• 1
  • 2
2005-02-03, 15:32
Medlem
Mysonoxens avatar
Pratade med en kock en gång, och han sa att det svåraste att tillaga är köttbullar. Inte p.g.a. att det kräver teknisk virtuositet i köket, utan p.g.a.
att alla har "mammas köttbullar" som värdemätare och så ska det smaka.

Själv gör jag mina köttbullar rätt enkelt:

I med köttfärs, 1 ägg, hackad lök, salt och peppar i en bunke. Rör ihop rulla och stek...Serveras med brunsås och helst stuvade makaroner...

men alla har ju sina egna knep, så fram med matnyttiga tips på hur just ni fixar till köttbullarna nu, denna så enkla men samtidigt så heliga maträtt...

...och den eviga frågan, ströbröd eller inte ströbröd i köttbullarna...?
Citera
2005-02-03, 16:00
Medlem
Mitt recept påminner mycket om ditt, jag brukar dock ha grillkrydda i istället för salt.

Bröd/ströbröd är väl bara fattigmansutfyllnad?

Det viktiga är att finhacka löken och att inte glöta runt för mycket med färsen innan man rullar bullarna. Ju mindre "bearbetning" desto bättre.

Sen tycker jag om dem lite större än köpebullarna.
Citera
2005-02-03, 16:06
Bannlyst
Höftade mått:

Jag blandar först lite ströbröd(tycker det blir saftigare och bättre konsistens), socker, salt, svartpeppar, rivenlök samt ägggulor som jag sedan låter stå i en halvtimma, sedan kör jag i egenblandad blandfärs(90%nöt, 10%fläsk). Sen rullar jag köttbullar och steker dem.

Serveras med rårörda lingon, kokt potatis och brun sås.

Citera
2005-02-03, 16:08
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban12
Mitt recept påminner mycket om ditt, jag brukar dock ha grillkrydda i istället för salt.

Bröd/ströbröd är väl bara fattigmansutfyllnad?

Det viktiga är att finhacka löken och att inte glöta runt för mycket med färsen innan man rullar bullarna. Ju mindre "bearbetning" desto bättre.

Sen tycker jag om dem lite större än köpebullarna.

Bra att du tog upp även detta med storleken Laban12, det är liksom ströbrödet en viktig fråga. Många köpebullar är för små i storleken tycker jag, så nästa funderare blir givetvis lånad från sex- och samlevnadsvärlden:
"har storleken betydelse".....
Citera
2005-02-03, 16:10
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blazzed
Höftade mått:

Jag blandar först lite ströbröd(tycker det blir saftigare och bättre konsistens), socker, salt, svartpeppar, rivenlök samt ägggulor som jag sedan låter stå i en halvtimma, sedan kör jag i egenblandad blandfärs(90%nöt, 10%fläsk). Sen rullar jag köttbullar och steker dem.

Serveras med rårörda lingon, kokt potatis och brun sås.

Ännu en bra aspekt i jakten på den perfekta köttbullen, blazzed. 100 % nötkött, en liten mängd fläskfärs eller 50/50. Jag brukar ha 100 % nötkött men ösa i lite vatten över bullarna i pannan under stekningen. 100% nöt kan bli ganska torrt om man är ovan....
Citera
2005-02-03, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Själv gör jag mina köttbullar rätt enkelt

Jag gor mina exakt likadant...!...

Variationen i mitt kok brukar besta utav att jag blandar i vitlok, garam masala och persilja for att fa en Indisk 'touch' pa det hela...!
Citera
2005-02-03, 16:11
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Jag gor mina exakt likadant...!...

Variationen i mitt kok brukar besta utav att jag blandar i vitlok, garam masala och persilja for att fa en Indisk 'touch' pa det hela...!

Det låter spännande. Vad serverar du till?
Citera
2005-02-03, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Det låter spännande. Vad serverar du till?

Ris och en yogurtsas (mild) fungerar bra om man gor kottbullarna kryddstarka (vilket de skall vara)...
Citera
2005-02-03, 16:17
Medlem
Jag kör med i stort sätt likartat recept som har framkommit här.
Men, jag delar alltid upp färsen och duttar i olika ingredienser i dom olika "högarna",för att prova om det funkar.

Kanel funkar super! Krydda " i överdrift" med kanel så blir det bra.
Kapris är också gott.
Varför inte prova ansjovis, vitlök, tacokrydda, pfefferoni eller inlagd gurka med rödbetor?

Tycker personligen att basreceptet på köttbullar är ganska smaklöst. Men, jag ska juh alltid gå emot strömmen när det gäller matlagning!
Citera
2005-02-03, 16:39
Medlem
Detta recept stämmer perfekt på det jag har i.
(ströbrödet gör att det blir en fastare konsistens och jag tycker personligen det blir saftigare, men det är en smaksak)

ca 4 port
500 g nötfärs
1 äggula
0,5 dl ströbröd
0,5 dl mjölk
1 stor, finhackad gul lök
1 krm malen svartpeppar
1 krm malen vitpeppar
0,5 tsk salt

Bryn den finhackade löken och låt den kallna. Blanda ströbröd och mjölk.
Blanda färsen med ströbrödsblandningen, lök, äggula och kryddor. Om färsen känns för fast kan man tillsätta lite vatten. Forma små fina köttbullar och stek dem gyllenbruna i smör.
Citera
2005-02-03, 16:46
Medlem
Madchilds avatar
Såg en tv-kock som hade lökpulver istället för vanlig lök i bullarna. Testade det och de blev faktiskt godare av nån anledning! Kör med lite epiche riche/fyra kryddor i smeten osså.. blir fint.
Till bullarna ska man ha potatismos, gräddsås och lingon, inga jävla makaroner.
Citera
2005-02-03, 16:49
Medlem
Deannas avatar
Visserligen inte traditionella köttbullar, men de är bra till fest..

500 g mager köttfärs
2 dl rivet trorrt matbröd
1 dl vispgrädde
1 gul lök
1 ägg
4 cl whisky
2 cl Ramlösa salt och nymalet vitpeppar

Läg det rivna matbrödet att svälla i lite av grädden. Finhacka löken och

mosa den seden med gaffel.
Blada färsen med äggulan, den mosade löken och brödet.
Balnda färsen väl och ta i resten av grädden lite i taget. Rör i
Ramlösa, whisky och kyrdda med salt och vitpeppar. Vispa äggvitan hårt
och vänd ned den i smeten.
Forma till småköttbullar och stek försiktigt i smör.
Servera som vanliga köttbullar, eller med ostgratinerat potatismos och
en sås smaksatt med whisky.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här