2012-02-28, 12:12
Medlem
Danielxbf32s avatar
Det finns ju sparformer där du binder kapitalet och bara riskerar den ränta du kunde fått på annat håll som typ aktieindexobligationer. Fast de kanske har längre bindningstider än 1 år?
Citera
2012-02-28, 12:16
Medlem
olof86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielxbf32
Det finns ju sparformer där du binder kapitalet och bara riskerar den ränta du kunde fått på annat håll som typ aktieindexobligationer. Fast de kanske har längre bindningstider än 1 år?
Blev lite avskräckt när jag insåg valutakursrisken så det är nog något åt det här hållet jag söker! En snabb sökning gav oftast bindningstider mellan 3-5 år så om ni har konkreta exempel på 1-års vore det topp.

Har för övrigt även bokat rådgivningstid hos en bank men deras råd får man väl käka med tre kilo salt då en bankman idag är liktydigt med en säljare... right?
Citera
2012-02-28, 12:42
Medlem
Bluestep bundet ett år, 3,55% ränta.
Nordax Finans Kapitalkonto 3,55%, ett uttag per år.

Säkrare med högre ränta är inte så lätt att hitta.
Citera
2012-02-28, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Hur hög är inflationen?

Det finns nästan alltid en bugg i det hela när räntorna är väldigt höga.
Jag har haft ett konto i en lokalvaluta och då var räntan också väldigt hög, hade jag däremot pengarna i Euro eller USD hos samma bank så var räntan usel men det var ändå tveksamt om jag tjänade något nämnbart på att ha pengarna i lokal valuta.

Senaste datan (januari) från Turkiet visar på en inflation på 10,61 % YoY.
Citera
2012-02-28, 14:50
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnteSwe
Öppna konto utomlands med högre ränta?

Räntesparar själv i Turkiet med 8.65% ränta, och upp till runt 12-13% om du låser pengarna - allt med garanti förstås. Skrivit ett inlägg om detta i min blogg.

Kan jag öppna ett konto härifrån Sverige eller måste jag åka till Turkiet?
Citera
2012-02-28, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Kan jag öppna ett konto härifrån Sverige eller måste jag åka till Turkiet?
Lägg ner den idén och inse de stora riskerna som finns i valutamarknaden.
Tittar vi på tex Turkiska Liran mot SEK från september 2008 så var 1 Lira värd 5,46 kr.
Idag är 1 Lira värd 3,74 kr. Den har alltså tappat 31 % i värde på 3½ år (alltså 8 % per år).
Skulle du sparat 1000 kr (183 Lira 2008) skulle du idag ha 684 kr (exklusive räntor). Du skulle behövt en ränta på 11,5 % per år i Turiket för att ens få tillbaka pengarna, alltså +-0 kr.

(Källa: Bloomberg)

Spekulera inte i andra valutor, det är långt mycket svårare och mer riskfyllt än tex aktiemarknaden.
Citera
2012-02-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olof86
Blev lite avskräckt när jag insåg valutakursrisken så det är nog något åt det här hållet jag söker! En snabb sökning gav oftast bindningstider mellan 3-5 år så om ni har konkreta exempel på 1-års vore det topp.

Har för övrigt även bokat rådgivningstid hos en bank men deras råd får man väl käka med tre kilo salt då en bankman idag är liktydigt med en säljare... right?

någon sorts hedgefond, Atlant stability kanske?
Citera
2012-02-28, 18:30
Medlem
DanteAlighieris avatar
Valutarisk och kreditrisk vilket är avsevärt stor i Turkiet är nog inte vad olof86 kallar obefintlig eller mycket låg risk. Om jag var TS skulle jag investera pengarna i någon räntefond i ett ISK.
Citera
2012-02-28, 21:57
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Lägg ner den idén och inse de stora riskerna som finns i valutamarknaden.
Tittar vi på tex Turkiska Liran mot SEK från september 2008 så var 1 Lira värd 5,46 kr.
Idag är 1 Lira värd 3,74 kr. Den har alltså tappat 31 % i värde på 3½ år (alltså 8 % per år).
Skulle du sparat 1000 kr (183 Lira 2008) skulle du idag ha 684 kr (exklusive räntor). Du skulle behövt en ränta på 11,5 % per år i Turiket för att ens få tillbaka pengarna, alltså +-0 kr.

(Källa: Bloomberg)

Spekulera inte i andra valutor, det är långt mycket svårare och mer riskfyllt än tex aktiemarknaden.

Räntan i Turkiet har varit över 12% under perioden mig veterligen dvs över 60% på 4 år. Dvs ca 7% årlig avkastning exklusivt statens del, inklusivt inflation.
Citera
2012-02-28, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Räntan i Turkiet har varit över 12% under perioden mig veterligen dvs över 60% på 4 år. Dvs ca 7% årlig avkastning exklusivt statens del, inklusivt inflation.
Nu har jag inte access till min Bloomberg så kan inte kolla upp dina påståenden. Men min poäng var helt enkelt att riskerna är långt mycket högre än vad vissa trodde i tråden, men de har nu insett riskerna och valt att investera på annat sätt.
Citera
2012-02-29, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnteSwe
Öppna konto utomlands med högre ränta?

Räntesparar själv i Turkiet med 8.65% ränta, och upp till runt 12-13% om du låser pengarna - allt med garanti förstås. Skrivit ett inlägg om detta i min blogg.

Mest nyfiken på hur man kan veta med 100% säkerhet att det är garanti att man får tillbaka alla pengar man sätter in om banken skulle gå i konkurs eller försvinna på annat sätt (som vi har ju här i Sverige insättningsgaranti), känns inte roligt om man sätter in en halv miljon och sen blir blåst på pengarna.
Citera
2012-02-29, 19:38
Medlem
olof86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helvetetrules
någon sorts hedgefond, Atlant stability kanske?
Försökte kolla upp detta men kammar noll, är inte särskilt ekonomiskt kunnig Förstod inte alls informationen om dess risk t ex: http://www.morningstar.se/Funds/Quic...mid=0000000000 care to elaborate? thx!

Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Valutarisk och kreditrisk vilket är avsevärt stor i Turkiet är nog inte vad olof86 kallar obefintlig eller mycket låg risk. Om jag var TS skulle jag investera pengarna i någon räntefond i ett ISK.
ISK står alltså för investeringssparkonto, den här nya sparformen som kom vid årsskiftet? Har inte riktigt greppat dess fördelar utom att den är enkel ur deklarationssynpunkt. Fyll gärna på med matnyttig info.

Har som sagt ett rådgivningsmöte bokat nästa vecka också, i fall fler undrar liknande saker som jag kan jag rapportera vilka råd jag fick där, och förhoppningsvis få lite input från er därefter..

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in