2018-02-05, 19:01
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Det här är ju bara din egen slutsats. Nördtjejer har inte bättre social kompetens och verbal förmåga än manliga dito enligt min egen utsaga. Kanske något bättre, men ändå under medel.

Att tjejer har andra prioriteringsval än män i sin vidare akademiska utbildning är dock ganska vedertaget, av olika anledningar.

Kvinnliga matematikgenier är i snitt mer socialt kompetenta och har generellt större verbal förmåga än manliga diton. Därmed har de fler intressen än rent matematik-intensiva ämnen och teknik. Av denna anledning har de fler yrkesinriktningar att välja på, t ex juridik, medicin eller psykologi.

Citat:
Att män har biologiskt enklare för abstrakta ämnen är kvinnor behöver väl knappast debatteras vid det här laget? Män har en större statistisk spridning än kvinnor, det är inga konstigheter. Kvinnor har en större sannolikhet att vara medelmåtta, medan män har en större sannolikhet att bli antingen idioter eller genier (tolka mig rätt nu, det är fortfarande standardavvikelser vi talar om).

Denna högre manliga variabilitet var säkert mycket större för 150-200 år sedan då flickor inte fick tillgång till högre studier och förväntades att ta hand om barn och hem istället för att förvärvsarbeta och ägna sig åt intellektuellt krävande aktiviteter.

Idag är samhället mycket mer komplext och kunskapskrävande och fler kvinnor utbildar sig på universitet och skaffar sig intellektuellt krävande yrken. Det är också vanligare med kvinnliga dataspelare nu än för 30 år sedan då de första persondatorerna kom ut på marknaden.

Den högre manliga intelligensspridningen (variabiliteten) är inte något biologiskt faktum som accepteras generellt bland dagens forskare. Variabiliteten är mindre eller rent av obefintlig i mer jämlika länder. De studier som hittar någon skillnad i variabilitet uppskattar att den är under 10 %.

Nyare forskning visar faktiskt att könsgapet i intelligensfördelning inte är något universellt fenomen som är lika stort i alla länder. I mer jämställda länder är överskottet av manliga matematiksnillen mycket mindre eller obefintligt. Mer om detta kan du läsa om i Mårten Palmes m fl rapport:

Saxat från wikipedia angående hypotesen om variabiliteten i intelligens:

En rumänsk intelligensstudie från 2016: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160289616301003

"The authors investigate sex differences in mean scores and variance, in general and specific intelligence, based on raw data from the standardization samples of six cognitive ability measures adapted and normed in Romania. The results show that fewer than 10% of the possible comparisons exhibit sex differences; these differences have a random pattern and are not replicated across measures. The authors conclude that these Romanian data show no support for the sex differences in either mean values or variance of scores which were reported by other studies."

https://www.researchgate.net/publication/222512913_Sex_differences_in_cognitive_functions

"...the effect sizes were generally small, which suggests the assumption, that the overlap in the distribution of male and female scores is much greater than the difference between them. Additionally, in a self-rating scale, men rated their spatial abilities significantly superior to those of women, while women did not rate their verbal abilities superior to those of men. In this context, the relevance of socio-cultural factors, educational factors and training on the occurrence of sex differences is highlighted, as these factors add significantly to the overall explanation of neuropsychological task-performance."

En knäckt myt om kvinnor som medfött sämre i matematik än män: http://gender.stanford.edu/news/2011/is-female-brain-innately-inferior

Citera
2018-02-05, 21:21
Medlem
Pansarveckets avatar
Ahhh, tänkte väl det...
Alla dessa myter som lurpacks länkar knäcker.

Jag ska posta länkar till artiklar om höns och påstå att det nu är bevisat att jorden är platt.
Du vet att vi slutat läsa dem för länge sen, när det visade sig att du inte läser dem själv heller va?

Du vet att när man löneförhandlar så behöver man ibland ta till knepen "selfratingscales", va?

