• 1
  • 2
2012-02-29, 09:05
Medlem
Där jag bor för tillfället har närbutikerna ett sorgligt utbud av kryddor. Utöver salt och peppar finns i princip bara torkad dill och blandningar av typen "italiensk kryddblandning", "grillkrydda", "kycklingkrydda" osv

Det fick mig att fundera: vad kan jag laga med enbart salt och peppar som kryddor.

Färsrätter som köttbullar, pannbiffar och köttfärssås gör jag regelbundet och gravad lax är gott, men vad är det jag inte tänker på? Det känns som att det borde finnas en hel del svensk husmanskost att återuppliva? Någon som har lite inspiration att bidra med?
Citera
2012-02-29, 09:22
Medlem
Lite osäker på namnet men Sjömansgryta(om det nu heter så) kräver inte alls mycket kryddor utöver salt och peppar.
Citera
2012-02-29, 10:47
Medlem
sjömannsbiff? åh, det vattnas redan i munnen! den hade jag glömt. så svårt att komma på klassikerna när man bor utomlands. tack!
Citera
2012-02-29, 13:02
Medlem
Awesom-o-4ks avatar
skånsk Kalops, kräver visserligen lagerblad (om det nu räknas som krydda)
Citera
2012-02-29, 13:36
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awesom-o-4k
skånsk Kalops, kräver visserligen lagerblad (om det nu räknas som krydda)
Den kräver även kryddpeppar.
Salt, lagerblad och kryddpepparkorn, är ju den heliga treenigheten när det gäller svensk husmanskost.
Citera
2012-02-29, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Den kräver även kryddpeppar.
Salt, lagerblad och kryddpepparkorn, är ju den heliga treenigheten när det gäller svensk husmanskost.

Amen!

Lagerblad har jag redan hittat och införskaffat här, så ta mig tusan om jag inte också ska kunna hitta kryddpeppar någonstans.
Citera
2012-02-29, 14:02
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mossbarn
Amen!

Lagerblad har jag redan hittat och införskaffat här, så ta mig tusan om jag inte också ska kunna hitta kryddpeppar någonstans.
Kryddpeppar kallas ofta allspice eller newspice utomlands, så lycka till med kryddjakten.
Citera
2012-03-02, 15:54
Medlem
jajahars avatar
Får du tag i färsk dill så är dillkött riktigt svenskt och kräver inte mycket kryddor. Snarare jobbar man med samspelet mellan det söta och sura.
Citera
2012-03-03, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Får du tag i färsk dill så är dillkött riktigt svenskt och kräver inte mycket kryddor. Snarare jobbar man med samspelet mellan det söta och sura.

Grymt - dill finns i överflöd. Tillsammans med persilja den enda fäska kryddan som alltid ligger i grönsaksdisken. tack!
Citera
2012-03-03, 19:19
Medlem
Dirges avatar
Gör köttbullar eller pannbiff eller kanske biff som får bräsera i stekt lök?
Citera
2012-03-03, 19:20
Medlem
Dirges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mossbarn
Där jag bor för tillfället har närbutikerna ett sorgligt utbud av kryddor. Utöver salt och peppar finns i princip bara torkad dill och blandningar av typen "italiensk kryddblandning", "grillkrydda", "kycklingkrydda" osv

Det fick mig att fundera: vad kan jag laga med enbart salt och peppar som kryddor.

Färsrätter som köttbullar, pannbiffar och köttfärssås gör jag regelbundet och gravad lax är gott, men vad är det jag inte tänker på? Det känns som att det borde finnas en hel del svensk husmanskost att återuppliva? Någon som har lite inspiration att bidra med?
Oj sorry läste lite för fort.....
Citera
2012-03-04, 20:21
Medlem
imperatrixs avatar
Pastasallad, lasagne, tomatsoppa.

Kom ihåg att du även kan använda grönsaker och liknande för smak. Vitlök/lök/citrusfrukter/ingefära/kokosmjölk/chilisås/tahini/jordnötssmör/nötter och frön/chilifrukter/svamp/olika röror med färska grönsaker (som du kan odla själv).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in