Svara
  • 1
  • 2
2012-02-28, 08:01
Medlem
Den r din Hon hade, stakat fram orden. Det var frsta gngen han ngonsin
sett henne osker, orolig. Skr. Brutalt vacker. Hon strckte fram en nyckel till
honom, och han tog emot den.

De hade trffats p krogen. Luften, ngandes av alkohol, nikotin och svett, hade
skurits snder av cirklar i lila och guld dr han sttt precis utanfr dansgolvet. Hon
hade stegat fram mot honom, bestmt, inte rddd fr ngonting. I minnet luktade
hon frscht, nydushat, men det kunde han omjligt ha knt. En meter, 50
centimeter framfr honom hade hon stllt sig och han vet inte hur han lyckades,
hur hon lyckades, men det hade inte drjt mnga minuter innan de kysste
varandra fr frsta gngen.

Han hade gett henne en liknande nyckel, en av hans egna. Hon hade tagit emot
den som att den var en fgelunge, kramat den varsamt, Noga granskat varje
detalj p den. Han hoppades hon inte tagit illa upp nr han nstan direkt stoppat
ner hennes i hans ficka. De hade trffats, nyktert, ett par dagar senare. Och
dagen efter det. Och dagen efter det.

Utforskat varandra i ett par veckor, gtt runt p stan och frysit tillsammans.
Presenterat varandra fr de kompisar som de ramlat in i, men mest hllit sig fr
sig sjlva. Hnglat tills deras servitr p restaurangen sagt t dem att andra
gster blir obekvma. Ramlat in ltt frsenade och totalt utmattade till
verkligheten p mornarna.

Tiden hade gtt. Han mrkte att hon plockade fram hans nyckel d och d, till
synes bara fr att hlla i den, lta fingrarna flyta ver den. Alltid med en sticka av
den dr skrheten frn nr hon frst gav sin till honom. Han tog fram hennes
ibland, om hon var i nrheten, och gjorde samma sak. Kanske skulle han brja
gra det sjlv snart. Han hoppades det.

Efter ngra mnader s kndes det ondigt att betala fr tv lgenheter s de
hade bjudit ngra kompisar p pizza och slpat flyttkartonger en helg. Solen
brjade vara framme mer nu, och snn hade dragit sig tillbaka frn cykelvgarna.
De hade trffats varandras familjer, och det hade fungerat. Lagt till varandras
syskon p facebook, haft stela snack om ingenting med varandras frldrar. De
lg inte lngre varje kvll, men de allra flesta, och det var fortfarande bra.

Han hade inte tagit fram hennes nyckel p ett tag, och hon sa det till honom. Han
hade helt enkelt glmt, inte tnkt p det, haft s mycket annat fr sig. Frsta
gngen han sett henne grta. Han hade frklarat sig, sagt att det varit mycket nu,
men plockat fram nyckeln, visat att den fanns kvar. Det hade rckt, hon hade
snrvlat till, kramat om honom och kallat sig sjlv fr idiot. Han sa ingenting,
fickan som nyckeln hade legat i var tom ngon minut innan, det visste han.
Frvirrande.

De firade sin ettrsdag p restaurang, med bio efter. Hade gett varandra
presenter till frukosten, halsband och en nallebjrn till henne och en bok han letat
jttelnge efter och en snygg trja till honom. Bion var bra, lite djupare film n
vad han hade vntat sig och de pratade om den p vgen hem. Runt en
halvtimme efter att de lagt sig somnade de, de skulle bda upp tidigt dagen efter
s de pratade inte mycket efter. Somnade i sked. Sista tanken som for igenom
honom innan han somnade var att det var frsta gngen de sett en hel film p
bio.

Han tog fram hennes nyckel d och d, men mekaniskt, utrknat. Han hade gett
upp hoppet om att han skulle brja gra det nr han var ensam, han frstod inte
meningen. Hon verkade njd, kommenterade inte det lngre. Stickan av skrhet
hade brjat dyka upp oftare nu, strax bakom hennes gon, men hon skulle aldrig
erknna det.

Han var alldeles fr full. Hon hade dragit hem tidigare frn festen, skulle upp
tidigare. Hade sagt till honom att han inte skulle dricka s mycket mer, men att
han grna fick vcka henne nr han kom hem. Han hade dragit tv l till direkt
nr hon gtt, kanske fr att bevisa ngot. En tjej hade kommit fram och sagt att
hans tshirt var snygg, han hade tackat och svarat ngot. Det snurrade till lite, och
de gick ut fr att rka, hade bara en cigg s de delade. "Nu har vi nstan kyssts"
hade han sagt, precis innan hon kysste honom. Det hade knts fel, men inte s
fel.

Det skar i honom, varje gng hon plockade fram hans nyckel. nnu vrre nr han
plockade fram hennes. Skrapade frn insidan, en del av honom som frskte ta
sig ut, avsluta det. En del av honom hll emot, det var hans eget fel, hans eget
misstag. Han frtjnar att det gr ont. Han har ingen rtt att gra henne illa.
Skrheten var konstant hos henne nu, men hon upprepade bara att hon aldrig
knt sig s trygg.

