi skulle tro någonting annat.
Citat:
Nej, du förstår uppenbart inte vad jag försöker få fram och går i svaromål mot saker jag aldrig har sagt eller tyckt.
Du har skrivit i tråden att du tycker VD:ars löner är för höga. Det lämnar oss att tro att du tycker det. Ska jag utgå ifrån att du inte tycker vad du säger?
Citat:
Jag tror inte det är någon idé...
För att du anser det? Är dina grundläggande värderingar ställda på kant såhär tidigt? Det är inte så det är någonting underliggande du är ute efter som lycka, välstånd, osv. utan du vill ha just dessa institutioner för att de i sig själva är bra?
Varför är det inte en bra idé då? Varför är fri lönesättning, vilket är systemet du argumenterar emot, dåligt?
Citat:
Verkligheten och sanningen om hur världen och mänskligheten ser ut och fungerar.
Vilket bara är ett generellt diffust påstående som inte säger någonting.
För tredje gånger, vad är det jag missar? Beskriv en teori om vad jag missar, förklara relevansen för VD-löner och lägg fram exempel på där så är fallet. Jag kräver inte så hemskt mycket annat än att du argumenterar för din sak sakligt, är det så krångligt?
Citat:
Det är lite kul att ni inte alls ser er själva utifrån. Huruvida just du har en släng av autism eller inte vet jag ju inte säkert utan det handlar mer om att just liberaler påfallande ofta ger ett väldigt autistiskt intryck. "Autister" är ju ibland både intelligenta och logiska, men låser gärna fast sig vid vissa föreställningar. Det logiska och rationella tänkandet (i liberalernas fall baserat på felaktiga premisser) är inte fel i sig men det är en blindhet inför det som fatiskt är, och en fixering vid det som borde vara, som gör att det blir så fel.
Som du och markandsfientlighet således. Jag har hållit snarlika uppfattningar dina men övergett dem när jag ställts emot väggen med bevis. Om resonemangen är logiska och du inte kan peka på hur så inte är fallet, varför skulle jag överge dem? Ska jag sträva emot att vara mer irrationell? Varför då? Vilka är dessa felaktiga premisser?
Är din kritik riktad emot min ståndpunkt sprungen ur din uppfattning om vad pragmatism innebär? Som ska innefatta massvis med grundläggande fel som en liberal kunskap skulle åsyfta på att lösa? Återigen är din kritik av ren estetisk form, vad jag skulle kalla känslodriven, och frånvarande någon form av resonemang om vad jag säger som är fel. Egentligen bara ett medgivande således att jag har rätt men att du har mer känslomässigt värderat i din uppfattning än ett intresse att sträva efter sanning och kunskap.