2014-05-17, 20:24
Medlem
Diarregodiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Goddag yxskaft..?
Har du läst hela mitt inlägg?
Det gjorde jag. Har du något att tillägga?
Citera
2014-05-17, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Ja jag förstår men sen när barnen är födda är det väl nästan aldrig någon som ångrar det, så på det sättet är det ju inte att luras.

Va?!? Är du på riktigt?!? Det dummaste jag har hört! Du kan inte vara allvarlig...

Jo det är många som ångrar det men de flesta gör det bästa av en situation de aldrig ville ha!

Och vad fan menar du med att det inte är att luras?!? Självklart är det att luras!
Citera
2014-05-17, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavezzi92
Va?!? Är du på riktigt?!? Det dummaste jag har hört! Du kan inte vara allvarlig...

Jo det är många som ångrar det men de flesta gör det bästa av en situation de aldrig ville ha!

Och vad fan menar du med att det inte är att luras?!? Självklart är det att luras!
Men hur gammal är du egentligen att skaffa barn är inte ett beslut ungefär som att vilka skor ska jag ha idag?

Visst man kan säga att det är att "luras" inledningsvis men när det gäller en så viktig sak så är det okej, om alla tänkte som du skulle det inte bli några barn

Det viktigaste är att barnen inte straffas för sina föräldrars dåliga beslut sen kan man tycka olika om frågan.
Citera
2014-05-18, 01:03
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Lite krasst så finns det väl fler "par" som skaffat barn och visat sig vara "relationsodugliga" idag - än det finns singlar som på egen hand skaffat sig barn och visat sig vara det...

Självklart, men det är å sidan inget konstigt heller. Insemination är ett relativt marginaliserat fenomen och problem både kan och kommer att uppstå även i relationer med de bästa intentionerna. Det hör liksom till saken.

Jag ser det dock som två helt olika frågor: vad en familj bör innebära rent konstruktionsmässigt och hur en lämplig relation ska upprätthållas. Det sistnämnda är mer komplicerat och kan även betraktas som moraliskt tvivelaktigt att försöka diktera på ett sätt som jag anser inte gäller i det förstnämnda.

Citat:
Nåja .. Jag kan hålla med dig om du talar om barnperspektivet .. Barn skall ha vuxna att förlita sig till, inte vara en grej som man skaffar som en hund eller en katt....

Ja. Jag vill dock klargöra: det blotta faktumet att två vuxna finns där är knappast något jag betraktar som att barnet nu givits en fullvärdig familj, fullt jämförbar med att en man och en kvinna tog ett gemensamt beslut om att hon skulle föda barn. Långt ifrån.

Även lesbiska kvinnor och kvinnor som har en man men inte kan få barn på naturlig väg ska fan i att göra det på något annat sätt. Rollen som barnets fader ska endast och uteslutande betraktas i egenskap av den som gör den biologiska insatsen som utgångspunkt - först därefter kommer alternativa lösningar på tal. Alltså finns det exakt 0 anledningar som berättigar insemination.

Citat:
Dvs .. det är svårt att försvara att barn kan bli till utan två vuxna som skall ta ansvar för det ...

De ska göra väldigt mycket mer än att "bara" ta ansvar.

Citat:
Mao.. Nej - jag tycker staten skall stötta ensamstående föräldrar - men inte betala för att människor skall bli singelföräldrar ....

Som sagt...
Citera
2014-05-18, 01:04
Bannlyst
Citat:
Men hur gammal är du egentligen att skaffa barn är inte ett beslut ungefär som att vilka skor ska jag ha idag?

Visst man kan säga att det är att "luras" inledningsvis men när det gäller en så viktig sak så är det okej, om alla tänkte som du skulle det inte bli några barn

Det viktigaste är att barnen inte straffas för sina föräldrars dåliga beslut sen kan man tycka olika om frågan.

Det är aldrig ok att luras om en sådan sak. Att vara oärlig om en sådan sak är värre än att vara otrogen. Inte många förhållanden klarar en sådan smäll.

Väldigt få barn föds till följd av att någon blivit lurad.
Citera
2014-05-18, 01:29
Medlem
snelhestens avatar
Citat:

Om det inte är det, hur kan du då berättiga att det sker genom att endast kvinnan vill det och att mannen först därefter anpassar sig genom att manipuleras känslomässigt? En teori som du utöver den vidriga inställningen gentemot mannens rättigheter inte ens har något som helst belägg för.

