• 1
  • 2
2012-02-27, 20:31
Medlem
Keihs avatar
Hej Flashback.

Jag har en elektrisk garageport till mitt garage. Man öppnar och stänger den med hjälp av en handdosa. Den har funkat fint i flera år men nu är det så att ingen av mina 2 handdosor funkar längre. Jag är inte riktigt säker på varför de är trasiga men.

Så, hur ska jag nu kunna få upp garageporten? Skulle behöva ta mig in i garaget, det finns inte heller något annat sätt att komma in i garaget. Och jag antar att man inte kan öppna den med manskraft.

Har ni några förslag?
Citera
2012-02-27, 20:41
Medlem
8222s avatar
Dum fråga kanske, men har du bytt batterier i dosorna?

Prova och ring tillverkaren för porten, de kanske kan ge lite tips och råd över telefon så slipper du betala om de måste åka ut.
Citera
2012-02-27, 20:45
Bannlyst
med stark handkraft kan du öppna porten men stor risk något går sönder
Citera
2012-02-27, 21:09
Medlem
Keihs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8222
Dum fråga kanske, men har du bytt batterier i dosorna?

Prova och ring tillverkaren för porten, de kanske kan ge lite tips och råd över telefon så slipper du betala om de måste åka ut.

Japp, det har inte nåt med batterier att göra. Mjo jag får ta och ringa dem imorgon, får hoppas att det finns något smidigt sätt att öppna den.

Citat:
Ursprungligen postat av fislurken
med stark handkraft kan du öppna porten men stor risk något går sönder

Hm, låter som att det är en risk som man helst inte tar då.
Citera
2012-02-27, 21:11
Medlem
Keihs avatar
Det är som att handdosorna funkar som det ska, bara att de har tappat "mottagningen" till porten. Kan liknas vid hur man kopplar ihop trådlösa kontroller till tv-spelskonsoler.

Fast jag tror att man måste ta sig in först till själva enheten för att synka med handdosorna.
Citera
2012-02-27, 21:14
Medlem
Kabeltattarens avatar
Det är inte så enkelt att säkringen till portöppnaren har löst ut? Nu pratar jag inte om den som är inbyggd i enheten för den fattar jag att du inte kommer åt, utan den som sitter i nån elcentral nånstans. Kan vara värt att kolla det först. Sen brukar det alltid finnas någon form av nödöppning.
Citera
2012-02-27, 21:19
Medlem
Keihs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Det är inte så enkelt att säkringen till portöppnaren har löst ut? Nu pratar jag inte om den som är inbyggd i enheten för den fattar jag att du inte kommer åt, utan den som sitter i nån elcentral nånstans. Kan vara värt att kolla det först. Sen brukar det alltid finnas någon form av nödöppning.

Ingen aning faktiskt, vet inte riktigt vart man skulle hitta sådana säkringar. Kanske kan fråga dem imorn när jag ringer. Någon form av nödöppning låter mycket intressant, kanske får ta en titt i papper&manualer och se om jag kan hitta något.
Citera
2012-02-29, 21:28
Medlem
Zwanzigs avatar
Kabeltattaren syftade på ditt vanliga proppskåp. Dvs dit du brukar gå efter att ha kört damsugare, diskmaskin och micro samtidigt.
Citera
2012-03-01, 09:55
Medlem
Nödöppning finns, men på insidan.

Låter som nån gjort en tabbe, man monterar inte en elektrisk port i ett garage utan gångdörr.

Normalt är motorns drivning godkännt som lås, och för att öppna porten kvävs att nått går sönder innan den går att öppna (drivrem, kedja, kugghjul el liknande)
Citera
2012-03-01, 09:59
Medlem
Till 99% ligger problemet (när portar inte öppnar) i dåliga batterier.

Kunden säjer "Men lampan på fjärren lyser"
Det behöver inte betyda att den orkar skicka signal till motorn.
Citera
2012-03-01, 22:50
Bannlyst
Nå hur gick det med portfan då?
Citera
2012-03-03, 11:50
Medlem
Mimoes avatar
Har ditt garage varit strömlöst under ett tag så finns risken att din motor har tappat minnet. Då är det bara att lägga in kontrollerna igen.

Annars kan det var att kretskortet har lagt av. Det skulle hjälpa lite om du kunde berätta vad det är för motor.

Jobbar själv på en Portfirma så har lite erfarenheter av det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in