• 1
  • 2
2012-03-05, 03:07
Medlem
Softis...s avatar
En Pasta Carbonara är aldrig fel. Annars så är en grillad/stekt köttbit, en ugnsbakad tomat, och lite god sås enkelt och gott. Satsta på att servera en grönsallad och en enkel vinägrett till.

Tips på en enkel "BBQ-sås". Häll en burk krossade eller passerade tomater i en kastrull tillsammans med en kork Liquid Smoke. Låt koka ihop. Smaka av med peppar och salt.
Senast redigerad av Softis... 2012-03-05 kl. 03:11.
Citera
2012-03-07, 22:13
Medlem
jajahars avatar
Alltså - kålpudding och kåldolmar. Behöver jag säga mer
Citera
2012-03-08, 10:47
Medlem
christerys avatar
Fårikål kräver inte mycket. Om det sen är en norsk rätt vet jag inte om jag kan hålla med om, men enligt denna så är det tydligen så.
Citera
2012-03-08, 11:50
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Fårikål kräver inte mycket. Om det sen är en norsk rätt vet jag inte om jag kan hålla med om, men enligt denna så är det tydligen så.

Här vill jag utfärda en smakvarning! Det är inte många rätter som jag anser smakar skit men detta är definitivt en sådan. Gillar man smaken av kofta så är det är en rätt för dig.

Googlade lite och ja, får i kål anses vara Norges nationalrätt även på engelskspråkiga sidor men nog tror jag att det även lagats här i vårt land under lång tid tillbaka. Min farmor lagade detta och därav min aversion.
Citera
2012-03-08, 17:40
Medlem
christerys avatar
Jag älskar fårkött och speciellt fårikål. Först att få släppa in lammen i hagen på försommaren, mata dom med knäckebröd och sen dräpa dom på hösten när dom levt en underbar sommar hos oss är bara första delen av resan. Fårkotletterna, revbenen och allt annat kul man kan göra av dessa små gulliga ulltussar är fantastiskt. Har inte smakat ull en enda gång, utan bara härligt möjligtvis lite fett men ändå underbart fårkött. Vi har torkat det (salt och häng ute) och det funkar bra det åxå.

Det som är speciellt är ju att man inte behöver mer än salt, och kanske lite peppar. Vitkål som tilltugg, men fårrevben som jag satt in i en panna (med lock, i ugn runt 70 eller nåt) kvällen före är super som dom är. Fast jag vill hal lite salt på dom. Kanske vitlöt till det hade varit perfekt, men det tänker man inte på när man ramlar hem på morgonkvisten, att jag har sinnesnärvaro att pilla ihop revbenen i pannan förvånar mig. Men gud så gott.

Å andra sidan har jag inte ätit kofta, det kanske smakar som får.
Citera
2012-03-11, 17:02
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag älskar fårkött och speciellt fårikål. Först att få släppa in lammen i hagen på försommaren, mata dom med knäckebröd och sen dräpa dom på hösten när dom levt en underbar sommar hos oss är bara första delen av resan. Fårkotletterna, revbenen och allt annat kul man kan göra av dessa små gulliga ulltussar är fantastiskt. Har inte smakat ull en enda gång, utan bara härligt möjligtvis lite fett men ändå underbart fårkött. Vi har torkat det (salt och häng ute) och det funkar bra det åxå.

Det som är speciellt är ju att man inte behöver mer än salt, och kanske lite peppar. Vitkål som tilltugg, men fårrevben som jag satt in i en panna (med lock, i ugn runt 70 eller nåt) kvällen före är super som dom är. Fast jag vill hal lite salt på dom. Kanske vitlöt till det hade varit perfekt, men det tänker man inte på när man ramlar hem på morgonkvisten, att jag har sinnesnärvaro att pilla ihop revbenen i pannan förvånar mig. Men gud så gott.

Å andra sidan har jag inte ätit kofta, det kanske smakar som får.

Jodå, jag kan visst äta lamm men det är nog kombon vitkål/lamm som smakar på ett visst sätt men visst kan TS pröva denna rätt. Smaken är ju som bekant delad.
Citera
2012-03-25, 12:15
Medlem
jajahars avatar
Wallenbergare!
Citera
2012-03-26, 18:51
Medlem
Rårakor! Riven potatis, salt och peppar - simple as that. Sen steker du upp fläsk till det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in