...Och som om inte detta vore nog tror du att det är en nödvändighet för att barn ska bli till, ditt usla jävla stolpskott till misslyckad abort
Citera
2014-05-18, 02:38
Medlem
mendokses avatar
Citat:

Exakt, därför bör båda föräldrarna vara med på beslutet. Att fatta ett livsförändrande beslut för någon annan utan dess tillåtelse är inte bara "att luras", det är ondskefullt.

Citat:

Jag ser alla människor som lika värda och tycker det är lika viktigt att en vuxen inte lider som att ett barn inte lider.
Citera
2014-05-18, 02:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Exakt, därför bör båda föräldrarna vara med på beslutet. Att fatta ett livsförändrande beslut för någon annan utan dess tillåtelse är inte bara "att luras", det är ondskefullt.

Jag ser alla människor som lika värda och tycker det är lika viktigt att en vuxen inte lider som att ett barn inte lider.
Man kan inte "lura" någon att bli förälder - den risken/chansen är ett beslut som fattas när man idkar sex oskyddat....

Lika lite som man kan tala om att "lura" kvinnor till ingrepp - abort ... Risken för det utsatte sig kvinnan för när hon hade oskyddat samlag.
Citera
2014-05-18, 03:15
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Man kan inte "lura" någon att bli förälder - den risken/chansen är ett beslut som fattas när man idkar sex oskyddat....

Lika lite som man kan tala om att "lura" kvinnor till ingrepp - abort ... Risken för det utsatte sig kvinnan för när hon hade oskyddat samlag.

Man kan lura någon genom att ge sken av att samlaget är skyddat när det egentligen inte är det. Det är att lura, iaf som jag definierar ordet.

Förstår inte din andra mening.
En man kan lura en kvinna han har sex med att de är skyddade mot en oönskad graviditet och könssjukdomar tack vare en kondom när han egentligen har gjort 25 små hål i kondomen med en nål. Kvinnan blir gravid och får HIV. Mannen har då lurat kvinnan att de genomförde ett skyddat samlag.
Citera
2014-05-18, 03:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Man kan lura någon genom att ge sken av att samlaget är skyddat när det egentligen inte är det. Det är att lura, iaf som jag definierar ordet.
Man kan också säga till någon med pengar att man är utmärkt hållare för pengar .. Hur många skulle lämna över sina pengar hur som helst utan garantier?

Nej, man kan välja att utsätta sig för risken eller gardera sig....

Citat:
Förstår inte din andra mening.
En man kan lura en kvinna han har sex med att de är skyddade mot en oönskad graviditet och könssjukdomar tack vare en kondom när han egentligen har gjort 25 små hål i kondomen med en nål. Kvinnan blir gravid och får HIV. Mannen har då lurat kvinnan att de genomförde ett skyddat samlag.
Javisst GÅR det att ljuga .. men det är fortfarande samma sak här.. kvinnan VÄLJER att utsätta sig för den risken faktiskt.
Citera
2014-05-18, 03:32
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:

Citat:
Ja det är sant men kan man egentligen "luras" om att skaffa barn? Det är väl i princip alltid en bra nyhet med barn.

Slutsatsen av båda dessa påståenden är ju att vi kan upphöra med aborter i Sverige redan imorgon. Att få barn är ju tydligen alltid något positivt. Dessutom visste man ju vad man gav sig in på när man hade oskyddat sex...

Eller...? Gäller dessa principer som vanligt bara när de kan användas för att straffa mannen.
Citera
2014-05-18, 11:41
Bannlyst
Citat:
Man kan också säga till någon med pengar att man är utmärkt hållare för pengar .. Hur många skulle lämna över sina pengar hur som helst utan garantier?

Nej, man kan välja att utsätta sig för risken eller gardera sig....

Javisst GÅR det att ljuga .. men det är fortfarande samma sak här.. kvinnan VÄLJER att utsätta sig för den risken faktiskt.

Citat:

Med den logiken så kan man inte bli våldtagen heller. Småbarn som lockas in i bilar VÄLJER att följa med in i bilen. Kvinnor som blir våldtagna VÄLJER att bli det genom sitt beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in