Tvrsdagen nrmade sig, han hade skrpt sig. Den andra tjejen hade han trffat
ett par gnger till, men hon visste att han inte ville ngot serist, att det var ett
misstag frn hans sida. Han r inte sn som gr snt hr i vanliga fall sa han, och
menade det. Han hade tagit sig igenom varenda affr p stan i jakten p present,
men kunde verkligen inte hitta ngot som passar. Vad gillar hon, egentligen?

Det hade brjat cirkulera fglar ver dem. Stora fglar p hg hjd eller sm
fglar p lg, det visste han inte. Han hade inte mrkt nr taket ver dem
frsvann, och hon verkade inte mrka det heller. Hon verkade inte mrka
ngonting alls lngre, bara sitta, smeka hans nyckel och le. Han hade inte plockat
fram hennes p ett par veckor, ville testa henne lite, provocera fram en reaktion.
Ingenting.

Han visste att han skulle behva bertta snart. Innan tvrsdan, om en vecka. Sju
dagar, 164 timmar. Ngra tusen minuter. Idag var dock ingen bra dag, hon skulle
komma hem sent och han upp tidigt. Imorrn kanske, eller dagen efter det. Innan
nsta torsdag, det r det viktiga. Fr inte vara fr nra heller.

Hon ser kall ut dr hon sitter. Leendet r inte kvar i ansiktet, hon ser inte p
honom lngre. Han vet inte om hon anar, frgar han ngot svarar hon fortfarande
som att det inte finns ett fel i vrlden. Vggarna har frsvunnit nu ocks, och det
lyser gon i skogarna omkring.

Han nskar att hon skulle skrika p honom. Vrla, be honom dra t helvete.
Ngot. Hon bara grter, tysta trar faller ner lngs hennes kinder, och hon lar sig
bort nr han frsker krama om henne, trsta henne. Idiot, vad ska du sga? Hon
sger ngot, om att det r hennes fel, och han frsker frklara att det inte r det,
att allt r hans, hur helvete allting gick. Han vet inte om de somnar eller inte, men
morgonen skljer ver dem och hon ska sova ver hos ngon kompis de
kommande ntterna. Tills de kommer p ngot.

Han vet att han mste ta nyckeln ifrn henne. Rycka den frn hennes fingrar. Hon
gr motstnd, men inte alls s mycket som han trott, utan slpper den snart.
Skrheten r inte en sticka lngre, inte lngre ngot som ligger dolt bakom ngot
annnat. Det r en balke och ligger p utsidan, som sprickor ver hela hennes
kropp. Hennes gon ser p honom, ofrstende, vilsna, som att de inte kan ta in
vad som hnder. Det ligger en liten lda bredvid henne, och han vet inte var den
kom ifrn. Han lgger ner nyckeln han tagit frn henne i sin ficka, vntar sig att
hra ett klingande nr den slr till mot hennes men den glider ner tyst. Han
knner igenom fickorna, men hittar den inte. Hon fljer honom med blicken, en
tyst och bnande blick att han ska ta tillbaka, sga att allt var ett skmt. Han ser
p henne, trar sakta nerfr hans kinder, hnderna sker igenom fickorna efter
hennes nyckel, var kan den hamnat?

Hon drar med hans blick till ldan bredvid, och han ser hur hennes nyckel sitter i
lset, hur har den hamnat dr? Hon vrider om, och locket glider upp. Hennes
hjrta ligger dri, bultande och flmtande. Hennes blick r kall nu, och han frstr
ingenting tills den frsta gamen faller ner ver det, sliter av ett kttstycke och
slukar glupskt. Frn skogen kommer varg, tv eller tre stora varelser med
hungriga blickar. Fler gamar landar ikring. Innan han hunnit reagera r ldan
frsvunnen, tckt av djurens kroppar. Hon ligger ned p sidan, en bit bort, med
tom och krossad blick. Jag lskade dig verkligen, viskar hennes mun.

Fortstter p en inslagen stig med lite depp-krleks-dikt-grejsande. Vilket r lite kul fr jag r rtt njd med var jag r nu, men det r vl rester som bubblar fram ibland Jag vet inte, flashback kanske inte r rtt forum fr den hr sortens texter, men sg grna nd vad ni tycker. Frbttringsfrslag r inte fel heller..
Citera
2012-02-28, 08:37
Medlem
ven ifall det inte var toppklass i hur du skrev s tycker jag att det kndes och du frmedlade en knsla som fick mig att vilja grta (jag grter aldrig) bra jobbat.
Citera
2012-02-28, 10:36
Medlem
Kariminells avatar
Fantastiskt skrivet.
Lite rrigt ibland, du borde nog bttra p det. Men jag lser grna mer av det du har att erbjuda.
Skickar du ett pm till mig s hade det varit vldigt uppskattat.

Ha en bra dag
Citera
2012-02-28, 10:39
Medlem
lucifer579xs avatar
Det sista stycker r helt genialt.
Snyggt skrivet.

Synd att man sjlv inte besitter poeten
Citera
2012-02-29, 21:35
Medlem
Oj! Tack fr kommentarerna

Nr jag lser den knner jag ocks att den r rrig p sina hll, ngra konstiga meningsbyggnader dr och var. Var knner ni att det blir svrt att flja, r det enstaka meningar eller mer vergripande?

tack igen, alltid nice med lite input
Citera
2016-08-20, 11:48
Medlem
"Vndpunkt"

Lser du drren? Hon var inte stressad, men lite, angelgen.
Mm
Klick
Har vi popcorn hemma?
Jag vet inte Hon reste sig frn soffan dr hon precis satt sig ner. TV:n stod p, men allt han sg var myrkrig, slumpartade rester av ngot som lg kvar p ledningarna.
Det knns s konstigt det hr Han sa det inte till ngon direkt, mer till rummet, i frbifarten. Rummet svarade inte.
Jag vet. Hon ppnade ngon skpdrr i kket. Popcornen r slut
Det spelar ingen roll. Han sg ut genom fnstret. Det sg overkligt ut, all den eld som brann, hur lugn och sansad den tycktes. Ibland slog en pisksnrt upp mot himlarna, en gldande svans som snuddar till vid molnen en millisekund fr att sedan falla ner igen, men allt som oftast lg elden annars stilla. Trygg. Konstant.

Kom hit Hon hade satt sig p soffan igen. Framfr TV:n. Hon sg vilsen ut. Ledsen.
Han satte sig bredvid henne, hll om henne. De gav varandra en kyss.
Kommer vi igenom det hr?
Jag tror det Han hade ingen aning, men det lt bttre. En vit lgn om den fr henne att m bttre.
Jag vill.. att du ska veta.. att han, Filip, aldrig betydde ngot
En svart dolk gick in i hans hjrta, vred om, men han sa ingenting, hll en arm om hennes rygg fortfarande.
Det spelar ingen roll han lter sin hand smeka henne ver ryggen tnk inte p det dr nu. Det spelade roll, sklart, men en vit lgn. Om den fr henne att m bttre.

Ngot vrlar till, i korridoren utanfr. Det pltsliga ljudet fr de bda att rycka till. De ser upp p TV:n, i kaoset far symboler fram, mystiska tecken han inte knner igen. Ngot sger att de r gamla. Gamla, som mossa p stenar. Som hxor i barnbcker.

Du lste va?
Mm, det r lugnt.
En vit lgn, om den fr henne att m bttre.
Det r det inte.
Han svarar inte, tar ett hrdare tag om henne, lgger dem ner i sked p soffan.
Jag frstr inte Hon viskar det, inte till han egentligen. Rummet svarar fortfarande inte.
Schh.. Han smeker hennes huvud, klappar henne, ser att hon sluter gonen. Fortstter rrelsen ver hennes hr. Hennes gon r stilla under gonlocken, inga trar. Bra. Hon r s vacker nr hon r trygg, nr hon trivs.
Vad hnder nu?

Han ser upp, ut. Himlarna har brjat rasa, stora sr r lmnade efter de meteoriter som skurit igenom atmosfren. Sjlva molnen ser ut att brinna. Han kan inte sga om det r dag eller natt, himlen r blodrd. Ngot stort, kan vara en fgel, kan vara ngot helt annat, flyger fram hgt upp.

Allt r fortfarande tyst, som i vakuum.

Det blir bttre En vit lgn.
Du ljuger Hon ler, vrider sig om, kisar mot honom. En snabb kyss och hon lgger sig tillbaka.
Jag hr alltid nr du ljuger hon ler fortfarande. Ser ut att m bttre. Han fortstter smeka hennes hr, hela hennes huvud ligger p hans ena arm.

Han lskade henne s mycket att det gjorde ont.

Vem som somnade frst visste han inte, men nr han vaknade var han ensam. Tomt i soffan bredvid. En svag doft lg kvar, kunde vara inbillning, kunde vara verklighet. Solen mlade golvet i guld. Hennes flyttkartonger stod fortfarande kvar i hallen, men lite smgrejer var borta. En klump i halsen skjuter upp men han svljer snabbt. Fnstret r ppet, det flktar in luft utifrn. Doftar vr. Ser ut att bli en fin dag nd.
Citera
2016-08-21, 17:27
Medlem
"Ngra sista ord"

Kostymen brnde p P-A:s rygg. Solen sken starkt, trots att det var sent i september. Han gick ner p kn vid graven. Placerade blommorna frst mitt p, tyckte att det sg konstlat ut och la dem lite p snedden, vilket bara sg slarvigt ut. Grmde sig, placerade dem hgre upp.

Det var alltid du som hade knsla fr snt hr Han log nr han sa det.

Han tittade bort, sg hur de andra lagt sina buketter. De flesta gravar var dock tomma, ensamma och vergivna. Omhndertagna av vaktmstaren men utan ngon som hll dem vid liv. Gravar som de levande ltit d p riktigt. Ngot ljus brann p graven bakom honom. Ensamt p kyrkogrden annars.

Jag ville bara. Du vet hur jag r med ord, men jag ville bara bertta, du betydde s mycket fr mig. Jag har, trffat en ny. Inte som oss, men, det r ngonting. Du hade gillat henne. Du hade inte lskat henne, eller blivit bstis med henne, men du hade, tyckt hon var helt okey. Jag vet det, och det r drfr jag kan g vidare med henne. Jag kommer aldrig lska ngon s mycket som jag lskade dig, men det r ju s, du finns inte hr lngre.

Han knde trarna komma, bakom gonen. De grodde, vilade. Han hade grtit s mycket ver det hr redan att det bara var naturligt. En reflex om ngot.

Du finns kvar hos mig. Du finns kvar i allt jag gr. Du finns kvar i Linnea, varje gng hon kommer hem s har hon blivit lite ldre, lite mer som du. Trots att jag frskte s r det ditt humr hon rvt. Men hon har dina gon, hon har ditt hr och jag lskar henne som jag lskade dig. Hon kallar Helena, den nya, fr fjortis nr hon inte hr och det r vl okej. De kommer verens.

Men jag ville bara. Jag vet inte hur jag ska sga. Men jag har sagt s mycket hr. Jag har pratat om hur jag saknar dig. Jag har skrikit ver varfr, varfr du skulle frsvinna. Jag har till och med drmt om dig, nr jag varit sjlv. Du finns kvar bland allt jag gr, och om jag ska g vidare, om jag p ngot stt ska klara det hr. Om jag ska kunna hantera det. Jag mste sga hejd. Du var det viktigaste i mitt liv, och du gav mig mitt enda barn, du tog hand om mig genom de tuffa ren, du rddade mig. Men du r inte hr lngre, och jag mste fortstta, fr Linneas skull, fr Helena skull, fr min skull. Jag kommer ihg nr vi trffades frsta gngen, nr du skllde ut mig fr att jag tagit din plats han skrattar till jag tror jag blev kr i dig d. Vi har alltid sagt att det hnde mycket senare, men jag mste frsttt d. Det var ngot med den dagen, jag kunde inte sluta le, jag gick hem till hon jag var med d, och det var d vi brt. Det tog tv mnader till, visst, men det var slut dr och d. Efter det fanns bara du.

Kommer du ihg nr vi skulle dela sng, den dr frsta kvllen, och vi inte kunde sluta prata? Vi ville bara sova, vi skulle bara sova, inte gra ngot annat, men vi kunde inte. Det fanns fr mycket att sga? Eller nr vi skulle ha vr frsta date, och allt gick fel, restaurangen var full och vi hamnade p den dr korvmojen? Hur vi skrattade t att din korv fortfarande var frusen, och vi sa att vi aldrig skulle sga det till vra barn? Kommer du ihg hur vi skrattade nr vi skrattade som att inget annat fanns? Folk sg p oss som vi var dumma i huvudet, men vi kunde ju inget annat. Jag lskade dig, s mycket, de gngerna. Jag lskade dig jmt, men det var de gngerna jag visste att vi aldrig skulle skiljas. Att vi kommit rtt. Jag visste att vi skulle g genom allt det hr i livet tillsammans. Jag visste att vi aldrig skulle behva sga hejd.

Rsten brast p sista ordet, och stora trar fll ner nu. Inte reflexmssigt lngre, utan kraftigt, medvetet, ofrivilligt.

Vi skulle ju aldrig behva gra det hr. Jag skulle aldrig behva gra det hr, inte utan dig. Men nu r du inte hr lngre, och om jag ska kunna, om jag ska kunna gra ngot mer, s mste jag g ifrn dig. Jag mste sga hejd. Jag mste, jag mste sluta minnas dig. Fr min skull, fr just nu skr du i mig. Just nu skadar du mig, bara genom att ha varit s jvla underbar. Just nu klser du upp rret du lmnade p mig gng p gng p gng. Jag mste sga hejd. Jag lskade dig fr mycket. Du var mitt liv och du var det bsta som hnt mig, och jag kommer aldrig kunna bli s lycklig igen, men, jag mste, glmma dig. Jag mste sluta tnka p hur ditt hr doftade nr du sov, hur du smakade nr vi druckit vin, trarna i dina gon nr jag gjort ngot dumt. Din blick, nr du sg p Linnea, er tv tillsammans, inget i hela universum var vackrare. Jag mste f glmma de sakerna. Inte de stora sakerna, men de sm, om jag bara kunde glmma de sm, jag tror jag skulle kunna g vidare d. Jag tror, jag tror, om jag ngonsin ska kunna, gra ngot som spelar roll. S mste jag glmma hur bra vi hade det. Jag mste glmma, inte dig, utan jag tror jag mste f glmma, oss. Jag kanske inte kan bli lycklig igen, men jag kanske kan f tro att jag r lycklig nd?

Graven gav honom inget svar, och inspirationen gick ur honom. Han var ensam och lite kall p en tom kyrkogrd igen, och han tog bilen drifrn, fortfarande trgd. Berttade inte fr Helena var han varit, och hon frgade inte heller. Han gick och la sig tidigt den kvllen. Drmde ingenting, vaknade utvilad. Nsta dag var det en fin dag, frg i trden och svalt i luften. Friskt som en hstvind och han visslade fr sig sjlv p vgen till jobbet.
Citera
2016-08-22, 21:26
Medlem
Dawodu stannade till strax utanfr drren till lgenhetshuset. Den nyfallna snn hade lagt sig ver det stelfrusna buskaget och scenen frde hans tankar till lakan, lakan strckta ver mbler, de man ibland ser p film. Det var inte drfr han stannade till, ven om snn var fin. P snn lg det en fgel. En liten domherre eller grsparv, vad nu fgelarten hette, men liten, inte strre n att han kunnat ha hela hennes kropp i sin handflata. Hon var dd, en liten rd ros av blod hade bildads p nacken. En kyss mot kragen p hennes fjderskrud. Dawodu sg upp p husvggen och rutan ver dem. Genom ljuset syntes en mrkare flck. Utan att behva strcka fantasin alltfr lngt s kunde han se hur fgeln flygit in i rutan, troligen tidigare nr det var slckt och hon inte kunnat se att verkligheten hade en grns just dr.

Hon sg s fridfull ut, dr hon lg. Om snn p busken tidigare liknat ett lakan ver en mbel s sg det nu ut som en kudde, alldeles fr stor fr fgelns spda kropp. Ljuset frn gatlyktan tvttade allting i silver, och Dawodu fick gra en kraftanstrgning fr att slita blicken ifrn henne. Det var deprimerande och det var vackert. Han gick fram till drren och slog snabbt in koden. Han gick sakta upp fr trappan. Det kndes fel att lmna henne, men vad skulle han gra?. Det var sna hr saker som gjorde att han aldrig skulle kunna tro p en gud. Vad fanns det fr mening bakom att lta en oskyldig fgel d sdr? Det var inte logiskt.

P tredje vningen i huset stannade han till utanfr en lgenhet, lste namnet p drren och plingade p. Innanfr hrs hur ngon muttrar till och sen ingenting. Han ringer p n en gng. nnu ett mutter, men den hr gngen r det fljt av steg dr innanfr. Dawodu tittar ut mot korridorens nda, tomt. Stackars fgel.

I gonvrn ser han hur drrens titthl ppnas, och muttrandet tystnar. En sekund r det helt tyst i korridoren, En nl hade kunnat falla, och Dawodu misstnker att killen hller andan dr innanfr. Tittluckan stngs, och steg hrs igen dr innanfr, hrdare dock, och snabbare. Fan ocks, ingen tid att tnka, En vlriktad spark och det enda som blir kvar av det billiga lset r en klump av jrn som stter sig i drrkarmen. Dawodu tar sig igenom hallen med tre snabba steg, och ser killens bakhuvud vid datorn, och tio freneteiska fingrar som flyger fram ver ett tangentbord. Han tvekar inte, men det tar emot. Sju millisekunder senare har en kula tckt avstndet mellan dem, borrat sig igenom killens skallben och sprngt ut hans hjrnmassa ver vggen intill. Ljuddmparen gr att skottet inte lter hgt. Hgre n vad det det lter p en film, men inte tillrckligt hgt fr att Dawodu ska bli orolig att ngon av grannarna ska vakna. Han tar sig fram till datorn och flyttar undan kroppen med ena armen som utan motstnd faller till marken. P skrmen blinkar allt som fanns p killens hrddisk igenom, och han frstr att det skickas ivg ngonstans. Helvete. Varfr skulle han ha knt igen honom?

Vl ute p markplan igen s tittar han en sista gng p fgeln. nnu lite sn har fallit och nu nr hennes kropp r kall s smlter den inte utan tcker henne, som om hon lindat in sig i ett tcke, efter en mardrm. Hemskt.
Citera
2016-08-28, 21:46
Medlem
Jag trodde alltid det skulle sluta med oss Det r nostalgi i rsten, och lngtan. Hon ler, leendet av ngon som sitter p en buss och pltsligt kommer ver ett bra minne, som ngra sekunder kan drmma sig tillbaka till en tid nr det var, bra. Bttre. En varm vind en kall vinterdag.

Hon lutade sig fram, gav Richard en kyss p kinden, och vred sig sen om, gick in i folkvimlet bakom. Han sg en ppen rygg som omslts av folk, svaldes av tio-hundra-tusen-tals andra ryggar. Han fr en smll p axeln, Simon lutar sig fram med ena armen ver hans rygg

Vem var det dr, hon var st

Jag vet faktiskt inte och det skr lite i honom att sga det. Som att han tappat ngot viktigt, frlagt ngot minne som faktiskt betydde ngot i mrkret och vimlet hr p krogen. Saknade ngot som kanske aldrig hade funnits. Klockan r snart tv, och det r en timme kvar. Richard skakar p huvudet och fortstter Men det spelar inte s stor roll, ska vi dra till baren? Simon skrattar DU mste lra dig knna igen folk ngon gng Richard knner hur armen drar i honom mot baren Men det r bra, s lnge du inte glmmer mig Richard skakar p huvudet, ler. Agnes? Anna? Var det hon p A frresten? Han vet inte.

