Grymma bilder, det är hög nivå
Kommer snart beställa en TS Optics 115mm F/7 triplet apo. Den har inte fpl53 glas utan fpl51 och lanthanum tror jag det var, men har trots detta fått väldigt fina recensioner.
Har kollat massvis med bilder tagna med den också och det är fint och skarpt.
Tror också den kan vara en bra middleground mellan ett bra observationsteleskop och en riktigt bra fototub.
Får bara hoppas att den funkar bra på Celestron AVX monteringen jag köpte för ett tag sedan. Men monteringen tar max 14 kg, och tuben väger 6.5 kg och är inte allt för lång. Sen tillkommer Orion magnificent mini guideskop och guidekamera på 0.6kg samt dslr på 0.5kg. Vet dock inte hur mkt focal reducer/field flattener tillför i vikt men runt 8kg totalt kanske + lite kablar. Så får se men tror det ska funka hyggligt iaf.
Det är ganska bra pris på den apo'n just nu, €1349 + frakt. Men den kommer "naken" utan sökarskena, så det tillkommer plus att jag vill ha någon vettig diagonal till samt fr/ff då. Men fr köper jag lite senare. Vill lära mig mountet ordentligt först. Men jag har gått och drömt om en apo länge nu så det ska bli kul. Och det är en refraktor jag vill ha
Men då vill jag ta fotot till nya nivåer. Återkommer med frågor när det blir dags