2012-02-26, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvodkat
Du menar alltså att du ska köpa en fastighet för 3 miljoner eftersom du säger att det är köpesskillingen? 3 miljoner får du inte mycket fastighet för, och du hittar aldrig en sådan fastighet som ger ett cashflow på +10%
Nu är det ju skillnad på vad man får beroende på stad. Men för ~3 miljoner får man en fastighet med 5-7 lägenheter här. Och i min uträkning så blir det ~6-7% vinst på ett sådant hus. Det anses nog vara rätt normalt vad jag har läst. Finns massor med fastigheter till salu här.
Citera
2012-02-26, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL

Skulle din förälder vars släktband kopplas till denne person vara död så är du arvtagare.

Tydligen så är vi för avlägsna släktingar så att inte ens pappa skulle ärva eftersom dom är kusiner. Men hittar inte om det när jag söker. Eller menar du om han skriver min pappa? Tyvärr så är jag säker på att han inte överlever länge till och kusinen är helt friskt och på min pappas sida har vi gammal släkt, så han kan mycket väl leva 15 år till med tur. Han är min pappas kusin och min gudfar och vi träffades vid dopet och några år där omkring, sedan dess inget förrän i detta läge då han helt plötsligt ringer ibland för att höra hur farsan mår även fast dem inte har någon kontakt samt att han har varit där. Men eftersom det verkar som om jag inte har arvsrätt så får jag helt enkelt vänta och se. Jag är bara allmänt nyfiken.

Har svårt att inte tänka på det som sagt men tar absolut inte ut något i förskott eftersom jag inte ens känner människan. Bara att ha det i tankebanorna att det KAN faktiskt ske. Att ge bort allt till staten verkar dumdristigt men vem vet kanske har han planerat att sänka bort allt. Allt är osäkert. Hade varit så lättare om man visste helt säkert då hade man ju inte tänkt på det alls.

Skriver dem flesta ett testamente någon gång under sitt liv förresten? Eller är det helt olika?
Senast redigerad av Moosoulini 2012-02-26 kl. 20:37.
Citera
2012-02-26, 21:04
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Du kommer INTE ärva om personen i fråga inte specifikt skrivit testamente som tilldelar dig 100% av person X tillgångar samt fått testamentet bevittnat och underskrivet av 2 oberoende personer samt att testamentet finns tillgängligt efter personens död för bouppteckning.
Hittas aldrig eventuellt testamente = inga pengar till dig.

Din mor eller far ärver allt efter personen i fråga enligt svensk lagstiftnings rangordning.
Föräldrar står alltid före barnen i rangordning gällande arv.

Skulle din förälder vars släktband kopplas till denne person vara död så är du arvtagare.
TS säger också att hans pappa är kusin med miljonären, alltså kommer det tillfalla staten i fall gubben inte skrivit ett testamente som gör att pengarna tillfaller TS pappa, eller honom själv.
Citera
2012-02-26, 21:06
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
TS säger också att hans pappa är kusin med miljonären, alltså kommer det tillfalla staten i fall gubben inte skrivit ett testamente som gör att pengarna tillfaller TS pappa, eller honom själv.

Dåså !

Då vet vi
Citera
2012-02-26, 21:10
Medlem
Citat:
Du kommer INTE ärva om personen i fråga inte specifikt skrivit testamente som tilldelar dig 100% av person X tillgångar samt fått testamentet bevittnat och underskrivet av 2 oberoende personer samt att testamentet finns tillgängligt efter personens död för bouppteckning.
Hittas aldrig eventuellt testamente = inga pengar till dig.

Din mor eller far ärver allt efter personen i fråga enligt svensk lagstiftnings rangordning.
Föräldrar står alltid före barnen i rangordning gällande arv.

Fel. Kusiner ärver ingenting. Finns inget testamente så tillfaller allting till staten.

EDIT: Fanns visst en sida till. Ville inte leka viktigpetter och påpeka samma sak som ovanstående. Bara rätta dig.
Senast redigerad av bejs 2012-02-26 kl. 21:17.
Citera
2012-02-26, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosoulini
Skriver dem flesta ett testamente någon gång under sitt liv förresten? Eller är det helt olika?
Skulle faktiskt vara intressant med lite statistik på detta. Jag är inte alltför långt ifrån din situation, även om det inte är tiotals miljoner vi pratar om.

Något som slog mig var dock att din far kanske är en av de två oberoende personerna som har varit med när din gudfar har skrivit sitt testamente? Hur skulle han annars kunna vara så pass säker på att du är omnämnd?

På tal om det. Hur ser reglerna ut för att signera någons testamente? Är det tystnadsplikt som råder?
Citera
2012-02-26, 21:31
Medlem
G-punktens avatar
Jag ärvde en halv miljon i höstas. Ha lagt in det mesta på Nordnet bank och det ligger på fonder. Jag har också köpt massa grejer jag behöver typ ny dator, kläder, sprit osv
Citera
2012-02-26, 22:25
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bejs
Skulle faktiskt vara intressant med lite statistik på detta. Jag är inte alltför långt ifrån din situation, även om det inte är tiotals miljoner vi pratar om.

Något som slog mig var dock att din far kanske är en av de två oberoende personerna som har varit med när din gudfar har skrivit sitt testamente? Hur skulle han annars kunna vara så pass säker på att du är omnämnd?

På tal om det. Hur ser reglerna ut för att signera någons testamente? Är det tystnadsplikt som råder?
TS pappa är inte direkt en oberoende person.
Citera
2012-02-26, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
TS pappa är inte direkt en oberoende person.
Beror ju på relativt vem vi pratar om. I det här fallet var det relativt det andra vittnet som ska signera ett eventuellt testamente.
Citera
2012-02-27, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moosoulini

Majoriteten skriver sitt testamente efter sin död från vad jag har hört.
Citera
2012-02-27, 00:32
Medlem
W.R.s avatar
Om jag skulle få ärva pengar medan jag fortfarande var ung, skulle jag definitivt som du säger rest runt ett bra tag. Jag älskar att resa och se världen. Att bosätta sig ett halvår på diverse olika ställen i världen skulle vara drömmen.

Om vi nu ponerar att du ärver 10 miljoner, torde inte 30k i månaden vara några stora problem att få ut. Jag skulle levt på räntan och rest runt i världen, tills jag tröttnat.
Citera
2012-02-27, 00:47
Medlem
Sitter själv i liknande situation.
Farmor som är god för 50 miljoner efter min farfars död.
Pappa har en syster så det borde ge min far ca 25 miljoner vid hennes död.
Sedan bor hon i ett hus som säljs för ca 9 miljoner nu till sommaren.
Så +- 25 miljoner.
Jag har 3 fullblodssyskon som kommer få dela på förmögenheten när min far dör.
Inget jag längtar efter men det kommer bli konstigt att få så mycket pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in