Elisabeth sg Richards blick, och den skar i henne. Hon gav honom en kyss p kinden, och skyndade sig drifrn innan han hann sga ngot dumt. Hon frstod inte riktigt, hon var inte s full som hon ville vara, och han verkade inte heller vara s full, n. Men det var ngot med hans gon. Ngot med hans hr, ngot med det dr leendet nr han trffat henne i skolan de dr frsta gngerna. De dr berttelserna han berttat. Det var ngot med de, som fastnat hos henne. Hon var inte kr i honom, lngt ifrn, och ven om han pressat henne p det skulle de inte g hem tillsammans, inte nu, inte nsta helg, och kanske inte ens helgen efter det. Men hon skulle hngla med honom om han velat. Hon skulle g med p att trffa honom, nykter, en kvll, en dag, en morgon ngonstans, bara de tv.

Tankarna flyger ivg med henne under hennes jakt efter sina kompisar. Hon vet att hon kom dit med ngra, men nu r de ingenstans och verallt. Klassiskt HG, krogen de r p, det finns ingenstans att gmma sig men alla stllen att frsvinna. Klockan r snart tv, hon kan typ lika grna dra hem.

En kille stter till henne, lng, blond. Ser ut lite som ngon kndis. Hon ler mot honom, han sger ngot och hon svarar ngot annat. Han ska sga ngot igen, och hon tnkte frst lta honom, men framtiden hon fantiserat ihop med Richard bubblar upp frn ingenstans igen, och hon tappar trden, ursktar sig och gr mot garderoben.

Det r helt tomt p nedervningen, och hon kan hmta ut sin jacka, sin halsduk och vantar utan att prata med ngon mer. Den blonda killen kommer upp i hennes huvud. Nej, vafan. Hon skulle nd inte orka gra ngot med honom, det vet hon. Inte ikvll.

P vgen hem, hon gr under ensamma stjrnor, det r lite fr kallt och marken glittrar i frost. Hon skulle trffat honom, Richard, nykter, och de skulle haft kul. Hon visste det, intuitivt, de skulle klickat. Han skulle f bertta sina historier, och hon skulle skrattat som om det var frsta gngen hon hrde dom. Han skulle brytt sig, lyssnat p hennes sm dumma historier och tankar om livet. Det var inte en barnslig drm, det var det vrsta, det var inte en drm utan det var vad som skulle ha hnt, de skulle kanske inte gift sig och skaffat barn och blivit gamla tillsammans, men de skulle ftt en liten skrva, ett par mnader, ngra r, procent av varandras liv tillsammans. Det var det som skar, hade det varit en drm, ngot som var lite fr bra fr att vara sant, s hade det inte varit s hemsk t, men nu visste hon att det inte var en drm. Det var en verklighet som hon aldrig fick och nu aldrig skulle f. Elisabeth grter inte p vgen hem, men varje gng hon gr hem sjlv under kalla stjrnor kommer hon tnka p Richard och det liv de aldrig fick, den drm om en verklighet de aldrig fick dela.
Citera
2016-09-01, 12:14
Medlem
Vet inte om den hr rknas som dikt riktigt, men lite t DET HLLET:

Jag har bara dliga minnen av dig

Jag minns hur vi i natten lg bredvid varandra, du som ett slocknat ljus, jag, klarvaken. Vad hade du gjort ikvll? Ngot hgg till, jag stngde av, lt medvetandet slappna av. Det var ok, det var bra, det var som vi sagt att det skulle va. Du snarkade till, vred dig om, vred dig ifrn. Det var ok. Klarvaken. Borde g hem. Det gjorde ont.

Jag har bara dliga minnen av dig

Du skrek inte, du sg bara besviken ut. Vi r inte tillsammans, tnkte jag. Sa ngot annat. Allt blev fel. Det skrapade och slant, det passade inte ihop. Som tv pusselbitar, dr frgerna gr isr, dr utformningen r lite skev. Det SKA g ihop tnker man, men det r ett litet hl p sidan, ngot i toningen skaver. Det MSTE g ihop.

Jag har bara dliga minnen av dig.

Du sg ut genom fnstret. Dina gon var glansiga. Du hade grtit, frsta gngen jag ftt se. Den natten, du hll om mig, hrt. Som att du aldrig skulle kunna slppa. Vi var tysta, det var perfekt. Vi var bra. Du viskade det i mrkret.

Jag har bara dliga minnen av dig.

Hjrtat slog, hrt. Din kind ttt emot min. Vi lg s, en stund, en minut, ett rtionde, ett millennium. Dina gon sken mot mina, och jag visste inte om jag skulle vga, och det kanske var du som vgade, men munnarna kom emot varandra, och vi mttes i en kyss. Jag lskade dig d. Jag har bara dliga minnen av dig.
Citera
2016-09-05, 18:39
Medlem
"Detaljerna"

Trngt p donken. Jim, som verkligen inte gillade det, behvde sl sig ner vid ett bord och det fanns inga helt lediga. En gammal man satt i ett av hrnen, mot gatan, sg ut. Minst chans fr konversation. Jim gick ver dit, mannen sg upp mot honom. "r det, h, ledigt?" Han skakade bara p axlarna, kunde betyda ja, nej, kanske, eller att han inte pratar svenska. Passade Jim bra. Han stter sig och fr inga protester frn mannen. Det doftar pommes och fett i lokalen. Ljudnivn r hg men akustiken suger upp det mesta. blir mer som vibrationer i luften som man inte riktigt hr. Det gr i alla fall att Jim inte frstr att mannen pratar frrns efter ett litet tag.

"..i detaljerna, man gr vilse i dom, detaljerna."

Kanske pratade han i telefon tnkte Jim, men han vred ansiktet, och tv gon, rhundranden gamla, mtte hans blick. Ingen telefon vid ronen, ingen handsfree.

"Frstr du?" Det gldde djupt i gonen, ngon form av eld som fladdrade till liv lngt dr bakom.

Jim skakade p huvudet, "Jag tror inte - jag hrde nog inte vad du sa?"

Mannen nickade.

"Exakt s" Rsten var rostig, luktade damm. Han fortsatte

"Jag sa, har du ngonsin varit frlskad? Allts p riktigt?"

Jim skakade p huvudet, sg sig om, kan inte flytta sig nu, vore oartigt.

"Jag har det, gng p gng. Skert tio gnger, p riktigt p riktigt tminstone fem."

Elden vxte i gonen, gldde mer, kraftigare.

"Den frsta, det var jag som frstrde det. Var ngon annan som dk upp, inte alls lika bra utan det enda som var bra med henne var att hon var ngon annan, frstr du?"

Jim visste inte om han skulle skaka eller nicka, men det tycktes inte spela ngon roll.

"Den andra, den tredje med fr den delen, dr var det jobbet, livet. Stora saker och resor och snt. Vi frsvann frn varandra helt enkelt, och nr vi kom tillbaka, d var vi inte, vi kom inte tillbaka frstr du?"

Jim noterade nu, mannen hade ingen bricka framfr sig. Skert en alkis, fan, varfr satte han sig hr?

"Fyran, vi var gifta ett tag. Dr var det barnen som kom mellan. Att vi inte fick ngra allts, trots att vi frskte. Hon trodde hon var fr gammal, och efter ett tag s blev hon det ocks. ren slank igenom fingrarna, och varje r tog en bit av henne. I slutet var hon bara ett skal. Cancern fyllde hligheten inom henne de sista tv ren, och hon vlkomnande den, tog den till sig. Enda gngen jag sg henne le de dr sista ren var i dden."

Jim hade nstan tit upp nu, men han visste att han behvde sitta kvar.

"Femman, hon kom och gick som en sommar, fr sent, fr lite och fr snabbt. Mrker inte att den varit dr frrn den r ver. Hon gr nog ngon vldigt lycklig nu." Elden i gonen hade fortsatt vxa, men med sista ordet s slocknade den. gon svarta som kol och dda som sten sg tillbaka istllet.

Jim tnkte att nu, nu kunde han passa p att g.

"Det r detaljerna, alla de stora sm sakerna som ter upp oss. Livet frsvinner i dom, bladen p trden i skogen som gr att du inte ser lngre n en meter framt." Han hostade till. "Jag var lycklig, de gngerna, de dagarna, men jag mrkte det inte fr jag jagade alltid ngot annat. Nu, nr jag inte har ngonting, d, att jag var lycklig d, det r det som skr i mig mest. Jag hade allt, men sg ingenting, nu har jag ingenting, och ser allt, allt jag hade."

Han brt blicken, tittade ut mot fnstret igen.

"Jag ville bara att ngon skulle veta."

Nr Jim gick, ngon minut senare, om mannen noterade det gjorde han inget tecken p att bry sig.
Citera
2017-02-17, 20:59
Medlem
"Gld"

Det gldde om henne. Hon var radioaktiv. Man ville g nra, men det var sn gld som ddade. Sn gld som krp in under din hud, in i din benmrg, dr den kunde gro. Sn gld som vxte i mrkret, vxte nr ni inte sgs, nr du inte fick svar p sms, nr du inte hrde av henne. Sn gld som borde komma med en varningstext, en symbol, KOM INTE NRA tatuerat i pannan. Som, sen nr hon r klar med dig nr du vl fr behandling s kommer behandlingen ha ihjl s stora delar av dig att du inte tror att det kan g. Sn gld som du kanske bara utstts fr ett par mnader, en vecka, tv minuter p en fest nr era lppar mts, och som det sen tar r att bli av med. Sn gld som lmnar rr.

Hon hade bjudit ver honom. Hon hade lagat maten, hon hade tagit initiativ. Det gldde om henne, hon var vacker, och nr hon sg p honom s brnde det in i hans hjrta, in i benmrgen, laser som tatuerar in sig i hans kropp. De hade tit upp, han hade diskat det mesta tills hon sagt stopp, kan vi inte gosa i soffan nu och hans hjrta hade hoppat ver tv slag, lagt i en ny vxel, och han hrde det sl under trjan.

Han hade lagt sig bakom henne, och de hade kollat p ngon film som hon valt. Sa inte ett ord, och nr hon brjade smeka hans hand, nr han brjade kyssa henne i nacken, s pausade hon filmen med fjrrkontrollen, vnde sig om, kysste han p riktigt.

Vid middagen hade de pratat om skolan, tentorna nsta vecka, och ngonstans mitt i hade hon droppat att hon hoppades att Hannes skulle komma till festen. Richard hade inte frgat varfr, Richard hade inte velat prata mer om det, Richard hade inte velat hra svaret, men Richard behvde sga ngot, s han sa Ja han r skn, och Sandra hade nickat, energiskt. Visst r han, och nu r jag singel fr frsta gngen. Jag tror han sttte p mig frr, men d kunde jag inte gra ngot Richard hade nickat, lyckats hlla masken, Nu har du chansen, och de hade gtt vidare i diskussionen.

Hon vred sig om i soffan, hans hand gled in innanfr hennes trja, han knde hennes brst trycka upp sig mot honom. Han knde hennes lppar brnna mot sina. Radioaktiv, tnkte han. Hon r radioaktiv, det hr r fr nra, hon kommer g in i benmrgen och cellkrnorna och fastna nu. Han kysste henne tillbaka, smekte hennes rygg, knppte upp hennes BH. Hrde hennes andning flmta, hennes hft pressas mot honom.

De hade pratat vidare, nnu mer om ingenting och ngonting. Richard mrkte det krypande, att ven om de pratade om vad som helst s var det hon som var fokuset. Han knde igen det hr, det var frn s mnga gnger frr, nr han varit p andra sidan. Nr ngon brydde sig s mycket mer om honom n han brydde sig om denna ngon. Han brydde sig s vldigt mycket om henne.

Hon knppte upp hans skjorta, det tar tid, de kommer av sig lite, och han ngrade att han inte bara tagit en tshirt, men han hade ju velat kl upp sig fr henne. h, nu r knapparna uppe, hon kysser honom p brstet och de r igng igen. Han drar upp hennes linne, hon strcker upp armarna och nu har hon bara byxor p sig. Hennes hnder faller ner, brjar dra i hans skrp, han kysser henne under tiden, lter kyssarna vandra ner ver hennes nacke.

Han brydde sig s vldigt mycket om henne.. Vad visste hon egentligen om honom? Han ville minnas att han redan berttat om sin familj fr henne, men nr hon frgar om han har ngra syskon s fr han bertta om sin syster, sina frldrar. Sin hund nmner han, och d skiner hon till, men honom har du berttat om, just det och d gr det upp fr honom, han brydde sig s mycket om henne. Hon brydde sig s lite om honom. Han ville vara s nra henne, hon var s lngt bort.

Hon fr upp hans skrp, en hand bakom honom och hon brjar f av honom byxorna. Han kysser henne lngre fortfarande vid nacken, hon ler, lgger en hand p hans huvud och fr ner honom, mot brsten. Han kysser dem, och brjar knppa upp hennes byxor, hon andas hftigt, mar, har en hand innanfr hans boxers nu. Han rycker av hennes jeans, hon slpper den hand hon har p han, och drar av de sjlv sista biten. Hans boxers frsvinner i samma rrelse, och han tar ett tag om hennes trosor, hon ler, han ler, och de ryker ocks. Kysser varandra hftigare, hon lgger sig bakt mot soffan, p rygg. Han var inne i henne nu, och han nskade fr hela sitt liv att han kunde vara nrmare.

Efter, hon somnar som ett slocknat ljus. Richard r klarvaken. Ser spken i taket, fladdranden av ingenting i skuggorna. Mrkret var tryckande, det gjorde ont. Han tnkte att han borde dra hem, han visste ju att det hr inte skulle leda ngonstans, han skulle bara ligga kvar, klarvaken, natten igenom och knna smrtan av att vilja men inte f. Det hr var inte ett frhllande, det hr var inte en relation, det hr var ett gisslandrama som hade urartat. Hans hjrta var hennes, och lsensumman hade brunnit fr ngon vecka sen. Hon skulle inte slppa hjrtat, hon kunde inte, hon visste inte ens var det var lngre och skulle inte bry sig fr att leta.

Tankarna far omkring i rummet tillsammans med demonerna i skuggorna. Han tror sig sova, och han inbillar sig att han knner hur hon kryper upp mot honom, men nr han ruskar p sig ser han att det bara r katten som tagit sig upp. Lite vrme nd. Han vrider sig mot Sandra, och hon r s vacker i mrkret, en oskyldig ngel skulpterad i ljus marmor. Hennes lppar putar ut och hon andas djupt, lugna stngda gon. Drmmer om ngot fint, om ngot bra. Han nskar att hon drmde om honom. Skulle aldrig hnda. Han borde g hem, han kommer inte kunna sova en blund hr, det vet han, men han orkar inte, han vill stanna kvar, vill stanna kvar och drmma att det r hr han hr hemma bara en enda natt till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in