Att de orkar med sånt där hittepåspråk.
Man kan sluta läsa så fort man hör ett nyord utan innebörd eller definition. Det är bara en omskrivning för nåt gammalt marxistiskt tjafs som genomskådats för 160 år sen, men att idioter envisas med att trycka fram dem trots 150 miljoner döda i dess spår.

Sociokulturella faktorer Pfffft.
Senast redigerad av Pansarvecket 2018-02-05 kl. 21:25.
Citera
2018-02-06, 15:50
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Det är inget svårt att producera studier i nästan vad som helst. I Sverige har man gått förbi kvalitetskontrollen tyvärr, genom att kräva speciell behandling för studier från exempelvis humaniora och sociologin genom ett uruselt system av peer review av indoktrinerade.
De har avslöjats förr med studier som gått igenom, som bestått av fullständigt nonsens.

Det verkliga eldprovet för en studie är om den är användbar till något eller om den citeras eller publiceras i trovärdiga medier.

Sverige producerar flest studier i värlen nästintill, men andelen som citeras är pinsamt lågt.
Kan du förstå att DET kan vara ett problem om man vill kalla sig forskningsnation?

Det solkar Sveriges rykte och den framtid vi vill bygga för landet som kunskapsnation nu är infekterad av cancer?
Något ingen seriös forskare snart ens vill ta i?

Jag tror det var Isaac Newton som sa:
"If I have seen further than others, it is by standing upon the shoulders of giants."

Förstår du vad uttrycket betyder?
Du kan inte bygga forskning på rent trams.

Vad mycket strunt du rabblar upp. Majoriteten av alla mina länkade studier kommer ifrån USA och de kommer samtliga till liknande resultat som stödjer min ståndpunkt. En del av dem är meta-analyser av hög klass. Och det bör även noteras att jag läser alla mina källor väldigt noga innan jag postar dem.

Du kan börja med att rikta blicken så att du kan se över horisonten i din inskränkta värld och ta del av de studier som jag hänvisar till. Om du står uppå andra kvinnohatares ihopkrupna skuldror kommer du inte att kunna se längre än näsan räcker.
Citera
2018-02-06, 16:17
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Vad mycket strunt du rabblar upp. Majoriteten av alla mina länkade studier kommer ifrån USA och de kommer samtliga till liknande resultat som stödjer min ståndpunkt.
Det är precis därför det kallas confirmation bias.
Erkänn själv att du förkastade massor av resultat som inte visade det du ville visa.
Citera
2018-02-06, 16:55
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Det är precis därför det kallas confirmation bias.
Erkänn själv att du förkastade massor av resultat som inte visade det du ville visa.

Egentligen finns det ingen studie som diametralt motsäger min ståndpunkt. Klart att jag förkastar obsoleta och politiskt vinklade studier, framförallt sådana som skrevs under tidigt 1900-tal eller är finansierade av rasistiska eller högerkonservativa stiftelser. Men den sammanlagda bilden av rön, empiri, statistik och evidens från den objektiva vetenskapsvärlden konformerar mot samma resultat vilka alla stödjer det jag vill visa. Till skillnad från misogyna och rasistiska högermuppar tolkar jag vetenskapliga texter objektivt och låter mig inte påverkas av politiskt färgade värderingar. Det är av denna anledning jag undviker källor vars fakta är kraftigt vinklade. T ex Metapedia och Infowars skyr jag som pesten.
Citera
2018-02-06, 18:36
Medlem
Citat:
Svårt att ta dig seriöst när du fortfarande hänvisar till studien från Rumänien som består av 5 olika dataset där 3 inte kan svara på den frågan vi tittar på och av de två som är kvar visar en att män mycket riktigt är överrepresenterade bland de som fick bäst resultat

Varför tog du inte de studierna med flera hundra tusen personer från flera olika länder som klart och tydligt visar detta? Varför inte SAT/ATC etc?

Varför inte AMC som visar att det går 9 män på varje kvinna som presterar allra bäst?

Citera
2018-02-06, 22:26
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Egentligen finns det ingen studie som diametralt motsäger min ståndpunkt. Klart att jag förkastar obsoleta och politiskt vinklade studier, framförallt sådana som skrevs under tidigt 1900-tal eller är finansierade av rasistiska eller högerkonservativa stiftelser. Men den sammanlagda bilden av rön, empiri, statistik och evidens från den objektiva vetenskapsvärlden konformerar mot samma resultat vilka alla stödjer det jag vill visa. Till skillnad från misogyna och rasistiska högermuppar tolkar jag vetenskapliga texter objektivt och låter mig inte påverkas av politiskt färgade värderingar. Det är av denna anledning jag undviker källor vars fakta är kraftigt vinklade. T ex Metapedia och Infowars skyr jag som pesten.
Samtliga seriösa studier kommer fram till andra resultat, men ditt sätt att kalla dem obsoleta eller vinklade är bara för roligt.

Det förstärker på ett bra sätt det jag ville säga, herr skygglapp.
Citera
2018-02-06, 23:12
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Samtliga seriösa studier kommer fram till andra resultat, men ditt sätt att kalla dem obsoleta eller vinklade är bara för roligt.

Det förstärker på ett bra sätt det jag ville säga, herr skygglapp.

Menar du de ”studier” som kommer från Metapedia och Infowars m fl obskyra sajter med kraftigt vinklad faktarapportering? Är det de du kallar seriösa? Du brukar ju hänvisa till den typen av sajter. Dina absoluta favoritkällor är Sargon of Akkad och Black Pigeon Speaks, inte sant?

Alla de studier som jag presenterat kommer från sajter med hög tillförlitlighet i fråga om objektivitet och vetenskaplighet.

Jag förstår att du gärna tar på dig skygglapparna då sanningen svider i dina ögon för mycket.
Citera
2018-02-06, 23:30
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Menar du de ”studier” som kommer från Metapedia och Infowars m fl obskyra sajter med kraftigt vinklad faktarapportering? Är det de du kallar seriösa? Du brukar ju hänvisa till den typen av sajter. Dina absoluta favoritkällor är Sargon of Akkad och Black Pigeon Speaks, inte sant?

Alla de studier som jag presenterat kommer från sajter med hög tillförlitlighet i fråga om objektivitet och vetenskaplighet.

Jag förstår att du gärna tar på dig skygglapparna då sanningen svider i dina ögon för mycket.
Blablabla, halmdockorna och halmkråkorna formligen haglar ur dig.
Nu är det såhär, du är inte utsedd av någon här till enväldig domare över vilka källor som är mest trovärdiga eller relevanta. När det gäller Jordan B Peterson och Sargon of Akkad, så har du flera miljoner följare emot dig av en anledning.
Vill du utmana någon av deras teorier, så får du göra lite fotarbete för att övertyga nån.

Jag väntar gärna.
Citera
2018-02-06, 23:37
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Blablabla, halmdockorna och halmkråkorna formligen haglar ur dig.
Nu är det såhär, du är inte utsedd av någon här till enväldig domare över vilka källor som är mest trovärdiga eller relevanta. När det gäller Jordan B Peterson och Sargon of Akkad, så har du flera miljoner följare emot dig av en anledning.
Vill du utmana någon av deras teorier, så får du göra lite fotarbete för att övertyga nån.

Jag väntar gärna.

Vad är några miljoner hjärndöda följare från tokhögern när hundratals miljoner förnuftiga människor är på min sida.
Citera
2018-02-06, 23:43
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Vad är några miljoner hjärndöda följare från tokhögern när hundratals miljoner förnuftiga människor är på min sida.
Det är de säkert, men du kan inte räkna upp en enda ens här...
Citera
2018-02-07, 12:07
Avslutad
Kvinnor är bättre på att få en feministisk bedömning av feministisk matematikutövning på lokal nivå.

I övrigt är män generellt rejält mycket bättre på matematik än kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in