• 1
  • 2
2012-02-27, 18:10
Medlem
olof86s avatar
Letar investeringsalternativ för en summa på ca 200.000-300.000 kr. Kan tänka mig att binda pengarna i ett år, därefter är planen att köpa bostad.

Har än så länge mest suttit och jämfört olika sparkonton, där Nordax med 3,55% ränta ligger bäst till (vid sparande på bankkonto är statlig insättningsgaranti för mig ett måste). Ikanobanken ligger också bra till.

Men, finns det inga andra sparformer som kan ge bättre avkastning till obefintlig eller mycket låg risk? Fonder, obligationer, eller annat? Tar gärna emot förslag men vill återigen betona att jag prioriterar ett säkert sparande, så jag kommer t ex inte köpa rena aktier just i detta läge.
Citera
2012-02-27, 18:17
Medlem
Cyberpunk-s avatar
SBAB. 3% ränta och du behöver inte låsa pengarna alls.
Citera
2012-02-27, 19:07
Medlem
Panelhonas avatar
jag o min kille har lagt några tusen på trädplantering i afrika och ska se hur det går. Www.betterglobe.com, de verkar ha riktigt bra avkastning om man orkar vänta, sedan får man ju se hur det faktiskt går.
Citera
2012-02-27, 19:26
Medlem
olof86s avatar
Träd i Afrika kanske inte riktigt faller in under mitt kriterie "obefintlig eller mycket låg risk"
Edit: för övrigt verkar det där som en scam, beklagar din investering. http://www.dn.se/ekonomi/konkurs-for-tidigare-modell

SBAB låter bra vad gäller sparkonton, tackar. Men jag söker alltså även alternativ till sparkonton?
Senast redigerad av olof86 2012-02-27 kl. 19:36.
Citera
2012-02-27, 20:38
Medlem
Öppna konto utomlands med högre ränta?

Räntesparar själv i Turkiet med 8.65% ränta, och upp till runt 12-13% om du låser pengarna - allt med garanti förstås. Skrivit ett inlägg om detta i min blogg.
Citera
2012-02-27, 20:43
Medlem
Panelhonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olof86
Träd i Afrika kanske inte riktigt faller in under mitt kriterie "obefintlig eller mycket låg risk"
Edit: för övrigt verkar det där som en scam, beklagar din investering. http://www.dn.se/ekonomi/konkurs-for-tidigare-modell

Hoppsan
Citera
2012-02-27, 22:17
Medlem
olof86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnteSwe

Räntesparar själv i Turkiet med 8.65% ränta, och upp till runt 12-13% om du låser pengarna - allt med garanti förstås. Skrivit ett inlägg om detta i min blogg.
Är öppen för internationellt sparande om garantierna verkligen är solida. Efterlyser mer detaljer än i ditt blogginlägg dock! Varför valde du just Turkiet, hur såg processen ut, vilken form har garantierna t ex?
Citera
2012-02-27, 22:21
Medlem
Känner en kille som jobbar med ekonomi i turkiet. Räntorna ligger på 17-18%, ibland kan de komma upp till 20%. Så fort jag samlat stålar kommer jag investera i de turkiska bankerna.
Citera
2012-02-27, 22:29
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Predator1337
Känner en kille som jobbar med ekonomi i turkiet. Räntorna ligger på 17-18%, ibland kan de komma upp till 20%. Så fort jag samlat stålar kommer jag investera i de turkiska bankerna.

Hur hög är inflationen?

Det finns nästan alltid en bugg i det hela när räntorna är väldigt höga.
Jag har haft ett konto i en lokalvaluta och då var räntan också väldigt hög, hade jag däremot pengarna i Euro eller USD hos samma bank så var räntan usel men det var ändå tveksamt om jag tjänade något nämnbart på att ha pengarna i lokal valuta.
Senast redigerad av svengöran 2012-02-27 kl. 22:33.
Citera
2012-02-27, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olof86
Är öppen för internationellt sparande om garantierna verkligen är solida. Efterlyser mer detaljer än i ditt blogginlägg dock! Varför valde du just Turkiet, hur såg processen ut, vilken form har garantierna t ex?

Anledningen är mer av naturliga skäl, snarare en undersökning över vart det är bäst att räntespara.

Har en bekant som bor i Turkiet som hjälpte mig. Garantierna är helt säkra då banken som är nämnd i mitt inlägg är stadens egna. Garantierna är lika omfattande som de du kan hitta här i Sverige.
Citera
2012-02-27, 23:11
Medlem
TANSTAAFLs avatar
Citat:
Anledningen är mer av naturliga skäl, snarare en undersökning över vart det är bäst att räntespara.

Har en bekant som bor i Turkiet som hjälpte mig. Garantierna är helt säkra då banken som är nämnd i mitt inlägg är stadens egna. Garantierna är lika omfattande som de du kan hitta här i Sverige.

Det blir ju dock en väsentlig valutarisk förutsatt att TS inte tänkt köpa sin bostad i Turkiet.
Citera
2012-02-28, 09:38
Medlem
Citat:

Valutor rör sig precis som aktier väldigt kraftigt.
När det är så stora skillnader i ränteläget så innebär det allt annat lika att inflationen är mycket högre i Turkiet och den turkiska valutan kommer tappa kraftigt mot kronan.
Läs om ränteparitet så förstår du varför du aldrig ska spara pengar i en annan valuta om du nu inte ska ha framtida konsumtion i den valuta dvs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in