2012-02-27, 01:09
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedlundlawl
Sitter själv i liknande situation.
Farmor som är god för 50 miljoner efter min farfars död.
Pappa har en syster så det borde ge min far ca 25 miljoner vid hennes död.
Sedan bor hon i ett hus som säljs för ca 9 miljoner nu till sommaren.
Så +- 25 miljoner.
Jag har 3 fullblodssyskon som kommer få dela på förmögenheten när min far dör.
Inget jag längtar efter men det kommer bli konstigt att få så mycket pengar.
en bit kvar. tänk om han goes nuts och sprättar vartenda spänn innan han dör? hade jag fan gjort, skicka vidare sina pengar till barnen, vilket slöseri.
Citera
2012-02-27, 01:24
Medlem
Valentinaas avatar
hade öppnat företag och dubblat pengarna =)....
Citera
2012-02-27, 01:36
Medlem
hansolo86s avatar
Jag skulle utan tvekan starta ett bra sparkonto och leva på räntan, enbart för att slippa jobba. Är inte ett dugg intresserad av bostadsrätter/villor eller Thailandsresor.
Citera
2012-02-27, 05:12
Medlem
Skyrocketins avatar
Köp ett hus och fixa så att du kan försöja dig själv, typ med kycklingar osv. och sen börjar du jaga. Det skulle jag gör aiaf :9 den ultimata friheten. Att leva i stan och festa upp pengarna är det vidrigaste du kan göra.
Citera
2012-02-27, 14:18
Medlem
LadyMysticas avatar
En nyfiken fråga, varför är det så säkert att du skulle få ärva din pappas kusin ? Ni verkar inte ha någon vidare kontakt av vad jag förstått. Visst, du är hans gudson, men sen ?

Som redan sagts så måste han skriva ett testamente där du namnges som hans förmånstagare, annars är det kört. Och vill det sig riktigt illa så har han inte skrivit något sådant,, eller så skänker han bort allt till någon, för er, helt otippad person eller någon förening el. dyl.

Känns som du tar ut det hela i förskott.
Citera
2012-02-27, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
En nyfiken fråga, varför är det så säkert att du skulle få ärva din pappas kusin ? Ni verkar inte ha någon vidare kontakt av vad jag förstått. Visst, du är hans gudson, men sen ?

Som redan sagts så måste han skriva ett testamente där du namnges som hans förmånstagare, annars är det kört. Och vill det sig riktigt illa så har han inte skrivit något sådant,, eller så skänker han bort allt till någon, för er, helt otippad person eller någon förening el. dyl.

Känns som du tar ut det hela i förskott.

Jag är inte säker alls men jag tror fortfarande att jag har en ganska så god chans eftersom han inte har någon annan släkt och inga nära vänner. Men vad vet jag, han kanske föredrar att ge allt till staten, slösar bort allt på något helt oväntat och spontant eller skänker allt till cancerfonden. Men har bara svårt att tro att man skulle göra något sådant efter att man har slitit hela sitt liv. Jag har lite problem med att inte tänka på det för att jag får höra det nästan varje gång jag besöker farsan på sjukhuset. Det jag egentligen vill veta är vad ni skulle ha gjort om ni hade fått ärva säg minst tre miljoner? Eftersom jag aldrig riktigt har tänkt på det här innan så vet helt ärligt inte vad jag skulle ha gjort om detta hade inträffat.
Senast redigerad av Moosoulini 2012-02-27 kl. 15:00.
Citera
2012-02-27, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosoulini
Det jag egentligen vill veta är vad ni skulle ha gjort om ni hade fått ärva säg minst tre miljoner?

Ingenting speciellt? 3 miljoner är så pass lite pengar att man inte riktigt kan lägga om livet efter det, förmodligen pytsat in det i lägenheten så man har lägre räntebetalningar är vad jag skulle gjort.
Citera
2012-02-27, 16:16
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Jag är inte säker alls men jag tror fortfarande att jag har en ganska så god chans eftersom han inte har någon annan släkt och inga nära vänner. Men vad vet jag, han kanske föredrar att ge allt till staten, slösar bort allt på något helt oväntat och spontant eller skänker allt till cancerfonden. Men har bara svårt att tro att man skulle göra något sådant efter att man har slitit hela sitt liv. Jag har lite problem med att inte tänka på det för att jag får höra det nästan varje gång jag besöker farsan på sjukhuset. Det jag egentligen vill veta är vad ni skulle ha gjort om ni hade fått ärva säg minst tre miljoner? Eftersom jag aldrig riktigt har tänkt på det här innan så vet helt ärligt inte vad jag skulle ha gjort om detta hade inträffat.
fråga din farsa om det finns ett testamente, vet han inte så behöver du nog inte tänka på de där pengarna längre, då kommer du inte få dom.

men, 3 mille? köpa en större lägenhet, pytsa in 2 mille, låna till resten och stoppa 1 mille i fonder/aktier/derivat/och sån skit. visst, 3 mille är mycket, men ändå inte. inget som skulle förändra ditt liv direkt.
Citera
2012-02-27, 16:39
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
en bit kvar. tänk om han goes nuts och sprättar vartenda spänn innan han dör? hade jag fan gjort, skicka vidare sina pengar till barnen, vilket slöseri.

Är väll så idag att alla antar att när far/morföräldrar samt föräldrar dör så får man en massa pengar och kanske iom det längtar lite efter den dagen.
Citera
2012-02-27, 16:58
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Är väll så idag att alla antar att när far/morföräldrar samt föräldrar dör så får man en massa pengar och kanske iom det längtar lite efter den dagen.
har du bemödat dig att läsa tråden öht? den rike släktingen är kusin till TS pappa.
man får inte ärva sin kusin om inte denna specifikt nämner detta i ett testamente utan då tillfaller det staten. jag säger bara att TS kanske inte borde vara så föhoppningsfull då han inte har något kontakt alls med den rike släktingen.
Citera
2012-02-27, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
Beroende på ålderskillnaden mellan dig och din far kommer du ju kanske ändå vara en gammal gubbe när du ärver.
Citera
2012-02-27, 21:52
Medlem
Citat:
I framtiden när tiden är kommen, så kommer jag med största sannorlikhet få ärva en del pengar.

Det är en rätt avlägsen släkning som mig jag enbart har träffat ett fåtal gånger och inte har någon kontakt med. Han lever helt ensam helt utan släkt eller något i skogen, eget hus samt massa skog. Dessutom vet jag att han vid ett tillfälle ägde två hus samtidigt när hans föräldrar gick bort senare så sålde han familjehuset (farsan har snackat en hel del med mig). Han har också jobbat helt sitt liv och tydligen aldrig träffat någon tjej, så inga barn eller något sånt.

Han reser aldrig och har ett eget företag vid sidan av jobbet, någon form av jaktverksamhet i hans skogar eller något liknande. Det enda som jag vet att han har är en rätt dyr bil men utöver det så har jag under hela min uppväxt fått höra att jag någon gång troligen kommer att få ärva allt. Ständigt påmind av farsan blir man, och jag har liksom inte funderat så mycket på det förrän nu då jag inser att jag faktiskt kan få ärva allt.

Vad hade ni gjort om ni hade "turen" att ärva säg minst tre miljoner, innan 30-års ålder? Egentligen tror jag att det rör sig om mycket mer, runt 10 men jag vill inte tänka på den summan riktigt utan att veta helt säkert. Det lär jag märka. Vet inte hur vanligt det är att man ärver miljoner, fast det nog vanligare än vad jag tror bara att jag inte riktigt inser det. Många har någon rik släkting eller föräldrar.

Men vad hade ni gjort. Hade ni rest för en rejäl slant eller köpt ett hus? Jag har inga höga krav på boende men däremot så skulle jag vilja ut och resa i något år. Vill ha en liten plan framför mig innan detta inträffar så att jag inte får panik vad jag ska göra. Något som jag är helt säker på är att jag inte vill bo där ute i skogen i ett hus och massa skog för mig själv. Så jag skulle med största sannolikhet sälja fastigheten. Mer än så har jag inte reflekterat över.

Jag har liksom levt ett relativt fattigt liv med mina föräldrar under hela min uppväxt och fått spara för att ha råd att köpa lite kläder och annat då och då. Jag har aldrig varit långt borta utomlands, bara i grannländerna i ett par dagar och är ständigt avis på alla dem i min ålder som har medelrika föräldrar som hjälper till med deras ekonomi och åker på resor tillsammans osv.

Vad skulle ni göra?

Vad är det som talar för att du får ärva allt det där då?
I sverige är det i princip bara sina föräldrar man ärver och sina syskon OM de inte har några barn, fru och inte har skrivit något.
Ska du få ärva honom så måste han ha skrivit det i testamentet isf.

Citat:
Är inte helt hundra därför tar jag inte ut något iförväg men farsan är hundra procent säker att jag kommer få ärva och det har man fått höra precis hela tiden. Därför att har jag funderat en del på sista tiden då släktingen är snart 80år och han är kusin till min pappa som inte har länge kvar att leva, och nu på sista tiden så har det varit ett ämne som ständigt kommer upp när man besöker.

Kanske någon som helt säkert vet om jag kommer att ärva? Måste han nämna mitt namn även om jag är den enda släktingen eller går allt till staten då? Låter riktigt skumt om jag ska vara helt ärlig. Om han nu inte har någon avslägen okänd släkting som inte farsan har känt till under hela sitt liv men det är ytterst osannolikt då alla runt omkring där han bor vet att han är enstöring och bor ensam hela sitt liv.

Har din far sett testamentet eftersom han är så säker? Kusiner har aldrig arvsrätt efter varandra i sverige. Finns det inget skrivet så går allt till allmänna arvsfonden.
Senast redigerad av BallaRune 2012-02-27 kl. 22:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in