Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-27, 22:22
  #1
Medlem
Andre-Hs avatar
trodde jag hade betongväggar i lägenheten men när jag börja borra upptäckte jag det var pimpsten. På betongvägg ska man borra 4 hål med 10mm borr. Slå i plastpluggar i hålen och skruva fast fästet i dem.

Kommer det hålla om jag gör på det sättet på en vägg av pimpsten?
Citera
2012-02-27, 22:46
  #2
Medlem
ljudkellgrens avatar
Ankarmassa är min nya favorit till sådant här. Annars rekomenderar en del de här: http://apps.fischer.de/poc/default.aspx?page=layer&sprache=en&ekat=$EKAT-HK-EN&kat=$MART-HK-$MKAT-HK-$MPG-G1-$MZG-F13
__________________
Senast redigerad av ljudkellgren 2012-02-27 kl. 22:51.
Citera
2012-02-27, 22:57
  #3
Medlem
Andre-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Ankarmassa är min nya favorit till sådant här. Annars rekomenderar en del de här: http://apps.fischer.de/poc/default.aspx?page=layer&sprache=en&ekat=$EKAT-HK-EN&kat=$MART-HK-$MKAT-HK-$MPG-G1-$MZG-F13
Kommer det räcka med 10mm borrhåll om jag kör ankarmassa eller måste jag borra jättegrova hål?
Citera
2012-02-27, 23:03
  #4
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andre-H
trodde jag hade betongväggar i lägenheten men när jag börja borra upptäckte jag det var pimpsten. På betongvägg ska man borra 4 hål med 10mm borr. Slå i plastpluggar i hålen och skruva fast fästet i dem.

Kommer det hålla om jag gör på det sättet på en vägg av pimpsten?

Är du säker på att det är pimpsten och inte lättbetong/leca?

För upphängning i porösa material behöver speciell plugg för att det ska bära, prata med din lokala bygghandlare.
__________________
Senast redigerad av Sereena 2012-02-27 kl. 23:06.
Citera
2012-02-27, 23:28
  #5
Medlem
ljudkellgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andre-H
Kommer det räcka med 10mm borrhåll om jag kör ankarmassa eller måste jag borra jättegrova hål?

Gjut in en gängstång av lagom storlek som går igenom hålen i skärmhållaren, sen spänner du fast den med låsmuttrar.
Citera
2012-02-28, 00:03
  #6
Medlem
Andre-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Är du säker på att det är pimpsten och inte lättbetong/leca?

För upphängning i porösa material behöver speciell plugg för att det ska bära, prata med din lokala bygghandlare.
det är leca jag menar
Citera
2012-02-29, 20:35
  #7
Medlem
Borra med ett 6mm borr och ha en plugg på ca 8mm, enligt riktningarna ska en m6 bult hålla 30 kilo. Låter mycket!

Jag har gips i mitt kök. Jag köpte 6mm xpanderbult. Satte hyllan med 4 stycken och enligt på pappret så ska hyllan hålla för 120kr alltså 30kg per bult!

Om du är osäcker så limma fast slkittet!, alternativt ha en regel på 45 ggr 45mm i underkant så ska det hålla för det mesta!
Citera
2012-05-07, 23:26
  #8
Medlem
Andre-Hs avatar
har användt vanlig betongplugg innan men ska hänga upp 170-180 kilo på väggen, kanske dumt att köra betongplugg då så får höra på byggattikerna om de har lecaplugg. Blir det bara overkill med 30st plugg? Borrar hellre ett hål för mycket än jag ser skiten rasa ner
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback