Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-28, 01:49
  #1
Medlem
lirareflashbacks avatar
Läste i en annan tråd att Estland och dylika länder som inte varit med så länge i EU har lite annorlunda regler, nämligen att man endast får ta med sig EN limpa därifrån men detta står att läsa på tullens egen hemsida:

(Fråga) Jag ska åka på semester till Tallin i Estland. Hur mycket cigaretter får jag ta med mig hem utan att behöva betala några avgifter?

(Svar) Eftersom Estland tillhör EU så finns det ingen egentlig begränsning så länge cigaretterna är avsedda för dig själv eller din familj. Tänk på att du måste vara 18 år fyllda för att få ta med dig tobaksvaror till Sverige!

Källa: http://www.tullverket.se/innehallao/...b80001238.html

Om jag uppfattar detta korrekt kan jag åka till Tallin och handla låt säga 15 limpor Marlboro och lugnt vandra igenom tullen (färdas med båt) utan att betala några som helst straffavgifter då jag dels
1) personligen är storrökare 2) har en far, en syster och en bror som är storrökare och därför är 15 limpor delat på 4 personer mindre än 4 limpor per skalle. Eget bruk således.
Men..om det nu skulle förhålla sig på det viset, varför läser man då så ofta en massa skräckhistorier från folk som påstår att de åkt fast i tullen för några sketna limpor?
Är detta rent skitsnack av personer som inte vill att andra skall börja den ytterst lukrativa cigförsäljningen de själva sysslar med?
Eller...kan några av er BEKRÄFTA att man verkligen åker fast om man har med sig 15 limpor, alternativt INTE åker fast på 15 limpor om man kommer med båten fråm Tallin?
Tycker själv att tullen är glasklara med att så länge det är för eget bruk eller familjemedlemmars bruk så är allt ok. Vad anser ni som faktiskt varit i Tallin och handlat cig?
__________________
Senast redigerad av lirareflashback 2012-02-28 kl. 01:52.
Citera
2012-02-28, 13:24
  #2
Medlem
lirareflashbacks avatar
Står, lite motsägellsefullt, på tullens hemsida att :

"Riktlinjer för bedömning om införseln är privat eller kommersiell - Rådets direktiv (2008/118/EEG) innehåller en referensnivå för privat bruk på 800 stycken cigaretter, 400 stycken cigariller, 200 stycken cigarrer och 1 kilo röktobak.
Familj avser närmast anhörig som du bor i samma hushåll med (till exempel hustru eller man). Tullverket hänvisar till en dom från Hovrätten i Skåne och Blekinge från den 20 april 2006 (mål nummer B2328-04). I avsaknad av dom från Högsta domstolen betraktas den som prejudicerande."

Jämför man detta med "Eftersom Estland tillhör EU så finns det ingen egentlig begränsning så länge cigaretterna är avsedda för dig själv eller din familj." blir man ju onekligen lite konfunderad.

Come on, nån som faktiskt varit i Tallinn och kan ge sin syn på hur det i verkligheten funkar?
__________________
Senast redigerad av lirareflashback 2012-02-28 kl. 13:33.
Citera
2012-02-29, 12:43
  #3
Medlem
lirareflashbacks avatar
120 visningar och ingen som varit i Tallinn och kan svara?
Citera
2013-06-18, 20:33
  #4
Medlem
Lånar tråden lite.

Vad är det som gäller om man åker med tallinksilja stannar en natt i tallin och sedan åker tillbaka.
Hur mycket alkohol får jag ta med mig från tallin (fastland) till sverige?
Och samma fråga men tobak.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback